Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Insignia 2,0 CDTi – Nové není jen jméno

Michal Fokt
Diskuze (0)
Opel vyměnil reprezentaci ve střední třídě. Z Vectry se změnila v Insignii, ale signifikantní není jen změna jména. Je to vůbec Opel?

Je překvapující, kolik sebereflexe projevují některé automobilky, když prezentují svůj nový model. Najednou slyšíme, že ten předchozí nebyl zase tak dobrý, a že teprve tohle je to pravé auto. A přesně tohle zaznělo i na tiskové konferenci při představení Opelu Insignia, z níž jsme si rovnou odváželi na test sedan s dvoulitrovým turbodieselem, jenž nyní představuje střed nabídky. A myslíme si, že už teď úvodem můžeme příznivce značky s bleskem ve znaku potěšit...

Svěží vzhled

Asi největším problémem posledního modelu Vectra bylo, že patřil s ohledem na konkurenci ke špičce ani v době, kdy se začal prodávat, natož pak později. Insignia je úplně jiná liga. Opel si dal na designu velmi záležet, sedan působí elegantně a zároveň docela dynamicky, i když se pochopitelně nemusí líbit každému. Také styling palubní desky je na míle vzdálen tomu, na co jsme byli u Opelu ve střední třídě zvyklí vídat doposud. Přístroje v kapličce i středový panel působí moderně a použité materiály vypadají hodnotně, s výjimkou plastu, z něhož je vyroben středový panel - včetně ovladačů. Možná trochu překombinovaně působí použití tří ozdobných materiálů – imitace chromu, stříbrný plast a další obložení poněkud neurčité barvy, ale to je otázka vkusu. Na druhou stranu - taková divočina jako v Mondeu to zase není.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Tříramenný volant má poněkud specifický tvar a ne všem členům redakce se držel úplně nejlépe. Sedadla jsou nízko umístěná a dobře dimenzovaná, ocenili jsme bederní opěrku stavitelnou elektricky jak výškově, tak podélně. Čalounění je spíš tužší, i přesto jsou ale sedadla pohodlná, jen boční vedení je málo výrazné.

Zadní sedadla jsou umístěna dost nízko, takže sedák stehna moc nepodpírá. Kvůli sklonu střechy navíc vzadu nezbývá moc místa ve vertikálním směru a pokud máte kolem 180 cm, už budete mít hlavu v kontaktu s čalouněním stropu. Pokud se v sedadle trochu sesunete, zjistíte také, že místa pro kolena zůstává také jen tak tak.

Co se týče místa vpředu, měření ukázalo slušné hodnoty, ale středový tunel je dost široký, a tak ani pro pravou řidičovu nohu moc prostoru nezbývá. Teprve na místě spolujezdce si uvědomíte šířku interiéru Insignie. To se totiž můžete odsunout dále od přístrojové desky v níž jsou vymodelovány celkem těsné prostory pro nohy předních cestujících. Někteří z nás měli problém i se středovou loketní opěrkou. Ta se nedá nastavovat a při určité poloze sedadla je hrana jejího čalounění v kontaktu s řidičovým loktem.

Jinak ale potěší široký rozsah nastavení volantu i sedadla, stejně jako pětisetlitrový kufr s poměrně velkým vstupním otvorem. Větší by měla však být zpětná zrcátka, v nichž toho mnoho vidět není.

Upíjí pozvolna

Testovaný vůz je poháněn dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 96 kW a točivým momentem 300 Nm, jenž má též funkci overboost, která krátkodobě při akceleraci zvyšuje sílu motoru na 320 Nm. Odhlučnění motoru odpovídá běžným dnešním standardům, nepatří ke špičce, ale motor svým zvukem rozhodně neobtěžuje. Čtyřválec spolupracuje od 1600 otáček a nechá se vytočit až ke 4900 otáčkám. Potěší jeho charakteristika, zátah motoru roste až do 4200 otáček a následně až k 4800 ot/min nevadne. Co se jízdní dynamiky týče, nelze vzhledem k papírovým údajům očekávat zázraky, akcelerace je na dané parametry průměrná, ale brzdou provozu rozhodně nebudete. Pokud se budete chtít svézt svižněji, Opel připravil též dvoulitr se 118 kW, zkoušený exemplář má jinou silnou stránku: spotřebu.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Přestože šlo o syrový motor, jenž neměl najeto ještě ani tisíc kilometrů, při konstantní jízdě stovkou si při 1700 otáčkách řekl jen o pět litrů nafty. Při jízdě stotřicítkou točí motor, zkombinovaný se šestistupňovou manuální převodovkou, 2100 otáček a spaluje 6,8 l nafty na 100 km. Dá se přitom očekávat, že se zvyšujícím se počtem najetých kilometrů spotřeba ještě sníží. Řazení má přesné a poměrně krátké dráhy, ale neutrální poloha klade citelný odpor. V tom si ale německé automobilky nemají co vyčítat...

Sportovní choutky

Co se naladění podvozku týče, Insignia se nejvíce podobá Mondeu, i přesto ale mezi nimi nacházíme jisté rozdíly. Opel je na 18“ pneumatikách hodně tvrdý, rozhodně jeden z nejtvrdších vozů ve třídě. Jeho majitel se tedy bude muset smířit s tím, že se bude spolu se zbytkem posádky na nerovnostech dost natřásat. Jeho tlumiče však odvádí skvělou práci a do kabiny proniká jen minimum ostrých rázů, většinu nerovností dokáže s přehledem když ne pohltit, tak velmi dobře ztlumit. Je samo sebou, že Insignia projíždí zatáčky téměř bez náklonů. Nedotáčivost je sice o malinko větší než u nejlepších aut této třídy, ale když už začíná příď po tečně opouštět zatáčku, situaci zachraňuje výborný grip 245 mm širokých pneumatik. Tato kombinace zajišťuje Opelu velmi dobré jízdní vlastnosti a přitom Insignia netrpí těžkopádností Mondea, do zatáček se totiž vrhá ochotně a s radostí.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

Tvrdý podvozek a široké pneumatiky mají ale i své nevýhody. Na nerovné silnici Insignia trošku znervózní, záď i příď mají tendenci lehce odskakovat. Podvozek je citlivý na vyjeté koleje a široké pneumatiky tahají za řízení. Posilovač má dost velký účinek, ale řízení samotné pracuje přesně a je též ostré a přiměřeně strmé. Při sportovní jízdě se ale vytrácí cit a řidič ztrácí přehled o dění pod koly, takže řízení vyžaduje časté korekce. Navíc do kabiny proniká aerodynamický hluk více, než bývá u nejnovějších aut běžné. Výtečně naopak fungují brzdy – mají ostrý nástup i výborný účinek, navíc se dají dobře dávkovat.

Útok na špičku

Musíme říci, že se Opel tentokrát na konkurenci velmi dobře připravil a určitě není tajemstvím, že jeho cílem je Mondeo. Insignia má moderní karoserii i interiér, pohodlná sedadla, velký kufr, úsporný motor a velmi dobrý podvozek. Interiér ale nepatří k největším a motor k nejdynamičtějším, i přesto má nový Opel našlápnuto k tomu, aby se stal jedním z nejsilnějších hráčů v evropské střední třídě.

opel testy strednitrida opel testy strednitrida  

První cena vozu 549 900,- Kč (Insignia 1.6, 85 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 644 900,- Kč (Insignia 2.0 CDTi, 96 kW)
Základní cena testovaného vozu 689 900,- Kč (Insignia 2.0 CDTi, 96 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 644 900,- Kč (Insignia 2.0 CDTi, 96 kW)

Plusy

  • dobré jízdní vlastnosti
  • úsporný motor
  • velmi dobré tlumení nerovností
  • účinné brzdy
  • přesné a strmé řízení

Mínusy

  • výraznější aerodynamický hluk
  • prostor na zadních sedadlech
  • obtížnější nastupování, zejména na zadní sedadla
  • necitlivost řízení při rychlé jízdě
  • mírný neklid vozu na nerovnostech
  • malá vnější zpětná zrcátka
Michal Fokt
Diskuze (0)
Opel Insignia 2.0 CDTi
Cena základní sestavy 689 900 Kč
Výbava základní sestavy Klimatizace, rádio s CD přehrávačem a třífunkčním informačním displejem, automatické ovládání světel, sedadlo řidiče elektricky výškově nastavitelné, elektricky ovládaná okna vpředu, vyhřívaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, čtecí lampičky vpředu a vzadu, palubní počítač, chromované rámečky přístrojů, loketní opěrka vpředu, zadní sedadla dělená v poměru 60:40, dojezdové rezervní kolo, příprava pro dětskou sedačku ISOFIX na zadních sedadlech, úložný prostor pro řidiče, zadní středová opěrka hlavy, ESPPlus, ABS, čelní, boční a hlavové airbagy, upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy vpředu, dálkové ovládání víka zavazadlového prostoru (4-dv.), 16" ocelové ráfky, pneumatiky 215/60 R16, přední mlhová světla,Tempomat, jednozónová elektronická klimatizace, kapsy v zádech předních opěradel, středová opěrka vzadu s držákem nápojů a úložný prostorem, průvlak do zavazadlového prostoru, interiérová sada osvětlení, prahové lišty, volant s chromovaným dekorem, chromované lišty kolem bočních oken, dělená palubní schránka, 17" strukturované ráfky s pneumatikami 225/55 R17, volant potažený kůží s prvky pro ovládání audiosystému, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, 4-polohová bederní opěrka na předních sedadlech, sklopné sedadlo řídiče. Kč
Cena testované sestavy 733 300 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (14.500,-Kč), Sada Klimatizace Premium (dvouzónová klimatizace s čidlem vlhkosti, termoreflexní čelní sklo, dešťový senzor, automatické řízení světel s detekcí tunelů) (10.000,- Kč), Kola z lehkých slitin 8Jx18 s pneu 245/45 R18 (18.900,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.7 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1010
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1503 / 517
Rozměr pneu: 245/45 R18
Opel Insignia 2.0 CDTi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4830
b) šířka (mm): 1856
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2737
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: ano