Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obrácené šrotovné? Vláda chce omladit český vozový park

Jan Mička
Diskuze (186)
Český vozový park je, co se týče stáři, v naprosto alarmujícím stavu. Vláda uvažuje o omlazení a jedním z možných řešení je rozšíření silniční daně i pro fyzické osoby.

S informacemi o návrhu omlazení vozového parku přišla dnešní MF Dnes. Průměrné stáří aut se v Česku pohybuje okolo 14 let, což je podle deníku skoro dvakrát více, než v západní Evropě. V minulosti už u nás sice bylo zavedeno šrotovné, tedy prémie na nákup nového auta v případě, že dojde k ekologické likvidaci toho starého, je však potřeba podniknout mnohem intenzivnější kroky.

Návrhů na omlazení vozového parku je hned několik. Tím nejpravděpodobnějším je zavedení silniční daně také pro fyzické osoby, ačkoliv ji v současnosti platí pouze podnikatelé. Měla by se vypočítat podle stáří vozu a množství emisí, které vypouští do ovzduší. Logicky pak vyplývá, že čím starší auto máte, tím více peněz státu odvedete. Systém by se dal chápat jako takzvané „obrácené šrotovné“. Velmi laicky: jezděte dál ve starých vozech, ale plaťte za to státu.

O návrh se postará Ministerstvo průmyslu a obchodu, které pro tento účel sestaví speciální komisi. Kromě poplatků za stará auta se však uvažuje také o dotacích na nová, ekologičtější. Na omlazení parku se však chtějí založit také samotné automobilky, které chápou, že většina lidí si nemůže ihned po skončení leasingu dovolit nové auto.

Řešení je proto poskytnutí operativního leasingu také pro fyzické osoby - zákazníci by si od automobilky vůz pouze pronajali. Cena měsíčního pronájmu by se podle mladoboleslavské Škody mohla pohybovat okolo 5000 korun. Po určité době by bylo možné vůz vrátit, vybrat si jiný nebo jej za výhodných podmínek odkoupit.

Jan Mička
Diskuze (186)
24. 5. 2014 20:29
Re: Sešrotovat úředníky
STK by se měli hlavně zrušit a každý by si měl jezdit v tom na co má. Není to tak dlouho co žádné STK nebyli a žili jsme bez toho. Chce to hlavně klid a nebýt zpovykanou ovcí co zpanikaří když jí někdo zmaniupuluje čímsi o "nebezpečnosti". Ta pak bezradně bečí a dožaduje se ochrany.
22. 5. 2014 22:33
Re: ok
určitě se na tom podílí i stočený tachometry. každý chce auto s co nejmenším nájezdem, a radši koupí o rok o dva starší auto s menším nájezdem než novější auto s větším nájezdem. Ale dost lidí se ještě pořád nenaučilo ověřovat najetý km a pak si kolikrát koupí starší auto´kvůli menšímu nájezdu, který je ale stočený...
22. 5. 2014 22:05
Re: ok
problém je podle mě to, že se do čech ty starý auta pořád dováží. A proč tomu tak je? protože tady jsou kupci. Nevím, co může být za kauf koupit si 12 - 14 letý ojetý auto z dovozu. v zahraničí místo toho, aby to poslali na vrakoviště, to prodají do čech a tím se stále navyšuje podíl starých aut. a chápu, že někdo je vlastníkem auta třeba po celou dobu jeho fungování a dobře se o něj stará, či je druhým majitelem a takové případy by se rozhodně neměli řešit. Ale pokuď mělo auto už 6 majitelů, různý menší či větší bouračky a věk nad 10 let, pravděpodobně to bude regulérní vrak.
22. 5. 2014 17:10
Re: Blbost
keď chceš ako zamestnávateľ vyplatiť zamestnancovi mzdu. Tak na superhrubú mzdu musíš zarobiť potrebnú sumu + DPH. Čiže keď je super hrubá mzda 50.000 tak fakturuješ zákazníkovi (napr. za výmenu oleja) 50.000 + DPH (čiže 60.000). Keďže na tej mzde si nenárokuje DPH naspäť tak vlastne tú DPH zaplatí štátu. Teda z tej hrubej mzdy ide štátu ešte aj tá suma DPH.
22. 5. 2014 14:55
Re: Hrůza
Škodovky nejsou předražené, ceny odpovídají poptávce. Že si škodovku (nebo jiné nové auto) nemůžeš dovolit, to už není problém škodovky, problém hledej v sobě.