Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 3008 1,6 THP – Lev v rouše SUV

Ondřej Láník
Ani ryba, ani rak, a přece je to nejvíce nápaditý Peugeot posledních let. Vyzkoušeli jsme špičkovou motorizaci nového crossoveru z Francie.

Tradičně sebevědomá rétorika výrobců automobilů se v tomto případě v zásadě nemíjí s realitou. Nový Peugeot 3008 vyhlíží jako dospělé SUV, jede snad nejlépe z celého portfolia francouzských modelů začínajících trojkou a uvnitř se cítíte skoro jako v limuzíně kategorie Gran Turismo. Jestli toto není ten pravý Peugeot, pak už asi ničemu nerozumíme… Ale popořadě.

Cross-over

Příchod dalšího speciálního Peugeotu – po nepříliš úspěšném 1007 a větším SUV 4007, pro změnu s japonskými geny – asi souvisí s rázným ne pro klasické SUV. Kategorie, která je na domácím francouzském trhu relativně populární, je totiž také pod silným politickým a ekonomickým tlakem, kvůli vyšší spotřebě a produkci emisí CO2. Elegantním řešením, které navíc spojuje ve Francii obzvláště vyhledávané rysy velkoprostorových vozů, se ukázal být moderní crossover, kombinující vzhled SUV, vlastnosti MPV a jízdní dojmy připomínající luxusní GT.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv  

Peugeot 3008 se nepodobá ničemu se lvem ve znaku, což je po letech unifikovaných stylistických řešení milým překvapením. Není to auto, které se většině populace líbí na první pohled, ale s tím do celého projektu Peugeot šel. Ročně se má prodat v Evropě 90 tisíc takových vozů, což je přeci jen zlomek počtů masovějších verzí 308 a 308 SW.

Hledání krásna na jeho tvarech chvíli trvá, ale souvislosti pochopíte už po prvním setkání na živo. Podivně tvarované přední světlomety totiž navazují na horizontální linii boků ve výši oken a současně opticky prodlužují A-sloupky. Zadní nárazník s náznakem difuzoru má auto opticky usadit na silnici a ujistit za vámi jedoucího řidiče, že tento Peugeot je hoden expedičních cest.

Ani přes bohaté lakování nárazníků se nezapomnělo na městské parkovací manévry. Následkům drobných nehod totiž předchází nejen parkovací asistent, ale také masivní části nárazníků z černého plastu, které dnes tak často mizí v zájmu (dočasné) designové čistoty.

Grandiózní

Ano, právě to je vhodné jednoslovní označení pro interiér 3008. Kdo čeká vyšší posaz, bude spokojen. Kdo chce atmosféru futuristicky proskleného interiéru s dlouhým čelním štítem a velkoplošným průhledným zastřešením, má ji mít. Jediné co od podobného Peugeotu opravdu nečekáte, je vysoký středový tunel a poloha za volantem ne nepodobná sportovněji pojatým velkým kupé nebo sedanům podstatně dražší kategorie Gran Turismo.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv  

Výšku vozu o 14 cm vyššího než je základní hatchback 308 výrobce využil zejména pro změnu polohy sedadel, prostorem nad hlavami se však neplýtvalo, snad v zájmu vymezení se vůči ryzímu MPV s jménem 5008. Vpředu se díky vysokému tunelu uprostřed, dlouhému čelnímu sklu a silně skloněným A-sloupkům cítíte jako ve sportovním MPV. S místem do výšky, šířky ani délky nebudou mít problém ani ty extrémně rostlé postavy, v čemž vypomáhají jednak příkladně velká sedadla s dobrým bočním vedením těla, a pak také velké rozsahy seřízení volantu i polohy sedadel.

S místem vzadu je to o něco svízelnější. Šířka 1490 mm ve výši loktů je stejná jako vpředu a na nižší střední třídu spíše nadprůměrná, avšak výrobce tak jako tak upřednostnil uspořádání 2+2, tj. se dvěma zvýrazněnými místy na zadní lavici. Ta by sice nouzově třetího převezla, ale tužší opěradlo v oblasti loketní opěrky delší trasy komplikuje. Nad hlavami zadních cestujících je pouze podmínečně dostatečných 930 mm volného prostoru, takže ani přes variabilní sklon sedáku nelze zadní sedadlo doporučit dospělým s výškou nad 180 cm. Na druhou stranu chválíme ještě akceptovatelnou výšku zadních sedadel nad podlahou, která obvykle trápívá MPV této velikosti.

Peugeot 3008 - srovnání rozměrů s řadou 308
Model 3008 308 308 SW rozdíl
Délka [mm] 4365 4276 4500 + 91 / - 135
Šířka [mm] 1837 1815 1815 + 22 / + 22
Výška [mm] 1639 1498 1566 + 141 / + 73
Rozvor [mm] 2613 2608 2708 + 5 / - 95
Objem zav. prostoru [l] 432-1241 348-1201 674-2149 -

Maximalizace přepravních výkonů je v programu Peugeotu obsloužena o135 mm delším kombi 308 SW. Zavazadelník 3008 se 432 až 1241 l tedy nemůže ohromit objemem. Téměř vše ostatní ale bylo uzpůsobeno pro maximální užitek. Dvoudílné zadní výklopné víko je přesto více reminiscencí na piknikové uspořádání zádí ryzích SUV než praktickým detailem. Jeho spodní část lze zatížit až 200 kg. Vtipné řešení osvětlení zavazadelníku přenosnou svítilnou s akumulátorem už známe z jiných modelů PSA.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv  

Robustní kryt zavazadelníku má rovnou tři polohy. První – zcela dole – tvoří skutečné dno. Druhá umožňuje vyrovnat práh se sklopenými zadními sedadly a třetí – zvýšená – je využitelná, pokud potřebujete rozdělit objem horizontálně na dva nižší. Pod krytem je v této poloze k dispozici výška 290 mm.

Základní objem zavazadlového prostoru má minimální šířku mezi podběhy 1000 mm, délku u dna 820 mm a výšku po kryt 520 mm. Po sklopení zadních opěradel získáte ložnou plochu s délkou 1500 až 1800 mm, podle aktuální polohy předních sedadel.

Peugeot pro …

Peugeoty nikdy nebyly auty stavěnými pro dravé řidiče, ale tento jakoby chtěl zažité tvrzení navzdory vyšší stavbě karoserie změnit. Vše začíná u polohy za volantem, která je mezi podobně vysokými crossovery nadstandardní. Výrobce tvrdí, že se sedí stejně jako v klasické třistaosmičce, blízkost prosklené střechy a vyšší poloha sedadel tento dojem ale ještě vylepšuje. Interiér dvojici cestujících vpředu nečekaně obklopuje a vtahuje do děje. Aby nebylo spolujezdci líto, že nemá k dispozici tak precizně tvarovaný věnec volantu jako řidič (sportovní volant je standardem pro výbavu Premium Pack), vymysleli mu interiéroví architekti madlo umístěné netradičně na středovém tunelu místo na dveřích.

Přístrojová deska je šperkem, který bude lákat nové zákazníky k třitisíceosmičkám. Designově i materiálově má nejblíž k německému Audi, ovládání by však v detailech zasloužilo upgrade. Navigační systém má optimálně umístěný výklopný displej oddělený od samotného přístroje. Ten však nechává posádku zvyšovat hlasitost audiosoustavy tlačítkem místo otočným ovladačem, což není právě intuitivní, podobně jako řada krásných, ale málo přehledných kolébkových tlačítek nad ním. Na svědomí je mají systémy výklopného head-up displeje (s možností nastavení polohy zobrazovaných informací) a funkce informující o bezpečném odstupu od vpředu jedoucího vozidla (nastavitelný časový ekvivalent vzdálenosti se promítá do průhledového displeje).

Doporučujeme
PŘEDSTAVUJEME Peugeot 3008 – Pan Nezařaditelný

Vrcholnou motorizací kupodivu není osvědčený turbodieselu 2,0 HDi (110 kW), ale o pětinu menší zážehový agregát THP. Jeho konstrukce vznikala jak známo ve spolupráci s BMW, což se odráží na vyspělé technice (variabilní časování i zdvih ventilů, přímé vstřikování paliva, apod.) i jízdním projevu. Mimořádně tichý motor není v autě při běžné jízdě vůbec slyšet, a když se rozhodnete pro svižnější jízdu, projevuje se atraktivním tlumeným zvukem.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv  

Přeplňování přináší především možnost nechat motor až nepřirozeně podtáčet, aniž by protestoval (točivý moment 240 Nm je k dispozici již od 1400 min-1!). V druhém plánu je pak velká otáčková pružnost s možností plynulé akcelerace a ve třetím nakonec využívání výkonového maxima 110 kW v 5800 min-1. Šest dobře poskládaných a snadno řaditelných rychlostních stupňů se zdá být v tomto případě až příliš velkým luxusem, ale i díky nim můžete na dálnici ve 130 km/h odečíst jen 3100 min-1. V takovém případě jsme u zcela nového vozu zaznamenali spotřebu 8 l/100 km, mimo dálnici lze běžně jezdit za 7 l/100 km. S ohledem na dynamiku (0-100 km/h pod 9 s), hmotnost (1460 kg) a čelní plochu auta jde o nadprůměrně dobrý výsledek.

Jízdní vlastnosti vycházejí z možností platformy sdílené s ostatními třistaosmičkami, ale přesto je jistý posun znát. Jednoduchá konstrukce zadní nápravy má své limity hlavně na horším povrchu, kde hrozí odskočení kol. Podvozek je totiž naladěn na nezvykle tuhou notu. Díky tomu, že zodpovědnost za eliminaci náklonů převzal horizontálně fungující tlumič systému Dynamic Rolling Control, mohly být tlumicí jednotky nastaveny citlivěji vůči vertikálním pohybům karoserie. Tlumení nerovností považujeme za lépe vyřešené ve srovnání s ostatními členy lví rodiny. Peugeot 3008 i proto zůstává především komfortním autem na dlouhé cesty. Pokrok je znát i v naladění řízení, které dává řidiči dost jistoty ve vyšších rychlostech. Vyzdvihnout je třeba nejen tichý motor, ale i celkové pojetí akustické pohody na palubě.

Ceny jako u 308 SW

Kdo netrvá na maximálním přepravním objemu za vynaložené peníze, mohl by být s nabídkou Peugeotu 3008 spokojen. Ceny jsou sice vyšší než by se na nižší střední třídu zdálo být přiměřené, ale vyvažuje je bohatá výbava. Za stejné částky Peugeot nabízí také 308 SW, který sice přepraví více lidí i zboží, ale je méně obratný ve městě, méně agilní na silnici a chybí mu určitá výjimečnost, kterou Francouzi spojují se dvěma nulami v názvu.

peugeot testy mpv peugeot testy mpv  

První cena vozu 479.900,- Kč (Confort Pack, 1.6 16V VTi 88 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 569.900,- Kč (Premium, 1.6 16V THP 110 kW)
Základní cena testovaného vozu 619.900,- Kč (Premium Pack, 1.6 16V THP 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 713.500,- Kč (Premium Pack, 1.6 16V THP 110 kW)

Plusy

  • Tichý, výkonný a úsporný motor
  • Přirozená poloha za volantem, výhled z vozu
  • Široký interiér
  • Chování na silnici s dobrým povrchem
  • Velká a optimálně tvarovaná sedadla
  • Luxusní interiér
  • Úložné prostory
  • Dostupné řešení průhledového displeje
  • Odhlučnění interiéru

Minusy

  • Horší efektivita využití obestavěného prostoru než u 308 SW
  • Méně místa nad sedadly vzadu
  • Ergonomie ovládání některých funkcí (hlasitost rádia, množství podobných tlačítek)
  • Vlastnosti podvozku na špatném povrchu
Ondřej Láník
Peugeot 3008 1,6 THP
Cena základní sestavy 619 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, brzdový asistent EVA, samočinná akivace výstražných světel, airbag řidiče a spolujezdce, přední boční airbagy, hlavové airbagy, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými předpínači a omezovači tahu, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači tahu, 2 úchyty ISOFIX k upevnění dětské sedačky (na zadních bočních sedadlech), indikace nezapnutých nebo odepnutých bezpečnostních pásů během jízdy, stabilizační systém ESP, protiprokluzový systém ASR, automatická elektrická parkovací brzda + podpora při rozjezdu do kopce Hill Assist, Dynamic Rolling Control, Pack Info Drive = Head up displej + Distance Alert + impulzní ovladače Toggles Switches + indikátor podhuštění pneumatik, plechová kola 17” s ozdobnými kryty ATAX, elektrohydraulický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, regulátor a omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, denní světla, přední mlhové světlomety, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, pack VIDITELNOST 1 = automatické stěrače + automatické světlomety + funkce doprovodného osvětlení, osvětlení prahů předních i zadních dveří, přenosná lampička v zavazadlovém prostoru, osvětlení prostoru pro nohy cestujících vpředu, osvětlená zrcátka slunečních clon, 2 čtecí lampičky pro 2. řadu sedadel, centrální zamykání + dálkové ovládání, automatické uzamčení vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří, 2 klíče plip k centrálnímu zamykání, elektrické ovládání předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, elektrické ovládání zadních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, tónovaná boční skla + zatmavené zadní sklo, sluneční clony pro 2. řadu sedadel, zásuvky 12 V pro 1. a 2. řadu sedadel, 3. zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, vrstvené atermické a akustické čelní sklo, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, dvouzónová automatická klimatizace, odkládací schránka mezi předními sedadly, osvětlená s ventilací, odkládací schránka u spolujezdce osvětlená, kožený sportovní volant nastavitelný výškově i podélně, zadní sedadlo dělené 60:40, výškově nastavitelné opěrky hlavy, středová loketní opěrka s odkládacím prostorem na nápoje a otvorem na převezení dlouhých předmětů, sklápění zadních sedadel do rovné polohy, dělené víko zavazadlového prostoru s výklopnou spodní částí, mobilní podlaha zavazadlového prostoru (3 pozice), odkládací schránka na brýle, odkládací schránky v podlaze 2. řady sedadel, síťka v zavazadlovém prostoru, Rádio + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem + zásuvka jack + oddělený displej, palubní počítač, WIP Plug - zásuvka USB v odkládací schránce středové konzole, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie, přední chromovaná mřížka otvoru vstupu vzduchu, černé boční ochranné lišty, přední a zadní nárazník typu Outdoor, chromované kryty zpětných zrcátek, chromované zdobení prahů dveří s logem Peugeot, prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou. Kč
Cena testované sestavy 713 500 Kč
Výbava testované sestavy Vrstvená zatmavená boční skla (+14.600,-Kč), metalický lak (+12.000,-Kč), navigační systém RNEG s barevnou výsuvnou obrazovkou a kartografickými daty na SD kartě + funkce HF Bluetooth (+22.000,-Kč), audiosystém JBL (+13.000,-Kč), CD Měnič (+11.000,-Kč), Pack VIDITELNOST 3 = Samonatáčecí bi-xenonové světlomety + automatické výškové nastavení světlometů + ostřikovače světlometů (+21.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.8 / 5.8 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 432 / 1241
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1459 / 561
Rozměr pneu: 225/50 R17
Peugeot 3008 1,6 THP
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4365
b) šířka (mm): 1837
c) výška (mm): 1625
d) rozvor (mm): 2613
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1531
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano