TEST Opel Meriva 1,7 CDTI (96 kW) – O červené Karkulce
Třetí setkání s malým MPV od německého Opelu padlo na zářivou červenou variantu, která v útrobách schovávala naftový agregát o výkonu 96 kW.
Jako malou poznámku na úvod uvádíme, že se jedná o nejrychlejší Merivu, kterou si v současnosti můžete pořídit.
Červená značí dynamiku
Moderní a svěží vzhled, který designéři Opelu svým novým modelům ordinují, netřeba moc popisovat. Kdo chce vědět více, přečte si dva dřívější testy nebo podrobně prohlédne fotky ve fotogalerii.
K naší “červené Karkulce“ bychom pouze poznamenali, že zářivá červená barva Merivě sluší, ale při častém mytí v myčkách počítejte s rychlejší ztrátou lesku této pastelové barvy.
Dolní lomená linka bočních oken nevyniká tolik jako v jiných barvách a (pochopitelně) zajímavý tvar zadních světel se při pohledu zezadu v červené záplavě dost ztrácí.
Červený pás v interiéru, který sahá ode dveří přes palubní desku ke druhým dveřím, vypadá taktéž dobře, řidiče nijak neruší a naopak oživuje jinak šedočerný interiér svěžím barevným vánkem.
Po nastartování pozná i necvičené ucho, že se ve válcích spaluje nafta. Na “plnou hubu“ bychom řekli, že je to klasická dieselová nýtovačka. Zvenku zní paradoxně motor harmoničtěji než zevnitř. Milým překvapením byla absence vibrací ve volantu i pedálech, týrány tak zůstávají pouze sluchové orgány.
Motor začne táhnout asi od 1800 min-1 a vydrží mu to až do 4000 min-1, vytočit jej lze ještě o tisíc otáček výše. Pod hranicí 1800 min-1 se na něj moc nespoléhejte, motor v reakci na sešlápnutí plynového pedálu jen pasivně protestuje. Mírně nad touto metou čeká na posádku citelné nakopnutí, nad 2000 min-1 má konečně už síly na rozdávání a dává na odiv podstatně lineárnější část své charakteristiky.
Nejsilnější nafťák
Ještě jsme se nezmínili o parametrech nejsilnějšího turbodieselu – tady jsou: z objemu 1686 cm3 je generován výkon 96 kW ve 4000 min-1 a točivý moment 300 Nm v rozmezí 2000 až 2500 min-1. Jako jediná Meriva dokáže pokořit stokilometrovou rychlost pod 10 sekund (9,9 s) a rozjet to umí až na 196 km/h (stejně jako nejvýkonnější turbobenzín 1,4 T 103 kW).
Při městském přesunování se v závislosti na počtu rozjezdů spotřeba pohybuje v okolí 7 l/100 km, jízda však vzhledem k výrazné turbodíře není moc příjemná. Nepotěší ani velmi ostrý a kousavý nástup brzd s obtížným dávkováním. Ani po týdnu jsme s nimi nebyli plně sžiti.
Při ustálené rychlosti 100 km/h motor točí na šestý převodový stupeň 1900 min-1 a žádá velmi příjemných 4,5 litru nafty na 100 km. Zrychlení na český dálniční limit znamená 2500 min-1 a spotřebu 5,7 l/100 km – hodnoty jsou o více než 1 litr nižší než v případě výrazně pomalejší 74 kW verze s automatem.
S trochou rozumu se dá jezdit za 5,5 l/100 km, když k tomu přidáte i citlivou nohu tak se podíváte pod magickou hranici pěti litrů.
Na dálnici vůz velmi dobře maskuje rychlost, bohužel však stále slyšíte pracující agregát – kromě hlasitého rádia jej nic nepřehluší. Při přejezdu příčných nerovností je narozdíl od 18palcových kol výrazně znát výška běhounu u 16palcové pneumatiky, rána je citelně lépe tlumená a odfiltrovaná od posádky – rozhodně doporučujeme obětovat venkovní krásu a s ohledem na pohodlí zůstat u menších kol. Ani na nich navíc nevypadá malá Meriva špatně, navíc ušetříte 23.000,- Kč.
Pro siláky
Spojka vykazuje poněkud tužší chod a zabírá na malém rozmezí, při rozjezdu to chce trochu cviku. Taktéž nenadchne řazení, které je poněkud kostrbaté a vyžaduje větší síly. První tři stupně drhnou více, další trojice pak již méně. Opět musíme pochválit funkci plynulého restartování tempomatu (i v provedení s manuální převodovkou) stejně jako jednoduché a funkční přední hlavové opěrky.
Loketní opěrka ve dveřích se směrem dozadu zužuje a tam kde chcete mít loket je již dost úzká, takže vám loket neustále sjíždí. Taktéž se Opel zřejmě moc nezabýval řešením uchycením pásu pro prostředního cestujícího vzadu – jeho pás visí ze stropu (to by samozřejmě nevadilo), visí ho tam docela slušný kousek a není nikde přichycen. Takže když kouknete do zpětného zrcátka, tak se tam kymácí černá žížala visící ze stropu. A přitom by stačil jediný magnet.
Závěr
Ani nejvýkonnější turbodieselový motor o výkonu 96 kW nedělá z Merivy vyloženě dynamické auto. Pod hranicí 1800 min-1 nečekejte zázraky, v okolí této mety vás čeká výrazný nárůst točivého momentu, jako za starých časů.
Dále je však již k dispozici 300 Nm a lineární charakter, takže pokud chcete příjemnou a komfortní jízdu, při které můžete využívat “téměř 100 kW“, musíte mít otáčky agregátu neustále nad touto hranicí.
Ani druhé setkání s naftovou Merivou nás nepřesvědčilo. Hluk motoru a jeho klasický charakter nevyváží opět zajímavá spotřeba. Také tentokrát bychom sáhli po benzinové variantě, byť je její apetit z principu vyšší.
Český dovozce Opelu za Merivu 1,7 CDTI 96 kW v prostřední výbavě Enjoy žádá 429.900,- Kč (zajímavé je, že stejná cena visí i u slabší verze s 81 kW). Pokud si dopřejete jen o málo pomalejší přeplňovanou benzínovou 1,4 T (103 kW), zůstane vám na benzín 38.000,- Kč – my bychom neváhali ani chvíli.
První cena vozu | 299.900,- (Selection 1,4 16V 74 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 429.900,- (Enjoy 1,7 CDTI 96 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 429.900,- (Enjoy 1,7 CDTI 96 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 519.400,- (Enjoy 1,7 CDTI 96 kW |
Plusy
- Výkonný a současně úsporný motor
- Výborné maskování skutečné rychlosti
- Oživující červený pás na palubní desce
- Citelně komfortnější než na 18palcových kolech
- Jednoduché a funkční hlavové opěrky
- Design exteriéru i interiéru
- Čeština v palubních systémech
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Praktický nosič kol FlexFix
Mínusy
- Výrazný turboefekt
- Pronikavý zvuk (hluk) motoru
- Náhlý nástup brzd
- Tuhý chod spojky
- Řazení vyžadující větší síly
- Klimatizace ovládaná pouze po celých stupních