Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 307 CC 2.0 180 Sport - s nebo bez?

Po úspěchu, který zaznamenal model 206 CC se Peugeot rozhodl pokračovat stejným směrem i u většího modelu 307. Od léta minulého roku je tak na světě model 307 CC, který až do zahájení prodeje Renaultu Mégane II CC (duben 2004) nemá žádného přímého...

Největší výhodou „cé-céček by mělo být jejich bezproblémové celoroční využití díky použití pevné skládací střechy. Vzhledem k tomu, že dovozce poskytuje k testům 307 CC právě teď v lednu a únoru, měli jsme ideální možnost vyzkoušet pevnou skládací střechu v tvrdých mrazech, včetně sněhu a ledu tvořícího se na střeše. Testováním prošlo cécéčko se zážehovým atmosfericky plněným dvoulitrem s pozoruhodným nejvyšším výkonem 130 kW a točivým momentem 202 Nm, který je nejvýkonnější pohonnou jednotkou nabídky. Dále se dodává slabší verze dvoulitru (100 kW) a jednašestka (80 kW).

Peugeot 307 CC je elegantní a pozornost kolemjdoucích si získává velmi snadno. Přední část dává najevo příslušnost k modelové řadě 307, avšak dále je už všechno jinak. Proti hatchbacku je cé-céčko o 90 mm nižší a má tak sportovnější charakter. Nepřehlédnutelný rozdíl je i v délce čelního skla, které je výrazně protaženo nejen z bezpečnostních důvodů, ale také pro co nejmenší rozměr (délku) pevné skládací střechy. Při nasazené střeše navazuje na čelní sklo krátký díl střechy a zadní výrazně zakulacené sklo. Táhlé zádi dominují moderní koncová a třetí brzdové světlo tvořené celkem 112 diodami, které se rozsvěcují rychleji než klasické žárovky. Zajímavostí koncových světel je, že se nerozsvěcují v celé ploše svítilen, takže velká část činné plochy je nefunkční. Světlo zpátečky a obrysová světla jsou tvořena klasickými žárovkami, jejichž světlo je však rozptýleno do „falešných otvorů diod.

Při příchodu k uzamčenému 307 CC zaujmou sklopená boční zrcátka, která se automaticky odklopí až při nastartování. Technickou libůstkou jsou také bezrámová skla ve dveřích, která při otevírání dveří sjedou o několik milimetrů dolů a při uzavření se naopak zasunou zpět do těsnění A sloupku a střechy. Nastupování obzvláště na zadní sedadla usnadňují dlouhé dveře a posuvná přední sedadla s pamětí původní polohy. K jejich úplnému otevření je však po bocích zapotřebí dostatek prostoru, což na našich parkovištích nebývá zrovna zvykem. Cestující vepředu mají nastupování a vystupování mnohem snazší, ale při stažené střeše je nutné dávat pozor na roh rámu extrémně protáhlého a skloněného čelního skla – většinou jde o milimetry.

Interiér čtyřmístného 307 CC bychom spíše nazvali jako 2+2 místný. Proti svému menšímu bratříčkovi 206 CC je sice podstatně větší, ale dospělým osobám bychom na zadních sedadlech ani u 307 CC cestování na větší vzdálenosti nedoporučovali. Peugeot 307 CC má stejný rozvor jako prostorný hatchback, montáž skládací střechy ovšem posunula zadní sedadla výrazně dopředu. Místa pro nohy není vzadu nazbyt a to ani při největším uskromnění předních cestujících a posunutí jejich sedadel co nejvíce dopředu. Při nasazené střeše je také nutné počítat s omezením prostoru pro hlavy zadních cestujících. Zadní sedadla jsou tak pro dospělé vhodná pouze pro jízdy na kratší vzdálenosti.

Přední sedadla mají výborné boční vedení - ke komfortnosti přispívá kvalitní čalounění s kombinací látky a kůže, sportovní vlkad obstarává jejich o 40 mm nižší uložení než u hatchbacků. K dynamičtějšímu charakteru interiéru cécéčka přispívá také kůží potažený volant, palubní přístroje s bílým pozadím a chromovým olemováním a použití hliníku na prahu dveří, částech palubní desky a na pedálech. Využití kovu se nám však nelíbilo na hlavici řadící páky, která neustále nepříjemně studila do dlaně. Horší byl logicky také výhled dozadu, především kvůli širokým C sloupkům a vyšší zádi. Dobrý pocit v interiéru při rychlosti nad 90 km/h narušovalo pískání ozývající se od těsnění mezi předním a zadním bočním sklem.

Nejpodstatnějším prvkem 307 CC je ovšem jeho pevná skládací střecha, které na proměnu z kabrioletu na kupé stačí 24 vteřin. Stisk tlačítka spustil elektro-hydraulický mechanismus, který se stará o celý proces samočinně, takže není zapotřebí žádné zajišťování nebo odjišťování střechy v krajních polohách, jak je to běžné u většiny kabrioletů s plátěnou střechou. Jedinou podmínkou při odklápění střechy je natažená síťová přepážka v zavazadlovém prostoru, která slouží jako celkem praktická pojistka volného místa. Ve verzi kabriolet (s uschovanou střechou) tak 307 CC poskytne (pod síťkou) 204 litrů zavazadlového prostoru a ve verzi kupé v celém rozsahu (bez síťky) dokonce velmi slušných 350 litrů. Velké víko sahající až k nárazníku také poskytuje dobrý přístup k zavazadlům. Netradiční je odjišťování víka zavazadlového prostoru pomocí tlačítka umístěného do nuly ve znaku 307 (stejně je to i u modelu 607). Minusové teploty na bezproblémovou funkčnost skládací střechy žádný negativní vliv neměly.

Testovaný Peugeot 307 CC ukrýval pod kapotou nejsilnější variantu zážehového atmosfericky plněného čtyřválcového dvoulitru se čtyřventilovou technikoua proměnným časováním sacích ventilů. Podává maximální výkon 130 kW při 7000 ot/min a nejvyšší točivý moment 202 Nm při 4750 ot/min. Přestože bylo testované cécéčko osazeno nejsilnějším nabízeným motorem, sportovní svezení vyžadovalo vytáčení motoru hodně přes 4000 ot/min. Při těchto otáčkách však docházelo k nadprůměrnému přenosu hluku motoru do interiéru a při 6-7000 ot/min už byla hlučnost skutečně vysoká. Pásmo nižších a středních otáček pak vyhovuje spíše pro klidnější jízdu. To je důsledek bezpečnostních výztuh otevřené karosérie a složitého mechanismu skládací střechy, které vůz patřičně zatížily. Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je deset vteřin, což je vzhledem k výkonu motoru opravdu průměrná hodnota. Výrobcem uváděné spotřeby 8,8 litru na 100 km jsme nedosáhli, průměr se při velmi svižné jízdě pohyboval zhruba o litr výše. Ve městě se pak musí počítat se spotřebou okolo 11,5 litrů na 100 km. Výkon motoru je na přední kola přenášen přes pětistupňovou manuální převodovku s lehkým a poměrně přesným řazením. Jízdní vlastnosti vozu jsou jisté a předvídatelné, řízení bylo přesné a ocenění si zaslouží odolnost vozu proti kroucení při přejezdu nerovností, což bývá u některých kabrioletů problém.

Karoserie byla přizpůsobena podle požadavků Euro NCAP (výsledky crashtestu jsou CRASHTESTzde). Proti hatchbacku došlo k vyztužení čelních sloupků bezpečnostními profily z vysokopevnostního plechu, které probíhají až do podvozkové části. Další dvojité výztuhy tvoří ochrannou bariéru v podlaze pod předními sedadly. Pod zadními sedáky je velký výlisek ve tvaru U, který tvoří ochrannou bariéru okolo cestujících a také zpevňuje karoserii proti kroucení. Za zadními sedadly se také nachází pyrotechnicky vysouvatelné ochranné oblouky, které se aktivují při náznaku převrácení. Speciálně pro 307 CC jsou také navrženy boční airbagy chránící hlavu i hrudník cestujících. Z dalších standardních bezpečnostních prvků jmenujme alespoň ABS, ESP, ASR, brzdový asistent EBD a samočinné zapnutí výstražných světel při prudkém brzdění.

Peugeot 307 CC je zajímavou volbou pro zájemce o kabriolet a to obzvláště v místech, kde klimatické podmínky přejí otevřeným vozům jen občas. 307 CC nabízí příjemné celoroční svezení a atraktivní design. Testovaná nejvýkonnější 130 kW verze sice při ceně 850.000 Kč není nejlevnější, ale exkluzivita něco stojí. Nabízeny jsou však i levnější verze počínaje verzí 1,6 16V 80 kW za 692.000 Kč nebo 2,0 16V 100 kW za 742.000 Kč. Při srovnání s konkurencí kabrioletů s plátěnou střechou je Peugeot 307 CC rozhodně zajímavou nabídkou.

Cena základní sestavy 850 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, dvojité boční airbagy, variabilní posilovač řízení, ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, podpora brzdění v kritických situacích (EVA) + samočinná aktivace výstražných světlometů, systém kontroly stability ESP + ASR, imobilizér, hliníková kola 17" Challenger, alarm + superzamykání, automatické stěrače + samočinná aktivace světlometů + reflexní čelní sklo + elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, centrální zamykání + radiové dálkové ovládání, elektrické sekvenční ovládání předních a zadních oken, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, osvětlená zrcátka ve slunečních clonách vpředu, sportovní sedadla vpředu, výškově nastavitelná, výškově a osově nastavitelný volant, automatická klimatizace s pylovým filtrem, palubní počítač, parkovací asistent (vzadu), rádio RD3 s CD přehrávačem + ovládání u volantu + 6 reproduktorů, CD měnič (pro 5 CD), sportovní čalounění v kombinaci Apicula 3D / kůže, koberečky vpředu i vzadu, volant + manžeta řadicí páky v kůži, síťka v zavazadlovém prostoru, hliníková hlavice řadicí páky a pedály Kč
Cena testované sestavy 925 000 Kč
Výbava testované sestavy navigační systém s barevnou obrazovkou + rádiotelefon (+64.000,-), tempomat (+11.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 202 / 4750 - 4750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.4 / 6.8 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 204 / 350
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 0
Rozměr pneu: 205/50 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4347
b) šířka (mm): 1759
c) výška (mm): 1424
d) rozvor (mm): 2605
e) rozchod vpředu (mm): 1497
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 710
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano