Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Netradiční karavany a obytné vozy ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Vedle tradičně pojatých obytných vozidel lze v jejich současnosti i minulosti narazit na řadu zajímavých kreací od minimalistických přívěsů až po obojživelníky.

Výrobci obytných přívěsů a automobilů podobně jako automobilky hledají stále nové cesty k přilákání zákazníků právě ke svým produktům. Díky tomu se současná nabídka neomezuje pouze na konzervativně pojaté karavany, ale naopak lze narazit na řadu zajímavých kreací.

V případě přívěsů jsou návrháři samozřejmě omezeni skutečností, že jejich výtvor potřebuje automobil, který jej bude táhnout, ale to jim nijak nebrání v experimentování s jejich rozměry nebo uspořádáním interiéru.

Mezi obytnými automobily pak lze rovněž narazit na řadu velmi zajímavých kreací, z nichž k těm nejzajímavějším mohou patřit nástavby na podvozcích terénních vozidel, které umožňují dobrodružné výpravy do divočiny. Samostatnou kapitolu pak mohou představovat obojživelné obytné přívěsy a automobily.

ProCamp

Společnost PROCAMP, s.r.o. je poměrně mladý a dynamický výrobce minikaravanů se sídlem ve slovenském Prešově. V současnosti má tato firma ve své nabídce čtyři základní modelové řady s moderním i tradičním designem.

K nejatraktivnějším z nich patří model Alpha s vnitřní délkou obytné kabiny 2000 mm, vnitřní šířkou 1485 mm a vnitřní výškou 990 mm. I přes své miniaturní rozměry nabízí tento obytný přívěs klasických tvarů ložnici pro dvě až tři osoby, v jejíž výbavě může být i moderní multimediální systém. Kromě ložnice pak Alpha disponuje i kuchyňskou linkou, jejíž součástí může být vedle vařiče a ledničky i dřez s tekoucí vodou.

Pro dobrodružnější povahy jsou určeny modely Escape a Bushcamp, z nichž ten druhý lze připojit i za terénní automobil a beze strachu s ním vyrazit na expedici mimo zpevněné vozovky. Rozměry obytného prostoru i výbava jsou u těchto modelů podobné jako u přívěsu Alpha.

Nejmenším zástupcem společnosti PROCAMP, s.r.o. je ultralehký model Wave s pohotovostní hmostní 260 kg a moderně tvarovanou laminátovou nástavbou, do níž se vstupuje dveřmi v zádi. Tento kolibřík mezi obytnými přívěsy může být tažen i čtyřkolkami, tříkolkami a dokonce údajně i motocyklem. Kabina tohoto modelu má vnitřní délku 2000 mm, šířku 1400 mm a výšku 107 mm.


Sealander

Německý Sealander patří do nepříliš početné a poměrně málo rozšířené kategorie obytných přívěsů, u nichž je vedle očekávané přepravy ve vleku za automobilem k dispozici i možnost vlastního pohybu a to na vodní hladině.

Základem obojživelného obytného přívěsu Sealander je žárově pozinkovaný jednonápravový podvozek, stojící na 13palcových kolech s pneumatikami o rozměrech 185/55 R13. Nástavba je vyrobena z několika vrstev ručně překládaného laminátového vlákna.

Karavan dlouhý 4060 mm, široký 1680 mm a vysoký 1890 mm o hmotnosti 485 kg uveze na vodě až 410 kg a jeho posádka se nemusí spoléhat na služby vlečného plavidla, protože na záď Sealanderu lze připojit malý elektromotor, který jej dokáže rozjet až na 9 km/h.

Standardem pro interiér je dvojice podélně u boků umístěných lavic a před nimi v přídi jsou malé skříňky, zatímco mezi nimi je stolek, který lze složit a lavice rozložit na pohodlné lůžko s délkou 2000 mm a šířkou 1560 mm.

Interiér lze vybavit řadou prvků, mezi něž patří kuchyňský modul se sporákem umístěným v jedné ze dvou skříněk v přídi, zatímco do druhé lze usadit dřez s tekoucí vodou a nádržemi na čistou i odpadní vodu. V nabídce výbavy na přání je i kompresorový chladicí box, audiosystém a nástavby s toaletou a sprchou.

Pro základní provedení obojživelného obytného přívěsu Sealander je pro modelový rok 2018 stanovena cena 16.900 eur (zhruba 442.000 Kč). Na českém trhu jej nabízí společnost KOV Velim.


Heku Car-Camp

Společnost Heku Fahrzeugbau GmbH se sídlem v německém Bielefeldu byla založena v roce 1959 a dnes patří mezi přední výrobce přívěsu pro přepravu lodí a motocyklů, ale v letech 1982 až 2013 se věnovala i výrobě obytných vozidel.

V nabídce této společnosti tehdy figurovaly poměrně tradiční obytný nástavby na podvozky lehkých užitkových vozidel a rovněž celkem netradičně pojaté obytné přívěsy za osobní automobily.

Heku Car-Camp, jak se tyto přívěsy jmenovaly, byly s osobním autem spojeny prostřednictvím nosiče na střeše a standardního tažného zařízení. Výsledkem byla pevně spojená souprava se třemi nápravami.

Car-Camp v interiéru nabízel podobný komfort jako běžné obytné přívěsy, vedle lůžka ve zvýšené přídi nad střechou tažného vozu zde byla kuchyňka, toaleta a v zádi umístěná dvojice lavic se stolkem, které lze bylo možné proměnit v další lůžko.

Společnost Heku Fahrzeugbau GmbH svůj Car-Camp nabízela od osmdesátých let až do ukončení výroby obytných vozidel, ale výhradně pro spojení s hatchbacky značky Opel. Setkat se s ním lze ve spojení s poslední generací modelové řady Kadett a prvními třemi generaci modelu Astra.

Německý výrobce nebyl jedinou firmou nabízející toto netradiční řešení obytného přívěsu a v osmdesátých letech byl například ve Francii k dispozici Clip Car, který byl v propagačních materiálech prezentován v jedno- a dvounápravových provedeních připojených za Peugeot 309, BMW řady 3 sedan (E30) nebo první generaci Renault Espace.


B.B.F. GaZell” V2

Francouzská společnost B.B.F. pod značkou GaZell nabízí obytnou vestavbu pro čtyřdveřový Jeep Wrangler, kterou doplňuje vzhůru výklopná střecha a vedle ní i dvojici vyjímatelných obytných buněk V1 a V2 pro terénní pick-upy.

Mladší a atraktivnější z této dvojice nese označení V2 a má být vhodná pro všechny pick-upy nabízené na evropském trhu v provedeních Extended Cab a Double Cab. K hlavním přednostem této obytné buňky má patřit její jednoduché usazení na korbě, nízká hmotnost, která se v závislosti na verzi pohybuje od 240 do 525 kg a rovněž kompaktní rozměry v čele s šířkou pouhých 1720 mm.

Přístup do GaZell” V2 umožňují v její zádi umístěná dvířka a její interiér má nabízet lůžka pro čtyři osoby. Standardní dvoumístné lůžko je umístěno nad střechou pick-upu a druhé lze vytvořit z lavic a sklopného stolku. Součástí výbavy je zde i plně vybavená kuchyně. Nechybí ani sprcha a WC.

Hlavní přednosti GaZell” V2 mají představovat již zmiňované kompaktní rozměry a hmotnost, neomezující schopnosti pick-upu při jízdě v terénu. Zároveň ovšem mají mít její obyvatelé k dispozici poměrně komfortní prostor pro odpočinek.


EarthRoamer

Společnost EarhRoamer se sídlem v Dacono v severoamerickém Coloradu má kořeny na přelomu dvacátého a jednadvacátého století, tehdy Bill Swails, zakladatel této firmy, zatoužil po obytném automobilu, s nímž by mohl vyrazit do divočiny. Základem prvního vozidla se stal pick-up Dodge Ram.

V současnosti nabízí EarthRoamer dvojici modelů pro cestovatele, kteří nechtějí zůstat odkázáni pouze na zpevněné vozovky a komfort kempů. První z této dvojice nese označení XV-LTS a jeho základem je podvozek Ford F-550 4x4 s 6,7litrovým přeplňovaným vznětovým osmiválcem pod kapotou. Zákazník může volit kabinu Crew Cab nebo Super Cab, kterou doplní odpovídající obytná nástavba.

Druhý model v nabídce EarthRoamer je novější a zároveň větší XV-HD, jehož základem je Ford F-750 4x4 v provedení King Ranch s 6,7litrovým přeplňovaným vznětovým osmiválcem o výkonu 243 kW a točivém momentu 985 N.m ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou.

EarthRoamer XV-HD s celkovou délkou 10,6 m, šířkou 2,6 m a výškou 4,1 m nabízí v interiéru komfort osobního vozu, zatímco jeho obytná nástavba snese srovnání s konvenčními obytnými vozidly. Přímo ze čtyřmístné kabiny lze vstoupit do obytného prostoru, v němž nechybí ložnice, kuchyně i oddělená koupelna se sprchovým koutem. Model XV-HD si sebou veze 435 litrů paliva a 945 litrů vody.


Cami Terra Wind

Společnost Cami (Cool Amphibious Manufacturers International LLC) patří k nejaktivnějším výrobcům obojživelných vozidel a mezi její výrobky patří i obytný automobil Terra Wind, jehož první prototyp vznikl již v roce 2003.

Na první pohled tento stroj vypadá jako obytný automobil postavený na základech nákladního vozu a k těmto vozidlům má ostatně nejblíže. Terra Wind s celkovou délkou 12.650 mm, šířkou 2500 mm a výškou 3810 mm je vybaven přeplňovaným vznětovým motorem Caterpillar o objemu 7,2 litru a výkonu 243 kW.

Obytný automobil o hmotnosti téměř 15 tun je údajně schopen se na souši rozjet rychlostí až 130 km/h, zatímco na vodě mu dvojice lodních šroubů v zádi umožňuje na klidné hladině plavbu rychlostí okolo 13 km/h.

Ve svém interiéru nabízí Terra Wind maximální možný komfort obytného vozu své velikosti. Obývací pokoj má levou boční stěnu, u níž je pohovka, výsuvnou a směrem k zádi má posádka k dispozici plně vybavenou kuchyni, koupelnu i WC a prostornou ložnici. Nechybí ani výkonný multimediální systém, jemuž již v roce 2003 vévodila plazmová televize s úhlopříčkou 42 palců.

Pozornost si zaslouží i použité materiály. Podobně jako na palubě luxusní jachty je i zde použito obložení ze vzácných druhů dřeva a mramoru, zatímco na čalounění sedadel je použita kvalitní kůže.

Společnost Cami je údajně připravena zájemcům o Terra Wind připravena splnit nejrůznější přání, mezi něž může patřit prodloužení na 13.700 mm nebo obojživelný přívěs, na němž lze převážet osobní automobil nebo vodní skútry.


Foto a video: PROCAMP, s.r.o., SEALANDER GmbH, Heku Fahrzeugbau GmbH, B.B.F. GaZell”, Automobile Classics, EarthRoamer, Cool Amphibious Manufacturers International, LLC.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - vabis
17. 7. 2018 00:15
Re: tak jaký
ja mam dobre zkusenosti s toms fahrzeugtechnik :yes: [odkaz]
16. 7. 2018 14:51
tak jaký
konceptem mně nejzajímavější připadá GaZell, pracovat třeba někde ve stavebnictví, tak celoročně auto používat k práci a na léto jen nahodit nástavbu. Ale protože nemám volného pick-upa, tak tady do Evropy pro aktivnější lidi je super ten slovenský ProCamp.
Tedy kdyby maximálně využíval šířku podvozku a měl laminátovou, na jedné straně zvedací střechu :-) No ale jelikož na stránkách nemají ceník, nebudu se zajímat ani o něj ...