Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky v pneumatikách pro užitková vozidla: Štítky a úspory

Ladislav Černý
Diskuze (2)
Pneumatikářský svět se otřásá sníženým odbytem v řádu desítek procent, proto se výrobci předhánějí v nových řešeních.

Od listopadu musejí mít všechny pneumatiky s datem výroby od července (DOT 2712) štítek o valivém odporu, záběru na mokru a externím hluku. Klasifikace dle určených metod se týká prodeje obutí v Evropě, čímž by měl postupně vymizet podíl často nekvalitních čínských plášťů.

Například rozdíl mezi hodnocením A a F ve valivém odporu způsobuje ve spotřebě užitkového automobilu až 15 procent. Jde o velmi důležitý údaj pro dopravce, aby byli schopni si spočítat, zda se jim cenově lákavá koupě obutí s jihoasijským původem vyplatí i bez ohledu na náchylnost k poškození.

Druhý sledovaný aspekt brzdění na mokru přináší mezi označením A a F prodloužení brzdné dráhy přibližně o třetinu. Při rychlosti nákladního vozidla 80 km/h to představuje obrovských cca 25 metrů.

Přesto dopravci musí pro udržení byznysu čelit zvýšeným nákladům způsobeným zejména rostoucími cenami paliv. Ropa Brent vzrostla z ceny 30,77 dolarů za barel v prosinci 2008 na úroveň 112,67 v srpnu roku 2012. Náklady na naftu se tak v celkových výdajích pohybují mezi třiceti a čtyřiceti procenty. Výdaje dopravců za obutí představují přibližně tři procenta celkových nákladů, a proto se zde nachází velký potenciál k úspoře. Šetřit je však třeba s rozumem, a ne ať to stojí, co to stojí.

Štítkování zaměřené výhradně na valivý odpor, záběr na mokru a vnější hluk je však velmi omezené. Existují totiž ještě další výkonové parametry, které současná legislativa nepokrývá. Jde například o záběr pneumatiky v zatáčkách, životnost, nosnost, odolnost proti průrazům, komfort jízdy, trakci nebo hmotnost pneumatiky. To také potvrzují interní testy výrobců obutí, které se týkají kolem padesáti aspektů.

Nezávislá organizace TÜV SÜD Automotive ústy produktového manažera pro pneumatiky Michaela Staude upozorňuje: „Evropský štítek je něco jako svíčka, jelikož vnáší do oblasti parametrů pneumatik trochu světla, bohužel se však nejedná o pochodeň. Mnoho důležitých výkonnostních parametrů na něm jednoduše není uvedeno a zimní pláště jsou toho velmi dobrým příkladem. Na tuto skutečnost by si kupující měli dávat pozor.“ Nové značení by měla provázet kontrola dodržování a systém pokut v souvislosti se zaváděním tohoto předpisu.

Evropská vyhláška EC/1222/2009 o štítcích je navržena tak, aby zvýšila bezpečnost silničního provozu, zlepšila efektivitu přepravních společností a snížila dopady dopravy na životní prostředí.

Brzdění na mokru je měřeno zpomalovacím testem, kde automobil sníží rychlost z 60 na 20 km/h v hodině. Podmínky dané evropskou vyhláškou hovoří o povrchu s vodním filmem mezi 0,5 až 2,0 milimetry. Teplota vzduchu a povrchu se může měnit v rozpětí mezi 5 a 35 °C pro letní pneumatiky a mezi 2 a 20 °C pro zimní.

Valivý odpor se měří na speciálním kalibrovaném přístroji. Výsledek se pohybuje mezi 4 kg na tunu (A) a 8 kg na tunu (F).

Třetím z kritérií nové evropské legislativy je externí hluk způsobený odvalováním pneumatik. Úroveň hluku je měřena v decibelech a doplněna jednou, dvěma nebo třemi vlnkami značícími hlučnější či méně hlučnější pneumatiky dle stanoveného limitu.

Tři vlnky znamenají, že hlučnost představuje maximální úroveň povolenou vyhláškou. Dvě vlnky ukazují, že úroveň hlučnosti je o tři decibely nižší než požadovaná hladina. Pokud má pneumatika jednu vlnku, jedná se o nejtišší obutí, které je o šest decibelů tišší, což znamená čtyřikrát méně, než je požadováno legislativou. Význam má zejména ve městech a pro provoz v nočních hodinách například popelářských vozidel.

Výjimky ze štítkování

  • Protektorované pneumatiky
  • Nouzové pneumatiky typu T
  • Profesionální terénní pneumatiky
  • Závodní pneumatiky
  • Pneumatiky pro veterány
  • Hřebové pneumatiky
  • Pneumatiky s povolenou rychlostí nižší než 80 km/h
  • Pneumatiky pro ráfky o průměru menším než 255 mm nebo větším než 634 mm

Ladislav Černý
Diskuze (2)
5. 4. 2013 09:00
Čína na každý náklaďák
Nejmenší valivý odpor mají právě čínské šunty. >:D Vydrží věky a h.o.v.n.o brzdí,ale hlavně mají malý odpor :yes:
Avatar - KANKUNEN
5. 4. 2013 08:06
Neekologická pitomost
Tuny nálepek navíc a ani jeden nezaručí, že zrovna kupovaná guma má stejné vlastnosti jako štítkovaná a už vůbec ne jak se změní při 50% vzorku.

Supernápad to střelit mezi staré články :yes: