Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takhle vypadají nástupci Saabů. Dostanou se i do Evropy?

David Bureš
Diskuze (0)
Chystaní pohrobci Saabu už nenesou slavné švédské jméno. Noví majitelé už ho nemůžou používat.

Saab, to byl jeden čas nekonečný příběh. Švédskou značku nechal americký koncern General Motors padnout, aby se o její oživení v následujících letech pokusilo několik různých investorů. Poslední z nich byla v roce 2012 čínská společnost NEVS (National Electric Vehicle Sweden), které se sice podařilo obnovit výrobu, ale jen nakrátko, navíc posléze ztratila možnost používat nejen znak, ale i jméno Saabu. I přes finanční problémy NEVS přežil, stále existuje a pracuje na nových vozech, jejichž podoba nedávno unikla na veřejnost.

Fotografie ukazují hned dvojici automobilů, jejichž minimalistický, čistý design může leckomu připomínat někdejší Saaby, avšak v moderním balení. Dokonce i ten tvar zadních sloupků evokujících hokejku je odkazem na takový designérský prvek někdejších Saabů. Prvním z prozrazených vozů je kompaktní SUV s interním označením L 113, zatímco druhým elegantní fastback střední třídy.

Přípravu takových automobilů NEVS přiznal už na konci roku 2015, podle tehdejších plánů ještě měly nést logo Saabu. Vedle SUV a fastbacku se přitom tehdy pracovalo ještě na další dvojici modelů, středně velkém crossoveru a středně velkém SUV.

Kromě vzhledu toho o dvojici novinek moc nevíme, NEVS se každopádně zkouší prosadit v Číně jakožto výrobce elektřinou poháněných automobilů, a tak se můžeme domnívat, že i ony budou elektromobily.

S realizací aut to navíc aktuálně vypadá dobře. NEVS totiž získalo finanční injekci od společnosti Evergrande Group, která koupila 51% podíl v této automobilce, dosud vlastněné Kaiem Johanem Jiangem. V automobilovém průmyslu přitom není neznámá, jeden z největších čínských developerů je též velkým akcionářem ve firmě Faraday Future, americkém start-upu, který by rád konkuroval automobilce Tesla.

Z evropského pohledu sice Saab může působit jako mrtvá značka, jenže její nástupce v podobě NEVSu na tom není tak špatně. Vybudoval v čínském Tianjinu novou továrnu a nyní další chystá v Šanghaji, přičemž úspěšně prodává elektromobil na bázi někdejšího Saabu 9-3. Navíc nadále působí v domovském městě Saabu, ve švédském Trollhättanu, kde sídlí jeho vývojové centrum. Saab tak svým způsobem žije, byť asi ne tak, jak by si jeho fanoušci představovali. Třeba se ale jednou dočkáme i jeho návratu do Evropy...

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme