Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polovina ojetin v ČR vykázala po koupi skryté technické problémy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (44)
Téměř polovina tuzemských zákazníků se po koupi ojetého vozu potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Tři čtvrtiny reklamací skončily z pohledu zákazníka neúspěšně.

Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA), jehož výsledky má ČTK k dispozici.

Nejčastější závady byly v elektronice vozidla (15 procent), v motoru (13 procent) a na podvozku (šest procent). Přibližně devět procent zákazníků následně zjistilo, že auto bylo v minulosti havarované. Náklady na opravu koupených vozidel z druhé ruky se nejvíce pohybují od 20.000 do 50.000 Kč.

V ČR se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Záruku na ojeté vozidlo poskytuje jen desetina prodejců. Pokud ji vůbec obchodník ve smlouvě poskytuje, pohybuje se v řádu do šesti měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců.

"Pouze velké autobazary či dealerství poskytují u ojetých vozů delší záruky v rámci speciálního pojištění. Základním předpokladem je ale jasně prověřený původ a servisní historie," uvedl předseda AOOA Jiří Grund.

Mezi největší nástrahy trhu ojetých vozidel patří nedostatek poskytovaných podkladů k ověření technického stavu vozu a jeho historie. Například servisní knížku vidělo před prodejem jen 15 procent kupujících, přičemž podrobnou servisní historii bylo schopno doložit jen deset procent prodejců. Podrobná informace o technickém stavu vozidla a jeho předchozích haváriích a opravách byla součástí jen 11 procent kupních smluv.

Průměrná cena za ojetý automobil byla podle průzkumu 176.000 Kč, nejpreferovanější značka je Škoda s třetinovým podílem na trhu. Průměrný věk ojetiny je 13 let.

Počet prodaných ojetých aut v ČR se loni zvýšil o šest procent na 700.000 vozů. Z toho 164.000 pořízených vozů představoval dovoz a 536.000 aut bylo koupeno v tuzemsku. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá ověřováním původu vozidel.

Ze 700.000 ojetin bylo zhruba 374.000 prodáno mezi soukromými osobami a 326.000 prodali obchodníci. Z toho více než tři čtvrtiny prodaly autobazary a zbytek autorizovaní prodejci vozidel v rámci importérských certifikovaných programů a leasingové společnosti.

Celkově autobazary i soukromí prodejci loni podle statistiky AAA Auto nabízeli 1,09 milionu ojetých aut, což byl meziroční nárůst o 158.000 aut.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (44)
25. 3. 2017 08:09
Re: Áčka
Já si vybral dobře, kupujte jen to co si pořádně prověříte. To platí všude, ne jen v těch zmiňovaných áčkách.
25. 3. 2017 08:06
Re: Nojo
Zlatě koupit nějaké dvouleté než dovezenou slátaninu s nejasným původem deset let starou, do které člověk cpe peníze. Asi proto ty dobré autobazary rostou..
24. 3. 2017 08:22
Nojo
Nojo, není ojetina jako ojetina. Pokud se předešlí majitel staral o údržbu vozidla, tak jak se patří vypadá to jinak než když s tím jezdí a myslí si, že auto jezdí jen na palivo a to je celé:D i takový se najdou... hold když si jdu koupit ojetý vůz musím počítat s tím, že to auto není nesmrtelné.
21. 3. 2017 22:15
Re: ....
Já jsem třeba koupil dodávku forda tranzita, která měla najeto pouho pouhých 150 tisíc, ročník 2005, je to snad nejznámější dodávka tady. A podle stavu vozidla jsem nevěřil tomu, že má najeto tolik, kolik v áčkách udávali, myslel jsem že mě berou na hůl. Tak jsem to vzal do servisu a opravdu tolik najeto má. Prostě jsem zjistil, že když auto stojí někde pár let na dvorku a nikdo se o něj nestará, tak může být v horším stavu, než kdyby měla najeto dvakrát tolik. Fakt mi přijde, že to řeší jenom noviny :-!
21. 3. 2017 21:29
tenký led
No je to jako chodit po tenkým ledě, sám bych ojetiny neprodával, člověk ví, že práce s lidma je ošemetná a je hrozně jednoduchý si stěžovat na kraviny a psát všude jenom negativní recenze, jelikož málokdo napíše pozitivní, že áno. A jak už tu zaznělo, když si koupim milion let starý auto, tak nemůžu počítat s tím, že ještě milion let vydrží