Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz C je tu v nové generaci. Připomeňte si dosavadní generace baby benzu

David Bureš
Diskuze (6)

Třída C se v nabídce trojcípé hvězdy poprvé objevila v roce 1993. Historie Mercedesu střední třídy je ale ještě o kus delší.

Mercedes-Benz třídy C tento týden debutoval ve své nové generaci. Pro stuttgartskou automobilku jde o klíčový model, z historického hlediska se jedná o jeden z jeho nejprodávanějších automobilů vůbec. I proto, že kdysi trojcípou hvězdu demokratizoval. Býval nejmenším modelem Mercedesu, a tak se mu dříve říkalo baby benz.

Touto přezdívkou se poprvé honosil model s interním označením W201, tedy čtyřdveřový sedan série 190 vyráběný od roku 1982. Tím automobilka poprvé opravdu vstoupila mezi „kompaktní“ modely (dnes bychom řekli modely střední třídy). Do té doby s takovou myšlenkou koketovala několikrát, zamýšlený projekt řady W 122 z padesátých let, stejně jako projekty řad W 118 a W 119 z následujícího desetiletí však realizovány nebyly.

K rozšíření nabídky o „kompaktní“ Mercedes tak došlo až na začátku osmdesátých let. Automobilka se jím rozhodla oslovit mladší klientelu, které však chtěla nabídnout pokrokovou techniku jako u svých větších modelů. W201 tak dostala pětiprvkové nezávislé zadní zavěšení nebo lehkou konstrukci z vysokopevnostní ocele, doplněné o další, tehdy inovativní materiály. Zaujala i parkovací brzda, W201 jako první osobní Mercedes od roku 1968 použil ruční páku, místo tehdy charakteristické „nožní“ brzdy. Naftovému 190 D se pak díky pečlivému odhlučnění říkalo šeptající diesel, což pomohlo oblibě takových agregátů v Mercedesech i v následujících letech.

Příchodem W201 započala dodnes trvající historie. Tento sedan je totiž dnes považovaný za předchůdce třídy C. Ostatně dokazuje to i interní označení, prvnímu C-Klasse se říká W202. K použití obchodního označení „třída C“ došlo v rámci tehdejšího přejmenování modelů v nabídce značky, pro lepší orientaci.

Právě W201 si rychle získalo oblibu, za 11 let produkce měl na svém kontě přes 1,87 milionu postavených exemplářů. Vstup do střední třídy se tak Mercedesu povedl, což potvrdili i následovníci. Aktuálně mají tyto modely (při sečtení W201 a dosavadních čtyř generací třídy C) na svém kontě přes 10,5 milionu vyrobených kusů.

Právě tento úspěch ostatně Mercedes později motivoval k ještě dalšímu rozšíření portfolia směrem dolů, devadesátá léta tak byla ve znamení doplnění nabídky o ryze kompaktní třídu A. V novém miléniu pak značka v tomto trendu pokračovala, když nabídku v tzv. segmentu C postupně rozšiřovala.

První generace třídy C se přitom od předchůdce neodlišila jen svým jménem, ale také nabídkou karosářských variant. Sedan totiž doplnilo také kombi. K dispozici už byla také sportovně laděná šestiválcová verze od AMG. V druhé generaci (W203) dorazil také v roce 2000 odvozený třídveřový hatchback CLC, známý rovněž jako C SportCoupé, který však skončil po jedné generaci.

Od třetí generace C-Klasse (W204) je součástí portfolia také kupé, které tehdy nahradilo dřívější model označený CLK. V dnešní čtvrté generaci řadu doplnil také kabriolet. A do rodiny modelů střední třídy dnes Mercedes řadí také obdobně velké SUV GLC a elektrické SUV EQC.

Právě kupé a kabrio ale podle některých zpráv do budoucna zase skončí, nahradit je má společný nástupce také pro větší E kupé a E kabriolet, v podobě modelu nejspíše nazvaného CLE.

David Bureš
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - Londonbridge
25. 2. 2021 17:50
190
Suhlas a nic lepsie uz nikdy nepride, este ze sa stale daju zohnat. ;-\
24. 2. 2021 09:20
Nejkrásnější je samozřejmě 190...
...můžeme s tím nesouhlasit, můžeme o tom vést spory, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat! :-) :yes:
Avatar - KANKUNEN
23. 2. 2021 22:35
Re: David Bureš
Škoda že to lidi moc nezajímá
Avatar - JFK
23. 2. 2021 20:32
David Bureš
Nejradši mám saccúv W202 sedan.. :-! Ale i na saccovu W203 vzpomínám, taky jsem se s ní něco nejezdil po W202.. to byla svého času pecka.

Pan Bureš má poslední dobou jinak docela zajímavé články.. :yes:
Avatar - Ada je zase tady
23. 2. 2021 19:49
Synonymem Mercedesu je diesel
Ukončením výroby vozů s normálním motorem (tedy motorem vznětovým), se rychle přibližuje definitoivní konec historie této automobilky.