Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Zafira 2.0 CDTi vs Citroën C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI – Z rodinných důvodů

Michal Fokt Michal Fokt 28. 10. 2016 • 21:17
80
43
Zobrazit náhledy (80)
Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso Citroën C4 Picasso
Velkoprostorovým autům se prorokoval postupný ústup ze slávy. Ale není tomu tak, pokud máte větší rodinu, autu tohoto typu se nevyhnete. Je ale lepší omlazená zafira nebo francouzský bestseller?


Dojem, cena a 


Už to pomalu vypadalo, že všichni budeme jezdit v SUV a crossoverech, ty neustále berou zákazníky klasičtějším typům aut a očekávalo se, že zlikvidují i donedávna podobně módní segment MPV. Ale to byl omyl, v roce 2014 sice prodeje padly o 2 %, vloni však šly nahoru o 4 % a letos o 1 %. Je sice pravda, že vzhledem k celkovému růstu trhu své pozice ztrácí, ale rozhodně nijak významně. Co můžete dělat – pokud máte více než dvě děti, do jiného typu aut se prostě nevejdete.

A třída kompaktních MPV má jasného prodejního krále v podobě dua Citroën C4 Picasso a C4 Grand Picasso. Auta letos dostala neviditelný facelift a zdají se být v dobré formě. Ale Opel teď výrazně inovoval svůj model zafira, jenž se povětšinou držel zhruba ve třetí čtvrtině prodejních statistik, těsně před modernizací však razantně propadl. Má proti picassu šanci?

video

Je potěšující, že už zase vypadá jako auto a ne jako ampera, to asi nebyla správná cesta. Nová příď autu neuvěřitelně prospěla a totéž platí i o zádi, které působí až překvapivě lehce a moderně. C4 Grand Picasso je zvenku o pořádný kus konzervativnější než nedávno testované krátké picasso, které se mi až na pár výhrad líbilo, ale stále vypadá velmi svěže a lehce futuristicky, s barevně odlišenými sloupky snad až luxusně. Ale i přes provedené změny u opelu na mě působí lépe francouzská avantgarda.

HODNOCENÍ DESIGNUOpel ZafiraCitroën C4 Grand Picasso
Vnější vzhled8,59,0
Vnitřní vzhled8,510,0
Zpracování7,07,5
Ergonomie8,58,5
Konektivita10,09,5
Průměr8,58,9

Cena a výbava

Zatímco Opel trošku překvapivě sází na přeplňované benzinové motory, kterými se to v nabídce jen hemží, diesely jsou už poměrně drahé a nabízí se pouze dva, u picassa je to jiné. Diesely jsou sice také pouze dva, ale benzinový motor jen jeden. Pokud tedy potřebujete rodinné auto zejména na přesuny na kratší vzdálenosti, kvůli rozvozu dětí na kroužky a podobné činnosti, pak si lépe vyberete u Opelu a koneckonců – dvě-tři delší dovolené za rok, odjeté s benziňákem, váš rozpočet určitě nezdecimují, rozhodně tedy nelze říci, že je benzinový motor pro kompaktní MPV méně vhodný.

Pořizovací nákladyOpel Zafira 2.0 CDTiCitroën C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI
ZÁKLADNÍ CENA
Motor2.0 CDTi/125 kW 6MT2.0 BlueHDI/110 kW 6MT
Stupeň výbavy a cenaInnovation/629.900 KčShine/654.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Metalický lak [Kč]14.40014.900
Dvouzónová klimatizace [Kč]9100S
Mlhovky [Kč]5700S
Kožený volant [Kč]manuálníautomatická
Sportovní sedadlaS14.690
Kožený volant [Kč]7000S
Elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka [Kč]2100S
Vyhřívání předních sedadel [Kč]11.00010.500
Loketní opěrky vpředu [Kč]4100S
Zatmavená skla [Kč]51004000
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)5/5/122/3/12
Prodloužená záruka (roky/km)5/150.0005/150.000

Ale teď testujeme diesely. Bude tady ve výhodě citroën? Základní motorizace je sice s 88 kW na první pohled poměrně skromná, ale nedávný test ukázal, že kratšímu picassu zajistí velmi slušnou dynamiku a není důvod si myslet, že to u malinko většího grandu bude jinak. A je za docela snesitelné peníze – 554.900 korun. A pokud necháte u dealera své dosavadní auto na protiúčet, půjde cena dolů ještě o 40 tisíc na 514.900 Kč. Nejlacinější naftový Opel Zafira začíná na částce 554.900 korun, což je o 40 tisíc víc, ale oproti 88 kW a 300 N.m staví 125 kW a 400 N.m. V našem případě má picasso sice silnější dvoulitr, který stojí po započtení všech slev na korunu stejně jako opel, ale stále má jen 110 kW a 370 N.m. Je tedy zafira výhodnější?

Pokud vám jde o sílu motoru, nepochybně, má ale chudší standardní výbavu, je třeba připlatit třeba za kožený volant, dvouzónovou klimatizaci, ale dražší je třeba i pořízení navigace nebo vyhřívání sedadel.

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮOpel ZafiraCitroën C4 Grand Picasso
Základní cena8,08,5
Standardní výbava a příplatky8,09,0
Záruky7,57,0
Průměr7,88,2

Prostor a 


Jednoduché rozhodování to nebude ani v posuzování prostornosti. Co se týče pracoviště řidiče, tam jasně vede picasso. Zase musím pochválit skvělý výhled šikmo vpřed i pocit vzdušnosti a volného prostoru, kde nikoho nic neomezuje a neutiskuje. Líbí se mi i design palubní desky, moderně působící materiály i vymazlená grafika velkoplošného centrálního displeje. Problém nemám ani se čtyřramenným volantem poněkud neobvyklého tvaru.

Naproti tomu zafira má klasickou koncepci palubní desky se středovým panelem, přecházejícím plynule do tunelu. Lidé vpředu jsou tedy mnohem více obklopeni materiálem, působí to sportovněji, ale místa je zde méně. Nikoli však málo, středový panel není extrémně široký a pravá noha řidiče tak nestrádá.

Citroën před časem avizoval, že se v rámci mainstreamu přesouvá k jeho spodnímu okraji, aby udělal více prostoru Peugeotu, což má být znát i na celkovém provedení jeho aut. No jo, ale řekl to někdo lidem v Opelu? Velká část palubky je sice pokryta měkkým plastem, ale zbytek plastů působí poněkud „bakelitově“ a zafira je další auto, jehož tvůrci nepochopili, že měkčený strukturovaný plast je na palubce nikoli proto, aby měl spolujezdec do čeho píchat prstem, ale aby neodrážel sluneční paprsky. Měkký plast bohužel nahoře končí brzo a spodní polovina čelního skla je plná odlesků nepogumované části.

Srovnání rozměrů zavazadlových prostorůOpel ZafiraCitroën C4 Grand Picasso
Objem zavazadelníku min/max [l]650/1860643/1843
Šířka kufru mezi podběhy [mm]990970
Délka kufru [mm]11201060
Výška pod plato [mm]540520

Kde ale opel svého soka válcuje, jsou sedadla. Mají perfektní boční vedení trupu i stehen, stydět by se za ně nemusela ani sportovní auta. Ta v picassu také nejsou špatná, jsou komfortnější, ale s výrazně horším vedením a poněkud nesmyslnými hlavovými opěrkami s bočnicemi. Skvělou vychytávkou je však elektricky ovládaná podnožka u spolujezdce, který si tak může dopřát vpravdě limuzínový komfort. Opel ale zase nabídne poněkud intuitivnější ovládání palubního infotainmentu i propojení s mobilním telefonem, dotyková obrazovka reaguje rychleji a je citlivější. Potěší také velká schránka ve středové konzole, kam se luxusně vejdou chytré telefony, u Picassa bude stále marně přemýšlet, kam s nimi.

Co se druhé řady sedadel týče, díky lépe vyřešeným výplním dveří i ukotvení předních sedadel se vzadu v opelu sedí lépe, je tu více místa v příčném směru, který se citroënu poněkud nedostává. Není to velký rozdíl, ale i to málo se počítá. Navíc má zafira sedáky umístěné o kousek výš a lépe tak podpírají nohy. V obou případech je prostoru pro kolena na rozdávání, takže lze bez obav o ztrátu komfortu trošku zvětšit velikost kufru posunutím sedadel vpřed.

Pokud jde o velikost kufru, u obou aut je téměř nachlup stejný a v obou případech více než dostatečný. Testované picasso mělo (mimo soutěž) ještě dvojici sedadel ve třetí řadě. Dospělí v nich chtít sedět určitě nebudou, to mi věřte a dětem zase budou chybět isofixové úchyty sedaček, podle mě je to naprostá zbytečnost, navíc je trošku nepříjemné, že ze sedmi sedadel v autě jsou plnohodnotná vlastně jen dvě…

HODNOCENÍ INTERIÉRUOpel ZafiraCitroën C4 Grand Picasso
Prostornost8,08,5
Přední sedačky10,08,5
Zadní sedačky9,08,0
Kufr10,010,0
Variabilita10,010,0
Průměr9,49,0

Motor, jízda


Namlsán tichým a kultivovaným 1.6 BlueHDI v C4 Picasso jsem po usednutí do Grand Picassa nevycházel z údivu. Dvoulitr je hlučnější a projevuje se v kabině hlubšími tóny, které mi jsou méně příjemné. Na druhou stranu rozdíl v dynamice je propastný, jakkoli šestnáctistovka vůbec nejede špatně, dvoulitr je mnohem důraznější v nižších otáčkách i středním pásmu, nahoře však už jsou rozdíly minimální. Moc dobře se necítí v otáčkách pod 2000/min, ale zase je možné jej vytočit za hranici 4000 otáček.

Zafira podle očekávání jede ještě o něco lépe. V nízkém a středním pásmu to není tak velký rozdíl, jaký naznačuje výhoda 30 N.m navrch, při běžné jízdě tedy auta pojedou velmi podobně, což ukazují i naměřené hodnoty pružného zrychlení. Při potřebě předjíždění však opel ve vyšším spektru citelně přebírá iniciativu. Pořízení opelu se tedy může hodit hlavně v případě, že chcete mít určitou výkonnostní rezervu.

Dynamické měřeníOpel ZafiraCitroën C4 Grand Picasso
Pneumatiky235/40 R18205/55 R17
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. (80-120 km/h)/6. (80-120 km/h) [s]6,5/8,7/12,17,0/9,8/13,6
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h23002350
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]47/85/12447/87,5/127,5
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]36,937,1

Jestli krátké picasso překvapilo spotřebou, co pak říci o Grand Picasso? Při devadesátce mu stačí 4,2 l nafty (tedy o pouhou deci víc) a na dálnici ve 130 při 2350/min 6,4 litru, tedy o dvě deci více. Tohle opel neumí. Ačkoli točí při 130 km/h jen 2300 otáček, má spotřebu 6,9 l a při devadesátce 4,9 litru. Je ale třeba vzít v úvahu, že měl obuty 18“ UHP pneumatiky Bridgestone Potenza, zatímco picasso jezdilo na HP obutí Michelin Primacy.

V převodovkách jasně vede opel, má kratší a přesnější dráhy a změny kvaltů jsou tiché, u C4 je to opět mizérie s dlouhou, nepřesnou, kostrbatou a hlučnou kulisou. Citroën brát jedině s automatem…

HODNOCENÍ MOTORUOpel ZafiraCitroën C4 Grand Picasso
Zrychlení9,09,0
Pružnost9,08,5
Spotřeba udávaná8,59,5
Spotřeba v testu8,59,5
Odhlučnění motoru8,57,5
Průměr8,78,8

Kde jsem picasso oproti předešlému testu nepoznával, byl podvozek. Vůbec nerozumím tomu, proč mají dvě téměř identická auta tak rozdílné naladění. A to je dobře, protože Grand Picasso je velmi komfortní, což by rodinné MPV být mělo. Po silnici příjemně pluje, malé nerovnosti pohlcuje s lehkostí a i na velkých dírách se snaží. Je také o trošku stabilnější na hrbolech v zatáčce, ale stále to není žádná sláva. Toto naladění však vykrystalizovalo ve výrazně horší jízdní vlastnosti, auto je výrazně nedotáčivé a nepříliš ochotně mění směr. Řízení, jehož naladění je víceméně shodné s krátkou verzí, se k němu hodí daleko více. Není přeposilované, ale ani příliš citlivé, což ale u rodinného MPV není problém.

Opel naproti tomu přenáší sportovněji pojatou palubní desku, sedadla, lepší řazení a výkonnější motor i do naladění šasi – je prostě sportovnější. Ano, z ryze pragmatického hlediska to znamená, že je zafira tvrdší a méně pohodlná než picasso, ale svezení to rozhodně není nepříjemné. Opel disponuje adaptivním podvozkem s komfortním a sportovním módem, a přestože ten komfortní je stále o poznání tvrdší než u citroënu, je mnohem lepší než u krátkého Picassa. Auto při jízdě výrazněji kopíruje povrch a hůř se vyrovnává s krátkými nerovnostmi, paradoxně mnohem vyváženěji působí ve sportovním módu, kde méně rázuje. Ten je ale dobré použít pouze na kvalitní okresky.

Zafira svého rivala jasně přehrává i na nerovnostech v zatáčkách, kde neodskakuje. Tužší naladění však v plné nahotě odhaluje horší dílenské zpracování, v autě neustále něco drnčelo a povrzávalo. To sice v citroënu též, ale v mnohem menší míře. Příjemným překvapením byly brzdy obou aut. Lépe je na tom sice zafira, ale pouze o 20 cm, což je úspěch naopak spíš pro picasso s běžnými cestovními pneumatikami. I v tomto případě je ale znát odlišná koncepce obou vozů – zatímco u citroënu je brzdový pedál poněkud gumový, opel má preciznější chod a účinek se lépe dávkuje.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍOpel ZafiraCitroën C4 Grand Picasso
Ovladatelnost9,07,0
Komfort odpružení7,59,0
Odhlučnění podvozku9,09,0
Řízení9,58,5
Řazení8,55,5
Brzdy9,59,0
Průměr8,88,0

Závěr


Tohle je přesně ten typ testů, kdy do poslední chvíle nevíme, kdo vlastně bude vítěz. Po rozdání bodů do tabulky to vychází o chloupek lépe pro Opel Zafira. Obě auta jsou vzácně vyrovnaná, německé auto však ve svůj prospěch využilo lepší sedadla, řízení, jízdní vlastnosti a dynamiku, proti nimž mohl Citroën postavit pouze lepší spotřebu a komfortní podvozek. Což jsou však u rodinného auta dost důležité oblasti. A přestože Grand Picasso těsně prohrálo a obecně mám rád sportovně laděná auta, osobně bych v případě nutnosti sáhl spíše po francouzském MPV. Ale rozhodně s automatem…

SHRNUTÍ HODNOCENÍOpel ZafiraCitroën C4 Grand Picasso
POŘIZOVACÍ NÁKLADY7,88,20
DESIGN8,508,90
INTERIÉR9,409,00
MOTOR8,708,80
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,808,00
CELKOVÝ PRŮMĚR8,658,58

Citroën C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI

Nejlevnější verze modelu514.900 Kč (1.6 BlueHDI/88 kW Live)
Základ s testovaným motorem554.900 Kč (.0 BlueHDI/110 kW Live)
Testovaný vůz bez příplatků654.900 Kč (2.0 BlueHDI/110 kW Shine)
Testovaný vůz s výbavou750.800 Kč (2.0 BlueHDI/110 kW Shine)

Plusy

  • Jízdní komfort
  • Moderní palubní deska
  • Úsporný motor
  • Výhled z vozu
  • Bohatší standardní výbava

Minusy

  • Nedotáčivost
  • Méně místa v příčném směru na zadních sedadlech
  • Nepřesné a kostrbaté řazení

Opel Zafira 2.0 CDTi

Plusy

Nejlevnější verze modelu455.900 Kč (1.4 Turbo/88 kW Edition)
Základ s testovaným motorem554.900 Kč (2.0 CDTi/125 kW Edition)
Testovaný vůz bez příplatků629.900 Kč (2.0 CDTi/125 kW Innovation)
Testovaný vůz s výbavou737.400 Kč (2.0 CDTi/125 kW Innovation)

  • Jízdní vlastnosti
  • Ovladatelnost a řízení
  • Výkonný motor
  • Příčný prostor na zadních sedadlech
  • Přesné řazení a řízení

Minusy

  • Tvrdší naladění podvozku

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Model Opel Zafira 2.0 CDTi Citroën C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI
Cena základní sestavy 629 900 Kč 654 900 Kč
Cena testované sestavy 737 400 Kč 750 800 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3750 110 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500 370 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 6.1 / 4.9 5.1 / 3.8 / 4.3
Emise CO2: 137 111
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1860 643 / 1843
Objem nádrže (l): 58 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1553 / 732 1503 / 697
Rozměr pneu: 235/40 R18 205/55 R17
Opel Zafira 2.0 CDTi
Citroën C4 Grand Picasso 2.0 BlueHDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4666 4602
b) šířka (mm): 1884 1826
c) výška (mm): 1660 1638
d) rozvor (mm): 2760 2840
e) rozchod vpředu (mm): 1584 1587
f) rozchod vzadu (mm): 1588 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1065 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 465 / 935 680 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 995 890
k) šířka vpředu (mm): 1500 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510 1500
délka sedáku vpředu (mm): 485 480
délka sedáku vzadu (mm): 480 470
výška opěradla vpředu (mm): 650 620
výška opěradla vzadu (mm): 630 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Ronault.
test MPV
| 5. 9. 2018
:yes:
Cena a výbava
| 1. 11. 2016
Nevím, jak je to u C4 Picassa, ale v Zafiře je možné posouvat samostatně všechna 3 sedadla ve 2. řadě. Pokud se tedy prostřední posune dopředu, vznikne tím více prostoru pro ramena všem 3 cestujícím. Zkoušel jsem to na autosalonu ve Frankfurtu. Troufám si tvrdit, že takové sezení je již dostatečně pohodlné na delší cestu (Praha-ostrava). Vyzkoušejte a uvidíte. Co mi na Zafiře vadí, je absence uchycení isofix na prostředním sedadle 2. řady. Tuším, že je to kvůli lounge sezení. To je sice za příplatek, nicméně mám pocit, že i bez něj isofix uprostřed chybí. Může někdo potvrdit?
test
| 31. 10. 2016
Test
Avatar - Verny_2013
Zafira
| 31. 10. 2016
Ale před FL ten předek měl náboj. pro někoho možná kontroverzní ale bylo to jasně rozpoznatelé, byla tam individualita, a že to bylo převzaté z ampery? Tu jsem na živo ještě neviděl a asi ani neuvidím. Ale fakt je, že pokud dostali designéři zadání sjednotit korporátní vzhled tak to udělali celkem kultivovaně.
Cena a výbava
| 30. 10. 2016
Pokud potřebuje člověk převážet 4lidi a méně, je MPV zbytečnost, na to stačí Ochcávka. (popř. malé mpv pro důchodce kvůli výšce). Normální MPV je pro 5 a více a tam jednoznačně bodují 3 stejná sedadla.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku