TEST Peugeot Partner Tepee Outdoor - Vigvam pro rodinu
Outdoor: Z města ven ano, do terénu ne
Trend módních vozů, schopných jízdy v lehčím terénu, zasáhl také mozky produktových stratégů Peugeotu, a ti nám tak nabízejí tuto pseudo-terénní verzi. Vedle několika vyloženě designových detailů je vybavena o centimetr zvýšeným podvozkem, krytem chránícím zespodu motor a krytem zadního nárazníku. Jak vidíte, výbava, se kterou se nemusíte bát ani Dakaru. Ne, vážně...tento v podstatě optický paket vám v terénu opravdu moc nepomůže, zdolat kamenitou cestu k chalupě ale bude jen o kousek bezpečnější, než s běžným Partnerem.
Na silnici není velký rozdíl mezi touto a klasickou verzí, náklony karoserie jsou v rámci třídy na dobré úrovni a přijatelný aerodynamický hluk do 120 km/h spolu s kvalitním odhlučněním motoru nám udělal radost. Řízení má ovšem do komunikativnosti hodně daleko a zážitek z jízdy nevylepší ani nepříliš přesné řazení. Velký rozvor a komfortní, až měkký podvozek vyvolává dojem korábu, auto se naštěstí v rámci rozumné jízdy chová přesně tak, jak čekáte a nikterak nejančí. Na limitu si slovo vezme vysoká stavba vozu, a tak nedotáčivost, spojená s velkým náklonem karoserie spolehlivě zahubí závodnické choutky řidiče už v zárodku. Ale to je možná vlastně dobře, ratolestem ve třetí řadě by se totiž kvůli náklonům určitě udělalo nevolno. V tomto ohledu mají jasně navrch menší MPV jako je třeba Roomster, která nabízejí jízdní vlastnosti v podstatě na úrovni klasických automobilů.
Motor, tedy naftu polykající čtyřválec o výkonu 66 kW, nás zásoboval příjemným točivým momentem 215 Nm už při 1750 min-1, takže nutnost častého řazení odpadla. Tomu se ale tak jako tak nevyhnete, protože užitečná hmotnost 763 kilogramů spolu s 675 l velkým zavazadlovým prostorem (v sedmimístném uspořádání pouze 100 litrů) předurčují tento vůz k častým výletům s celou rodinou. A tehdy už vám začne být 66 kW v kopcích málo. Příplatek za o 14 kW silnější vznětový agregát o shodném objemu (tedy také 1,6 litru) činí nemalých 50 tisíc Kč, takže z našeho pohledu je řešení jasné – 66 kW je pro tenhle vůz asi tou nejlepší praktickou volbou, pokud zrovna nejezdíte každý den po dálnici 100 kilometrů do práce. Navíc je velmi spořivý, při stokilometrové rychlosti jsme naměřili spotřebu 6,5 litru nafty na 100 km, osmdesátka se mu „líbila“ ještě o téměř litr více a atakovali jsme při ní hranici 5,5 litru, navzdory úctyhodné čelní ploše.
mpv peugeot testy Ve vrcholné výbavě Outdoor nejenže vypadá Partner Tepee docela přitažlivě, navíc se může pochlubit i poměrně dlouhým seznamem standardní výbavy. Co v něm nenajdeme, to je za rozumné peníze možno dokoupit. Šestnáctipalcová litá kola místo plechových za 12 tisíc, kožený volant za 1.400,- Kč, zadní parkovací asistent za 8.400 Kč (stejně stojí i automatická dvouzónová klimatizace), nebo třeba třetí řadu sedadel včetně bočních airbagů za 30.900,- Kč. Zkrátka, pokud si nebudete vymýšlet příliš, tak vám příplatková výbava rozpočet nezruinuje.
Tepee: Velký, pohodlný vigvam
Až sedm lidí, spousta zavazadel a nějaký ten chlupatý mazlíček k tomu – to je správný náklad pro Peugeot Partner Tepee. Pohodové dálniční cestování kazí jen absence šestého převodového stupně, který by se na delších cestách určitě hodil. Spotřeba při reálné stotřicetikilometrové rychlosti se totiž vyhoupla na 8,3 litru.
Absenci zabudované středové loketní opěrky (na jejím místě je obří chlazený odkládací prostor) vynahrazují úzké sklápěcí područky. Ty jsou při dlouhých cestách opravdu příjemným společníkem, na řadicí páku z nich ale díky jejich vyššímu umístění bohužel nedosáhnete. A když už jsme nakousli ergonomii – autorádio s jeho titěrnými tlačítky a mačkacím, nikoliv otočným ovladačem hlasitosti je někdy pro zlost. Ještěže tu najdeme dálkové ovládání pod volantem a nemusíme hrát neoblíbenou francouzskou hru „stref se do čudlíčku“.
Grafika navigace, která je k mání za velmi rozumných 26.500,- Kč, sice ve srovnání s nejmodernějšími systémy prémiových automobilek vypadá jako z chudé čtvrti, funkčnost jako taková se ovšem ukázala být bezproblémová. Umístění obrazovky je navíc přímo ukázkové. On byl ostatně celý interiér navržen velmi chytře. Vše je pěkně na dosah, slícování jednotlivých dílů je na dobré úrovni a i když použité plasty by mohly být o něco lepší (a ty měkčené by mohly být i jinde než na volantu), celkový dojem z interiéru je pozitivní. Přeci jen, hlavními myšlenkami v tomto segmentu jsou funkčnost a odolnost vnitřku vozu. Systém sklápění a vyndávaní sedadel je dětsky jednoduchý, poměrně těžké sedačky ale přeci jen dají vaší krásnější polovičce při jejich demontáži zabrat.
Rozbijeme stan?
Automobily tohoto segmentu se téměř výhradně kupují s kalkulačkou v ruce, protože hlavní je v zde poměr mezi užitnou hodnotou a cenou. U Peugeotu se výsledku určitě nemusejí bát, vždyť konkurence v podobě třeba Škody Roomster či Fiatu Doblo nenabízí zdaleka tolik prostoru a testovaná vznětová jednašestka navíc hledá jen těžko soupeře, když dojde na cenu a výkon. Najde ho celkem přirozeně zejména v technicky téměř shodném Citroenu Berlingo či v o něco levnějším, ale podle našeho názoru také o kousek horším Renaultu Kangoo. Poměr velikosti, komfortu, jízdních vlastností, vzhledu a ceny (nyní navíc platí zajímavý akční ceník) je asi nejlépe vybalancován právě u Peugeotu Partner Tepee. Že by nastal čas trochu si zahrát na indiány?
První cena vozu | 334.900,- (Partner Tepee Confort, 1,6 66 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 439.900,- (Partner Tepee Premium, 1,6 HDi 66 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 453.900,- (Partner Tepee Outdoor, 1,6 HDi 66 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 549.900,- (Partner Tepee Outdoor, 1,6 HDi 66 kW) |
Plusy
- Prostorný a solidně zpracovaný interiér
- Dobré odhlučnění
- Objemný a snadno přístupný zavazadelník
- Počet a přístupnost odkládacích prostor
- Nízké ceny příplatkových výbav
Minusy
- Pomalý nástup brzd
- Nepřesná převodovka
- Aerodynamický hluk při vysokých rychlostech
- Minimální výkonová rezerva pro jízdu mimo město
- Jízdní vlastnosti při ostřejší jízdě