TEST Peugeot 208 1.2 PureTech 100 (74 kW) EAT8 – Zaujme stylový prcek automatem?
Automatické převodovky jsou stále běžnější i v útrobách malých hatchbacků. Peugeot 208 s osmikvaltem přitom dokazuje, že v tomto segmentu už dávno nejde jen o kompromisní řešení.
Design, interiér
Peugeot 208 je tu s námi ve své aktuální druhé generaci od roku 2019, a tak nám tohle evropské Auto roku 2020 dělalo v redakční garáži už několikrát společnost. Porovnali jsme ho s přímým rivalem v podobě Renaultu Clio, případně s Toyotou Yaris, která titul evropské Auto roku získala po něm. Rovněž jsme 208 srovnali s méně obvyklou alternativou, Suzuki Swift, a vyzkoušeli čistě elektrický model e-208, stejně jako základní provedení s 1.2 PureTech (55 kW).
Pořád se ale najdou i deriváty, které jsme ještě netestovali, zvlášť, když Peugeot přeskládal ceník vozu. A tak k nám do redakční garáže zamířila 208 znovu. A tentokrát ve variantě, kterou můžou mít mnozí zájemci v hledáčku. Černé lvíče na přiložených fotografiích má pod kapotou žádaný tříválec 1.2 PureTech v prostřední výkonové verzi se 74 kW, navíc kombinovaný s příplatkovým osmistupňovým automatem, o nějž dnes také roste zájem. A co víc, místo obvyklého, výbavou nabušeného "novinářského" kousku, tu máme naprosto běžnou verzi Active Pack, doplněnou o pár rozumných příplatků.
Tentokrát jde tedy o variantu, kterou velká část kupců reálně pořídí. Tak jaký takový Peugeot 208 je?
Spíše dražší
Pohled do ceníku dokazuje, že ne úplně levný. Peugeot se v rámci nově vzniklého koncernu Stellantis hodlá usadit na horní hranici mainstreamu, což je na dnešních cenách 208 už znát. Testovanou 208 s 1.2 PureTech (74 kW) v kombinaci se samočinnou převodovkou totiž v základu pořídíte za 431.000 korun, což není zrovna málo. Bez automatu by to bylo o 50.000 Kč méně.
Na druhou stranu výbavový stupeň Active Pack už bude klasickému zákazníkovi stačit. Má tempomat, diodové světlomety, multifunkční kožený volant, infotainment s dotykovým 7“ displejem, manuální klimatizaci nebo zadní parkovací senzory.
Testovaný kousek pak byl rozumně doplněn o vyhřívaná přední sedadla (+6.000,-) a navigaci (+26.000 Kč). Naopak bez zatmavených zadních skel za 4.000 Kč bych se asi klidně obešel. Auto na fotkách každopádně podle ceníku vyjde na 480.000 Kč.
Tajemný fešák
Co se pak týče vzhledu, musím říct, že na pohled 208 dokáže opravdu zaujmout. Peugeot 208 i v základní verzi je povedeným vozem, na jehož exteriéru se nijak zásadně nešetřilo. Tohle zkrátka není ten chudý příbuzný, jak bývá někdy zvykem. Masku chladiče zdobí chromovaná mřížka, testovaný stupeň Active Pack, druhý v rámci ceníku, pak má už i diodové světlomety nebo ladná 16" kola z lehkých slitin. Černý lak Perla Nera za příplatek 13.000 Kč pak sice opticky zakrývá některé detaily karoserie (černý pás propojující koncová světla), 208 v ní ale vypadá pěkně tajemně. A tak pokud bych neměl zájem o nápadnou žlutou Faro, dodávanou bez příplatku, klidně bych po této černé pokukoval.
To interiér oživuje decentní dekor s oranžovým motivem. Stupeň Active Pack si přitom uchovává klasickou ruční brzdu. Přístrojový štít zůstává v této výbavě analogový, doplněný jen o digitální displej palubního počítače. To mně osobně ale vůbec nevadí, ba naopak, toto řešení vypadá prémiově. Jen otáčkoměr orientovaný proti směru hodinových ručiček je mnohdy matoucí a kvůli tlusté ručičce se občas hůře odhaduje aktuální rychlost.
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 (74 kW) EAT8
Znovu pak zopakuji, že řešení i-Cockpit s malým volantem a vysoko umístěným přístrojovým štítem musí člověku sednout. Já bohužel mezi ně nepatřím, malý volant je mně na dlouhých cestách nepohodlný, musí se s ním moc točit a když si ho nastavím pro pohodlný posaz, část ukazatelů zkrátka nevidím. Dobře, s výškou 185 centimetrů můžu být trochu "atyp", a tak jsem za volant posadil i snoubenku. Ta je vysoká zase jen 172 centimetrů, přesto měla úplně stejný problém. Buď se jí zdál volant nízko, nebo přes něj neviděla. Tak pro koho tedy tahle koncepce je?
Zbytek kabiny pak působí velice prémiovým dojmem, díky slušnému výběru materiálů. 208 naštěstí už nesází výhradně na dotykové ovládání, když tu máte několik tlačítek evokujících klávesy piana vyvolávajících vybrané prvky menu. Plusem je i jakási "polička" pod displejem, o níž si lze opřít ruku a infotainment tak pohodlněji ovládat. Pravdou nicméně je, že by multimediální systém mohl reagovat rychleji.
Na zadních sedadlech pak 208 opět prokazuje, že zůstává hlavně autem do města. Délka sice přerůstá čtyři metry, místa je ale na zadních sedadlech méně než u obdobně rostlé konkurence. S výškou 185 centimetrů už sedím zabořený koleny do předních sedadel, a tak 208 zůstává hlavně autem pro dva. Tomu odpovídá i na dnešní poměry už spíše jen průměrný zavazadelník, s udávaným objemem 309 litrů. Takový Volkswagen Polo udává 351 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Pěkně pracující automat
Peugeot 208 sice pořád pořídíte také s turbodieselem, v podobě čtyřválce 1.5 BlueHDi (75 kW), případně v čistě elektrické verzi e-208, s výkonem 100 kW, prim v jeho nabídce ale stále hrají benzinové motory. K dispozici je přitom výhradně tříválec 1.2 PureTech, ať už v atmosférické verzi (55 kW), nebo ve dvou turbovariantách se 74 kW a 96 kW. V Česku dominuje i z hlediska prodejů, z 377 letos registrovaných kusů 208 jich 365 mělo benzinový motor pod kapotou.
Oblíbený střed nabídky v podobě 1.2 PureTech 100, s výkonem 74 kW, přitom vedle výchozího šestistupňového manuálu pořídíte také s osmistupňovým automatem, a to za příplatek rovných 50.000 korun.
To není zrovna málo, zvlášť v segmentu malých automobilů, na druhou stranu dostanete poctivou techniku osmistupňové samočinné převodovky Aisin s hydrodynamickým měničem, který v dané kategorii není zrovna obvyklý. Většina konkurence raději sází na dvouspojkovou převodovku.
Peugeotu se přitom povedlo automat slušně nastavit. V segmentu B je zvykem, že kvůli nákladům nejsou naladěné vždy na jedničku, v 208 se ale dočkáte hladké a rychlé změny řazení. Lehkému cukání se ale přece jen zcela nevyhnul, dočkáte se ho při popojíždění v kolonách, kdy sepnutí měniče není vždy stoprocentně hladké. Ve vyšších rychlostech je však už vše v pořádku, ne že byste o změně převodu vůbec nevěděli, v rámci segmentu jde ale dost možná o nejlepší automat. Vcelku tichý je i start-stop systém.
Automatu navíc sekunduje povedený agregát. Tříválcová dvanáctistovka se sice jako již tradičně nevyhnula jadrnějšímu zvuku, jakmile se ale zahřeje, je motor více než slušně odhlučněný, a tak o jeho práci prakticky nevíte. Automat ho pak vždy drží v ideálních otáčkách, takže vám nikdy nechybí potřebná síla. A té je opravdu hodně, tříválec se projevuje sympatickým elánem.
Plusem je též optimální spotřeba, ta dlouhodobá se zastavila na 6,6 l/100 km. Kolem 6,5 l/100 km si Peugeotek vzal také na dálnici, kde při 140 km/h točí 2500 otáček. Ve městě se pak pravidelně držel do sedmi litrů.
Peugeot 208 – srovnání s konkurencí | |||||
Model | Peugeot 208 | Hyundai i20 | Opel Corsa | Renault Clio | Škoda Fabia |
Motor | 1.2 PureTech | 1.0 T-GDI | 1.2 Turbo | 0.9 TCe | 1.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 998 | 1199 | 999 | 999 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 74/5500 | 74/4500 | 74/5500 | 67/5000 | 81/- |
Točivý moment [N.m/min] | 205/1750 | 172/1500-4000 | 205/1750 | 142/2000 | 200/- |
Převodovka | 8A | 7DS | 8A | CVT | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 188 | 185 | 192 | 175 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,8 | 11,4 | 10,8 | 12,4 | 9,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,3 | 5,4 | 5,7 | 5 |
Základní cena [Kč] | 431 | 369.99 | 419.99 | 375 | 409.9 |
Pohodlný, ale hlavně na hladké silnici
Co se týče jízdních vlastností, už dříve jsme si všimli, že 208 je naladěna hlavně na komfortní jízdu. Platí to i pro tuto verzi, která více než obstojně tlumí jednotlivé nerovnosti, aniž by se od podvozku ozývaly hlučné rány. Ale pozor, když Peugeot vjede na ryze rozbitou silnici, poměrně znervózní a začne působit méně přesvědčivě.
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 (74 kW) EAT8
Obratnost je nicméně slušná, auto každopádně dává nejen vnitřním prostorem najevo, že je primárně určeno do městského prostředí. Na dálnici už je slyšet šum větru vanoucího kolem karoserie, byť třeba samotný motor je skvěle odhlučněn. Jak už jsem zmiňoval, volant s malým průměrem není na dlouhých cestách zrovna pohodlný. Výhled z vozu pak omezují poměrně tlusté A-sloupky a malé zadní okno.
Závěr
Závěr
Já osobně bych tuto testovanou motorizaci nevolil, u takto malého vozu bych bral manuál a případně místo automatu si raději připlatil za výbavu navíc. Kdo se však porozhlíží po malém hatchbacku s benzinovým motorem a automatickou převodovkou, pro toho je Peugeot 208 s testovaným tříválcem 1.2 PureTech (74 kW) a osmistupňovou samočinnou převodovkou doporučení hodná volba. Tříválec už má pěkný elán, je slušně odhlučněn a nemá vysoké nároky na palivo. Převodovka pak na poměry segmentu řadí rychle a hladce.
Jinak je to ten už dobře známý Peugeot 208, hezký hatchback s pěkně zpracovanou kabinou, avšak s poněkud komplikovanou palubní deskou, která nevyhoví všem kvůli vysoko vytaženému přístrojovému štítu a malému volantu. Peugeot se každopádně i díky dosavadním prodejním výsledkům nepodbízí cenou, základních 431.000 korun u testované kombinaci je v daném segmentu poměrně hodně.
Nejlevnější verze modelu | 350.000 Kč (1.2 PureTech 75/55 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 431.000 Kč (1.2 PureTech 100/74 kW EAT8 Active Pack) |
Testovaný vůz bez příplatků | 431.000 Kč (1.2 PureTech 100/74 kW EAT8 Active Pack) |
Testovaný vůz s výbavou | 480.000 Kč (1.2 PureTech 100/74 kW EAT8 Active Pack) |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Hezky zpracovaný interiér
- Stylový design
- Slušná spotřeba
- Slušné sladění motoru a převodovky
Minusy
- Vyšší pořizovací cena
- Omezený prostor vzadu
- Kompromisní pozice za volantem