Obrácené šrotovné? Vláda chce omladit český vozový park
S informacemi o návrhu omlazení vozového parku přišla dnešní MF Dnes. Průměrné stáří aut se v Česku pohybuje okolo 14 let, což je podle deníku skoro dvakrát více, než v západní Evropě. V minulosti už u nás sice bylo zavedeno šrotovné, tedy prémie na nákup nového auta v případě, že dojde k ekologické likvidaci toho starého, je však potřeba podniknout mnohem intenzivnější kroky.
Návrhů na omlazení vozového parku je hned několik. Tím nejpravděpodobnějším je zavedení silniční daně také pro fyzické osoby, ačkoliv ji v současnosti platí pouze podnikatelé. Měla by se vypočítat podle stáří vozu a množství emisí, které vypouští do ovzduší. Logicky pak vyplývá, že čím starší auto máte, tím více peněz státu odvedete. Systém by se dal chápat jako takzvané „obrácené šrotovné“. Velmi laicky: jezděte dál ve starých vozech, ale plaťte za to státu.
O návrh se postará Ministerstvo průmyslu a obchodu, které pro tento účel sestaví speciální komisi. Kromě poplatků za stará auta se však uvažuje také o dotacích na nová, ekologičtější. Na omlazení parku se však chtějí založit také samotné automobilky, které chápou, že většina lidí si nemůže ihned po skončení leasingu dovolit nové auto.
Řešení je proto poskytnutí operativního leasingu také pro fyzické osoby - zákazníci by si od automobilky vůz pouze pronajali. Cena měsíčního pronájmu by se podle mladoboleslavské Škody mohla pohybovat okolo 5000 korun. Po určité době by bylo možné vůz vrátit, vybrat si jiný nebo jej za výhodných podmínek odkoupit.