Opel Meriva (2003-dosud) – Spolehlivý prostor
Opel představil svůj minivan na podvozku malého vozu na jaře 2003 v Ženevě. Předtím si testoval reakce zákazníků studií Concept M, ze které Meriva vycházela.
Jak šel čas
Meriva byla uvedena na trh v květnu 2003. Pod kapotami se objevily zážehové i vznětové pohonné jednotky. Motory spalující benzin reprezentovaly osmiventilová šestnáctistovka s výkonem 64 kW, šestnáctiventilová verze měla o 10 kW více a konečně taktéž šestnáctiventilový agregát, ale s objemem 1,8 litru, dával 92 kW. Naftu popíjely poněkud archaická semnáctistovka DTI s výkonem 55 kW a moderní motor 1,7 CDTI se vstřikováním common rail o výkonu rovné stovky koní, tedy 74 kW.
Hned v následujícím roce byla osmiventilová šestnáctistovka nahrazena pohonnou jednotkou objemu 1,4 l se šestnácti ventily a výkonem 66 kW. Po třech letech pak následoval facelift, zážehový motor 1,6 byl posílen na 77 kW, pod kapotu se dostal malý turbodiesel 1,3 CDTI o výkonu 55 kW, nevýkonná sedmnáctistovka DTI byla z nabídky vyřazena. Třešničkou na dortu se stala nabroušená verze OPC (Opel Performance Center) s přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu 132 kW. Loni se začala Meriva dodávat i s výkonnějším turbodieselem 1,7 CDTI, který dává 92 kW. Tento motor ale český dovozce nenabízí.
Bezpečnost a spolehlivost
Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvovala Meriva v roce 2003 a odnesla si za čelní náraz čtyři hvězdičky a 26 bodů, test ochrany chodců ale nedopadl příliš slavně: výsledkem bylo pouhých šest bodů a jedna jediná hvězdička. Se spolehlivostí je na tom ovšem malé MPV velmi dobře. V letošních statistikách TÜV obsadilo mezi 2-3 roky starými vozy velmi lichotivé 9. místo s průměrem 2,5 % vážných závad. Loni ale německý žebříček spolehlivosti mezi nejmladšími ojetinami Meriva vedla.
Klady a zápory
Klady? Spolehlivost, prostor a variabilita. Meriva má oproti Corse C rozvor prodloužený na 2630 mm, z čehož těží jak prostor pro posádku, tak i zavazadelník. Ten nabídne základní objem 350 l, což je srovnatelná hodnota s hatchbacky nižší střední třídy. Zadní sedadla jsou ovšem posuvná a sklopná a díky tomu se prostor pro zavazadla dá zvětšit až na 1410 l.
opel mpv Ten má také dvojité dno, kam se dají uložit různé drobnosti. Ideální pohonnou jednotkou je z benzinových motorů šestnáctiventilová šestnáctistovka, z agregátů spalujících naftu pak stokoňový 1,7 CTDI. Meriva má i přes vyšší stavbu karoserie velmi dobré jízdní vlastnosti, přitom odpružení by se dalo nazvat komfortním.
Vozy z počátku výroby měly velmi chudou základní výbavu a klimatizaci, která je díky bohatému prosklení takřka nutností, u nich najdete jen těžko. Z motorů se příliš nepovedly osmiventilová zážehová šestnáctistovka, která má velkou spotřebu oleje, vznětovému motoru 1,7 DTI zase chybí výkon. I motor 1,8 16V si za své služby nechá zaplatit, ve městě počítejte s jedenáctilitrovou spotřebou, kterou ovšem udává i výrobce.
Závady
Malému MPV velmi často praskají žárovky v hlavních světlometech, v řazení i na podvozku se vyskytují vůle, které vznikají opotřebením. Vzhledem ke stavu našich silnic ovšem není divu... V zážehových agregátech netěsní vodní čerpadlo, z elektronických součástí se objevují závady displeje na palubní desce, který nedopisuje.
Ceny
Ceny začínají na 150.000 korunách, které dáte za automobil z počátku výroby s osmiventilovou šestnáctistovkou. Vznětové verze stojí od 180.000 Kč. Po uvedení nové generace, která se objeví zřejmě ještě letos, by měly pochopitelně klesnout.
Přednosti
- velikost zavazadlového prostoru
- bohaté prosklení karosérie
- dobrý výhled z vozu
- prostorný interiér
- variabilita
- spolehlivost
- jízdní vlastnosti
Nedostatky
- chudá výbava u vozů z počátku výroby
- spotřeba oleje u motoru 1,6 8V
- nevýkonný turbodiesel 1,7 DTI
- spotřeba paliva u motoru 1,8 16V
- přední sedadla s nedostatečnou boční oporou
- vrzající plasty v interiéru
Nejčastější závady
- vůle v řazení a na podvozku vlivem opotřebení
- nedopisující palubní displej
- praskající žárovky v hlavních světlometech
- netěsnící vodní čerpadlo u zážehových motorů 16V