Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nové BMW řady 7 jezdí skoro jako Rolls-Royce

Jan Mička
Diskuze (37)
V uplynulých dvou dnech jsme v okolí portugalského města Porto proháněli novou generaci BMW řady 7. V rámci mezinárodní prezentace došla řada na verze 730d a 750iL xDrive.

Největší technické novinky jsme probrali již ve včerejším článku, je tedy na řadě přistoupit k hodnocení celku. Designově se vůz od svého předchůdce liší hlavně přední části s úzkými světlomety napojenými na charakteristické ledvinky, a profil zdobí výrazná chromovaná linka se zalomením u předních kol. V Portugalsku jsme na její adresu slýchali různorodé názory, karoserii však opticky snižuje a navozuje pocit větší dravosti.

Vůz v základu vyjíždí na sedmnáctipalcových kolech, která vzhledem k jeho obřím rozměrům budou připadat skutečně malá, avšak devatenáctky, kterými byly vybaveny všechny testovací vozy, mu pasují jako ulité. K našemu překvapení neměly obuty pneumatiky typu run flat, ale běžné „pirellky“ s pětačtyřicetiprocentním profilem. Už to bylo předzvěstí nebývale komfortní jízdy, kterou by dojezdové pneumatiky s extrémně pevnými bočnicemi chtě nechtě omezovaly.

Bude 195 vznětových kilowattů stačit?

Pro první den jsme si vybrali nejméně výkonný agregát celé nabídky – řadový turbodiesel 730d, který je, ostatně jako zbytek motorové palety, standardně párován s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. Agregát mezigeneračně posílil na 195 kW (o 5 kW více) a disponuje mamutím točivým momentem 620 N.m. v rozmezí 2000 – 2500 otáček za minutu. Samotný výkon je ale pouze jednou částí skládačky zvané „nadmíru dostačující dynamika“. BMW 7 G11 totiž díky unikátní struktuře karoserie Carbon Core shodilo až 130 kilogramů, a motor si tedy musí poradit pouze s 1830 kilogramy pohotovostní hmotnosti. Na luxusní automobil s délkou 5.098 jde o skutečně úctyhodnou hodnotu!

BMW 7 – technická data a české ceny
Model 730d 730d xDrive 740i 750i xDrive 740e
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2998 4395 1997
Válce/ventily 6.4 6.4 6.4 8.4 4.4
Největší výkon [kW/min] 195/4000 195/4000 240/5500-6500 330/5500-6000 190/5000-6500,
celk. výkon 240kW
Točivý moment [N.m/min] 620/2000-2500 620/2000-2500 450/1380-5000 650/1800-4500 400/1250-4800
Převodovka 8A 8A 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 250 240
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,1 5,8 5,5 4,4 5,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,5 4,8 6,6 8,1 2,1
Cena Limousine [Kč] 2.389.426 2.477.826 2.522.026 2.982.226 není k dispozici
Cena Long [Kč] 2.540.226 2.628.626 2.688.926 3.157.726 není k dispozici
Vůz oficiálně vstupuje na český trh 24. října

Dalo se očekávat, že komfort a odhlučnění interiéru bude ve srovnání s běžnými automobily úplně jiná liga, uvnitř BMW řady 7 byste ale snad slyšeli i spadnout vlas. Okolní ruchy izoluje obrovské množství tlumících materiálů, sametový šestiválec by na sobě při volnoběžných otáčkách klidně udržel nastojato umístěnou minci jakékoliv nominální hodnoty, a výrazného akustického projevu se nedočkáte ani po vyšlápnutí pedálu plynu až do podlahy. Velký kus práce odvádí také vrstvená okna bočních dveří a perfektně odhlučněný podvozek – valivý hluk od pneumatik byl slyšet pouze na hodně hrubém povrchu silnice.

Tuto poznámku jsem psal už několikrát a neodpustím si ji ani nyní: BMW dělá snad nejlepší automobilová sedadla na světě. Ta přední si dokonale nastaví na svou postavu úplně každý, a vzadu si díky měkčímu polstrování připadáte jako v bavlnce. V „krátké“ verzi s rozvorem 3.070 milimetrů (Long jej má o 140 milimetrů delší) nechybí místo v oblasti loktů, ramen, hlavy, kolen, problém tedy nebudou mít ani dvoumetroví státníci. Těm méně pohyblivým navíc usnadní život velký nástupní prostor, kterému nekladou omezení ani relativně výrazné podběhy kol a masivní prahy.

BMW řady 7 je už ve standardu vybaveno vzduchovým odpružením na obou nápravách, ve spojení s rozumně velkými disky tedy není nejmenší důvod k obavám o jízdní komfort. Připravené občerstvení v podobě lahví s vodou zastoupilo rekvizity pro starý známý „kelímkový test“, a skutečně – ani na hodně rozbité vozovce bychom se nápojem nepotřísnili.

Nový volič jízdních režimů Driving Experience Control už není řešen kolébkovým tlačítkem, ale opticky splývá s obložením okolo voliče převodovky. Vedle obvyklých módů Eco Pro, Comfort, Combort+, Sport a Sport+ nabízí i mód Adaptive, který byl z našeho pohledu ideální pro drtivou většinu situací. Dokáže totiž velmi rychle reagovat na změnu jízdního stylu, a přestože řízení i při hodně ostré jízdě stále působilo trochu přeposilovaně, bleskové zkrácení převodu usnadňovalo jízdu v ostrých vlásenkách. Zapomeňte na přehmatávání volantu, ba dokonce překřížení rukou – vždy jsme si vystačili maximálně s půlkou otáčky.

Vznětový šestiválec vyniká velmi hutným zátahem od nízkých otáček a neztrácí dech ani nad hranicí 4000 min-1. Do tak vysokých sfér se však vydáte až po došlápnutí pedálu plynu do kick downu, i při sportovním zacházení se totiž automatická skříň snaží řadit maximálně v 3800 otáčkách za minutu. Ticho v kabině bylo až překvapující, tedy pokud pomineme aerodynamický svist kolem vnějších zpětných zrcátek v rychlostech nad 100 km/h. Ani popel naopak nemůžeme říci na adresu výsledné spotřeby. Více než dvě stě kilometrů dlouhou trasu jsme zvládli za slabých 8 l/100 km, a to včetně popojíždění ve městě, řezání zatáček a jiných „nezbedností“.

Skoro bychom řekli, že více výkonu ani nepotřebujete, my ale přesedáme do vrcholného vidlicového osmiválce a ten nabídne přeci jen oslnivější hodnoty - 330 kilowattů a 650 N.m. Biturbo o objemu 4,4 litru jsme vyzkoušeli nedávno, v testu nové generace modelu X6. Zatímco tam se občas choval jako utržený ze řetězu a dával o sobě pod kapotou docela slušně vědět, v „sedmičce“ působí jako obehnaný protihlukovou bariérou. Nevytratila se tedy část radosti z jízdy?

Svým způsobem ano, byla ale nahrazena bezbřehým luxusem. BMW 7, notabene v prodloužené verzi Long, totiž v mnoha ohledech působí skoro jako automobily Rolls-Royce, jejichž dvanáctiválcové motory mají obrovské výkony (Ghost má 420 kW a Wraith dokonce 456 kW), ale při zrychlení vás ani na moment nevytrhnou z klidu. Důvod? Aristokrat sedící vzadu může jakkoliv pospíchat, nicméně z šálku jeho oblíbeného čaje nesmí nedobrovolně zmizet ani kapka.

Osmiválcová „sedmička“ nezná turboefekt, maximálně tak mírnou prodlevu převodovky při zrychlování z místa. Motoru je zcela jedno, zda musí utáhnout prázdné nebo plně naložené auto, dokáže se sebrat z jakýchkoliv otáček a plynule táhnout až k 6000 otáčkám za minutu. Také v tomto případě jsme s radostí využívali nový jízdní režim Adaptive, protože jindy klidného a prakticky neslyšného beránka s vytříbenými způsoby dokázal během zlomku sekundy proměnit v šelmu lačnou po předjíždění.

Vrcholná verze 750i se nabízí pouze s pohonem všech kol xDrive, nedá se ale říci, že bychom oproti třílitrové„zadokolce“ pocítili výrazný rozdíl v zatáčkách. Auto je stále hodně vyvážené, v našem případě snad ještě stabilnější díky delšímu rozvoru, a velký kus práce opět odvedlo natáčení zadních kol. Pokud krátké BMW 7 působilo trochu jako sedan řady 3, Long se více přikláněl k „vyšší střední“ řadě 5. A to je skvělé, pokud uvážíme, že ve skutečnosti měří 5.238 milimetrů, bez deseti kilogramů váží dvě tuny, a z klidu na sto kilometrů v hodině se dostane za 4,5 sekundy. Zrychlení vám ale rozhodně nevezme dech, spíše naopak – stejně jako zbytek posádky nehnete ani brvou a spíše si budete pokládat otázku, proč by to vůbec mělo být jinak.

Výsadou prodloužené „sedmičky“ s dvakrát přeplňovaným osmiválcem bylo i vrcholné provedení interiéru Executive Lounge. Vedle odvětrávání zadních sedadel a jiného provedení středového tunelu (plynule navazuje na přední loketní opěrku a nedá se vyklopit) přináší dvojici obrazovek ukotvených v předních opěradlech, masážní program Vitality (celkem jich má devět) pro aktivní regeneraci těla během jízdy, výklopný stolek a elektricky ovládanou podnožku. Během jízdy s takto vybaveným vozem je zcela jedno, kolik kilometrů na vás ještě čeká – vystoupíte totiž svěžejší než na začátku cesty.

Video se připravuje ...
BMW 750i xDrive – srovnání s konkurencí
Model BMW 7 L Audi A8 L Lexus LS L Mercedes-Benz S L
Motor 750i xDrive 4.0 TFSI quattro LS 460 AWD S 500 4Matic
Zdvihový objem [cm3] 4395 3993 4608 4663
Válce/ventily 8/4 8/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 330/5500-6000 320/5100-6000 272/6400 335/5250
Točivý moment [N.m/min] 650/1800-4500 600/1500-5000 473/4100 700/1800-3500
Převodovka 8A 8A 8A 7A
Max. rychlost [km/h] 250 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,4 4.5 6.3 4.8
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,1 9.1 11.4 9.1
Cena Limousine [Kč] 2.982.226 2.496.900 2.560.000 2.933.040
Cena Long [Kč] 3.157.726 2.689.900 - 3.027.420

Sedmička je jednička?

U vozů jako je BMW řady 7 lze jízdní vlastnosti posuzovat ze dvou stránek – z místa řidiče a ze zadních sedadel. Dalo se čekat, že se automobilka na konkurenci z řad Audi, Lexusu a Mercedesu skvěle připraví, ona ale vyrobila automobil, který odvede skoro stejnou službu jako Rolls-Royce Ghost nebo Bentley Flying Spur. „Sedmička“ je měkoučká, jemná, tichá, a úsporná, zároveň ale také svalnatá a s vrcholným osmiválcem pod kapotou nelítostná vůči čemukoliv jinému na silnici.

Po technické stránce je vůz na vrcholu segmentu, což dokládá například unikátní koncepcí karoserie Carbon Core. Je jenom málo věcí, které vás mohou za jeho volantem nemile překvapit – například zmíněný aerodynamický svis kolem vnějších zpětných zrcátek v rychlostech nad 100 km/h a mírně přeposilované řízení. Jako celek ale funguje naprosto dokonale!

Jan Mička
Diskuze (37)
22. 12. 2015 19:05
Konkurence Rolls-Royce ?
Ve srovnávacím testu autobild dostala sedmička v technické části jen o 4 body víc než S-class, takže bych to jako konkurenci RR a Bentley neviděl ;-)
Avatar - Barrichello
10. 9. 2015 09:50
Re: 1830kg
V10 byl motor, kde BMW měnilo v záruce u víc jak 40% aut motor v rozmezí 70-100 tis najetých km, u dalších 40% se po*ral bez záruky do 150 tis.

jestli byl takovej nebo makovej je šumák.
V10 jde udělat i nezávodní a bude mít nějakejch 600 koní v pohodě.
10. 9. 2015 08:50
Re: V 12
To byl Mates...tohle je mates ;-)
10. 9. 2015 08:49
Re: Stejně vysoké
Výbavu mají v zásadě všichni stejnou...
10. 9. 2015 08:49
Re: 1830kg
Nepovedl? Bariku, na to že se tu prezentuješ jako benzínovej entuziasta, tak projevuješ až bídnou znalost a velkou křupanství. Co bylo V10 za motor ti naznačil fOE, čti a uč se.