Pontiac Aztek: Americká obludka v dobovém testu MotorWeeku
Značka Pontiac už patří minulosti, nepřežila řízený bankrot koncernu General Motors, definitivně byla zrušena v říjnu 2010. Jedním z nejvýraznějších aut (a také hřebíčků do rakve) v posledním období její historie bylo SUV Aztek. Poprvé se objevilo jako koncept před šestnácti lety a už tehdy vzbuzoval jeho vzhled, jehož návrhu velel Tom Peters, kontroverze. Jenže neházejme na něj vinu, velcí šéfové jeho původní skici dost změnili, protože prioritou byla úspora nákladů a crossover představili dokonce proti jeho vůli! Do sériové výroby, která byla zahájena v červenci 2000, se vnější design sice trochu uklidnil ale i tak je Aztek považován za jedno z nejošklivějších aut historie, běžně obsazuje v takových žebříčcích první místa.
Nepovedla se hlavně příď s prapodivně rozdělenými hlavními a směrovými světly. Maska chladiče byla také rozseknuta na dvě části. Blatníky dostaly výrazné prolisy a prosklená záď extravagantní zlom, který však okoukalo i několik dalších výrobců. Ta se vyklápěla vzhůru, spodní ocelová část víka naopak dolů. Najde se samozřejmě hrstka lidí, kterým přijde minimálně alespoň originální... S vnějšími tvary ostře kontrastoval sportovně laděný interiér. Pod kapotou „Indiána“ vrčel výhradně vidlicový šestiválec 3,35 l/136 kW spojený se čtyřstupňovým automatem, ale zájemci měli na výběr pohon buď přední nápravy, nebo obou, kam putovalo vždy až 285 N.m.
Azteku samozřejmě nelze upřít praktičnost, Pontiac k němu dodával dokonce výbavu pro kempování. Také pasažéři vzadu měli při velkorysém rozvoru náprav 2,75 m a naopak skromnější délce necelých 4,63 m královský prostor pro nohy. To ostatně chválí i John Davis z MotorWeeku, stejně jako vyjímatelnou chlazenou schránku mezi předními sedadly a ovládání rádia ze zavazadelníku! Jízdu označil za svižnou a příjemnou, připouští ovšem, že vzhled polarizuje.
Našlo se celkem 119.694 odvážlivců, kteří si výstřední SUV postavili do garáží. Poslední vozy se ale prodaly až v roce 2007, přitom výroba v mexickém Ramos Arizpe skončila už v říjnu 2005. V období 2001-2003 si Američané koupili vždy přes 27 tisíc aut, i tak se jednalo na tamní poměry o komerční propadák, protože původní odhady GM byly trojnásobné. To ale může znamenat jedno: příšerka má šanci stát se vyhledávaným youngtimerem. Většina lidí ji ale pořád nenávidí, je jim odporná a zůstává pro ně nepovedeným vtipem.
10 nejošklivějších aut historie podle Auto.cz |
AMC Gremlin (1970-1978) |
Citroën Ami 6 (1961-1971) |
Fiat Multipla (1998-2010) |
Hyundai Veloster (2011-dosud) |
Chrysler PT Cruiser (2000-2010) |
Nissan Juke (2008-dosud) |
Pontiac Aztek (2000-2005) |
Renault Vel Satis (2002-2009) |
SsangYong Actyon (2005-2011) |
SsangYong Rodius (2004-2013) |