Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Poprvé na silnici se čtyřokou Škodou Octavia. Změnila se dramaticky i jízda?

David Bureš
Diskuze (355)
V souvislosti s faceliftem octavie se mluví hlavně o nové čtyřoké přídi. Změn je ale více!

Modernizovaná Škoda Octavia po svém odhalení vzbudila bouřlivé emoce. Množství kritiky se v internetových diskuzích sneslo na přepracovaný design, jemuž dominují rozdělené hlavní světlomety, až se zapomnělo na další novinky, které facelift přivezl. A právě na ty jsme se zaměřili při první jízdě s modernizovanou octavií. Poprvé jsme ji vyzkoušeli na mezinárodní jízdní prezentaci v okolí portugalského Porta.

Než se však zaměřím na samotné jízdní dojmy, krátce se zastavím u tolikrát komentované přídě s širší maskou chladiče a rozdělenými světlomety, jejichž vnitřní část slouží pro dálková světla a vnější pro potkávací. Musím totiž souhlasit s kolegou Honzou Mičkou, který tvrdil, že ve skutečnosti vůz vypadá lépe než na prvních zveřejněných fotografiích. Vskutku si počkejte na reálné setkání, protože ve skutečnosti čtyřoká octavia vypadá zajímavě, a to zvlášť v případě verze s full-LED světlomety. Pravdou ale je, že hodně záleží na zvoleném kabátě. Jestliže v červené, modré nebo tmavě šedé karoserii to vozu sluší, třeba v šampaňské moc ne.

Teď už ale pojďme k interiéru, design je ryze subjektivní věc, a tak se zaměřme spíše na prvky, které lze už objektivně porovnat. Vnitřek totiž zdobí nový multimediální systém, jehož poznávacím znakem je vedle nové grafiky větší displej. Ten má v závislosti na verzi úhlopříčku 6,5“, 8“ nebo 9,2“, přičemž není žádný překvapením, že na mezinárodní prezentaci se automobilka chlubila především vrcholnou verzí Columbus s největší nabízenou obrazovkou.

Video se připravuje ...

Ta je s více než devíti palci opravdu obří, přičemž se chlubí jasným obrazem a skvělým rozlišením, které činí 1280 × 640 pixelů. Chválíme i velice rychlé reakce systému na dotek ruky, díky čemuž tolik nevadí nahrazení konvenčních tlačítek dotykovými plochami. Na druhou stranu se nám s tradičními tlačítky přece jen lépe pracuje, třeba ovládání hlasitosti rádia bylo díky kruhovému ovladači jednodušší (dnes ho nahradila dvě tlačítka). Nevýhodou je navíc i fakt, že se lesklé dotykové plochy rychle zamastí, načež hned středovou desku zdobí otisky prstů. To bohužel platí i nově použité leskle černé plasty, které mají k obrazovce opticky ladit. Dotykové plochy jsou ale bohužel moderní trend, na který Škoda musela reagovat. Bohužel ne vždy je moderní řešení lepší volbou.

Za to k ovládání multimediálního systému výhrad nemáme. Je jednoduché a přehledné, menu je samozřejmě kompletně v českém jazyce. Bonusem je pak u infotainmentu Columbus vysokorychlostní LTE připojení k internetu, případně mobilní online služby Škoda Connect. Díky nim si řidič může svoji cestu naplánovat již doma a poté vybrané cíle a trasy přenést do navigace auta, případně na dálku ovládat vybrané funkce vozu. Octavia může třeba na dálku zablikat nebo zatroubit, aby ho majitel na parkovišti snadno našel. Jen ty mapové poklady i nadále prezentující leckteré kozí stezky za vedlejší silnici moc nepotěší.

Interiér modernizované octavie ale není jen o novém multimediálním systému. Na stropě se po vzoru kodiaqu objevilo tlačítko pro tísňové volání, tzv. eCall bude totiž od roku 2018 v Evropě povinný. Držák nápojů mezi předními sedadly pak na dně doplnily speciální hrboly, díky nimž lze lahev otevřít jednou rukou. Cestující vzadu pak nově mají k dispozici dva USB vstupy pro nabití chytrých telefonů nebo jiných přístrojů, zatímco řidič může nově využívat vyhřívaný volant. V zavazadelníku kombíku se navíc objevuje i vyjímatelná diodová svítilna.

A jak modernizovaná octavia jezdí? Zkoušený motor, zážehový tříválec 1.0 TSI o výkonu 85 kW a točivém momentu 200 N.m už známe, a tak jen v krátkosti. Nově se stává základní motorizací (nižší výkon nabídne jen 1.4 TSI G-Tec s 81 kW na stlačený zemní plyn), přičemž jako takový naprosto stačí. Přeplňované litrové „téesíčko“ aktuálně neváháme zařadit mezi nejlepší tříválce na trhu. Pokud ho držíte mezi 2000 až 5000 otáčkami, má dostatek síly a je naprosto kultivovaný. A navíc je perfektně odhlučněn, takže by jeho tři válce hádal jen málokdo.

To už ale víme, stejně jako to, že umí být úsporný. Testovací trasa nás zavedla na dálnice a okresní silnice, na nichž jsme motoru občas dali napít pěkně do dna, přesto se výsledný průměr zastavil na velice slušné hodnotě 6,3 litru na 100 kilometrů. To opravdu chválíme! Výhradu tak máme jen jedinou, šestistupňová manuální převodovka se nám sice obecně líbí, testovaný exemplář ale občas odmítal zařadit třetí převodový stupeň. Zřejmě se ale jednalo jen o vadu konkrétního kousku. V jiných octaviích s manuálem se nám to nestávalo.

Co nás však více zajímalo, byl podvozek modernizované octavie. Ten totiž prošel zásadními změnami. Konstruktéři rozšířili rozchod zadní nápravy, a to v závislosti na verzi zadní nápravě o 20 až 30 mm. Více se rozšiřovalo u silnějších variant s víceprvkovou zadní nápravou, hodnota 20 mm platí pro octavii s vlečenou nápravou, tedy pro vozy do výkonu 110 kW. Výjimkou zůstává model na CNG, který kvůli plynovým nádržím zůstává u vyspělejší zadní nápravy, a to přestože má výkon „jen“ 81 kW.

Související úpravy nastavení znamenají, že octavia je po faceliftu pohodlnějším autem než dosud. Podvozek octavie byl dobrým kompromisem mezi komfortem a jistotou za volantem, „německá“ tuhost ale mohla na rozbitých cestách někdy vadit. Modernizovaná octavia si jistotou uchovala, nadále zatáčky umí řezat jednu za druhou, zároveň ale přidala na plavnosti. Nerovnosti tak žehlí lépe než dosud, stejně tak i odhlučnění podvozku se zlepšilo. Alespoň v případě modelu poháněného 1.0 TSI se 17palcovými koly a standardním podvozkem s jednoduchou zadní nápravou.

Právě jeho komfort nás natolik zaujal, že jsme se rozhodli vyzkoušet podvozek i ostatních modelů. Vyšší komfort jsme zaznamenali také v případě aut s motory 1.8 TSI a 1.4 TSI G-Tec pod kapotou. V prvním případě se jednalo o automobil s příplatkovými adaptivními tlumiči, zatímco druhý měl neadaptivní podvozek, avšak víceprvkovou zadní nápravu. Naopak kombi s motorem 2.0 TDI (110 kW), převodovkou DSG a adaptivními tlumiči nás tolik nenadchlo. Převodovka zmatkovala a občas razantně měnila převody jak nějaký drsný sporťák, zatímco podvozek by stálo za to lépe odhlučnit. A ani ten komfort nebyl takový jako u jiných testovaných modelů.

Na definitivní verdikt si přesto zatím počkáme. Přece jen jsme v Portugalsku jezdili na neznámých cestách, a tak si pohodlnější octavii ještě prověříme na dobře známých českých silnicích. Přesto se zdá, že se inovovaná octavia inspirovala komfortem kodiaqu. A to by ničemu nevadilo...

Stejně tak si zatím počkáme i na detailnější rozbor bezpečnostních systémů, které obohatily výbavu. Hlídání mrtvého úhlu nicméně na portugalských silnicích fungovalo spolehlivě. Octavia přitom mrtvé úhly nesleduje jen na dálnici, ale také při couvání – při vyjíždění z parkovacího místa upozorní na hrozící srážku. Novinkou je i Trailer Assist známý z volkswagenů nebo kodiaqu, který usnadňuje couvání s přívěsem. Řidič pomocí otočného spínače nastavujícího zpětná zrcátka zvolí směr couvání a auto už se postará o zbytek – stačí jen ovládat plyn. Manoeuvre Assist pak zastaví vůz při couvání, pokud řidič navzdory varování parkovacích senzorů nereaguje na překážku.

David Bureš
Diskuze (355)
6. 3. 2017 19:43
vw v krizi
tak můžu být na sebe pyšný ,zažil jsem octávku od kolébky do hrobu...každá písnička jednou skončí....
23. 2. 2017 11:54
Dizajn fakt nejde
Kdo ví jestli Kabáňovi 4 světla nedali jako rozkaz z VW :-) Aby ne, Octavie kombi je(dnes asi již byla :-) ) prý nejprodávanější kombi segmentu C v EU, tož Golf Variant a Leon St by zaplakali, možná brala trh i Passatu...

11. 2. 2017 03:58
A to je in ?
Ten Čaban nebo jak ho nazívají věděl, kdy vzít včas draka.
9. 2. 2017 15:47
Re: TSI spotřeba
myslím,že by ses taky sžil - [odkaz]
9. 2. 2017 15:31
Re: Foukačka
[odkaz]