Nissan Leaf v horku ztrácí kapacitu baterií
Nissan Leaf je především příznivci elektromobilů velmi často oslavován jako počátek nového věku individuální osobní dopravy. Realita je ovšem poněkud jiná a nic na tom nezmění ani skutečnost, že se stal evropským Autem roku 2011. Za jeho nedostatek je považován kromě ceny především omezený dojezd - podle výrobce 160 km.
Někteří majitelé Nissanů Leaf z Phoenixu v severoamerické Arizoně, ale mají ale potíže s rychlou ztrátou kapacity baterií a se stejným problémem se potýkají i v Texasu a Kalifornii. Na tuto skutečnost upozornili prostřednictvím fóra MyNissanLeaf.com a reportáž jí věnovala i televizní stanice CBS.
Většina majitelů je ze svého elektromobilu nadšena, ale problém se ztrátou kapacity baterií jejich důvěru v Leaf snižuje. Jeden z nich uvedl, že krátce po zakoupení Leafu mohl na jedno nabití jet do práce a zpět, což je okolo 90 mil (145 km). Zhruba po roce ale ujede na jedno nabití už jen asi 44 mil (71 km).
Zástupci automobilky Nissan potvrdili, že vysoké teploty nejsou pro baterie Leafu vhodné. Vůz by jim neměl být dlouhodobě vystavován. V Arizoně jsou přitom několik měsíců v roce průměrné denní teploty 38 stupňů Celsia a více.
Majitelé Leafů odhadují, že kapacita baterií jejich elektromobilů se za rok snížila minimálně o 30 procent a uvádějí, že svůj vůz používají přesně podle návodu, který jim Nissan k vozu dodal. Podle automobilky má přitom dojít ke třicetiprocentní ztrátě kapacity až po sedmi letech pravidelného provozu.
Nissan Leaf se představil v roce 2009 a jeho sériová produkce byla ve výrobním závodě v japonské Oppamě zahájena na podzim roku 2010. Od té doby sice získal řadu ocenění, ale jeho prodejní výsledky již tak přesvědčivé nejsou. Například za první čtvrtletí letošního roku Nissan prodal jen asi 1.800 Leafů. Ambiciozní plán pro rok 2012 přitom počítá s prodejem 20 až 25 tisíců exemplářů.