Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Ampera vs. Hyundai i30: Český test spotřeby

Aleš Jungmann
Diskuze (93)
Opel Ampera konečně v Česku! Za kolik jezdí? Víme to jako první.

Nový Opel Ampera se z důvodů extrémně nabitého harmonogramu (auto doslova rotuje z redakce do redakce) v naší garáži příliš neohřála. Samozřejmě bychom se mohli tvářit jakože nic a naservírovat vám velký test, podobně jako to udělají ostatní média.

Naší filozofií však je s testovaným autem najet co největší porci kilometrů, obvykle je testovaný automobil v redakci minimálně týden. Kratší zápůjčky mají na auto.cz speciální formát: První jízdní dojmy. Tyto první dojmy píšeme například ze zahraničních prezentací, kdy máme vůz k dispozici několik málo hodin, nebo z vozů, které byly naší redakci zapůjčeny třeba jen na jeden či dva dny. A právě to je případ Ampery, kterou mimochodem máme v Česku jako úplně první.

Jak auto jezdí, brzdí nebo zatáčí jste se však dozvěděli již loni na podzim ve článku Opel Ampera: První jízdní dojmy. Ampera je ale tak specifickým (a nebojíme se říci přelomovým) automobilem, že jsme nyní vymysleli ještě něco navíc. Na českých silnicích, v českém provozu.

V redakční garáži se Ampera potkala s novým Hyundaiem i30 1,6 GDI. Povedená atmosférická šestnáctistovka poskytuje výkon 99 kW, což je alespoň zhruba srovnatelné s elektrickými 111 kW v Opelu. A proto jsme se rozhodli s oběma vozy vyrazit na testovací okruh. Nejde o žádné precizní měření spotřeby, zkrátka jsme šli do garáže, vzali oba vozy a vyrazili. Ampera má tudíž lehkou nevýhodu: její baterie není nabitá na 100 procent, ale jen na 40 %. To však odpovídá každodenní realitě, kdy zkrátka z práce (kde nejspíše nebudete mít možnost dobíjení) budete chtít jet třeba nakoupit na druhou stranu města a až pak jet domů.

Ampera revoluční

Ještě než vám povíme, za kolik oba vozy testovací úsek zvládly, měli bychom si zopakovat alespoň základní technická specifika Ampery (resp. Chevroletu Volt).

Elektromobil s prodlouženým dojezdem, jak Opel čtyřmístnou pětidveřovou Amperu nazývá, je poháněn elektromotorem o výkonu 111 kW (150 k) a točivém momentu 370 Nm. Pohonná jednotka je napájena z 220 lithiových článků uspořádaných ve tvaru písmene T. Ty mají celkovou kapacitu 16 kWh a váží 180 kg. Lze je samozřejmě nabíjet z běžné elektrické zásuvky o napětí 230 V.

Baterie vydrží v závislosti na provozních podmínkách od 40 do 80 km, poté se uvede v činnost zážehový motor o objemu 1,4 litru. Například nám v teplotách kolem nuly ukazoval palubní počítač dojezd 50 kilometrů. Oproti běžným elektromobilům má Ampera výhodu v neporovnatelně delším dojezdu, který činí i více než 500 km. Po jejich ujetí máte sice vybité baterie, Ampera však funguje dál jako normální automobil: dotankujete nádrž a můžete vyrazit na dalších zhruba 450 kilometrů na benzin. A tak dále, a tak dále...jako s normálním vozem. Maximální rychlost Ampery je elektronicky omezena na 161 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 9,0 s.

Prostřednictvím ovladače Drive Mode na středové konzole může řidič volit mezi jízdními režimy Normal, Sport, Hory nebo Hold. Tyto režimy optimalizují hospodaření s energií v závislosti na stylu jízdy a stavu vozovky.

Režim Normal představuje výchozí nastavení a očekává se, že bude využíván po většinu času, kdy bude Ampera v provozu, aby zajistil maximální účinnost jejího pohonného systému.

Při spuštění režimu Sport se sice nedostaví vyšší výkon, ale rychlejší odezva na sešlápnutí akcelerátoru a například i citlivější reakce na pohyby řízením.

V režimu Hory (ano, Ampera umí česky!) se spalovací motor spouští ještě dříve než jsou vybity baterie, aby měl elektromotor neklesající přísun energie. Opel doporučuje tento režim spouštět 10 až 15 minut před tím než vůz vjede do kopcovitého terénu.

Režim Hold by měl být zapínán v příměstském provozu, protože se při něm spouští spalovací motor, aby se dobíjely baterie nebo ušetřila elektrická energie v nich uložená. Při vjezdu do centra města se má tento režim vypnout (přepnout do normálního režimu) a spolu s ním se vypne i spalovací motor, takže Ampera se pohybuje pouze na elektřinu z baterií.

Okolopražský okruh

Trasa je dlouhá zhruba 89 kilometrů a měla by nám trvat asi hodinu a půl jízdního času. Je složena ze čtyř úseků: první je město, následuje klidná jízda po dálnici, pak okresky a následně opět dálnice, tentokráte převážně do kopce při zachování co nejvyššího rychlostního průměru (co nejblíže 130 km/h).

Vyrážíme z garáží v Holešovicích. Chvíli se motáme ulicemi Prahy, projíždíme vnitřním centrem a přejíždíme Jiráskův most. Odtud míříme stále do kopce směr Motol a na začátku Rozvadovské spojky porovnáváme spotřeby. Ujeli jsme 24 kilometrů, Hyundai i30 se odpolední špičkou probil za 8,3 litru Naturalu a Ampera za...0! Ano, i částečně nabitá baterie stačila na bezproblémový průjezd zacpaným hlavním městem. Zbývá však už jen tříkilometrový dojezd a to znamená, že na následujícím úseku již benzinový agregát pracovat začne.

Po Rozvadovské spojce míříme na Pražský okruh, na který najedeme ve směru na Kladno a pokračujeme dále po R7. Udržujeme odpočinkovou cestovní rychlost, benzinová i30 je (jako pokaždé) vpředu a udává tempo. Výsledek? Ampera úsek urazila za 5,6 litru, Hyundai za 5,4 litru. V Ampeře je na dálnici příjemně ticho, vůz se chová velmi dospěle a dlouhé dálniční přesuny mu nebudou činit žádné potíže.

Třetí díl cesty tvoří jízda po okreskách. Korejský vůz vpředu udává klidné tempo, kolega Vaverka za volantem i30 nechce Ampeře vítězství darovat zadarmo. Ampera se v zatáčkách chová, díky tužšímu podvozku, velmi poslušně, občas se ale do výhledu připletou široké A sloupky. Brzdy díky rekuperaci téměř nepoužívám a kde to jde, tam si pomohu polohou „L“, ve které je rekuperace a tedy i brzdný účinek přibližně třikrát vyšší. Klasické kotoučové brzdy přijdou ke slovu jen velmi zřídka, odměnou jsou poměrně dlouhé úseky cesty, kde Opel využívá nashromážděnou energii a jede s vypnutým spalovacím motorem. I zde je výsledek velmi těsný: Ampera tentokráte vítězí, na palubním počítači svítí 4,7, zatímco u i30 displej ukázal o desetinku více.

Poslední úsek zahrnuje rychlou jízdu po dálnici, tedy disciplína, kde by Ampera neměla být příliš silná. Snažíme se držet vysoké tempo. Výsledkem jsou opět téměř totožné hodnoty spotřeby (7,9 vs. 8 litrů), následný úsek z kopce (od konce D8 do Holešovic) do redakční garáže projela za méně Ampera. Konkrétní čísla naleznete v tabulce.

Úsek vzdálenost [km] Opel Ampera
[l/100 km]
Hyundai i30 GDI
[l/100 km]
Holešovice-centrum-Zličín (město) 23,4 0,0 8,3
Zličín-Stehelčeves (R7) 20,8 5,6 5,4
Stehelčeves-Úžice (mimo město) 23,1 4,7 4,8
Úžice-Zdiby (D8) 11,6 8,0 7,9
Zdiby-Holešovice (konec dálnice) 9,7 3,2 4,0
celkem 88,6 3,9 6,2

Výsledek: Ampera o více než dva litry úspornější!

Jaký je výsledek? Výborný pro Amperu, ale velmi dobrý i pro Hyundai. V tabulce jasně vidíme, že oba vozy mají v mimoměstském provozu téměř totožnou spotřebu. Klíčový byl průjezd městem, kde Ampera ani jednou nepotřebovala pomoc spalovacího motoru a celý úsek absolvovala na baterie. Pokud bychom městem nejeli (a baterie nebyly nabité), byl by výsledek obou vozů shodný: v průměru 5,4 litru Naturalu na 100 kilometrů.

U Ampery nás nepřekvapil ani tak celkový výsledek (3,9 litru), jako spíše příznivá spotřeba při jízdě po dálnici. Co to znamená? Majitel Ampery ve městě šetří, a když elektřina dojde, jede i po dálnici s rozumnou spotřebou. Uvažujeme-li běžný den, kdy se ráno posadíte do nabitého vozu, dojedete do práce a odpoledne zase zpět domů, může být výsledná spotřeba benzinu rovna nule. Po celý týden.

Aleš Jungmann
Diskuze (93)
8. 3. 2012 22:29
Re: este by to chcelo ceny
Jestli to nebude tím, že každá technologie je v počátcích dražší. Příkladem ti mohou být např. TV. Před lety bylo CRT mnohem levnější než LCD nebo "plasma". Kdyby uvažovali všichni podobně zpátečničky, tak to nikdo nekupoval, technologie by šla do kopru a dodnes jsi čučel na těžkou, skleněnou kraksnu :-! Protože CRT byla v té době přeci mnohem lepší a levnější >:-[]
5. 3. 2012 11:09
Re: Test o ničem
Nicméně nepíšete si na tenhle web pro sebe, ale pro jeho uživatele, a ty takové "drobné detaily", jako je pořizovací cena, obvykle zajímají. Nezmínit vůbec cenový rozdíl ca 600.000,- Kč a vychválit o 2 litry nižší průměrnou spotřebu, hmm.. pardon, ale působí to pak trochu jako PR článek.
2. 3. 2012 00:01
Re: Test
Myslím, že výpočet z kapacity baterie není zcela vypovýdající. Je to potřeba počítat z reálné spotřeby. Auto má sice baterii 16kWh, ale tuto kapacitu nevyužívá. Až desítky procent jsou nevyužívány, a tím se prodlužuje životnost baterie. Takže to vypočtené číslo je o desítky procent (cca 20-30) nižší.
1. 3. 2012 17:47
Re: Elektromobil je stále snem buducnosti.
Tak elektromobil nebude mit skoro "nikdy" nejak extra smysl mimo mesto. Y jednoducheho duvodu, ta elektrina se musi nekde vyrobit, takze jde jen o presun jednoho problemu na druhy (ze spalovani benzinu na vyrobu elektriny).

Elektromobil zacne mit smysl az budou splneny dve podminky:
1, Male baterie s vysokou kapacitou a tedy rozumnym dojezdem.
2, Elektrina bude vyrabena vyrazne ekologictejsim zpusobem nez dnes.

Do te doby je elektromobil urcen jen do mesta na kratke vzdalenosti a jako celkem dobra vec na zlepseni ovzdusi ve mestech (s tim, ze se zhorsi ovzdusi nekde jinde).
1. 3. 2012 17:12
Re: Otázka pro redakci
Ale když to musím denně dobíjet, tak je jako kdybych měl pětilitrovou nádrž na benzín a denně si tam cmrndal po troškách u pumpy.