Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Meriva: Naftové jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Opel nám svou Merivu představuje v několika fázích. Po vyzkoušení benzinových agregátů jsou na řadě i ty vznětové.

Merivu nemusíme zdlouhavě představovat, mimo prvních jízdních dojmů z benzinových verzí (Opel Meriva: První jízdní dojmy) jste na Auto.cz mohli už najít i test Opelu Meriva 1,4 Turbo.

Že má Meriva podvozek, který dobře drží stopu a přitom není přehnaně tuhý, již víte. Systém otevírání dveří FlexDoors už také není novinkou, stejně jako pohled do interiéru. Pod kapotou se ovšem zatím vždy ukrýval některý ze čtyřválců, spalujících Natural.

Na jihu Francie jsme měli možnost vyzkoušet i vznětové motorizace. Ještě než vám budeme tlumočit naše první zkušenosti, podívejme se blíže na první analýzu úspšnosti druhé Merivy. Vedení Opelu bylo překvapeno zájmem o tento malý jednoprostorový vůz. Odhady pro letošní rok, 40 až 50 tisíc prodaných vozů, již vzaly za své – na konci září bylo Meriv prodáno celých 70 tisíc. Cílem pro příští rok je výroba 130 tisíc vozů, což bude možné při práci továrny na tři směny.

Ve třídě malých jednoprostorových vozů je v Evropě Meriva s dvacetiprocentním podílem těsně první a to před Citroenem C3 Picasso.

Zajímavé je chování zákazníků – tak například po voze se základní výbavou jich sáhne jen 5 %, střední Enjoy si pořídilo 58 % a nejvyšší Cosmo 37 % kupců.

Velký nárůst oproti staré Merivě je vidět i při pohledu na oblíbenost příplatkových položek. Tak například navigaci nyní dokupuje 35 % lidí (u minulé generace 2 %), parkovacího asistenta 42 % (27 %) a panoramatickou střechou je vybavena rovná desetina (dříve 4%) vozů. Vyhřívaný volant si objednala téměř čtvrtina zájemců.

CDTi-dojmy

V nabídce jsou dva vznětové motory, ovšem naladěné na pět rozdílných výkonů.

1,3 CDTI můžete mít s výkonem 55 či 70 kW (Ecoflex), větší 1,7 CDTI pak ve verzích s výkonem 74, 81 a 96 kW. Zajímavé je, že dvě základní (55 a 70 kW) i dvě nejsilnější verze (81 a 96 kW) jsou prodávány za téměř stejnou nebo stejnou cenu.

Vyzkoušeli jsme špičkovou naftovou verzi s 96 kW, tak i úsporný 1,3 CDTI Ecoflex (70 kW).

Ani nejrychlejší vznětovou Merivu nemůžeme označit za vysloveně dynamický vůz, jakkoliv je točivý moment 300 Nm dostupný mezi 2000 a 2500 min-1 v provozu příjemný. Jako jediná Meriva je tato verze schopna akcelerace z 0 na 100 km pod deset sekund, konkrétně za 9,9 s. Motor je dobře utlumen, nehlučí a ani při nízkých otáčkách do kabiny neproniká žádné „cvakání“. Ve vyšších otáčkách již tolik kultivovanosti nevykazuje, při vytáčení motoru ke čtyřem tisícům o sobě dá posádce jasně vědět. Líbila se nám přesnost chodu řadicí páky, lehce umělý pocit z řazení ale stále přetrvává.

Při rozjezdu s oběma verzemi je potřeba přidat trochu více plynu, spojka zabírá poměrně rychle a tak se nám motor několikrát (hlavně při rozjezdech do kopce) nechtěně zakuckal. Turbodmychadlo zabírá okolo 1700 otáček, do té doby vůz zrychluje jen velmi neochotně. Nástup síly je ale poměrně plynulý, žádné velké nakopávání se neděje.

I malý čtyřválec 1,3CDTI Ecoflex je velmi dobře utlumen, jeho 70 kW bychom patrně označili za hraniční výkon – s verzí o výkonu 55 kW (zrychlení má hodnotu 16,9 sekundy) bychom opravdu na rodinný výlet s plně naloženou Merivou (celková hmotnost 1,9 tuny) jet nechtěli. Krátký testovací okruh jsme s Ecoflexem v kopcovitém terénu absolvovali se spotřebou 6 litrů nafty na 100 km, pro srovnání s větším 1,7 CDTI (96 kW) jsme jezdili za 7,2 litru. Tyto hodnoty nelze brát jinak než orientačně, přeci jenom v okolí Cannes, kde test probíhal, je velmi členitý terén.

Ceny na českém trhu

Aktuální ceny jsou shrnuty v následujících tabulkách. Opel uplatňuje na ceníky tzv. dlouhotrvající akční slevy, které jsme již do tabulek započetli.

Opel Meriva – ceny vznětových verzí na českém trhu
Motor1.3 CDTI1.3 CDTI EcoFlex1.7 CDTI1.7 CDTI1.7 CDTI
Převodovka5M5M6A6M6M
Zdvihový objem [cm3]12481248168616861686
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]55/400070/400074/400081/400096/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]180/1750-2500180/1750-2500260/1700-2550280/1750-2500300/2000-2500
Max. rychlost [km/h]160168172182196
Zrychlení 0-100 km/h [s]16,913,813,911,89,9
Komb. spotřeba [l/100 km]4,94,56,45,25,2
Cena Selection [Kč]384.900,-389.900,-429.900,---
Cena Enjoy [Kč]-409.900,-449.900,-429.900,-429.900,-
Cena Cosmo [Kč]--469.900,-449.900,-449.900,-

Součástí momentálně platné zaváděcí nabídky je manuální klimatizace a palubní počítač (příplatek 20 tisíc Kč) v základu zdarma a obě nejvyšší výbavy dostaly cenové zvýhodnění 20 tisíc Kč. Meriva vás tedy přijde levněji, nebo (pokud jdete pro nejlevnější stupeň Selection) bude mít lepší výbavu.

Co je součástí jednotlivých výbavových stupňů?

U Selection je standardem mj. elektronický stabilizační systém ESP, 15palcová kola, elektricky ovládaná přední okna, čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, vnější kliky dveří v barvě karoserie, vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka v barvě karoserie nebo elektronická parkovací brzda.

Prostřední Enjoy navíc přináší systém středního modulu FlexRail s držákem nápojů, manuální klimatizace, rádio CD 300 MP3 s CD a MP3 přehrávačem, boční a hlavové airbagy, dvoupolohové aktivní opěrky hlavy vpředu, či 16palcová kola.

Nejvyšší výbava Cosmo v sobě dále obsahuje tempomat, kola z lehkých slitin (16 palců) , řadicí páku a volant (s ovládáním rádia) v kůži, chromované kliky dveří, ovládání všech oken v elektrice či mlhovky.

Ze seznamu příplatkové výbavy jmenujme třeba metalízu za 12 tisíc, automatickou dvouzónovou klimatizaci za 5 tisíc Kč, vyhřívání předních sedadel taktéž za 5 tisíc Kč, parkovací asistent za 7.500,- Kč, kožené čalounění za 34 tisíc Kč nebo prosklenou střechu za 18.100,- Kč.

Opel Meriva – ceny zážehovch verzí na českém trhu
Motor1.4 16V1.4 16V1.4 16V
Převodovka5M5M6M
Zdvihový objem [cm3]139813641364
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]74/600088/4800-6000103/4900-6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]130/4000175/1750-4800200/1850-4900
Max. rychlost [km/h]177188196
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,911,510,3
Komb. spotřeba [l/100 km]6,16,16,7
Cena Selection [Kč]329.900,---
Cena Enjoy [Kč]349.900,-374.900,-391.900,-
Cena Cosmo [Kč]369.900,-394.900,-411.900,-

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
22. 10. 2010 13:09
Re: Cudny cennik
Svoje výtky som už tu raz vypísal, v poslednej debate pod Zafirou:
[odkaz]
21. 10. 2010 21:32
diesel
Jednu Merivu vlastnime, konkretne v 1.4 NEL takze mam skusenosti aj na vlastnej kozi..
Osobne diesle nemam rad a nepotrebujem ich v sukromnom aute, kedze mame nabeh asi 15 tis. rocne.. Dieslovu chrakteristiku neznasam a uspora je vykupena drahym servisom. Osobne si myslim, ze prave 1.4 NEL bude cislom jedna v predajoch v Europe a vidiet to aj na postoji Opla voci dieslovym motorizaciam. Meriva cieli na ine skupiny ako Passat, kde diesle nie su az tak preferovane.
Ku Flexrailu..mne nezavadzia, piati nejazdime..ako nudzovka sa to da vydrzat, na 1000km cestu nikdy neberiem piateho cestujuceho.
Inac spotreba v meste je 8-8,2 litra..ci to je vela, musi kazdy posudit sam. Pre mna investicia do diesla kvoli 1,5 litru uspory nestoji za to.
21. 10. 2010 20:13
Re: Divná dízlová zostava
Tak nejak.. Opel casto nabizi hodne variant, pouzitelnych je ale jen par, ktere taky kupuje drtiva vetsina :-)

Urcite si ale zaslouzi :yes: za solidni vybavu i v nizsich verzich a samozrejme prodejni vysledky.
Avatar - Blue Sun
21. 10. 2010 10:29
Re: Cudny cennik
Co dalšího bys ještě vytknul? Ponech stranou uspořádání sedadel, které se mi taky nezdá zrovna ideální.
Avatar - iudex
21. 10. 2010 10:24
Divná dízlová zostava
Pár poznámok k dízlom:
1. 1,3ka s 55 kW nemá v MPV tejto veľkosti a hmotnosti čo robiť.
2. Je pozoruhodné, že 1,3ky majú v rôznych výkonových verziách na chlp rovnaký krútiaci moment (hodnota i priebeh).
3. Výkonové verzie 1,7ky sa mi zdajú zbytočne blízko pri sebe, som presvedčený, že 74 a 81 kW reálne nik nerozlíši, obdobne to platí pre 70 kW 1,3ku a 74 kW 1,7čku.
4. Divné nacenenie: 1,3 je o zanedbateľných 20t. lacnejšia, ako o dva stupne silnejšia 1,7ka (81 kW). Dve silnejšie verzie 1,7čka stoja rovnako. 1,3ky sa cenovo líšia 5 tisíckami. Kto toto naceňoval...
8-s