Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Patrol – Jak omladit klasika

Ondřej Šuch
Pět metrů délky, téměř dva metry šířky, dvě tuhé nápravy, žebřinový rám a čtyři způsoby zlepšování průchodnosti terénem. Vše podstatné tedy zůstalo, zbytek se přiměřeně zlepšil a lehce klesla cena. Takhle by měly facelifty vypadat vždycky.

Patrol už je pomalu posledním Mohykánem mezi vozy, které kombinují strašidelnou průchodnost terénem s odolností podvozku a současně komfortem pro posádku. Zatím poslední vlna vylepšení se tedy při zachování této koncepce omezila jen na dotažení drobností. Pod kapotou je samozřejmě i nadále přeplňovaný třílitr se čtyřmi veloobjemovými válci a typickým basovým zvukem. Výkon 118 kW je o nerozpoznatelné 2 kW vyšší než předchozí verze, kroutící moment se zvýšil o solidních 26 na 380 Nm. Pětistupňová manuální převodovka s redukcí zůstala pochopitelně zachována, snad jen řazení je o trochu přesnější i když stále s relativně dlouhými drahami. Subjektivně se zlepšilo také odhlučnění motoru – ve volnoběžných otáčkách je vše tradiční ale při rychlostech nad 130 km/h je v autě podstatně klidněji. Devítilitrová průměrná spotřeba potěšila peněženku, nádrž na 95 litrů nafty pak umožní i delší výlety mimo civilizaci.

Všechny výhody pohonného ústrojí Patrolu jsou naštěstí nezměněny, takže řidiči v trakčních nesnázích zůstávají možnosti připojit pohon přední nápravy, přidat redukci, zamknout zadní diferenciál a odblokovat stabilizátor zadní nápravy. V praxi jsme si ve všech případech vystačili jen s pohonem 4x4, daleko větší vliv na průchodnost měly namontované celoroční pneumatiky Bridgestone. Ku jejich cti dodejme, že na mokré dálnici i sněhem pokrytých šumavských cestách se chovaly vzorně, při výletech do prudšího terénu s dvě a čtvrt tuny těžkým vozem byly jejich možnosti přece jen limitované.

Ale abychom nezapomněli na facelift: z vnějšku je Patrol zvláště v provedení Wagon subjektivně ještě robustnější, byť objektivně příliš nevyrostl. Na karoserii přibylo hran, což je znát zejména na mohutných vystouplých blatnících či tradičně rozlehlé přední kapotě. Maska se chlubí pohlednými a o třídu výkonnějšími světlomety, mlhovky jsou lehce nebezpečně zapuštěné v nárazníku. Také na zádi jsou vidět pozitivní změny: sdružené svítilny zvětšily činnou plochu téměř dvojnásobně a stěrač skla dvoutřetinově dělených zadních dveří už také odkrývá podstatně více z výhledu.

To nejpříjemnější z baterie vylepšení se ale ukrývá v interiéru. Palubní deska je kompletně přepracována a i když imitace dřeva může působit zvláštně, ergonomií i estetikou udělal Patrol skok o jednu generaci. Řidič už nemusí mít pocit, že je v užitkovém voze a on se musí podřizovat. Za všechna překvapení jmenujme standardně montované autorádio s měničem na 6CD a automatickou klimatizaci, ovládanou klasickými otočnými přepínači. Ale abychom jen nechválili – kombinace umístění některých ovladačů jsou poměrně netypické a dávají vzpomenout na klasický vtip o tom, jak si americký prezident přebíral nové služební auto: „Tady jsou pane prezidente dvě červená tlačítka – tímhle se odpalují mezikontinentální rakety a tímhle se stahují okénka.“ „Aha a co když se spletu?“ „Nemůžete se splést, jsou na nich symboly“. Musíme ale poctivě přiznat, že všechna trakční vylepšení pohonu, jakkoli jsou jejich ovladače rozeseta po celém akčním rádiu pravé ruky, se po aktivaci projeví jedovatě žlutými kontrolkami, takže jejich záměna s ostřikovači světlometů či mlhovkami není nebezpečná…

Oproti předchozímu provedení se také zlepšila tuhost sedadel, i když na délku by ještě určitě pár centimetrů snesla. Druhá řada má pro cestující stále nadbytek místa nad hlavou i pro kolena, nástup usnadňují masivní prahy a široce otevíratelné dveře. Námi testované luxusní provedení neobsahovalo přídavnou dvojici sedadel ve třetí řadě, takže zavazadlový prostor o základním objemu 668 litrů jsme mohli využít bezezbytku. Jedinou nevýhodou je výška jeho podlahy, u vozu s takovou terénní průchodností se ale nepohodlí tohoto typu dá očekávat.

Patrol je po faceliftu na svém vrcholu – desítky drobných vylepšení pomohly udržet pověst univerzálního vozu, přičemž nepohodlí způsobené konstrukcí a pohonem berou zákazníci zatím jako přijatelnou doprovodnou vlastnost, nikoli nutné zlo. Výhodou je tedy v mezích možností vylepšená solidnost. Mezi nevýhody bychom mohli počítat asi jen omezený výhled, zvláště dozadu, velký poloměr otáčení verze Wagon, a absenci byť jen příplatkového ESP. I tak můžeme Patrol hodnotit velmi vysoko, zvláště s ohledem na zbytek trhu v této výjimečné kategorii.

Ondřej Šuch
Nissan Patrol
Cena základní sestavy 1 404 000 Kč
Výbava základní sestavy Volitelný pohon 4x2, 4x4 nebo 4x4 s redukcí, Uzávěrka diferenciálu zadní nápravy, Automaticky uzamykatelné volnoběžné náboje předních kol, Vypínatelný stabilizátor zadní nápravy, ABS, Přední brzdy kotoučové vnitřně chlazené vzduchem, Zadní brzdy kotoučové vnitřně chlazené vzduchem, Posilovač brzd, Posilovač řízení, Airbag pro řidiče / spolujezdce, Boční airbagy, Přední bezpečnostní pásy s napínači a omezovačem tahu, Klimatizace automatická, Výškově nastavitelný volant, Otáčkoměr, digitální hodiny, Ukazatel venkovní teploty / elektronický kompas, Čtecí lampičky, Schránka na brýle, Akustický signál rozsvícených světel, Elektricky ovládaná okna všech dveří (bočních), Elektricky ovládané střešní okno, Dálkově ovládané centrální zamykání, Elektronicky řízený imobilizér, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče / bederní opěrka, Kůží potažená sedadla, přední el. ovládaná a vyhřívaná, Polohovatelná dělená zadní sedadla 50:50 / s možností posuvu, Dělená zadní loketní opěrka s držáky nápojů, Kůží potažený volant, hlavice řadící páky a madlo ruční brzdy, Obklad části přístrojové desky imitací ušlechtilého dřeva, Otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, Střední odkládací panel s víkem, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, Kryt zavazadlového prostoru, Tónovaná skla / zadní boční skla zatmavená, Přední mlhové světlomety, Dvourychlostní přední stěrače s variabilním cyklovačem, Ostřikovače světlometů, Stěrač zadního okna s cyklovačem, Vyhřívání zadního okna, Elektricky ovládaná a sklápěcí vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, Chromovaná přední maska, Nárazníky v barvě vozu, Integrované boční stupačky, Rozšířené blatníky v barvě vozu, Kola z lehké slitiny 17", Kryt rezervy plast, Radio s přehrávačem audiokazet a měnič na 6 CD, Ovládání audiosystému na volantu, 6 reproduktorů, Elektricky ovládaná anténa Kč
Cena testované sestavy 1 419 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (15.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2953
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.3 / 8.8 / 10.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 668 / 2287
Objem nádrže (l): 95
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2365 / 835
Rozměr pneu: 265/70 R16
Nissan Patrol
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5045
b) šířka (mm): 1940
c) výška (mm): 1855
d) rozvor (mm): 2970
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1625
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano