Pojišťovna chtěla ochudit řidiče o 25.000 Kč. Pomohlo mu až rozhodnutí Ústavního soudu

Prezentace klienta
Řidič požadoval po pojišťovně viníka nehody úhradu škody na svém vozidle. Ačkoli se cena opravy vyšplhala až na 70.000 Kč, zaplatila pojišťovna pouze část. Proti argumentu pojišťovny, že se opravou vůz zhodnotil, zafungovala právní ochrana.

Nevinný rodinný výlet po Česku nabral nečekaný směr, když se rodině připletl do cesty nepozorný řidič dodávky. Z vedlejší ulice vjel na hlavní, aniž by dal přednost projíždějícímu osobnímu vozu, a způsobil tak nepříjemnou srážku. Ačkoli se nehoda stala v poměrně nízké rychlosti, nikomu se nic nestalo a viditelné poškození si odvezly zejména karosérie vozů, následná náprava škody stála řidiče osobního vozu nemalé úsilí.

Povinné ručení je základ

Sjednání pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, lidově povinného ručení, patří k základním povinnostem každého majitele motorového vozu. Slouží především k tomu, aby bylo možné kompenzovat škodu lidem, kterým řidič vozidla způsobí újmu na zdraví nebo na majetku. Řidič dodávky, který nehodu způsobil, povinné ručení sjednané měl a také nedělal nejmenší problémy s jeho využitím. Ochotně přiznal svou vinu a vyplnil a podepsal s řidičem osobního vozu záznam o nehodě.

Ochota viníka neznamená součinnost pojišťovny

Záznam o nehodě řidič osobního vozu odeslal pojišťovně viníka. Pojišťovna řidiče kontaktovala a společně si vyjasnili detaily ohledně způsobu opravy jeho vozu poškozeného nehodou. Řidič na základě pokynů dopravil vozidlo smluvnímu autoservisu k odstranění všech závad. Přestože se zprvu poškození jevilo vcelku banálně, bylo nakonec třeba vyměnit několik dílů a také vůz částečně přelakovat. Cena opravy se tak vyšplhala až na 70.000 Kč. Pravé překvapení však přišlo až následně.

Když si řidič odvezl vůz ze servisu s očekáváním, že se o fakturu dle domluvy postará pojišťovna, dozvěděl se, že pojišťovna uhradí pouze 45.000 Kč a zbytek musí doplatit on jako majitel vozidla. Pojišťovna své stanovisko odůvodnila tím, že byly vyměněné díly již vlivem času opotřebené, a jejich výměnou tak vlastně došlo ke zhodnocení vozidla. Proto pojišťovna neproplatí celou částku za dodání nových dílů a jejich následnou montáž.

Ústavní soud stojí za poškozenými

V ten okamžik zasáhla společnost D.A.S. právní ochrana, u které měl majitel vozidla sjednané pojištění právní ochrany pro řidiče, a obrátila se na pojišťovnu s rozsáhlou právní argumentací, která zahrnovala i odkazy na dosavadní rozhodnutí Ústavního soudu. Z tohoto rozhodnutí vyplývá, že následkem dopravní nehody se vůz nezhodnocuje, ba se právě naopak jeho hodnota snižuje, a pojišťovna je tedy vždy povinna uhradit škodu v takové výši, aby mohlo být vozidlo uvedeno do stejně provozuschopného stavu jako před nehodou.

Právně podložená výzva společnosti D.A.S. nakonec zachránila řidiči 25.000 Kč, které by v případě uposlechnutí instrukcí pojišťovny musel zaplatit ze svého. V porovnání s řádově stokorunami měsíčně, které ho stojí pojištění právní ochrany, se tak jednalo o řádnou úsporu nejen peněz, ale také nervů a času.

Prezentace klienta
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly