Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 406 2,1SVDT – Francouzský mercedes

Tomáš Zajíček
Diskuze (43)

V roce 1995 představená čtyřistašestka se dnes nachází takříkajíc v nejlepších letech. Vnější i vnitřní design má pěkné, nadčasové tvary, které se jen tak "neohledí". Od dovozce jsme si na týden zapůjčili verzi s turbodieselem 2,1 (80 kW).

Tento motor je sice již nahrazován zcela novým turbodieselem 2,0 HDI (80 kW) s přímým vstřikováním paliva, ale ten, u nás, zatím bohužel není k dispozici. Alespoň bude v budoucnu možnost porovnat, jaký je mezi těmito motory rozdíl.

Interiér čtyřistašestky je kvalitně zpracován, sedadla řidiče i spolujezdce mají dobré tvarování i boční vedení. V současném studeném zimním období jsem ocenil el. vyhřívané přední sedadla. Pokud každé ráno, jako já, musíte absolvovat krátkou cestu zmrzlým vozem do práce, je vyhřívání sedadel ideální funkcí. Příjemné teplo sedadla začnou produkovat již po dvou minutách jízdy, zatím co klasické topení vozu se do čtvrt hodiny moc nerozehřeje. A to jsem většinou již na parkovišti před redakcí.

Podélný prostor ve voze je dostatečný, horší je to s prostorem nad hlavami. Zvláště vzadu prostor nad hlavou postačuje pouze pro osoby s výškou do 180 cm.

Turbodiesel s klasickým vstřikováním do předkomůrky podává z objemu 2088 cm3 solidní výkon 80 kW. Také nejvyšší točivý moment 250 Nm/2000 ot/min není zanedbatelný. Po nastartování je hluk studeného motoru asi minutu vyšší, ale poté dojde k výraznému zklidnění. V běžně využívaném spektru otáček (1500-3500 ot/min) je hluk pronikající od motoru velmi nízký a subjektivně příjemnější než u "tvrdých" přímovstřikových turbodieselů.

Motor se kupodivu velmi ochotně vytáčí až do pěti tisíc otáček. Velmi dobrý tah a výkon poskytuje mezi dvěma až čtyřmi tisíci otáček. Spotřeba se během testu pohybovala okolo 7,3 l/100 km. Vzhledem k tomu, že jde ještě o klasický diesel s nepřímým vstřikováním paliva, je tato hodnota velmi dobrá. Uvidíme o kolik bude lepší HDI. Prakticky jedinou chybičkou na kráse tohoto motoru je velmi dlouhé žhavení před spuštěním, které trvá 7 sekund nehledě na to, zda je motor teplý či studený.

Trochu překvapivé je zpřevodování. První dva rychlostní stupně jsou velmi "krátké", takže slouží prakticky jen pro rozhýbání vozidla. Připomíná to zpřevodování klasických dieselů. U turbodieselů s vysokým točivým momentem již bývá zvykem "normální" zpřevodování, podobné zážehovým motorům.

Jízdní vlastnosti jsou dobré. Odpružení je měkčí, jak bývá u francouzských vozů zvykem. To umožňuje pohodlnou jízdu i na větší vzdálenosti. Bohužel někteří výrobci automobilů se tak upnuli na kvalitu jízdních vlastností, že zapomněli na pohodlí posádky. V tomto případě by si měli vzít s peugeotu příklad.

Brzdy by mohly mít vyšší účinek. Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h je oproti Octavii o plných pět metrů delší (41 vs. 46 m).

Jako celek je Peugeot 406 2,1 STDT vyváženým vozem, který je především díky nízkému hluku v interiéru, nízké spotřebě živého turbodieselu a dobrému odpružení ideálním vozem pro časté delší jízdy.

Cena dobře vybaveného testovaného vozu je 749.000 Kč.

Tomáš Zajíček
Diskuze (43)
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 749 000 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 3
Zdvihový objem (ccm): 2088
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 5.7 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 460
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4555
b) šířka (mm): 1764
c) výška (mm): 1396
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1502
f) rozchod vzadu (mm): 1488
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
1. 11. 2021 12:44
Re: Francuczky mercedes?
Konec devadesátých let. Podíl dieselů v Německu byl 20 % a ani ve Francii s obrovským dańovým zvýhodněním nafty to nebylo přes 50 %. Modla se z dieselů stala až o pár let později.
Avatar - xxc
1. 11. 2021 12:04
Re: Re: Jsem pyšným majitelem
Tie mínusy som nezaznamenal, resp. mi nevadili. Mal som combi. Volant bol super až na ovládanie tempomatu, páčkou to mala 407 riešená lepšie. Je zaujímavé, že v základnej výbave v 407 vedeli urobiť hnusný interiér, ktorý som nemal rád a naopak, v exclusive C5 bol ten interiér jeden z najlepších. Doteraz spomínam na nočný mód, keď všetko nepodstatné zhasne a človek sa sústredí len na cestu.
Avatar - Emel
1. 11. 2021 11:15
Re: Jsem pyšným majitelem
C5 měla plusy (skvělý sedačky), ale i mínusy (málo místa okolo pedálů, divnej volant, vzadu poměrně klaustrofobický).
Avatar - del42sa
1. 11. 2021 06:42
Re: Francouzský Mercedes
a já jsem toho názoru že je to chybná interpretace ;-)

https://www.curbsideclassic.com/…975-peugeot-604/

https://www.autoweek.com/…french-mercedes/
31. 10. 2021 20:52
Re: Jsem pyšným majitelem
Ja takto solicham corsu 1995. Do vinohradu a na posed. Ale davam jej tak este 4 roky. Mechanika ok, ale ta rez je mor.