Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Meriva (2003-dosud) – Spolehlivý prostor

Aleš Dragoun
Minivan na podvozku Corsy předchozí generace patří mezi nejspolehlivější automobily své kategorie. Zákazníci si také cení variability interiéru.

Opel představil svůj minivan na podvozku malého vozu na jaře 2003 v Ženevě. Předtím si testoval reakce zákazníků studií Concept M, ze které Meriva vycházela.

Jak šel čas

Meriva byla uvedena na trh v květnu 2003. Pod kapotami se objevily zážehové i vznětové pohonné jednotky. Motory spalující benzin reprezentovaly osmiventilová šestnáctistovka s výkonem 64 kW, šestnáctiventilová verze měla o 10 kW více a konečně taktéž šestnáctiventilový agregát, ale s objemem 1,8 litru, dával 92 kW. Naftu popíjely poněkud archaická semnáctistovka DTI s výkonem 55 kW a moderní motor 1,7 CDTI se vstřikováním common rail o výkonu rovné stovky koní, tedy 74 kW.

Hned v následujícím roce byla osmiventilová šestnáctistovka nahrazena pohonnou jednotkou objemu 1,4 l se šestnácti ventily a výkonem 66 kW. Po třech letech pak následoval facelift, zážehový motor 1,6 byl posílen na 77 kW, pod kapotu se dostal malý turbodiesel 1,3 CDTI o výkonu 55 kW, nevýkonná sedmnáctistovka DTI byla z nabídky vyřazena. Třešničkou na dortu se stala nabroušená verze OPC (Opel Performance Center) s přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu 132 kW. Loni se začala Meriva dodávat i s výkonnějším turbodieselem 1,7 CDTI, který dává 92 kW. Tento motor ale český dovozce nenabízí.

opel mpv opel mpv
 

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvovala Meriva v roce 2003 a odnesla si za čelní náraz čtyři hvězdičky a 26 bodů, test ochrany chodců ale nedopadl příliš slavně: výsledkem bylo pouhých šest bodů a jedna jediná hvězdička. Se spolehlivostí je na tom ovšem malé MPV velmi dobře. V letošních statistikách TÜV obsadilo mezi 2-3 roky starými vozy velmi lichotivé 9. místo s průměrem 2,5 % vážných závad. Loni ale německý žebříček spolehlivosti mezi nejmladšími ojetinami Meriva vedla.

Klady a zápory

Klady? Spolehlivost, prostor a variabilita. Meriva má oproti Corse C rozvor prodloužený na 2630 mm, z čehož těží jak prostor pro posádku, tak i zavazadelník. Ten nabídne základní objem 350 l, což je srovnatelná hodnota s hatchbacky nižší střední třídy. Zadní sedadla jsou ovšem posuvná a sklopná a díky tomu se prostor pro zavazadla dá zvětšit až na 1410 l.

opel mpv opel mpv Ten má také dvojité dno, kam se dají uložit různé drobnosti. Ideální pohonnou jednotkou je z benzinových motorů šestnáctiventilová šestnáctistovka, z agregátů spalujících naftu pak stokoňový 1,7 CTDI. Meriva má i přes vyšší stavbu karoserie velmi dobré jízdní vlastnosti, přitom odpružení by se dalo nazvat komfortním.

Vozy z počátku výroby měly velmi chudou základní výbavu a klimatizaci, která je díky bohatému prosklení takřka nutností, u nich najdete jen těžko. Z motorů se příliš nepovedly osmiventilová zážehová šestnáctistovka, která má velkou spotřebu oleje, vznětovému motoru 1,7 DTI zase chybí výkon. I motor 1,8 16V si za své služby nechá zaplatit, ve městě počítejte s jedenáctilitrovou spotřebou, kterou ovšem udává i výrobce.

Závady

Malému MPV velmi často praskají žárovky v hlavních světlometech, v řazení i na podvozku se vyskytují vůle, které vznikají opotřebením. Vzhledem ke stavu našich silnic ovšem není divu... V zážehových agregátech netěsní vodní čerpadlo, z elektronických součástí se objevují závady displeje na palubní desce, který nedopisuje.

opel mpv opel mpv
 

Ceny

Ceny začínají na 150.000 korunách, které dáte za automobil z počátku výroby s osmiventilovou šestnáctistovkou. Vznětové verze stojí od 180.000 Kč. Po uvedení nové generace, která se objeví zřejmě ještě letos, by měly pochopitelně klesnout.

Přednosti

  • velikost zavazadlového prostoru
  • bohaté prosklení karosérie
  • dobrý výhled z vozu
  • prostorný interiér
  • variabilita
  • spolehlivost
  • jízdní vlastnosti

Nedostatky

  • chudá výbava u vozů z počátku výroby
  • spotřeba oleje u motoru 1,6 8V
  • nevýkonný turbodiesel 1,7 DTI
  • spotřeba paliva u motoru 1,8 16V
  • přední sedadla s nedostatečnou boční oporou
  • vrzající plasty v interiéru

Nejčastější závady

  • vůle v řazení a na podvozku vlivem opotřebení
  • nedopisující palubní displej
  • praskající žárovky v hlavních světlometech
  • netěsnící vodní čerpadlo u zážehových motorů 16V

Aleš Dragoun