TEST Peugeot 308 CC 1,6 THP – Cote d´Mácháč
Kupé-kabrio Peugeot 308 CC se bude úžasně vyjímat na korzech Azurového pobřeží. Jak si ale povede na okreskách středních Čech?
Nedávno jsem při debatě s jedním z redakčních Ondřejů narazil na téma Citroën Pluriel a jeho prodejní neúspěch. Mám na to auto určitý názor, ale zaujal mě jeho výrok „lidi nedokáží pochopit, že ne všechno, co nemá střechu, je sporťák“. V tu chvíli jsem si uvědomil, že takových aut existuje povícero, druhou generaci kompaktního kupé-kabrioletu od Peugeotu nevyjímaje. A tak je také třeba se k němu postavit.
Navrch fuj, uvnitř huj
308 CC je sourozencem modelu 308 GTi, jenž v letošním jarním testu ukázal, že ačkoli to není zrovna ostrý hot-hatch, rozhodně má vyznavačům rychlejšího svezení co nabídnout. A to by se logicky mělo promítnout i do kvalit kabrioletu. Otevřené auto ale má být v první řadě krásné a s tím mám osobně docela problém – tohle cécéčko se mi prostě nelíbí, přijde mi, že má moc velký zadek a já jsem spíše na štíhlejší. Ale ve Francii mohou být v klidu, v průběhu testu jsem se setkal vesměs s velmi vřelým přijetím jeho vizáže.
V kabině jsem byl naopak maximálně spokojený. Sice je identická s běžnými 308, ale to nelze považovat za nevýhodu. Vpředu je dost místa ve všech směrech, posaz za volantem je nízký, palubní deska sportovně elegantní a protože novináře je třeba rozmazlovat, samozřejmostí v takovémhle autě je nóbl kožené čalounění palubky a sedadel. Ta mají lehké boční vedení a jsou pohodlná, takže v tomto ohledu žádný problém.
Tedy problém by vlastně byl a týká se hlavního ovládacího prvku – volant se totiž zcela jistě rozměrově inspiroval kormidly jachet, kotvících v Saint-Tropez. Je to trošku škoda, protože kulatá hlavice řadicí páky se naopak drží dobře, i když ne tak, jako ta kovová v GTi.
2+2+456
Když si koupíte 4,5metrový kabriolet, asi vás bude zajímat, jestli se dovnitř vejdou více, než dva dospělí na přední sedadla. Musím vás zklamat - nevejdou. Aby také ano, když je to problém i v BMW 650i Cabrio... Sklon zadních opěradel (ta mají mimochodem výdechy pro teplý vzduch na krk na rozdíl od těch předních falešné) už by bylo vhodnější označit jako předklon a současně nebudete vědět, kam s nohama, je to tam vzadu prostě hodně, hodně nouzové. Ale co, vzadu přece správně mají sedět vnadné blondýnky na opěradlech, jak radí Besip a 11 z deseti raperů.
Zato do kufru se vejde spousta nezbytností na pláž v Doksech - kabrioleťák tam odveze 266 litrů kdečeho a lze i na chvíli vyměknout a natáhnout střechu, to se pak 308 CC změní bezmála ve stěhovák s kufrem o objemu 465 l. Nerad bych, aby to teď při pohledu z okna vyznělo jako provokace, ale na test cécéčka náramně vyšlo počasí, takže jsem střechu natáhnul pouze pro potřeby focení, abyste viděli, jak auto vypadá s horním dílem plavek.
Rychle i na pohodu
Kabriolety nemají být auta, která z vás při jízdě vysají adrenalin až do poslední kapky, současně by ale měla být příjemná na jízdu. A dá se říci, že to Francouzi velmi dobře zkombinovali. Základem je přeplňovaná šestnáctistovka THP, kterou jsme už měli v kdečem. Zde má výkon 200 koní a točák 275 Nm a asi je vám jasné, jak bude bezmála 1,6 tuny vážící auto jezdit. 308 CC není žádný trhač asfaltu, ale má velmi příjemnou pružnost, která se skvěle hodí při jízdách na delší vzdálenosti, kdy časté řazení leze na nervy.
Současně ale umí po podřazení celkem dobře akcelerovat, což přijde vhod na klikatých okreskách nebo při předjíždění. Nedostatkem dynamiky prostě trpět nebudete a takovému autu se dá v tomto případě odpustit i naprostá absence charakteru „téhápéčka“, vyjádřená zcela plochou křivkou výkonu od 1500 do 6500 min-1, bez gradace a špičky, s výjimkou lehkého náznaku změny ve 4000 min-1. Trošku to kabriolet napravuje tím známým bručivým zvukem sání, které má i 308 GTi a RCZ, což do jízdy přináší i trochu emocí.
S třistaosmičkou tedy lze vyrazit i na dálkovou trasu a následně vystoupit svěží a odpočatý, ale co když si budete chtít na okreskách trošku zařádit? GTi napovědělo, že by s tím u Peugeotu nemusel být problém a dá se říci, že CC předpoklady potvrdilo. I kabrio má trošku lehčí řízení, ale potěší jeho velmi slušná zpětná vazba od kol, která dokáže příjemně vtáhnout do děje. Opačným směrem je řízení sice trošku méně strmé, nicméně přesné, s výjimkou lehké apatie v přímém směru. Sitace se ale horší s rychlostí jízdy,v ostrém tempu přestává auto stíhat plnit povely volantu.
Díky tomu se dobře vede a změna rozložení váhy prospěla i charakteristice podvozku. Kabriolet je na 18palcových kolech o trošku méně nedotáčivý, než hatch 308 GTi, což umožňuje příjemně svižné tempo na okreskách, na záď je ale třeba si dát pozor. Pokud vyrobíte řidičskou chybu, může vás trošku rozevlátější „prdelka“ začít předbíhat. Řazení je pak typický Peugeot - dlouhé dráhy s lehkými vůlemi v kulise, které ale umožňuje plynulou a tedy i docela rychlou změnu stupňů.
Tuhost? Až někdy příště
Karoserie se v zatáčkách naklání jen mírně, ale svědčí jí výhradně kvalitní silnice. Ačkoli mezigeneračně došlo k velkému zlepšení, i nadále se na nerovnostech dost kroutí a neposkytuje tak dostatečnou oporu podvozku při tlumení rázů. Výsledkem je, že se jich do kabiny přenáší poměrně dost a na nerovnostech má šasi tendenci odskakovat a rám čelního skla viditelně kmitá. Je prostě lepší se větším dírám vyhýbat, a když to není možné, raději zvolnit a problematický úsek projet francouzsky - na pohodu.
Brzdy mají v cécéčku lepší charakteristiku, než ve sportovním GTi. Sice nejsou tak účinné, ale mají plynulejší nástup, takže se příjemné ovládají. Je však třeba mít na paměti, že pokud není povrch pod koly úplně rovný, zadní náprava občas trošku ztratí svůj klid. Vzhledem k dlouhému čelnímu sklu a vysokým oknům je kabina téměř dokonale chráněna před poryvy větru, což je skvělé na delší cesty nebo za chladného počasí, ale trošku to ubírá na pocitech, které jsou jízdě v otevřeném autě vlastní. Když se podívám nad sebe, vidím nikoli modré nebe, ale sluneční clonu a rám okna. Ale neberte mě zas tak vážně, rozdíl oproti plechovkám rozhodně poznáte.
Lev a teritoriální zvíře?
Vždycky, když testuji to které auto, všímám si více stejných aut na silnici, i tak ale musím říci, že jsem za týden potkal tolik 308 CC, až mě to překvapilo. Sice všechny s nataženou střechou (asi vyznavači kupátek...), ale je vidět, že je o tenhle kabriolet docela zájem. K nejlepšímu setkání ale došlo v poslední ten testu na Jižní spojce. Už se stmívalo a na okno mi začaly dopadat první kapky deště z pěkně nacucaného mraku, když před sebou vidím povědomé čtyři pásky LEDek na podezřele světlém autě.
Přijdu blíž a přede mnou... jednovaječné dvojče. Bílý 308 CC, jen už se střechou nahoře. A jeho posádka projevila opravdu nefalšovanou radost z toho, že mě vidí. Opětoval jsem pozdravy, pomyslel si něco o tom, že si vlastně vybrali velmi příjemné auto a trošku přidal na tempu, abych mohl následně na klidnějším místě zastavit a natáhnout střechu. Z pár kapek se totiž mezitím vyklubal slušný plavák. Posádku bílého CC tímto ještě jednou zdravím.
Peugeot 308 CC je kabriolet, jak má být. Má přiměřeně silný motor, slušné jízdní vlastnosti a přitom je docela pohodlný. Mohl by mít tužší karoserii, charakternější motor, menší volant a především více místa vzadu, ale když o tom tak přemýšlím, asi by mi nevadilo mít ho doma. Jen tak, na pohodové vyjížďky po okolí je to prostě velice příjemná záležitost. Cena 690 tisíc sice není žádná láce, ale když ho milujete...
První cena vozu | 499.900,- Kč (Sport 1.6 VTI, 88 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 689.900,- Kč (GT 1.6 THP, 147 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 689.900,- Kč (GT 1.6 THP, 147 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 780.500,- Kč (GT 1.6 THP, 147 kW) |
Plusy
- Víceúčelové zaměření (kupé/kabriolet)
- Luxusně působící interiér
- Přiměřeně dynamický motor, příjemný zvuk
- Slušné jízdní vlastnosti
- Dobrá aerodynamika
- Velký kufr
Mínusy
- Málo tuhá karoserie
- Dlouhé dráhy řazení s vůlemi
- Nevalné tlumení nerovností
- Rozevlátější zadní partie, neklid při brzdění
- Málo místa na zadních sedadlech