Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Poprvé za volantem nového BMW 5 Touring. Je tak dobré jako sedan?

David Bureš
Diskuze (8)
Nejnovější generace sedanu řady 5 nás nadchla. Je tak dobrý i kombík? Zjišťovali jsme to v okolí Mnichova.

BMW letos postupně uvádí na trh novou generaci řady 5. Sedan se začal v Česku prodávat v únoru, přičemž od zahájení jeho prodeje jsme již stihli otestovat skvělou benzinovou verzi 540i xDrive a naftovou variantu 530d porovnali s přímým konkurentem v podobě Mercedesu E 350 d. Nyní přišel čas kombíku, který jsme si poprvé vyzkoušeli na mezinárodní jízdní prezentaci odehrávající se v jeho domovském prostředí, na autobahnech a klikatých okreskách v okolí Mnichova.

Zatímco sedan pětkové řady se prodává již v sedmé generaci, kombi přijíždí teprve v páté generaci. Model Touring nabídku 5-Series obohatil až na začátku devadesátých let spolu s příchodem tehdejší třetí generace sedanu. Od té doby se však stal důležitou součástí nabídky značky, což je patrné i na prodejích – od roku 1991 BMW prodalo přes milion exemplářů 5 Touring. Netřeba dodávat, že naprostá většina z nich se prodá v Evropě (96 %), kde kombíky jsou obecně v oblibě.

BMW 5 Touring přitom podle slov svých tvůrců má těžší úkol než sedan. Musí totiž zvládnout jak roli reprezentativního vozidla (která je primární u sedanu), tak zároveň rodinného auta. Nestačí tak jen zajímavý vzhled nebo komfort, ale také praktičnost. Povedlo se to?

570 litrů v zádi

Tím nejdůležitějším prvkem u kombíku je samozřejmě zavazadlový prostor, který se s objemem 570 litrů oproti sedanu zvětšil o 40 litrů. V mezigeneračním srovnání to ale tak velký rozdíl není, je to o nevýznamných 10 litrů více než u předchozího Touringu. A navíc ani v konkurenčním srovnání to není zrovna obr. Proti Audi A6 Avant je to sice o pět litrů více, na Mercedes-Benz E kombi to ale ani zdaleka nestačí. Velký kombík ze Stuttgartu nabízí obří prostor o objemu 640 litrů.

Pětka se mu ale snaží konkurovat praktičností. Zadní sedadla jsou elektricky sklopná v poměru 40:20:40, přičemž po jejich sklopení vznikne takřka rovná plocha bez ostrého schodu. I nadále Touring používá dvojité otevírání kufru – vedle celého víka lze otevřít jen zadní okno, díky němuž můžete drobnostmi snadněji vyplnit volné prostory mezi velkými zavazadly. Jsou ty i háčky na drobnosti nebo ližiny na uchycení bagáže. Zcela bez chyb to ale není. Dvojitá podlaha se sice otevírá pomocí plynové vzpěry, ta je ale umístěna uprostřed tohoto prostoru, což jeho využití značně omezuje. Osobám s výškou 190 centimetrů pak bude vadit i nízko se otevírající víko.

Video se připravuje ...

Design i technika Touringu vychází ze sedanu, největším rozdílem jsou samozřejmě zadní partie, která jsou ze stylistického hlediska vlastně jen evolucí předchůdce. Oproti němu novinka narostla do všech směrů, s délkou 4.943 mm o 36 mm delší, s šířkou 1.868 mm o osm milimetrů širší a s výškou 1.498 mm o 10 mm vyšší. Natáhl se i rozvor, 2.975 mm (stejně jako u sedanu) je o sedm milimetrů více než u předchozí generace.

Interiér jsme dopodrobna vyzkoušeli už u sedanu, a tak jen v rychlosti. Oproti minulé generaci pětky nebo třeba oproti aktuální X5 se výrazně zlepšil výběr a zpracování materiálů. Kůže je jemnější, jednotlivé plochy působí hodnotněji než dosud. Snad jen ten lesklý černý dekor, použitý bohužel i na tlačítku výstražných světel a ovladači bezpečnostních asistentů, rychle ztratí lesk kvůli otiskům prstů.

Sedí se hezky nízko, přičemž sedačky s nebývale měkkými hlavovými opěrkami jsou velice pohodlné. Testované vozy byly bohatě vybaveny, což znamenalo nejen úžasný „eMkový“ volant se silným věncem z jemňounké kůže, ale také třeba pohodlná sedadla s masážní funkcí. Ta sice potěší, Mercedes ji má ale přece jen ještě příjemnější.

Stačí dvoulitr?

Na trh nová pětka vstoupila s nabídkou čtyř přeplňovaných motorů, dvou benzinových a dvou naftových, které postupně doplní i další jednotky. Ty zážehové zastupují dvoulitrový čtyřválec 30i (185 kW) a třílitrový šestiválec 40i (250 kW) dodávaný výhradně s pohonem všech kol, zatímco z turbodieselů jsou to rovněž čtyřválec (20d se 140 kW) a šestiválec (30d se 195 kW), který nabízí možnost mezi pohonem zadních kol a příplatkovou čtyřkolkou. Přestože se s příchodem nové generace pětky preference českých zákazníků trochu mění, českým prodejům v této kategorii nadále vládne nafta (218 dieselových pětek za první čtyři měsíce roku proti 22 benzinovým), a proto jsme na jízdní prezentaci testovali výhradně turbodiesely.

BMW 5 Touring – základní technická data a české ceny
Verze 530i 540i xDrive 520d 530d 530d xDrive
Zdvihový objem [cm3] 1998 2998 1995 2993 2993
Válce/ventily 4/4 6/4 4/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 185/5200-6500 250/5500-6500 140/4000 195/4000 195/4000
Točivý moment [N.m/min] 350/1450-4800 450/1380-5200 400/1750-2500 620/2000-2500 620/2000-2500
Převodovka 8A 8A 6M (8A) 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 250 250 230 (225) 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,5 5,1 8,0 (7,8) 5,8 5,6
Komb. spotř. [l/100 km] 5,8 7,3 4,5 (4,3) 4,7 5,3
Základní cena [Kč] 1.472.900 1.700.400 1.365.000 (1.425.970) 1.606.800 1.671.800

Vzali jsme to hezky popořadě a začali nejslabším motorem v aktuální nabídce, naftovým dvoulitrem s obchodním označením 20d. Tento agregát přeplňovaný turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek a vstřikováním common-rail se solenoidovými vstřikovači pracujícími až při tlaku 2000 bar je naladěn na výkon 140 kW a točivý moment 400 N.m, který je dostupný v pásmu od 1750 do 2500 otáček.

Dvoulitrový naftový čtyřválec hraje roli základního motoru, což dokazují i několikeré dotazy zástupců BMW, zda nám přišla jeho síla dostatečná. Pro ně i pro potenciální zájemce máme dobrou zprávu, 20d je důstojný základ pro tento model. Jezdili jsme tedy jen ve třech a s prázdným zavazadelníkem, přesto vůz i na dálnici zrychloval jako nic. Jeho nižší síla se začala projevovat až kolem nějakých 140 km/h, kdy to na čtyři válce a dva litry objemu začalo být už trochu moc. Nebýt ale přímého srovnání s třílitrovým šestiválcem, testovaným jen o pár hodin později, možná bychom si toho ani nevšimli.

Výhodou dvoulitru je přitom také skvělé odhlučnění. Nízko nad volnoběhem možná zaznamenáte lehké dunění, ve vyšších otáčkách byste ale vznětový původ podle zvuku jen těžce odhadovali, tak je turbodiesel kultivovaný. Ono obecně je pětka skvěle odhlučněným vozem, jestli se u Touringu bojíte nějakého hučení, tak typického pro mnohé kombíky, můžete obavy zahodit stranou. I ve vysoké rychlosti zůstávala pětka tichá, jen lehce se projevoval šumící vítr kolem vnějších zpětných zrcátek.

Dvoulitrový turbodiesel je sice v základu spárovaný s šestistupňovým manuálem, v této třídě už ale hraje prim automat, který je v tomto případě dodáván za poměrně tučný příplatek 60.970 korun. Rozhodně se ale tato investice vyplatí, protože vyzkoušená osmistupňová převodovka nemá chybu, jak je u BMW zvykem. Řadí hladce, rychle a logicky, v závislosti na aktuálním jízdním stylu. Automat se dokonce zvládne přizpůsobit zvolené trase, když podřazuje před odbočkou, aby brzdil motorem, nebo reaguje na zatáčky před sebou, aby zbytečně neřadil sem a tam.

Parádní třílitr

Jestliže dvoulitrový čtyřválec nás uspokojil jako dostatečný motor, třílitrový šestiválec je pro Touring ideálním motorem. Jeho techniku nemá smysl blíže představovat, řadový motor s piezoelektrickými vstřikovači pracujícími až při tlaku 2500 bar a přeplňováním turbem s variabilní geometrií lopatek dobře známe. Agregát se 195 kW a 620 N.m už má síly na rozdávání, a to v celém spektru otáček. Už samotný rozjezd je výrazně dramatičtější než u dvoulitru, stejně tak akcelerace ve vyšších rychlostech působí lehce, bez jakéhokoliv zaváhání. Tohle je zkrátka ideální motor pro řádění na německém autobahnu.

Šestiválec je s automatem spárován již standardně, přičemž spolupráce je snad ještě lepší než u čtyřválce. Rozhodně lepší je pak zvuk. Dvoulitr sice prakticky není slyšet, když ho ale občas uslyšíte, nemá moc charakterní tón, zatímco třílitr příjemně brumlá, aniž by hlasitě otravoval posádku. V tomto ohledu zkrátka objem a počet válců nenahradíte, ať si někteří výrobci říkají, co chtějí.

Hlasem pro třílitr je i cena, příplatek proti vznětovému dvoulitru s automatem činí asi 181.000 korun, což na první pohled není málo, jenže ve srovnání s konkurencí od čtyř kruhů a trojcípé hvězdy si za šest válců připlatíte za nižší částku. A navíc ani ty provozní náklady v reálném prostředí nebudou o tolik vyšší než u čtyřválce. S oběma verzemi jsme jeli obdobné trasy kombinující dálnice a okresní silnice v okolí Mnichova, kde jsme zkoušeli i schopnosti auta. Zatímco se čtyřválcem svižné tempo znamenalo průměr 8,5 litrů na 100 km, třílitr jel v takových podmínkách za 9,2 l/100 km.

Komfort i dynamika

Přestože většina v Česku prodaných pětek disponuje pohonem všech kol (225 z 241 registrovaných kusů za první třetinu roku), všechny vozy testované v okolí Mnichova byly ve variantě „sDrive,“ tedy s pohonem pouze zadní nápravy. A v takovém případě Touring dokazuje, že posádku nejen pohodlně odveze, ale také řidiče sveze s úsměvem od ucha k uchu.

Síla šesti válců posílaná jen na zadní kola je už opravdu závratná, což znamená, že se Touring dokáže utrhnout, když mu dáte pokyn. Za běžných podmínek je přísně stabilní, stačí ale povypínat elektronické pomocníky a najednou klidně jede i bokem. Pokud něco takového očekáváte od velkého kombi, je zadokolka tou opravou volbou.

S ohledem na své vnější rozměry jezdí pětka opravdu famózně, ochotně mění směr, aniž by působila těžkopádně. Autu v tomto pomáhá nová platforma OKL, použitá již v sedanu, která díky použití lehčích materiálů ušetřila asi 100 kilogramů. Jen hliníkové víko zavazadelníku místo ocelového uspořilo 4,5 kilogramu, zatímco lehčí zadní diferenciál šest kilogramů. Vliv samozřejmě hraje i příplatková natáčecí zadní náprava, kterou je možné objednávat také k xDrivu. Díky tomu se tak velikost a hmotnost vozu se začíná projevovat opravdu jen v hodně utažených zatáčkách nebo při rychlostech, které by děti na zadních sedadlech nebo pes v zavazadelníku zvládali jen se zsinalými tvářemi a nutností dlouhé pauzy na čerstvém vzduchu. Úkol pobavit při víkendové projížďce tak 5 Touring zvládne na jedničku.

Dynamické schopnosti přitom nejsou podřízeny komfortu. Pravověrní fanoušci mnichovské značky by dokonce možná prohlásili, že je nová 5-Series až moc pohodlná a houpavá. Jenže na německých silnicích se komfort odpružení zdál jako naprosto ideální balanc mezi komfortem a dynamikou.

Stejně jako u sedanu tu máme lichoběžníkové zavěšení vpředu a pětiprvkové zavěšení vzadu, které je však standardně doplněno o vzduchově tlumiče samočinně udržující světlou výšku. Lehká změna proti tříprostorové verzi se přitom povedla na jedničku. Testovací trasy nás sice provedly hlavně pro krásně hlaďoučkých silničkách, i těch pár nerovností ale auto měkoučce překonalo. Testované vozy sice byly vyzbrojeny adaptivními tlumiči, i ve sportovním režimu si ale vůz s výtluky poradil na jedničku. Snad jen osmnáctipalcová kola byla občas slyšet více, než bychom čekali.

A pokud zrovna nebudete chtít za volantem dovádět, ale raději se necháte povozit, BMW má na to odpověď. K dispozici je záplava jízdních asistentů včetně dálkového zaparkování pomocí klíčku (více viz. přiložené video) nebo asistent pro jízdu v kolonách. Pětka sice nadále vyžaduje držet ruce na volantu, což výrobce vysvětluje aktuální legislativou, jakmile je ale sejmete, stačí jen po výzvě automobilu na něj položit prst a jedete dál. Auto zvládne rovněž samo změnit jízdní pruh, stačí delší čas podržet ovladač směrových světel a pokud je kolem vás volno, automaticky přejedete.

Video se připravuje ...

Adaptivní tempomat pak spolupracuje s rozpoznáváním dopravních značek (které mimochodem varuje i před stopkami) a dokáže se přizpůsobit povolenému limitu. Jakmile tak auto spatří před sebou omezení rychlosti, stačí ťuknout do tlačítka minus a vůz na tuto hodnotu samočinně zpomalí, bez ohledu na to, jak rychle právě jede. To samé samozřejmě platí i pro zrychlení.

Závěr

Jestliže jste se báli, zda nové 5 Touring bude jezdit hůře než sedan, máme pro vás dobrou zprávu. I kombík jezdí naprosto parádně, ať už se právě vezete do práce nebo právě dovádíte na oblíbených silničkách. Jestliže tak kombík potřebujete kvůli jeho většímu a praktičtějšímu kufru, nemalý příplatek za Touring činící 72.800 korun se rozhodně vyplatí. Já osobně bych si ale vystačil se sedanem a tyto částku klidně ušetřil. Lépe jezdící kombi ale teď budete hledat jen těžko...

David Bureš
Diskuze (8)
13. 5. 2017 23:12
Re: Nové motorizace-sedan a combi
No a mě se kulaté zase nelíbí. :-) Je to individuální.
13. 5. 2017 17:47
Re: Nevím proč jsem dnes naivně děkoval ...
Já už si čtu acz pouze přes appku na mobilu. Žádné vyskakovací reklamy, žádné autorun videa. Jenom doufám, že si tento příspěvek nepřečte redakce a neučiní tomuto stavu nápravu :-)
Avatar - speedfred
12. 5. 2017 21:42
Re: Nevím proč jsem dnes naivně děkoval ...
v kompe mi občas nejaké videá spustia,ale v telefone zatiaľ ništ.
Avatar - Machýrek
12. 5. 2017 21:37
Re: Nové motorizace-sedan a combi
294 kW vyzdimat z naftovyho trilitru.. zijeme asi v dost dobry dobe ;-)

Nova 5er je nadherna. V sedanu. Nejsem fanda kombi, takze "zpraseni" sedanu hodnotit nebudu. Ale obecne, jedina vec, kterou bych vytknul, jsou ty patvary koncovek vyfuku, nejhezci jsou stejne kulaty.
Avatar - _Karel_
12. 5. 2017 19:56
Re: Nevím proč jsem dnes naivně děkoval ...
A když už se to zas.raný video samo spustí, začně kravál reklamy. Ok, vypnu na videu zvuk. Reklama dojede, naskočí samotné video a - co by jste řekli - naskočí zase zvuk.
Nevím, jestli je to schválně, nebo jsou jen tak neschopní, obojí je možný.
I na některých jiných stránkách naskakují zas.raný videa, ale nikde mi po dojetí reklamy nenaskočí podruhé zvuk.
:no: :no: :no: