Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Portugalská rallye po 1. etapě: Pronásledovaný Tänak

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Estonská posádka Ott Tänak a Martin Järveoja vede s továrním vozem Ford Fiesta WRC´17 po úvodní etapě Portugalské rallye, šestém podniku letošního mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Vyhráli jednu rychlostní zkoušku a mají náskok 4,6 sekundy před španělskou dvojicí Dani Sordó a Marc Marti (Hyundai i20 Coupe WRC). O další čtyři desetiny sekundy zpět jsou lídři šampionátu Sebastien Ogier a Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC ´17).

V dosavadních devíti rychlostních zkouškách bylo zatím šest lídrů. Po první erzetě se o první místo dělili Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupe WRC) a Mads Ostberg (Ford Fiesta WRC´17). Následně se vystřídali na prvním místě Hayden Paddon (Hyundai i20 Coupe WRC), Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC), Kris Meeke (Citroën C3 WRC) a od šesté zkoušky je v čele Portugalské rallye Ott Tänak (Ford Fiesta WRC´17).

Dokáže konečně vyhrát?

Devětadvacetiletý Tänak má za sebou 71 podniků světového šampionátu, ale dosud žádné vítězství. Loni v Polsku ho v o výhru připravil defekt pneumatiky a teď má před sebou další šanci. „Na začátku pátečního programu to nebylo ono a některé úseky v lese byly příliš měkké. Pak jsme udělali změny v nastavení podvozku a to se osvědčilo, i kdy jsem občas byl trochu moc široký do zatáček. Před dvěma městskými erzetami se mi navíc povedlo trochu poškodit vůz, ale jsme v cíli a v sobotu nás čeká tvrdá práce,“ uvedl Tänak.

Obhájce titulu Sebastien Ogier doplácel na pozici lídra šampionátu, který musí první den soutěže startovat první a tím pádem čistit soupeřům trať. Vyhrál jednu rychlostní zkoušku, ale to byl první průjezd městským úsekem Braga. „Hodně to klouzalo a auto lítalo místy ze strany na stranu. S prvním dnem můžu být spokojený. Nešlo jet rychleji, neudělal jsem chybu a šlapal opravdu naplno. V sobotu to bude o něčem jiném, slibuje si Ogier.

Úspěch nezopakuje

Na své loňské prvenství nenaváže Kris Meeke (Citroën C3 WRC). Nebodoval na Korsice, v Argentině dvakrát havaroval a první den v Portugalsku poškodil zavěšení kola. Po páté erzetě sice vedl, ale v následující měl pomalý defekt a v šesté zkoušce přišel o naděje.

Z trojice továrních jezdců Toyota Gazoo Racing si zatím vede nejlépe Juho Hänninen, který je sedmý. Hned za ním, ale o 1:12,5 minuty zpět figuruje jeho týmový kolega Esapekka Lappi, který debutuje za volantem speciálu WRC. Až třináctý je Jari-Matti Latvala, který na sedmé rychlostní zkoušce otočil vůz přes střechu. „Hned na začátku erzety při druhých ostrých brzdách auto nezastavilo. Trefilo břeh a šlo přes střechu. Poškodili jsme výfuk a museli zpomalit,“ vysvětloval Latvala ztrátu téměř pěti minut.

Ostberg neměl náladu

Smolařem se stal Mads Ostberg, který startuje ve společném soukromém týmu Jipocar Onebet WRT s Martinem Prokopem. Norský pilot byl po čtvrté zkoušce na devátém místě s mankem pouhých 16,4 sekundy, ale v té další ztratil 3:27,5 minuty. „Měli jsme pomalý defekt. Vypadalo to, že to dojedeme, ale po kilometru to už byla jenom jízda po disku. Museli jsme ho vyměnit. Zabralo to víc času, protože disk byl prasklý. Další erzetu jsme jen projeli. Upřímně? Mám úplně po náladě. Líbí se mi souboje a ne jízda ve ztracené pozici, ve které jsem teď,“ bručel zjevně zklamaný Ostberg v servisní zóně.

Čtrnáctou příčku drží zatím český jezdec Martin Prokop, který letos debutuje v mistrovství světa, ale už má na kontě 118 startů ve světovém šampionátu. Letos startoval na Rallye Dakar, kde skončil v kategorii automobilů na skvělém jedenáctém místě. Následovaly dva podniky ve Světovém poháru v cross-country a čtvrtá pozice v Kataru.

V Portugalsku začal na devatenáctém místě a po prvním dnu mu patří čtrnáctá příčka. „Ovladatelnost auta je skvělá a můžeme zrychlovat. Změnil jsem styl jízdy a auto teď lépe sedí v zatáčkách. Užívám si to,“ pochvaloval si Prokop, kterému nevzal náladu ani defekt pravého předního kola.

V kategorii WRC2 zatím kraluje Nor Andreas Mikkelsen, který letos potřetí startuje v barvách továrního týmu Škoda Motorsport. Po prvním dnu Portugalské rallye vede téměř o minutu před Finem Teemu Suninenem (Ford Fiesta R5). Třetím do skandinávské party na stupních vítězů aktuálně je Pontus Tidemand, švédský pilot mladoboleslavského týmu.

„Ve voze se cítím velmi dobře, již od začátku jsme byli schopni vytvořit si značný náskok. Ale do konce rallye zbývá ještě dlouhá cesta a na tomto rozbitém povrchu je snadné dostat defekt. Chci si vytvořit komfortní náskok, abych měl prostor při případné výměně kola nebo nutnosti jet několik kilometrů s prázdnou pneumatikou,“ zhodnotil Mikkelsen situaci z prvního dne. Letos už dvakrát s Fabií R5 vyhrál hodnocení WRC2, v Monte Carlu a Korsice.

Průběžné pořadí (po 9 z 19 RZ): 1. Tänak, Järveoja (Est./Ford Fiesta WRC´17) 1:37:18,5; 2. Sordó, Martí (Šp./Hyundai i20 Coupe WRC) +4,6; 3. Ogier, Ingrassia (Fr./Ford Fiesta WRC´17) +5,0; 4. Breen, Martin (Irl., Brit./Citroën C3 WRC) +12,9; 5. Evnas, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC´17) +18,3; 6. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyuindai i20 Coupe WRC) +22,7; 7. Hänninen, Lindström (Fin./Toyota Yaris WRC) +52,0; 8. Lappi, Ferm (Fin./Škoda Fabia R5) +1:12,3 (1. v kategorii WRC2); 9. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Škoda Fabia R5) +3:17,8 (2. v kategorii WRC2); 10. Ostberg, Floene (Nor./Ford Fiesta WRC´17) +3:50,0; … 14. Prokop, Tománek (ČR/Ford Fiesta WRC) +6:28,2.

Další program Portugalská rallye

Sobota – 9.08 RZ10 (17,43 km); 9.46 RZ11 (22,30 km); 11.04 RZ12 (37,55 km); 15.08 RZ13 (17,43 km); 15.46 RZ14 (22,30 km), 17.04 RZ15 (37,55 km).

Neděle – 9.08 RZ16 (11,18 km); 09.30 RZ17 (11,91 km); 10.20 RZ18 (8,66 km); 12.18 RZ19 (11,18 km).

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
20. 5. 2017 10:45
Fotky
Fotky parádní díky za to :yes: :-!