TEST Peugeot 4007 2,2 HDi DCS6 – Tipp-Tronique
Zájemci o jiné než manuální řazení to měli u jediného SUV v nabídce francouzské značky až donedávna bohužel jednoduché – k zážehovému motoru 2,4 l bylo možno objednat bezstupňovou převodovku CVT a solidní turbodiesel 2,2 HDi bylo nutno řadit jen manuálně.
To je ale minulost – šestistupňová automatická dvouspojková převodovka je k dispozici za padesátitisícový příplatek, bohužel však jen pro sedmimístné provedení vozu. Výrobce udává zrychlení 0-100 km/h za 11,1 s, což je o 1,2 s pomalejší než s manuálním ústrojím.
V praxi je rozdíl podstatnější: Při vypnutém sportovním módu řadí automat okolo 2500 min-1 hladce, ovšem se znatelnou prodlevou, hlavně u prvních tří stupňů. Rozjezdy tak sice nejsou vyloženě letargické, ale dynamický potenciál skvělého motoru je trochu odsunut do pozadí. Turbodiesel s maximálním výkonem 115 kW sice ani s manuální převodovkou nevyniká ostrými starty z místa, automat jej ale téměř utápí – 380 Nm krouticího momentu si posádka nevychutná.
peugeot testy mpv Není to ale nepříjemné – pro zájemce o rychlejší reakce je tu ještě zmíněný sportovní režim, který jednak řadí nahoru při vyšších otáčkách, jednak rychleji reaguje na náhlou nutnost podřazení při kickdownu. Poslední možností je manuální změna převodových stupňů, a to buď voličem na podlaze, nebo pádly pod volantem. Obě možnosti fungují, využívat je lze bez problémů až do omezovače při 5000 min-1, ale vzhledem k charakteru vozu jsme stejně raději skončili u jednoho z automatických režimů.
Drobná zvláštnost: Volič automatu je navíc nutno z parkovací polohy odjišťovat povytažením prstence, který se ve zbytku světa používá u manuálních převodovek pro možnost řazení zpátečky.
Spíše poklidné než dynamické svezení vítá i podvozek. V zatáčkách se vůz naklání, a i když má k nedotáčivosti daleko, řidiče to donutí k menší produkci adrenalinu. Tomu odpovídá i lehce přeposilované řízení se třemi a čtvrt otáčkami mezi krajními rejdy.
Poklidná jízda se ovšem odráží i ve spotřebě a tady si Peugeot vede velmi dobře. Při ustálené rychlosti 130 km/h spotřebuje jen 7,6 l/100 km, při stokilometrové rychlosti pak o litr méně. S neagresivním, vyloženě defenzivním stylem jízdy se lze v městském provozu dostat i pod devítilitrovou hranici, čímž se těžké SUV překvapivě dostává do nevelké množiny aut, které za nikoli laboratorních podmínek spotřebují tolik, kolik udává výrobce. Týdenní intenzivní provoz jsme uzavřeli s průměrnou spotřebou 7,8 l/100 km, která řadí vůz pomalu ke špičce třídy.
peugeot testy mpv Pokud Peugeot naznačuje charakterem automatické převodovky své spíše poklidné využití, interiér tento dojem korunuje. Prostor, kvalitní zpracování a především velmi pohodlná sedadla jsou devizou, kvůli které je vůz klidně možné ředit mezi crossovery SUV a MPV. Netvrdíme, že sedadla ve třetí řadě jsou plnohodnotná, ani že vysoká nakládací hrana zavazadelníku je to pravé ořechové. Spíše se nám zdá, že 4007 je stále auto, u kterého se myslelo nejen na efektní design.
Za velmi dobré považujeme rozmístění odkládacích prostor, možnost posuvu zadních sedadel o 80 mm, dostatek místa nad hlavou i pro kolena a 441 litrů zavazadlového prostoru v pětimístném uspořádání. Spodní díl horizontálně dělených pátých dveří může sloužit i k sezení, jejich zavírání ale vyžaduje opatrnost: překryvný díl podlahy může přijít do kontaktu s prsty.
peugeot testy mpv Možné využití vozu mimo zpevněné cesty limituje světlá výška 178 mm, většinu práce na polní cestě či sněhu vykoná připojitelný pohon 4x4, který umožňuje distribuovat ke kolům zadní nápravy až 50 % točivého momentu. Rozdělení výkonu mezi přední a zadní kola je možné uzamknout v poměru 50:50, ale vozu chybí mezinápravový diferenciál, takže tento režim lze využívat jen na krátkých přímých úsecích v nízkých rychlostech.
Variabilita, prostornost a pohodlí interiéru i jízdy – to jsou hlavní devizy Peugeotu 4007 s automatickou převodovkou. Pokud majitel nebude hledat dynamičtější svezení a nízkou cenu, potěší jej i spotřeba a komfort podvozku.
Plusy
- Prostorný interiér
- Variabilita
- Vypínatelný pohon zadní nápravy
- Komfort jízdy
- Silný motor
- Nízká spotřeba
- Komfort automatické převodovky
Minusy
- Hluk motoru při volnoběhu
- Malá rychlost řazení v automatickém režimu
- Velký převod řízení
- Relativně vysoká cena
- Náklony v zatáčkách
- Nelogické zajištění zpátečky
První cena vozu | 679.900,- (2.4 125 kW Confort Pack) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 789.900,- (2.2 HDi 115 kW Confort Pack) |
Základní cena testovaného vozu | 989.900,- (2.2 HDi 115 kW Aut Premium Pack) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.088.900,- (2.2 HDi 115 kW Aut Premium Pack) |