Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Meriva 1,7 CDTI (96 kW) – O červené Karkulce

Michal Otruba
Diskuze (19)
Netradiční řešení dveří rok po premiéře Merivy nikoho nepřekvapí. Zaujmout by mohla úspornost nejsilnějšího turbodieselu.

Třetí setkání s malým MPV od německého Opelu padlo na zářivou červenou variantu, která v útrobách schovávala naftový agregát o výkonu 96 kW.

Jako malou poznámku na úvod uvádíme, že se jedná o nejrychlejší Merivu, kterou si v současnosti můžete pořídit.

Červená značí dynamiku

Moderní a svěží vzhled, který designéři Opelu svým novým modelům ordinují, netřeba moc popisovat. Kdo chce vědět více, přečte si dva dřívější testy nebo podrobně prohlédne fotky ve fotogalerii.

K naší “červené Karkulce“ bychom pouze poznamenali, že zářivá červená barva Merivě sluší, ale při častém mytí v myčkách počítejte s rychlejší ztrátou lesku této pastelové barvy.

Dolní lomená linka bočních oken nevyniká tolik jako v jiných barvách a (pochopitelně) zajímavý tvar zadních světel se při pohledu zezadu v červené záplavě dost ztrácí.

Červený pás v interiéru, který sahá ode dveří přes palubní desku ke druhým dveřím, vypadá taktéž dobře, řidiče nijak neruší a naopak oživuje jinak šedočerný interiér svěžím barevným vánkem.

opel testy mpv opel testy mpv  

Po nastartování pozná i necvičené ucho, že se ve válcích spaluje nafta. Na “plnou hubu“ bychom řekli, že je to klasická dieselová nýtovačka. Zvenku zní paradoxně motor harmoničtěji než zevnitř. Milým překvapením byla absence vibrací ve volantu i pedálech, týrány tak zůstávají pouze sluchové orgány.

Motor začne táhnout asi od 1800 min-1 a vydrží mu to až do 4000 min-1, vytočit jej lze ještě o tisíc otáček výše. Pod hranicí 1800 min-1 se na něj moc nespoléhejte, motor v reakci na sešlápnutí plynového pedálu jen pasivně protestuje. Mírně nad touto metou čeká na posádku citelné nakopnutí, nad 2000 min-1 má konečně už síly na rozdávání a dává na odiv podstatně lineárnější část své charakteristiky.

Nejsilnější nafťák

Ještě jsme se nezmínili o parametrech nejsilnějšího turbodieselu – tady jsou: z objemu 1686 cm3 je generován výkon 96 kW ve 4000 min-1 a točivý moment 300 Nm v rozmezí 2000 až 2500 min-1. Jako jediná Meriva dokáže pokořit stokilometrovou rychlost pod 10 sekund (9,9 s) a rozjet to umí až na 196 km/h (stejně jako nejvýkonnější turbobenzín 1,4 T 103 kW).

Při městském přesunování se v závislosti na počtu rozjezdů spotřeba pohybuje v okolí 7 l/100 km, jízda však vzhledem k výrazné turbodíře není moc příjemná. Nepotěší ani velmi ostrý a kousavý nástup brzd s obtížným dávkováním. Ani po týdnu jsme s nimi nebyli plně sžiti.

opel testy mpv opel testy mpv  

Při ustálené rychlosti 100 km/h motor točí na šestý převodový stupeň 1900 min-1 a žádá velmi příjemných 4,5 litru nafty na 100 km. Zrychlení na český dálniční limit znamená 2500 min-1 a spotřebu 5,7 l/100 km – hodnoty jsou o více než 1 litr nižší než v případě výrazně pomalejší 74 kW verze s automatem.

S trochou rozumu se dá jezdit za 5,5 l/100 km, když k tomu přidáte i citlivou nohu tak se podíváte pod magickou hranici pěti litrů.

Na dálnici vůz velmi dobře maskuje rychlost, bohužel však stále slyšíte pracující agregát – kromě hlasitého rádia jej nic nepřehluší. Při přejezdu příčných nerovností je narozdíl od 18palcových kol výrazně znát výška běhounu u 16palcové pneumatiky, rána je citelně lépe tlumená a odfiltrovaná od posádky – rozhodně doporučujeme obětovat venkovní krásu a s ohledem na pohodlí zůstat u menších kol. Ani na nich navíc nevypadá malá Meriva špatně, navíc ušetříte 23.000,- Kč.

Pro siláky

Spojka vykazuje poněkud tužší chod a zabírá na malém rozmezí, při rozjezdu to chce trochu cviku. Taktéž nenadchne řazení, které je poněkud kostrbaté a vyžaduje větší síly. První tři stupně drhnou více, další trojice pak již méně. Opět musíme pochválit funkci plynulého restartování tempomatu (i v provedení s manuální převodovkou) stejně jako jednoduché a funkční přední hlavové opěrky.

opel testy mpv opel testy mpv  

Loketní opěrka ve dveřích se směrem dozadu zužuje a tam kde chcete mít loket je již dost úzká, takže vám loket neustále sjíždí. Taktéž se Opel zřejmě moc nezabýval řešením uchycením pásu pro prostředního cestujícího vzadu – jeho pás visí ze stropu (to by samozřejmě nevadilo), visí ho tam docela slušný kousek a není nikde přichycen. Takže když kouknete do zpětného zrcátka, tak se tam kymácí černá žížala visící ze stropu. A přitom by stačil jediný magnet.

Závěr

Ani nejvýkonnější turbodieselový motor o výkonu 96 kW nedělá z Merivy vyloženě dynamické auto. Pod hranicí 1800 min-1 nečekejte zázraky, v okolí této mety vás čeká výrazný nárůst točivého momentu, jako za starých časů.

Dále je však již k dispozici 300 Nm a lineární charakter, takže pokud chcete příjemnou a komfortní jízdu, při které můžete využívat “téměř 100 kW“, musíte mít otáčky agregátu neustále nad touto hranicí.

Ani druhé setkání s naftovou Merivou nás nepřesvědčilo. Hluk motoru a jeho klasický charakter nevyváží opět zajímavá spotřeba. Také tentokrát bychom sáhli po benzinové variantě, byť je její apetit z principu vyšší.

Český dovozce Opelu za Merivu 1,7 CDTI 96 kW v prostřední výbavě Enjoy žádá 429.900,- Kč (zajímavé je, že stejná cena visí i u slabší verze s 81 kW). Pokud si dopřejete jen o málo pomalejší přeplňovanou benzínovou 1,4 T (103 kW), zůstane vám na benzín 38.000,- Kč – my bychom neváhali ani chvíli.

opel testy mpv opel testy mpv  

První cena vozu299.900,- (Selection 1,4 16V 74 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací429.900,- (Enjoy 1,7 CDTI 96 kW)
Základní cena testovaného vozu429.900,- (Enjoy 1,7 CDTI 96 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků519.400,- (Enjoy 1,7 CDTI 96 kW

Plusy

  • Výkonný a současně úsporný motor
  • Výborné maskování skutečné rychlosti
  • Oživující červený pás na palubní desce
  • Citelně komfortnější než na 18palcových kolech
  • Jednoduché a funkční hlavové opěrky
  • Design exteriéru i interiéru
  • Čeština v palubních systémech
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Praktický nosič kol FlexFix

Mínusy

  • Výrazný turboefekt
  • Pronikavý zvuk (hluk) motoru
  • Náhlý nástup brzd
  • Tuhý chod spojky
  • Řazení vyžadující větší síly
  • Klimatizace ovládaná pouze po celých stupních

Michal Otruba
Diskuze (19)
Opel Meriva 1,7 CDTI (96 kW)
Cena základní sestavy 429 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbagy čelní, boční a hlavové, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů, senzor zapnutí zadních bezpečnostních pásů, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, nastavitelná středová zadní opěrka hlavy, elektronický stabilizační systém ESP, elektrická parkovací brzda, denní svícení, vyhřívaná a elektricky ovládaná zrcátka, asférická (jen na straně řidiče), ruční sklápění, celé v barvě karosérie, elektrické ovládání předních , tempomat, manuální klimatizace dvouzónová, senzor zapnutí zadních bezpečnostních pásů, ovládání rádia na volantu, tříramenný volant potažený kůží, řadicí páka potažená kůží, integrovaný držák na brýle, Osvětlení interiéru se čtecími lampičkami, tlumené světlo osvětlující centrální konzolu, elektrická zásuvka na střední konzole vpředu, sada na opravu pneumatik, ráfky z lehkých slitin 6,5 x 16, 7paprskové, pneu 205/55 R16, protiblokovací systém brzd ABS, kotoučové brzdy vpředu i vzadu, sada s nejlepším hodnocením Euro NCAP, kliky dveří v barvě karosérie, barevný informační displej 7", palubní počítač (jednobarevný) Kč
Cena testované sestavy 519 400 Kč
Výbava testované sestavy Sada Enjoy Family – automatická dvouzónová klimatizace vč. elektronického ovládání, volant potažený kůží, ovládání rádia na volantu, tempomat, palubní počítač, ráfky z lehkých slitin 16´´, 7 paprsků (+14.300,- Kč), adaptivní přední halogenové světlomety – s funkcí natáčení při vyšších rychlostech a osvětlení prostoru při odbočování (+10.000,- Kč), prosklená střecha s elektricky ovládaným stínítkem (+18.100,- Kč), FlexFix – integrovaný zadní nosič na kola (+15.000,- Kč), zářivá barva (+4.500,- Kč), bezpečnostní síť zavazadlového prostoru (+2.400,- Kč), loketní opěrka přední v podlahové konzole (+1.800,- Kč), elektrická zásuvka v zavazadlovém prostoru (+500,- Kč), rádio CD500 NAVI – systém 7 reproduktorů premium, anténa pro GPS na střeše, barevný informační displej 7´´ (20.500,- Kč), asistent při rozjezdu do kopce včetně systému detekce pneumatiky (+2.400,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.5 / 5.2
Emise CO2: 138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1500
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1428 / 592
Rozměr pneu: 205/55 R16
Opel Meriva 1,7 CDTI (96 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4288
b) šířka (mm): 1812
c) výška (mm): 1615
d) rozvor (mm): 2644
e) rozchod vpředu (mm): 1488
f) rozchod vzadu (mm): 1509
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 8. 2012 16:37
2500km za nami
mal som ho na vikend pozicany od Sixt-u.
2500km
Mannheim -> Nove Mesto nad Vahom a naspat.
postrehy z testu mozem len potvrdit.

+ nad 2000 ot. dostatok vykonu
+ spotreba (v DE 170km/h, v AT 135km/h, v SR 150km/h tachometrove rychlosti) po dotankovani a vypocitani 6,5L
+ dostatok priestoru (mam 110kg)
+ lahke nastupvanie (prednve dvere sa otvaraju do 90stupnov a zadne v protismere)

- motor pod 1800 otacok netaha
- riadenie je strasne tuhe (neprijemne)
- dvojka trojka zadrhava pri rychlejsom preradeni
- nemal som si kam odlozit telefon aby som ho nemal zavrety v nejakej schranke
Avatar - gld
2. 6. 2011 22:13
Re: Cakanie na 1,6
Celkovo sú testéri precitlivení na hluk dieslových motorov. Už len samotné akustické rozpoznanie spaľovania nafty je výrazné mínus >:D Však keď si kúpim naftové auto, musím rátať s tým že bude "vrčať" inak...chápem že konkurencia to už vie robiť tichšie, no ako výrazné negatívum by som to nepočítal.
30. 5. 2011 06:40
švihadla
to ty švihadla vzadu jsou účelově? přijde mi to jak u * u auta za takovej měšec. Navigace, tempomat, autoklima , já nevím co ještě a vzádu švihadla? 8-s
27. 5. 2011 22:06
Re: vlacik
Jedna jednoduchá výstuha v streche je podstatne lacnejšia, ako integrácia extémne zaťažiteľného dielu do sedadla. Vyžaduje si to komplet inú konštrukciu sedadla.
Avatar - Uhlik
27. 5. 2011 18:01
Re: Cakanie na 1,6
1,9 TDI sa neda porovnavat s nicim... Mozno este s predchodcom HDI, ale to si uz pamatam len matne :-)