Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Počet nehod na železničních přejezdech roste. Jak řešit tuto nebezpečnou situaci?

David Bureš
Diskuze (16)

Centrum dopravního výzkumu natočilo několik spotů, které připomínají rizika na železničních přejezdech. Víte, jak se při takové nebezpečné situaci jako řidič zachovat?

Železniční přejezdy jsou jedním z rizikových míst českých silnic, dokazují to alespoň statistiky. V prvním pololetí totiž na tuzemských železničních přejezdech vzrostl počet srážek vozidel s vlakem o pětinu, evidováno bylo celkem 84 takových nehod. Naštěstí počet usmrcených osob klesl (z osmi na pět), stejně jako počet zraněných. I v reakci na poslední nehody Besip připomíná několik instruktážních spotů varujících na rizika jízdy přes železniční přejezdy.

 „Videa jsou zaměřena především na cílovou skupinu profesionálních řidičů a problémy typické pro tuto skupinu, většinu případů však lze zobecnit na všechny řidiče,“ říká vedoucí oddělení Besip Tomáš Neřold. Spoty vedle popisu vybraných krizových situací nabízí i návod na jejich řešení.

Spot Závory klamou upozorňuje na rizika spojená s tím, že na železniční přejezd řidič vjede ještě v době, kdy závory se sice již zdvihly, varovná světla ale stále blikají. V takovém případě totiž stále hrozí, že se závory vrátí dolů. Proto je nutné křížit železnici opravdu až ve chvíli, kdy výstražná světla zhasnou.

Video se připravuje ...

Ze zákona je totiž zakázáno již vjíždět na železniční přejezd v případě, je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, případně je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení. Při porušení pravidel hrozí za zakázaný vjezd na železniční přejezd pokuta ve výši 2.500 až 5.000 Kč a zákaz řízení na jeden až šest měsíců. V rámci bodového systému je pak za nedovolenou jízdu přes železniční přejezd přičítáno sedm trestných bodů.

Co dělat v případě, že už vás zavřené závory na přejezdu uvězní, ukazuje spot Odjeď pryč. Ten zdůrazňuje, že řidič v takové situaci nesmí váhat a co nejrychleji místo opustit. Nedbat na závory a projet jimi – jsou tomu uzpůsobené, nákladní automobil je prolomí, osobní vůz pod jimi zvládne podjet.

Video se připravuje ...

Ztrácet čas řidič nesmí ani v případě, kdy na železničním přejezdu jeho automobil uvízne z jiného důvodu, třeba v případě poruchy. V takovém případě musí řidič co nejrychleji vozidlo odtáhnout mimo přejezd. Pokud toho není schopen, musí ho opustit a nahlásit nebezpečí na linku 112. Ze zákona vyplývá, že musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.  Na lince musí uvést číslo železničního přejezdu, které naleznete na zadní straně varovných světel přejezdu – to lokalizuje místo, kde se nacházíte.

Video se připravuje ...

Dispečink každopádně nemusí stihnout zastavit provoz na dané železnici, a tak je vhodné varovat strojvedoucího případně se blížícího se vlaku. Dělá se to krouživými pohyby rukou, jak popisuje spot Neztrácej čas. Běžte na tu stranu, ze které je na přejezd vidět z kratší vzdálenosti, v noci pro upozornění použijte baterku.

Spot Není místo pak upozorňuje na rizikové přejezdy, na nichž není tolik prostoru. Ať už ty, které jsou příliš úzké, a tak se na nich dvě vozidla nevyhnou, nebo se nacházejí blízko křižovatky, a tak hrozí, že přes ně bude stát kolona. V takovém případě vždy zastavte ještě před přejezdem.

Video se připravuje ...

Jak se na železničním přejezdu chovat?

Závěrem připomeňme, že ze zákona o silničním provozu vyplývá, že před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.

To platí jak pro  tzv. technicky nezabezpečené přejezdy (tedy jen s upozorněním pomocí výstražného kříže), tak pro zabezpečené přejezdy (s přejezdovým zabezpečovacím zařízením, tedy varovnými světly a případně závorami). Na železničním přejezdu a v jeho těsné blízkosti (15 metrů před ním a za ním) je pak zakázáno předjíždět, otáčet se a couvat nebo zastavit a stát.

Železniční přejezd je pak možné přejet maximálně rychlostí 30 km/h, kterou řidič musí jet už 50 metrů před a za přejezdem. Pokud však svítí přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, povolená rychlost se zvyšuje na nejvýše 50 km/h. Řidič sice nesmí zbytečně prodlužovat dobu přejíždění železničního přejezdu, zároveň však musí přizpůsobit rychlost podmínkám, především předpokládanému stavu přejezdu v souvislosti s vlastnostmi vozidla a nákladu.

David Bureš
Diskuze (16)

Doporučujeme

2. 8. 2019 11:37
Re: Závory klamou
To sa mi tiez dost casto stava: ja cakam kym sa zdvihnu rampy aj skonci cervena, ale za mnou uz nervaci vytrubuju alebo ma rovno predbiehaju a este rozhadzuju rukami alebo si klopu na celo. Takym blbcom je zbytocne nieco vysvetlovat...

Ale mam dojem, ze to nepojde spravit tak ako hore navrhuje kalousek. Ak by nikto pred rampami nestal, ale niekto by z dialky prichadzal k priecestiu prave v okamihu ked uz skoncili blikat svetla (ale rampy su este stale dole), mohol by ich lahsie prehliadnut. Blikajuce cervene svetla predsa len z dialky lepsie vidno, ako spustene rampy s opryskanou farbou...
2. 8. 2019 10:48
prevence primární
neboli výchova. Čím více techniky bude hlídat bezpečnost, tím méně budou lidé opatrní a budou spoléhat na druhé. Je to trend, ale není to správný trend. Řidičák není společenská povinnost, ale dobrovolně získané oprávnění. Jako držitel se musím chovat nějak, pakliže se tak nechovám, musím nést odpovědnost za svoje chování. V plném důsledku. SŽDC ani nikdo jiný s tím nic nenadělá. Vše ostatní jsou zbytečné řeči.
2. 8. 2019 10:45
Re: Závory klamou
No v každém případě by takové chování závor bylo daleko čitelnější
Avatar - Mikesus
2. 8. 2019 10:35
Re: Závory klamou
S tím souhlasím, bohužel i to se může stát. Je to ovšem řádově menší pravděpodobnost, než když viník vjede do cesty autu.
2. 8. 2019 09:56
Re: Závory klamou
Představ si situaci, kdy projede vlak, zhasnou červená světla a teprve poté začnou se zvedat závory. Během zvedání závor však vjede do obvodu přejezdu další vlak po druhé koleji a přejezdové zařízení začne opět blikat. Toho si však řidič nemusí všimnout a vjede na přejezd bez toho, aniž by tušil, že se k němu řítí další vlak s tím, že bude mít méně času, než znovu začnou padat závory, což je jistě nebezpečná chvíle, zvlášť jedná-li se třeba o kamion. Proto je bezpečnější, pokud se to provede opačně a vjede-li vlak do obvodu ještě před ukončením zvedání závor, ty zas spadnou zpět. Vlak může vjet do obvodu i těsně po skončení blikání - v takovém případě se přejezdový cyklus spustí úplně na čisto a řidič má na rozdíl od předcházejícího příkladu plný čas na průjezd přejezdem, takže vadí méně, pokud si toho taktéž nevšimme. To máme ale posychrované v zákoně taky v paragrafu 29 odst. 3, kde se píše, že řidič nesmí zbytečně prodlužovat dobu přejíždění přejezdu. Toto a dále např. zákaz objíždění tramvaje vlevo jsou věci, které se opravdu vyplatí dodržovat. Pár sešrotovaných aut po nedodržení obou věcí už jsem viděl.