TEST Peugeot 3008 1,6 THP – Lev v rouše SUV
Tradičně sebevědomá rétorika výrobců automobilů se v tomto případě v zásadě nemíjí s realitou. Nový Peugeot 3008 vyhlíží jako dospělé SUV, jede snad nejlépe z celého portfolia francouzských modelů začínajících trojkou a uvnitř se cítíte skoro jako v limuzíně kategorie Gran Turismo. Jestli toto není ten pravý Peugeot, pak už asi ničemu nerozumíme… Ale popořadě.
Cross-over
Příchod dalšího speciálního Peugeotu – po nepříliš úspěšném 1007 a větším SUV 4007, pro změnu s japonskými geny – asi souvisí s rázným ne pro klasické SUV. Kategorie, která je na domácím francouzském trhu relativně populární, je totiž také pod silným politickým a ekonomickým tlakem, kvůli vyšší spotřebě a produkci emisí CO2. Elegantním řešením, které navíc spojuje ve Francii obzvláště vyhledávané rysy velkoprostorových vozů, se ukázal být moderní crossover, kombinující vzhled SUV, vlastnosti MPV a jízdní dojmy připomínající luxusní GT.
Peugeot 3008 se nepodobá ničemu se lvem ve znaku, což je po letech unifikovaných stylistických řešení milým překvapením. Není to auto, které se většině populace líbí na první pohled, ale s tím do celého projektu Peugeot šel. Ročně se má prodat v Evropě 90 tisíc takových vozů, což je přeci jen zlomek počtů masovějších verzí 308 a 308 SW.
Hledání krásna na jeho tvarech chvíli trvá, ale souvislosti pochopíte už po prvním setkání na živo. Podivně tvarované přední světlomety totiž navazují na horizontální linii boků ve výši oken a současně opticky prodlužují A-sloupky. Zadní nárazník s náznakem difuzoru má auto opticky usadit na silnici a ujistit za vámi jedoucího řidiče, že tento Peugeot je hoden expedičních cest.
Ani přes bohaté lakování nárazníků se nezapomnělo na městské parkovací manévry. Následkům drobných nehod totiž předchází nejen parkovací asistent, ale také masivní části nárazníků z černého plastu, které dnes tak často mizí v zájmu (dočasné) designové čistoty.
Grandiózní
Ano, právě to je vhodné jednoslovní označení pro interiér 3008. Kdo čeká vyšší posaz, bude spokojen. Kdo chce atmosféru futuristicky proskleného interiéru s dlouhým čelním štítem a velkoplošným průhledným zastřešením, má ji mít. Jediné co od podobného Peugeotu opravdu nečekáte, je vysoký středový tunel a poloha za volantem ne nepodobná sportovněji pojatým velkým kupé nebo sedanům podstatně dražší kategorie Gran Turismo.
Výšku vozu o 14 cm vyššího než je základní hatchback 308 výrobce využil zejména pro změnu polohy sedadel, prostorem nad hlavami se však neplýtvalo, snad v zájmu vymezení se vůči ryzímu MPV s jménem 5008. Vpředu se díky vysokému tunelu uprostřed, dlouhému čelnímu sklu a silně skloněným A-sloupkům cítíte jako ve sportovním MPV. S místem do výšky, šířky ani délky nebudou mít problém ani ty extrémně rostlé postavy, v čemž vypomáhají jednak příkladně velká sedadla s dobrým bočním vedením těla, a pak také velké rozsahy seřízení volantu i polohy sedadel.
S místem vzadu je to o něco svízelnější. Šířka 1490 mm ve výši loktů je stejná jako vpředu a na nižší střední třídu spíše nadprůměrná, avšak výrobce tak jako tak upřednostnil uspořádání 2+2, tj. se dvěma zvýrazněnými místy na zadní lavici. Ta by sice nouzově třetího převezla, ale tužší opěradlo v oblasti loketní opěrky delší trasy komplikuje. Nad hlavami zadních cestujících je pouze podmínečně dostatečných 930 mm volného prostoru, takže ani přes variabilní sklon sedáku nelze zadní sedadlo doporučit dospělým s výškou nad 180 cm. Na druhou stranu chválíme ještě akceptovatelnou výšku zadních sedadel nad podlahou, která obvykle trápívá MPV této velikosti.
Peugeot 3008 - srovnání rozměrů s řadou 308 | ||||
Model | 3008 | 308 | 308 SW | rozdíl |
Délka [mm] | 4365 | 4276 | 4500 | + 91 / - 135 |
Šířka [mm] | 1837 | 1815 | 1815 | + 22 / + 22 |
Výška [mm] | 1639 | 1498 | 1566 | + 141 / + 73 |
Rozvor [mm] | 2613 | 2608 | 2708 | + 5 / - 95 |
Objem zav. prostoru [l] | 432-1241 | 348-1201 | 674-2149 | - |
Maximalizace přepravních výkonů je v programu Peugeotu obsloužena o135 mm delším kombi 308 SW. Zavazadelník 3008 se 432 až 1241 l tedy nemůže ohromit objemem. Téměř vše ostatní ale bylo uzpůsobeno pro maximální užitek. Dvoudílné zadní výklopné víko je přesto více reminiscencí na piknikové uspořádání zádí ryzích SUV než praktickým detailem. Jeho spodní část lze zatížit až 200 kg. Vtipné řešení osvětlení zavazadelníku přenosnou svítilnou s akumulátorem už známe z jiných modelů PSA.
Robustní kryt zavazadelníku má rovnou tři polohy. První – zcela dole – tvoří skutečné dno. Druhá umožňuje vyrovnat práh se sklopenými zadními sedadly a třetí – zvýšená – je využitelná, pokud potřebujete rozdělit objem horizontálně na dva nižší. Pod krytem je v této poloze k dispozici výška 290 mm.
Základní objem zavazadlového prostoru má minimální šířku mezi podběhy 1000 mm, délku u dna 820 mm a výšku po kryt 520 mm. Po sklopení zadních opěradel získáte ložnou plochu s délkou 1500 až 1800 mm, podle aktuální polohy předních sedadel.
Peugeot pro …
Peugeoty nikdy nebyly auty stavěnými pro dravé řidiče, ale tento jakoby chtěl zažité tvrzení navzdory vyšší stavbě karoserie změnit. Vše začíná u polohy za volantem, která je mezi podobně vysokými crossovery nadstandardní. Výrobce tvrdí, že se sedí stejně jako v klasické třistaosmičce, blízkost prosklené střechy a vyšší poloha sedadel tento dojem ale ještě vylepšuje. Interiér dvojici cestujících vpředu nečekaně obklopuje a vtahuje do děje. Aby nebylo spolujezdci líto, že nemá k dispozici tak precizně tvarovaný věnec volantu jako řidič (sportovní volant je standardem pro výbavu Premium Pack), vymysleli mu interiéroví architekti madlo umístěné netradičně na středovém tunelu místo na dveřích.
Přístrojová deska je šperkem, který bude lákat nové zákazníky k třitisíceosmičkám. Designově i materiálově má nejblíž k německému Audi, ovládání by však v detailech zasloužilo upgrade. Navigační systém má optimálně umístěný výklopný displej oddělený od samotného přístroje. Ten však nechává posádku zvyšovat hlasitost audiosoustavy tlačítkem místo otočným ovladačem, což není právě intuitivní, podobně jako řada krásných, ale málo přehledných kolébkových tlačítek nad ním. Na svědomí je mají systémy výklopného head-up displeje (s možností nastavení polohy zobrazovaných informací) a funkce informující o bezpečném odstupu od vpředu jedoucího vozidla (nastavitelný časový ekvivalent vzdálenosti se promítá do průhledového displeje).
|
|
Vrcholnou motorizací kupodivu není osvědčený turbodieselu 2,0 HDi (110 kW), ale o pětinu menší zážehový agregát THP. Jeho konstrukce vznikala jak známo ve spolupráci s BMW, což se odráží na vyspělé technice (variabilní časování i zdvih ventilů, přímé vstřikování paliva, apod.) i jízdním projevu. Mimořádně tichý motor není v autě při běžné jízdě vůbec slyšet, a když se rozhodnete pro svižnější jízdu, projevuje se atraktivním tlumeným zvukem.
Přeplňování přináší především možnost nechat motor až nepřirozeně podtáčet, aniž by protestoval (točivý moment 240 Nm je k dispozici již od 1400 min-1!). V druhém plánu je pak velká otáčková pružnost s možností plynulé akcelerace a ve třetím nakonec využívání výkonového maxima 110 kW v 5800 min-1. Šest dobře poskládaných a snadno řaditelných rychlostních stupňů se zdá být v tomto případě až příliš velkým luxusem, ale i díky nim můžete na dálnici ve 130 km/h odečíst jen 3100 min-1. V takovém případě jsme u zcela nového vozu zaznamenali spotřebu 8 l/100 km, mimo dálnici lze běžně jezdit za 7 l/100 km. S ohledem na dynamiku (0-100 km/h pod 9 s), hmotnost (1460 kg) a čelní plochu auta jde o nadprůměrně dobrý výsledek.
Jízdní vlastnosti vycházejí z možností platformy sdílené s ostatními třistaosmičkami, ale přesto je jistý posun znát. Jednoduchá konstrukce zadní nápravy má své limity hlavně na horším povrchu, kde hrozí odskočení kol. Podvozek je totiž naladěn na nezvykle tuhou notu. Díky tomu, že zodpovědnost za eliminaci náklonů převzal horizontálně fungující tlumič systému Dynamic Rolling Control, mohly být tlumicí jednotky nastaveny citlivěji vůči vertikálním pohybům karoserie. Tlumení nerovností považujeme za lépe vyřešené ve srovnání s ostatními členy lví rodiny. Peugeot 3008 i proto zůstává především komfortním autem na dlouhé cesty. Pokrok je znát i v naladění řízení, které dává řidiči dost jistoty ve vyšších rychlostech. Vyzdvihnout je třeba nejen tichý motor, ale i celkové pojetí akustické pohody na palubě.
Ceny jako u 308 SW
Kdo netrvá na maximálním přepravním objemu za vynaložené peníze, mohl by být s nabídkou Peugeotu 3008 spokojen. Ceny jsou sice vyšší než by se na nižší střední třídu zdálo být přiměřené, ale vyvažuje je bohatá výbava. Za stejné částky Peugeot nabízí také 308 SW, který sice přepraví více lidí i zboží, ale je méně obratný ve městě, méně agilní na silnici a chybí mu určitá výjimečnost, kterou Francouzi spojují se dvěma nulami v názvu.
První cena vozu | 479.900,- Kč (Confort Pack, 1.6 16V VTi 88 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 569.900,- Kč (Premium, 1.6 16V THP 110 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 619.900,- Kč (Premium Pack, 1.6 16V THP 110 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 713.500,- Kč (Premium Pack, 1.6 16V THP 110 kW) |
Plusy
- Tichý, výkonný a úsporný motor
- Přirozená poloha za volantem, výhled z vozu
- Široký interiér
- Chování na silnici s dobrým povrchem
- Velká a optimálně tvarovaná sedadla
- Luxusní interiér
- Úložné prostory
- Dostupné řešení průhledového displeje
- Odhlučnění interiéru
Minusy
- Horší efektivita využití obestavěného prostoru než u 308 SW
- Méně místa nad sedadly vzadu
- Ergonomie ovládání některých funkcí (hlasitost rádia, množství podobných tlačítek)
- Vlastnosti podvozku na špatném povrchu