Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

NHTSA: stabilizační systém v USA sériově od modelového roku 2009

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Náklady, které bude zavedení stabilizačního systému představovat, činí podle NHTSA 111 USD u vozu vybaveného protiblokovacím systémem ABS.

Očekávaný návrh amerického úřadu pro bezpečnost na silnicích předpokládá zavedení sériového stabilizačního systému od modelového roku 2009 pro osobní vozy s celkovou hmotností do 10000 liber (tj. 4536 kg), všechny automobily prodávané v USA budou mít stabilizační systém povinně od roku 2012.

Vládní agentura očekává, že opatření zachrání v USA 5300 až 10300 lidských životů ročně a zabrání 168 až 252 tisícům zranění. Náklady, které bude zavedení stabilizačního systému představovat, činí podle NHTSA 111 USD u vozu vybaveného protiblokovacím systémem ABS.

NHTSA nabádá výrobce automobilů k zavádění stabilizačního systému již řadu let. Aktuální rozšíření stabilizačního systému na americké trhu činí 26 % u nově prodaných vozů a pokud by nevstoupil předkládaný návrh v platnost, mělo by v roce 2011 ve výbavě 71 % všech nových vozů. V sousedním Německu je toto procento rozšíření stabilizačního systému dosaženo již dnes.

Návrh počítá s výjimkami u malosériově vyráběných vozů a také s tlačítkem, které dovolí vyřazení systému z činnosti při jízdě na uzavřené trati, sněhu nebo při použití dojezdového náhradního kola.

Nový předpis si vyžádá také metodiku k testování účinnosti standardního bezpečnostního systému. Počítá se s robotem, který bude projíždět normalizovaný jízdní manévr rychlostí 50 mph (80 km/h), která je podle agentury dostatečně vysoká k tomu, aby při něm bylo vozidlo bez ESP uvedeno do smyku.

Ondřej Láník
Diskuze (13)