TEST Nissan Pulsar 1.5 dCi – Alternativa ke Golfu
Na úvod mi dovolte malou osobní vsuvku. Možná si říkáte, že Pulsar jste v Evropě nikdy neviděli, není se však čemu divit. Takto byly totiž v Japonsku i jinde mimo Evropu pojmenovány hatchbacky, které my důvěrně známe jako modely Almera či Sunny. A právě Nissan Sunny N14 v raritní pětidveřové verzi GTI s legendárním motorem SR20DE byl mým vůbec prvním automobilem. A vzpomínám na něj velmi rád, protože v době vzniku tohoto vozu byl Nissan synonymem spolehlivosti a skvělých jízdních vlastností.
Jenže značka v té době také trochu doplácela na velmi jednoduchý, až nezajímavý vzhled. To dnes neplatí, ať už jde o výrazný typ Juke či líbivý Qashqai, design současných vozů je někde úplně jinde. Pulsar se v tomto ohledu řadí spíše k umírněnější odnoži značky, někam k vozům Micra a Note. Na autě tak nenajdete žádné velké výstřelky a na karoserii s vysokou linií střechy lze vidět důraz na praktičnost a vnitřní rozměry.
Co se týče výbavy, zajímavostí jsou diodové světlomety, respektive jejich provedení. Seat Leon či Peugeot 308 je mají také, u Nissanu Pulsar jsou však k dispozici jenom jako potkávací světla, navíc svítí velmi blízko před vůz, což je ale otázka nastavení. Když přepnete na dálkové, objevíte klasický žlutý svit halogenových žárovek. Jinak ale Nissanu nechybí již tradiční systém AVM, který pomocí čtyř kamer monitoruje okolí, stejně jako bezpečnostní systém zahrnující nouzové brzdění ve městě či kontrolu mrtvého úhlu. V nejvyšší výbavě Tekna, kterou mělo i námi testované auto, si pak připlácíte jenom za kožená sedadla a metalickou barvu, všechno ostatní již máte v ceně.
O jakou cenu se jedná a za kolik jsou příplatky, jsme však v době přípravy tohoto článku nevěděli. Dovozce totiž cenu ještě nezveřejnil, náš odhad základní ceny se pohybuje někde kolem 330.000 korun. K pohonu základního Pulsaru přitom slouží přeplňovaná dvanáctistovka s 85 kW ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. Tato verze je navíc dostupná i s bezestupňovým automatem CVT, byť se sníženým točivým momentem (190 vs. 165 N.m). Druhým a do příchodu verze 1.6 DIG-T se 140 kW i posledním motorem je zkoušená naftová patnáctistovka s 81 kW.
Milé je, že Nissan se podle svých slov nerozhodl postavit konkurenta pro Volkswagen Golf, jeho cílem bylo vytvořit spíše dostupnější, prostornější a přitom ne o tolik horší alternativu. Pokud Pulsar dostane zajímavou cenu, pak tahle taktika dává smysl a mohl by vzniknout překvapivě výhodný automobil pro koncového uživatele. Jednoduše řečeno, tohle auto si nekoupíte srdcem, ale spíše hlavou. Zcela jasno budeme mít ještě tento týden, kdy se projedeme benzinovou verzí a zároveň zjistíme oficiální české ceny.
Nissan Pulsar vs. konkurenti - srovnání základních technických údajů | ||||
Model | Nissan Pulsar | Škoda Octavia | Peugeot 308 | Opel Astra |
Motor | 1.2 DIG-T | 1.2 TSI | 1.2 PureTech | 1.4 |
Parametry motoru [kW/N.m] | 85/190 | 63/160 | 60/118 | 64/130 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 181 | 172 | 178 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,7 | 12 | 13,3 | 13,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,0 | 5,2 | 5,0 | 5,5 |
Délka [mm] | 4387 | 4659 | 4253 | 4419 |
Šířka [mm] | 2017 (vč. zrcátek) | 1814 | 1804 | 1814 |
Výška [mm] | 1520 | 1465 | 1472 | 1510 |
Rozvor [mm] | 2700 | 2686 | 2620 | 2685 |
Zavazadlový prostor [l] | 385/– | 590/1580 | 420/1228 | 370/1235 |
Cena [Kč] | 330.000 (odhad) | 334.900 | 340.000 | 289.900 |
Pohled do interiéru dopadá překvapivě dobře. Design palubní desky rozhodně neurazí a výtečný je nabízený prostor, zejména na zadních sedadlech. Neznáme jiné auto této třídy, které by bylo uvnitř tak veliké, což potvrzují čísla automobilky i naše měření. Nissan udává, že Pulsar má rozvor dlouhý 2700 mm a prostor pro kolena zadních cestujících 692 mm. Například Škoda Octavia nabízí rozvor 2686 mm a místa vzadu i vpředu je o malinko méně. Zavazadlový prostor Pulsaru je pak s 385 litry v rámci třídy lehce nadprůměrný. Celkové ztvárnění interiéru sice působí trochu levnějším dojmem, než u nejlepších v této třídě, ale jsme ochotni to akceptovat, když samo auto i levnější bude.
Motor a převodovka – Reálně úsporný
Jediným naftovým motorem pod kapotou Pulsaru je notoricky známá patnáctistovka z dílen Renaultu spojená se šestistupňovou manuální převodovkou. Pokud bychom měli něco vyzdvihnout, pak je to řazení, které je lepší než v jiných vozech s tímto motorem. Japonci si očividně dali s naladěním mechanismu záležet. Řadicí páka tak v kulise běhá hladce, přesně, bez vůlí a ještě nabízí alespoň nějaký mechanický cit.
Naopak odhlučnění agregátu není z nejlepších. Klapání patnáctistovky je sice jemné, ale natolik výrazné, že jej slyšíte snad úplně vždy, ve městě i na dálnici. A když už jsme u těch minusů, pak je třeba zmínit prodlevu turbodmychadla, která je opravdu citelná, a to i když je motor vytočený do otáček. Naopak nízké pásmo agregátu nevadí, dokáže v něm jezdit a být při tom velmi úsporný, pro citelnější zrychlení je však třeba udržovat alespoň 1700 otáček, jinak se toho moc neděje.
Vibrace motoru jsou postřehnutelné, není to ale nic vyloženě obtěžujícího. Agregát celkově běží spíše hladce, ani s naloženým autem nemá příliš práce a na poměry takto objemných nafťáků se nadšeně vytáčí. Jeho hlavní výhodou je však úspora paliva. Při klidném dálničním přesunu si vezme 5,3 litru na sto kilometrů, pokud se vydáte do Německa, pak v rychlostech okolo 180 km/h stejně nebude apetit motoru větší než 7 litrů. Ve městě budete běžně jezdit za 6,5 l, mimo něj klesá spotřeba až ke čtyřem litrům na sto kilometrů. Celkově jsme během týdenního testu jezdili za 5,8 l na 100 km, což považujeme za výtečnou hodnotu. I tak je ale nádrž o objemu 46 litrů poměrně malá, ke stojanu musí člověk častěji, než by se mu s úsporným turbodieselem chtělo.
Zpomal, táto!
V předchozích dvou testech Nissanů (X-Trail a Juke) jsme si stěžovali na hluk od podvozku - v tomto ohledu Pulsar zapadá někam do průměru třídy, takže je to v pořádku. Pochválit musíme spíše pohodlnější naladění. Některé příčné nerovnosti sice způsobí, že si podvozek s torzní příčkou vzadu neví rady a ozve se hlasitější rána, většinou ale Pulsar tlumí tiše a měkce. Celkové nastavení je vcelku zdařilý kompromis, byť na ty nejlepší z třídy, zejména Mazdu 3, tenhle Nissan nemá.
Řízení je spíše vláčné a nepatří k nejpřesnějším, odpovídá ale přesně naladění zbytku vozu. Když jej pobídnete, tak projede zatáčky ve vyšším tempu, příliš po chuti mu to však nebude. Tohle je prostě rodinný pohodář. Na nerovnostech v zatáčce pak také poznáte pouze jednoduchou zadní nápravu, výrazné uskakování celé zádi jako u Peugeotu 308 se nekoná. Pokud si tedy řidič chce s autem sednout do noty, pak je v tomto případě lepší zvolnit.
Ostatně tomu odpovídá i nastavení stabilizačního systému, který se dá zdánlivě deaktivovat pouze krátkým stiskem tlačítka, jako u ostatních Nissanů. I tak je systém stále funkční, což není neobvyklé. Dalo by se to však snadno překousnout, kdyby naladění ESP bylo povedenější. Při ostrém zatočení, kdy čidla detekují možnou či počínající ztrátu přilnavosti, totiž začne systém přibrzďovat kola tak nešťastně, že tlačí automobil spíše ven ze zatáčky, než do ní. Navíc se to stane zbytečně brzo.
Závěr
Je těžké hodnotit, když ještě přesně neznáme cenu, která by měla být do značné míry alfou i omegou Pulsaru. Pokud ale bude taková, jak se šušká a jak ji odhadujeme (cca od 330.000 Kč), pak si myslíme, že tento Nissan se svým zaměřením v rámci třídy trefí do černého. Je prostorný, úsporný, praktický, nevypadá nijak zle, najdete v něm spoustu výbavy a přitom i v porovnání s nejlepšími není v oblastech jako je kvalita dílenského zpracování, jízdní vlastnosti či výkony o moc horší. Doufejme, že přijde více motorů, již nyní by ale Nissan Pulsar mohl oslovit pragmaticky smýšlející evropské zákazníky.
Nejlevnější verze modelu | 330.000 Kč (odhad Auto.cz, 1.2 DIG-T/85 kW) |
Základ s testovaným motorem | - Kč (1.5 dCi/81 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | - Kč (Tekna 1.5 dCi/81 kW) |
Plusy
- Prostorný interiér
- Úsporný turbodiesel
- Přesné řazení
- Bohatá výbava
- Dobře tlumící podvozek
Minusy
- Prodleva turbodmychadla
- Odhlučnění motoru
- Poměrně malá nádrž
- Příliš horlivé ESP
Foto: Petr Homolka