Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 307 1.4 HDI - Vzývání boha spotřeby (05/2002)

7. 5. 2002 • 07:12
21
Zobrazit náhledy (21)
Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307 Peugeot 307
Volání davů po úsporném turbodieselu naplňoval zatím Peugeot 307 pouze motory 2,0 HDI ve dvou výkonových verzích, přičemž tu silnější je možno pořídit v pětidveřové verzi až od 645.000 Kč. Ekonomická výzva ke koupi turbodieselu tedy ustupuje...

Přeplňované vznětové motory o obsahu kolem 1,5 l se začaly prosazovat teprve nedávno a hlavně v kategorii malých vozů. Výrobci totiž pochopili, že dvoulitr je na tato lehká auta příliš těžký a drahý a prodejní výsledky dokazují, že to byla správná úvaha.

Nejinak je tomu i u Peugeotu, který svůj motor 1,4 HDI vyvinul ve spolupráci s Citroenem (C3) a Fordem (nová Fiesta). Výše uvedený kalkul je tedy u Peugeotů logicky aplikován na řadu 206, ale nároky trhu na cenu aut s turbodieselem stály zjevně i u záměru vybavit touto moderní pohonnou jednotkou i těžší hatchback 307.

Motor 1,4 HDI a hlavně cenu jím vybavených modelů tedy mnozí očekávali s napětím. Tuto pohonnou jednotku nabízí český dovozce jen v kombinaci se základní úrovní výbavy XR, kde je potřeba připlácet i za boční airbagy.

Motor s maximálním výkonem 50 kW a točivým momentem 160 Nm, který dosahuje při dvou tisících otáčkách, přiměřeně táhne už od nízkých otáček, ale sepnutí turba se však na rozdíl od 2,0 HDI neprojevuje "zatlačením" posádky do sedaček. Od 2500 otáček je ale znát, že motor již nemá kam šplhat a časté řazení se tady stává nutností. Střízlivý motorista ale bude spokojen - s polovičním zatížením se auto s touto pohonnou jednotkou neztratí kupodivu ani na dálnici a ve městě se nižší výkon motoru až tak neprojeví. Těžší zpřevodování vede spíše k poklidné jízdě, při které není větší problém přiblížit se i spotřebě kolem 4,5 l /100 km. Na zrychlování například při předjíždění je potenciálu poměrně dost, ale je třeba se trefit do optimálních otáček motoru - tedy okolo 2000 až 2500. Motor je až nadstandardně odhlučněn, takže i při studených startech v šumícím lese má příroda zvukově navrch. Při cestování s plnou zátěží je třeba motor vnímat vysloveně ekonomicky. Jízdu stodvacetikilometrovou rychlostí po dálnici tak lze absolvovat i pětilitrovou spotřebou.

V základním provedení XP stojí pětidveřový model s tímto motorem 470.000 Kč, tedy jen o 30.000 korun méně než stejně vybavený slabší z dvoulitrových turbodieselů (66 kW). Zda je tedy racionální obětovat poměrně značný výkonový rozdíl relativně malému rozdílu cen, necháváme tradičně na čtenáři. Námi testovaný model byl vybaven příplatkovými prvky "dospělého" auta, tedy klimatizací, rádiem, a metalickým lakem a cena rázem vzrostla na 535.500 Kč. Je to stejná suma, jako cena slabšího dvoulitrového turbodieselu, s rádiem, předními mlhovkami, senzorem pro stěrače a světlomety a bočními a hlavovými airbagy již v základu.

Z kvality zpracování, kterou jsme již zmiňovali při testu nejsilnějšího turbodieselu, přitom ani nejlevnější provedení nijak neslevilo. Vše lícuje, nic nevrže, a skrznaskrz černý interiér nepůsobí ani nijak zvlášť ponuře. Drobnost v podobě zadních opěrek hlavysnad až příliš vysunutých vpřed pak můžeme považovat spíše za subjektivní.

Můžeme tedy s klidným svědomím říci, že motor, který bude nesporným oživením pro řadu 206, je dostatečně výkonný i v modelu 307. Pro řidiče-spořivce skýtá optimální poměr mezi provozními náklady a dynamickými vlastnostmi. Pořizovací náklady jsou ale podle našeho názoru stále trochu nekonkurenceschopné, zvláště s ohledem na slabší z dvoulitrových turbodieselů. Berme tedy tento motor v "autu roku 2002" jako zajímavou alternativu pro nenáročné motoristy.

Související články

Témata
Cena základní sestavy 470 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil (REF), podpora brždění v kritických situacích (EVA), variabilní posilovač řízení, imobilizér, aktivní přední opěrky hlavy, bezpečnostní pásy vpředu s programovým upoutáním, zadní stěrač s cyklovačem, tónovaná skla, centrální zamykání + radiové dálkové ovládání, elektrické ovládání předních oken, reflexívní čelní sklo, otáčkoměr, výškově a osově nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadlo sklopné a dělené 1/3 - 2/3, příprava na rádio + 2 reproduktory, nárazníky, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě karoserie Kč
Cena testované sestavy 535 500 Kč
Výbava testované sestavy manuální klimatizace (+42.000,-), rádio (+12.000,-), metalíza (+11.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1470
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1196 / 500
Rozměr pneu: 195/65 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4202
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1490
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud