Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 207 1,4 VTi vs. VW Polo 1,4 16V - Malí, co dospěli

Ondřej Láník Ondřej Láník 23. 11. 2009 • 11:07
42
Zobrazit náhledy (42)
Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo Volkswagen Polo
Nové Polo sice předvádí to nejlepší, co VW umí ve třídě malých aut přivést na silnici, ale dostat z piedestalu nejpopulárnější malý hatchback Evropy nebude snadné.

Čas letí jako bláznivý , což si naštěstí u Peugeotu uvědomují a právě když byl model 207 (poprvé představený v Ženevě 2006) na vrcholu své slávy, objevilo se modernizované provedení. Loni nejprodávanější malé auto Evropy si letos nevede tak dobře jako v minulých letech. Svou roli v tom jistě hraje nástup zcela nových modelů. V první řadě jde o nový Ford Fiesta, který má společně s Opelem Corsa dominantní a takřka domácí pozici nejen na německém, ale i na britském trhu. Oba velké trhy přitom letos, jak známo, zažívají šrotovací boom. Jak by dopadly prodejní výsledky bez těchto podpor lze jen odhadovat…

Novou štikou v rybníce, která má ambice stát v čele třídy malých vozů, je Volkswagen Polo. Expandující automobilka se silným renomé letos přivedla na trh nový malý Golf, což je samo o sobě pro německy mluvící část Evropy signál k návštěvě firemních autosalonů.

Duel Francie a Německa se opakuje. Proti sobě dnes opět stojí dva odlišné přístupy: francouzský s neopakovatelným smyslem pro estetično, se silným emočním nábojem a proti němu ten německý, věcný, designově minimalistický.

Pod kapotami jsou pro rodinné účely adekvátní motorizace. S moderními benzinovými čtyřválci 1,4 l už můžete směle vyrazit i na dovolenou. Co přitom posádka zažije, kolik to bude rodinu stát a kdo si za volantem užije víc, jsme zjišťovali v tomto srovnávacím testu.

Velký Peugeot proti Polo-Golfu

První část tohoto duelu nemůže začít jinak než vizuálním porovnáním karoserií. Až když stojí peugeotova dvěstěsedmička vedle volkswagenova Pola, vynikne překvapivá rozměrová dominance francouzského hatchbacku. Peugeot je širší, delší, má větší rozvor a je přitom jen o málo nižší než VW, vedle Volkswagenu působí jako dospělejší automobil, který je téměř o půl třídy větší.

Překvapuje nás to o to víc, že mezi oběma rivaly je tříletý odstup. Nedávný facelift Peugeotu měnil jen detaily – přední a zadní nárazník, ale taky diodová koncová světla, která jsou zatím v kategorii malých aut výjimečným řešením z důvodu vyšší ceny.

vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty

 

Výrazně více rozkročená stavba francouzského vozu je zřejmá i z pohledu zezadu. Designově modernější, maximálně jednoduché řešení přiváží do třídy Volkswagen, ale tradiční černé plastové otěrové prvky na náraznících a na bočních dveřích má jen Peugeot. Praktické řešení možná není tak esteticky výhodné jako zcela hladké a lakované nárazníky, ale zajistí povrchovým dílům delší trvanlivost v náročném městském provozu.

Podle technických údajů výrobců je Peugeot nejen větším, ale taky o 140 kg těžším automobilem než Volkswagen. Skutečné hmotnosti se kvůli příplatkové výbavě obvykle liší, ale tentokrát jsme bohužel neměli možnost je ověřit vážením.

Interiéry pro rodiny

Kdo čeká od Francouze s výrazně delším rozvorem (2540 mm, proti 2470 mm u VW) drtivou převahu v interiéru, toho musíme zklamat.

Peugeot v roce 2006 představil svou dvěstěsedmičku, která má zajímavě a můžeme říci chytře koncipovaný prostor. Upřednostněna jsou dospělými častěji obsazovaná přední místa. Zde je Peugeot prostorově velkorysý, když nabízí jeden z největších interiérů ve třídě. K velmi dobrým mírám v podélném i příčném směru (Fabia je uvnitř o 60 mm užší) přidává navíc bohaté prosklení, nízko položenou hranu bočních oken a daleko vpřed posunutý začátek klenutého čelního skla. To vše v Peugeotu vytváří dojem, že kvůli vnitřním rozměrům nemá smysl vydávat peníze navíc za auto nižší střední třídy.

vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty
Volkswagen reprezentuje německou školu se vším všudy. Vpředu jsou rozměry podobné jako v Peugeotu, rozdíly ve vnějších mírách jsou tak smazány, VW dokázal lépe využít malé rozměry auta, které měl k dispozici. Subjektivně se zdá interiér stísněnější, menšími okny dovnitř proudí méně světla, čelní sklo je blíže cestujícím na předních sedadlech. Přes moderní stavbu karoserie, která měla premiéru v roce 2009, zůstává rozměrový odstup interiéru od většího Golfu na první pohled citelný.

Vzadu je už situace složitější. Avizované zklamání přichází u Peugeotu. Je zde výrazně méně místa než vpředu, snad proto, že se očekává, že zadní místa budou obsazována nezletilými pasažéry. Místa je zde dost vlastně jen v příčném směru, což potvrzuje vnitřní šířka 1440 mm ve výši loktů. Něco takového VW nabídnout nedokáže (1390 mm). V podélném směru a na výšku Volkswagen svého rivala, navzdory menšímu rozvoru i délce, deklasuje.

Jak si kdo sedne?

Ani jeden z vozů se nemusí stydět za svá sedadla, ale ta ve Volkswagenu jsou přeci jen o něco lepší. Přední sedáky mají na délku 500 mm, proti 480 mm, vzadu je to 480 mm proti 450 mm, zadní místa jsou ve Volkswagenu usazena výše, což sice ubírá část prostoru nad hlavami, ale i průměrně rostlé osobě sedák alespoň trochu podpírá stehna. Přední sedadla v Peugeotu i Volkswagenu poskytují vzhledem k rodinnému zaměření dostatečné vedení těla v oblasti sedáku i opěradla. Přední sedadla v Peugeotu připomínají díky značné šířce spíše křesla, ne každému bude vyhovovat měkčí výplň sedáku.

Výrazně lépe se nastupuje na přední místa Peugeotu. O co jsou přední dveře Francouze delší, o to jsou kratší ty zadní. I díky větší výšce Pola se tak snáze dostanete na zadní místa Volkswagenu.

vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty
Protože v Peugeotu je přístrojová deska umístěna relativně nízko, díváte se na ni i na většinu ovladačů z výšky. Pro vyšší postavy tak může být poloha ovladačů klimatizace příliš nízko. Ve Volkswagenu jste schováni za vysokou hradbou přístrojové desky, ubírá to vzdušnosti interiéru, ale podporuje to skvěle vyřešenou dosažitelnost všech ovládacích prvků.

Kvalita materiálů i zpracování obou vozů je na velmi dobré úrovni. Při nejbližší příležitosti by měl Peugeot vyměnit rozměrný displej uprostřed přístrojové desky za modernější řešení s jemnějšími prvky. Volant s velkým průměrem (390 mm) by se dobře vyjímal v opravdu velkém autě, v kategorii malých aut je obvyklejší mírou 370 mm.

Zabalte kufry

Zavazadelníky testovaných vozů sice mají podobné objemy (u Peugeotu 267/923 l, u VW 280/952 l), fakticky se ale dost liší.

V základním uspořádání je na tom lépe Peugeot. Jeho zavazadelník je výrazně širší (1030 mm proti 960 mm u VW) i delší u dna (700 mm proti 600 mm u VW). Výška po krycí plato je větší u VW (530 mm proti 500 mm u Peugeotu).

Bonusem Pola je dvojité dno, které přichází ke slovu, když překlopíte zadní sedadla a za nimi sklopíte opěradla. Zatímco Peugeot (se stejným systémem sklápění zadních sedadel) se nedokáže obejít bez výrazného schodu, vzniklou nerovnost VW vyrovnává falešná podlaha. To je praktické například když potřebujete přepravovat rozměrný předmět, u něhož je žádoucí, aby ležel celou plochou na podložce.

Jízda pro všechny

Na preciznost jízdních vlastností kdysi městských hatchbacků se ještě nedávno mnoho automobilek nezaměřovalo, ale dnes je vše úplně jinak.

Charakter podvozků francouzských aut byl vždy mimořádně komfortní, ale Peugeot 207 patřil k průkopnickým lidovým modelům z Francie, které k pohodlí přidaly i jistotu v ovládání.

Dospělejší rozměry auta se zasloužily o lepší výchozí parametry podvozku – větší rozvor i oba rozchody kol se odrážejí na překvapivě dobré stabilitě auta. Dalším faktorem, který podporuje naši tezi o „dospělosti“, je velký obvod kol. Ano, skutečně mluvíme o obvodu, protože patnáctipalcová kola obouvají na dnešní poměry poněkud balonově působící pneumatiky 185/65 R15. S nimi zůstává Peugeot 207 spíše komfortním rodinným autem. Podvozek dobře filtruje nerovnosti, problémy mají tlumiče a silentbloky jen na velkých dírách. Varování směřuje ke všem zájemcům o příplatkové větší rozměry kol z lehkých slitin. S nimi podle naší zkušenosti (s jiným Peugeotem 207) přijdete o komfort a dále se zvýrazní neduhy podvozku v podobě nedokonalého utlumení velkých nerovností.

vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty

 

Volkswagen musí skromnější míry a vyšší stavbu karoserie vynahrazovat dokonalejším vyladěním zavěšení kol. I se 16palcovými koly umí být Polo přijatelně pohodlné (i když na poli komfortu vítězí jasně 207), jenže devizou Volkswagenu je kultura překonávání i těch větších nerovností, které neprovází rázy typické pro Peugeot. Poslušnost auta v reakcích na povely je díky nižšímu profilu pneumatik lepší u VW, ale kontaktu řidiče s autem prospívá i menší volant nebo plynulejší nástup a progresivní odezva brzd.

Zatímco Volkswagen zařadil odvážně stabilizační systém do sériové výbavy Pola, Peugeot, který by jej vzhledem k charakteru podvozku potřeboval spíše, jej na českém trhu nedodává ani za příplatek.

Motory a převody

Spolupráce PSA s německým BMW vynesla Francouze na špičku maloobjemových benzinových motorů, čehož je dobrým příkladem jednotka 1,4 VTi (70 kW). Jeho vyspělá technika (plynule variabilní časování sacích a výfukových ventilů) mu dodává potřebnou pružnost v rámci relativně skromného zdvihového objemu. Motor ochotně spolupracuje i v nižších otáčkách, má kultivovaný zvuk a chuť zrychlovat do vyšších otáček, kde předvádí lepší výkony a výraznější špičku než motor Volkswagenu.

Motor v Polu ale není špatný! Dokonce snad lze napsat, že do příchodu jednotky 1,2 TSI šlo o nejlepší volbu mezi zážehovými motorizacemi. Jeho doménou je střední otáčkové pásmo, kde má dost síly na pružné zrychlování a je připraven díky plochému průběhu točivého momentu na těžké převody. Za hranici 5000 min-1 se nemá smysl vydávat, v tomto pásmu od něj velké divadlo nečekejte. Překvapivé je to, že zvuk motoru Pola působí ještě dravěji než zvuk točivější jednotky Peugeotu.

vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty

 

Lepší motor tedy má Peugeot, jenže mezi motorem a koly je ještě převodové ústrojí, kde se může mnohé změnit. A taky se tak stalo. Peugeot zatím setrvává u převodovky s velmi dlouhými drahami, které jsou v kulise vágně definované, což od řazení spíše odrazuje. Volkswagen využil naplno potenciál svých skvělých převodovek (přesně vymezená kulisa řazení, přiměřená délka drah, snadný pohyb řadicí páky) a naordinoval Polu 1,4 16V extrémně dlouhou pětku.

Výsledek je mimořádně příjemný: ve 130 km/h odečtete z otáčkoměru jen 3700 min-1 zatímco u Peugeotu 4100 min-1. Projevuje se to na nižším hluku uvnitř Pola, ale i na výrazně nižší spotřebě při rychlé dálniční jízdě. Volkswagen zvládne dálnici na rychlostním limitu s odběrem 7 l/100 km, Peugeot si řekne o 7,7 l/100 km. Při nižších rychlostech (průměr 100 km/h) se spotřeby srovnají 5,1 l/100 km bere VW, 5,2 l/100 km Peugeot.

Odečtená spotřeba paliva 207 Polo
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] 5,2 5,1
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 7,7 7
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] 3150 2800
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] 4100 3700

Rozhoduje cena?

Zatímco se francouzské značky postupně svými ceníky přibližují korejské konkurenci, nastavil Volkswagen (mnohdy považovaný za dražší značku) ceny nového Pola dost odvážně. Totiž nízko! Předpokladem však je, že se ucházíte spíše o dobře vybavené modely.

Pokud se váš vkus neshoduje s tím, co zrovna Peugeot zvýhodňuje, začíná vyjednávání s dealerem na vyšších částkách, než u VW, jenže se bavíme o hůře vybavených modelech. Za 309.700,-Kč dostanete u VW pětidveřové Polo s klimatizací, elektrickým ovládáním všech oken, stabilizačním systémem a se šesti airbagy.

Cenové srovnání (listopad 2009)
Značka Peugeot Volkswagen
Motor 1,4 VTi 1,4 16V
Výbava Active Comfortline
Základní cena v dané výbavě 322.900,- 309.700,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy - S
Stabilizační systém - S
Manuálně regulovaná klimatizace S S
Autorádio s CD S S
Navigační systém 19.500,- 11.800,-
Metalický lak 9.800,- 10.300,-
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu - S
Mlhové světlomety S 5.000,-*
Vyhřívání předních sedadel 4.900,- 9.200,-
Palubní počítač S S
Parkovací senzory vzadu - 9.200,-**
Tempomat - 9.200,-**

* s přisvěcováním do zatáček

** sada tempomat + Parkpilot za 9.200,-Kč

Peugeot by se stal cenově konkurenceschopný, kdybyste dostali 30tisícovou slevu, kterou dává na starší čtyřválce 1,4 (55 kW). I pak byste se ale museli obejít bez hlavových airbagů, ESP a elektrického ovládání zadních oken.

Závěr

Zbraně Peugeotu mají velký kalibr. I po třech letech od premiéry se dvěstěsedmička může směle měřit se zbrusu novým a mimořádně ambiciózním Polem. Vnějšími rozměry, dimenzováním prostoru na předních sedadlech, velikostí kol a jízdním pohodlím se Peugeot blíží nižší střední třídě. Motor vyvinutý spolu s BMW je ozdobou celkově velmi dobrého výkonu, naopak převodovka by si zasloužila důkladnější modernizaci. Velkorysá nabídka místa vpředu je vykoupena omezeními na zadních místech – rodinám s malými dětmi to ale vadit nemusí. Kultura překonávání větších nerovností je další slabinou jinak povedeného vozu, i když leccos zachraňuje vysoký profil pneumatik.

Tuhá karoserie Pola působí jakoby byla vytesána z kamene. Jeden z prvních vjemů - zvuk zavírajících se dveří – vás naladí na luxusnější notu, kterou tmavé plasty a detaily jakým je přístrojový štít nebo panel klimatizace potvrzují. Míry interiéru jsou podobné jako v Peugeotu, ale Volkswagen působí stísněněji díky menšímu prosklení a vysoké přístrojové desce. Zavazadelník s podobným objemem je výrazně užší a kratší než u Peugeotu, variabilitu vylepšuje dvojitá podlaha. Motor nemá tak výraznou výkonovou špičku, ale snadno se ovládá kvůli dobré zásobě točivého momentu ve středních otáčkách. Dlouhé zpřevodování nejvyššího stupně snižuje spotřebu mimo město pod hodnoty rivala z Francie. Podvozek Volkswagenu snese horší zacházení, ani s úzkoprofilovými koly nepřicházíte o spolehlivé tlumení nerovností. Standardem je stabilizační systém, který Peugeot v dané výkonové kategorii na českém trhu nenabízí.

vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty vw peugeot testy malevozy srovnavacitesty

 

Peugeot 207

První cena vozu 249.900,- Kč (207 3D, 1,4 55 kW, Urban)
První cena vozu s testovanou motorizací 322.900,-Kč (207 5D, 1,4 VTi 70 kW, Active)
Základní cena testovaného vozu 322.900,-Kč (207 5D, 1,4 VTi 70 kW, Active)

Plusy

  • Výkonný a živý motor
  • Jízdní pohodlí i neutrální jízdní vlastnosti
  • Dobré odhlučnění motoru a podvozku
  • Auto působí větším dojmem než ve skutečnosti je
  • Prostorný interiér vpředu

Minusy

  • Méně přesné řazení, dlouhé dráhy řadicí páky
  • Rázy od kol na velkých nerovnostech
  • Horší nastupování dozadu a méně místa na zadních sedadlech
  • Nedostupnost hlavových airbagů a stabilizačního systému
  • Vyšší cena

Volkswagen Polo

První cena vozu 244.500,- Kč (Polo 3D, 1,2 44 kW, Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací 281.400,- Kč (Polo 3D, 1,4 16V 63 kW, Trendline)
Základní cena testovaného vozu 309.700,- Kč (Polo 5D, 1,4 16V 63 kW, Comfortline)

Plusy

  • Velmi tuhá karoserie
  • Vyladění podvozku, tlumení nerovností
  • Dlouhý nejvyšší převodový stupeň snižuje spotřebu
  • Točivý moment ve středních otáčkách
  • ESP a 6 airbagů jako standardní výbava
  • Dvojitá podlaha v zavazadelníku

Minusy

  • Nižší maximální výkon motoru
  • Užší interiér vzadu, subjektivně stísněnější interiér vpředu
  • Kratší a užší zavazadlový prostor
  • Menší prosklená plocha karoserie, vysoká hrana spodních oken
Témata
Model Peugeot 207 Volkswagen Polo
Cena základní sestavy 322 900 Kč 309 700 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč 0 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1397 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 70 / 6000 63 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 135 / 4000 - 4000 132 / 3800 - 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185 177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.8 / 5.9 8 / 4.7 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 267 / 923 280 / 952
Objem nádrže (l): 50 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1139 / 472 995 / 505
Rozměr pneu: 185/65 R15 185/60 R15
Peugeot 207
Volkswagen Polo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4045 3970
b) šířka (mm): 1748 1682
c) výška (mm): 1472 1485
d) rozvor (mm): 2540 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1475 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1468 1456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1000 780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860 620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920 940
k) šířka vpředu (mm): 1440 1430
l) šířka vzadu (mm): 1440 1390
délka sedáku vpředu (mm): 480 500
délka sedáku vzadu (mm): 440 480
výška opěradla vpředu (mm): 600 600
výška opěradla vzadu (mm): 600 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku