Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před startem Německé rallye: Dosáhne Tänak na hattrick

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)

Estonský jezdec Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) nastupuje jako lídr mistrovství světa v automobilových soutěžích do Německé rallye, která je desátým podnikem seriálu. Po výhrách v předchozích dvou letech je blízko vítěznému hattricku.

Manko 22 bodů má obhájce titulu Francouz Sebastien Ogier (Citroën C3 WRC) a o další tři body zpět je Belgičan Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC).

Zkrátka nepřijdou ani čeští diváci, kterých bývá tradičně kolem německých silnic značné množství. Potřetí v sezoně se v podniku světového šampionátu představí Jan Kopecký (Fabia R5) z továrního týmu Škoda Motorsport. Chybět nebude ani jeho týmový kolega a lídr kategorie WRC 2 Pro Kalle Rovanperä z Finska, který vede hodnocení kategorie WRC 2 Pro.

 

Tři dny rozmanitého terénu

 

Rallye Deutschland má každý den jiný charakter. První se točí mezi moselskými vinicemi s častými vracečkami a výjimkou nebývají výlety do vinice. Druhý den vede přes rozbíječské terény ve vojenském výcvikovém areálu Baumholder. Povrch je zde bývá i kluzký a lemovaný velkými betonovými bloky zvanými „Hinkelstein“. Tady jsou na programu dva průjezdy nejdelší rychlostní zkouškou soutěže Panzerplatte, která měří 41,17 kilometrů. Závěrečná etapa soutěže se odehrává na cestách s četnými změnami povrchu a rychlými, úzkými uličkami kolem servisního parku u jezera Bostalsee a dalším průjezdu vinicemi. Počasí bývá často proměnlivé, což komplikuje výběr pneumatik a nastavení vozu.

 

Soutěž je součástí světového šampionátu od sezony 2002 s výjimkou roku 2009. Nejčastějším vítězem je Francouz Sébastien Loeb, jenž triumfoval devětkrát, ale v letošní startovní listině chybí. Mezi 56 přihlášenými posádkami je dvanáct posádek se speciály WRC, z toho jedenáct továrních. Dalších 29 jich nastupuje s modely kategorie R5. Na účastníky čeká devatenáct rychlostních zkoušek v celkové délce 344,04 kilometrů. Soutěž tradičně uzavře rychlostní zkouška nazvaná Power Stage (11,69 km), kde prvních pět jezdců bere bonusové body od pěti do jednoho.

Toyota se chystá útočit

Tovární tým Toyota Gazoo Racing má svého jezdce Ott Tänaka na pozici lídra v hodnocení jezdců. V klasifikaci týmů ztrácí na vedoucí Hyundai 24 bodů, což je ztráta, která se dá smazat během jedné soutěže.

Tommi Mäkinen (šéf týmu): „Náš fantastický výsledek ve Finsku byl mimořádně důležitý pro obě jezdecké i týmové počítání. Všichni věříme, že na něj dokážeme navázat i v Německu. V tomto podniku vidíme šance velmi nadějně a doufáme v další skvělý výsledek. Na této rallye může jezdce mnohé nachytat, ať již na vinicích nebo na cestách v prostoru Baumholder, takže musíte zkrátka našemu vozu důvěřovat a plně se soustředit. Za každou chybu se tady tvrdě platí.“

Video se připravuje ...

Ott Tänak: „Rallye v Německu mám samozřejmě velmi rád. Společně s Martinem (navigátor Jarveoja) jsme tam dvakrát po sobě zvítězili a naším letošním cílem je zvýšit tento počet na tři. Určitě to není snadná soutěž. Minulý rok to bylo jedno z nejtěžších vítězství v mé závodní kariéře. Konkurence byla hodně silná, a tak jsem musel hned od začátku dost tlačit. Tolik různých povrchů v rámci jedné rallye je pro jezdce velká výzva, jet rychle na všech površích a neudělal přitom žádnou chybu. Důležitou roli často hraje i počasí, ale to je velmi těžké předpovídat.“

Jari-Matti Latvala: „Je skvělé, že jsme se ve Finsku dostali na stupně vítězů. Před podnikem v Německu se tak cítím více v klidu. Loni jsme sahali dokonce po druhém místě, poslední den nás sice zastavil jeden problém, ale víme, že tam dokážeme být silní. Poslední asfaltová soutěž na Korsice byla pro mě těžká, ale už jsme hodně zapracovali při našem testování v Německu. Povedlo se nám odladit brzdy a přední nápravu. Mám z vozu velmi dobrý pocit.“

Kris Meeke: „Po sérii podniků na šotolině se těším na asfalt. Z dosavadních jízd s Yarisem WRC na asfaltu mám skvělý pocit, tak snad to bude platit i v Německu. Tento podnik je náročný kvůli třem odlišným typům terénu, a navíc se tam mezi erzetami často může změnit počasí. V minulosti se mi tady dařilo, a tak doufám, že dokážu pro tým zajet dobrý výsledek.“

Ogier chce šampionát otočit

Druhý v průběžném pořadí Sebastien Ogier triumfoval na Německé rallye třikrát v letech 2011 (Citroën DS3 WRC), 2015 a 2016 (vždy Volkswagen Polo R WRC). V posledních dvou soutěžích se mu nedařilo. Naposledy byl na stupních vítězů po Portugalsku začátkem června. Na Sardinii dojel na 41. místě, ale získal čtyři body v Power Stage, ve Finsku byl pátý. Tím přišel o pozici lídra šampionátu, kterou chce logicky vybojovat zpět.

Pierre Budar (šéf týmu): „Po našem druhém místě ve Finsku bude cílem udržet dobrou dynamiku na tomto atypickém asfaltu. Rádi bychom dosáhli na další pódiové umístění a zkusili stáhnout Sebastienovu ztrátu v hodnocení jednotlivců. Navíc přicházíme s inovacemi na motoru, takže máme důvod si věřit.“

Sébastien Ogier: „Přijíždím do Německa s cílem zvrátit současný vývoj v šampionátu. Minulý rok nám velká starost o pneumatiky zabránila v razantnějším útoku. Bude složité najít správný kompromis mezi rychlým tempem a snahou neudělat defekt, který vás vyřazuje z boje o podium.“

Esapekka Lappi: „Červnové testy v podobném terénu jako jdeme druhý den, se ukázaly jako velice přesvědčivé. Cítil jsem se při řízení C3 WRC velice pohodlně. Podařilo se nám vybrat i dobré nastavení auta, takže jsem připraven na tuto složitou soutěž nejenom po stránce rychlosti.

Neuvillova vítězná vložka

Třetí jezdec průběžného pořadí Thierry Neuville (Hyundai i20 Coupé WRC) si pauzu od konce července po Finské rallye zpestřil startem v seriálu cestovních vozů ADAC TCR Germany s modelem i30 TCR. Na německém Nürburgringu byl nejrychlejší v kvalifikaci a vyhrál jeden závod. Ve druhém startoval z desátého místa, ale za deště a po výměně pneumatik ho dokončil na osmé příčce.

„Byla to opravdu náramná zábava. Vždy mě nadchne, když dosáhnu dobrého výsledku. Start byl sice obtížný, ale podařil se mi. Brzy se mi povedlo najít rytmus a jet ideální stopu. Pouze v závěru mi začaly odcházet pneumatiky a já se musel postarat, aby vydržely až do cíle,“ uvedl Neuville.

Pokud jde o Německou rallye, právě tady se v roce 2014 radoval ze svého prvního vítězství v podniku mistrovství světa. Loni tady obsadil druhé místo. Pro jeho zaměstnavatele se jedná o domácí soutěž, neboť tým sídlí v německém Alzenau. „Zdejší podnik je náramně těžký, i když to možná tak nevypadá. Každý den jedete na jiném povrchu. Budeme se snažit tahat od začátku,“ prohlásil obrýlený Belgičan.

Video se připravuje ...

Rovanperä chce vyhrát popáté

Po čtyřech vítězstvích v kategorii WRC 2 Pro na šotolinových soutěžích, včetně domácí Finské rallye, se aktuálně vedoucí posádka kategorie WRC 2 Pro ve složení Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen (oba Finsko) vydává na asfaltové trati německé rallye ADAC Rallye Deutschland. Za volantem vozu Škoda Fabia R5 evo na tratích v Sársku a Porýní-Falcí budou chtít na německém asfaltu rozšířit své vedení v dané kategorii.

Junior týmu Škoda jel v loňském roce právě v Německu svoji první čistě asfaltovou rallye v pozici továrního jezdce Škoda Motorsport. Dokončil ji na druhém místě v kategorii a získal cenné zkušenosti, které se bude snažit letos zužitkovat. „Úspěšně jsem absolvoval předzávodní test a už se na Německou rallye moc těším. Na poslední Rallye Bohemia jsem v hezkém souboji s Janem vítězstvím demonstroval své schopnosti. Očekávám, že v Německu mi opět bude těžkým soupeřem. Vždyť ve své kategorii Jan vyhrál již v letech 2015 a 2018. Na vítězství ale budou mít spadeno i další silní jezdci a asfaltoví specialisté,“ řekl před soutěží Rovanperä.

 

Kopecký: Vyvarovat se defektům

 

Jejich týmoví kolegové Jan Kopecký a Pavel Dresler, kteří si víkend před Německou rallye zajistili vítězstvím na Barum Czech Rally Zlín již sedmý titul mistrů České republiky, chtějí v Německu po druhých místech v Portugalsku a Itálii dosáhnout dalšího špičkového výsledku. Posádka chce navázat na zdejší nejlepší umístění ve své kategorii v roce 2018, které bylo jedním ze základů jejich zisku mistrovského titulu v kategorii WRC 2.

 

Loňský vítěz Německé rallye v kategorii WRC 2 Jan Kopecký před startem řekl: „Nejdůležitější je vyvarovat se defektům. Minulý rok jsem v kategorii WRC 2 vedl, když mě na známé Panzerplatte ve vojenském újezdu Baumholder potkal defekt. I tak se mi ale stíhací jízdou podařilo v mé kategorii vyhrát. Mým cílem pro letošní rok je vyvarovat se těchto potíží a dojet si pro prvenství. To bych si určitě chtěl zopakovat,“ uvedl Kopecký.

Šéf Škoda Motorsport Michal Hrabánek před startem německého podniku uvedl: „Kallemu a Janovi se zatím podařilo dvakrát dojet do cíle na prvních dvou místech, bylo to v Portugalsku a Itálii. O Janově rychlosti na asfaltu nelze pochybovat, Kalle již stihl dokázat, že i na tomto povrchu dokáže být rychlý. Těšíme se na vzrušující souboj o vítězství. Oba jezdci samozřejmě vědí, že potřebujeme dosáhnout dobrých výsledků jako tým, aby si náš tým Škoda Motorsport udržel vedoucí pozici v hodnocení výrobců v rámci kategorie WRC 2 Pro.“

 

Škoda je nejsilnější mezi R5

 

Na Německé rallye, která je desátou zastávkou mistrovství světa, bude značka Škoda se šesti novými modely Fabia R5 evo a sedmi předchozími modely nejsilnější značkou z 29 startujících vozů R5. V kategorii WRC 2 pro soukromé týmy podporuje Škoda Deutschland dva dřívější mistry Německa. Oba pojedou s novým vozem Fabia R5 evo. Mistr Německa v letech 2016 a 2017 Fabian Kreim a v současnosti vedoucí muž sezóny 2019 pojede se spolujezdcem Tobiasem Braunem. Postaví se postaví aktuálně úřadujícími mistru Německa Marijanovi Griebelovi se spolujezdcem Pirminem Winklhoferem.

 

Věděli jste, že…

  • se v roce 2002 poprvé objevila ADAC Rallye Deutschland v kalendáři mistrovství světa a vznikla sloučením dvou předchozích soutěží ADAC Rallye Deutschland a AvD Hunsrück Rallye?
  • se v roce 2017 centrum soutěže a servisní zázemí přestěhovaly z historického románského města Trier do dovolenkového regionu Bostalsee ve spolkové zemi Sársko, kde zůstává dodnes?
  • měnící se podmínky a různé druhy asfaltu vyžadují nalezení odpovídajícího kompromisu z hlediska nastavení podvozku a volby pneumatik?
  • velký známý skok „Gina“ s délkou kolem 40 metrů na rychlostní zkoušce v prostoru Baumholderse jmenuje po známé italské herečce Lollobrigidě?
  • bylo zákazníkům prodáno už přibližně 280 vozů Škoda Fabia R5, z nichž je od července již 13 v modernizovaném provedení Škoda Fabia R5 evo? Čtyři z nich se zúčastní Německé rallyev rukách soukromých týmů a další dva nasadí tovární tým Škoda.

 

Program Německé rallye

Čtvrtek – 19.08 RZ1 (5,20 km).

Pátek – 10.14 RZ2 (19,44 km); 11.08 RZ3 (22,00 km); 12.43 RZ4 (9,27 km); 15.42 RZ5 (19,44 km); 16.36 RZ6 (22,00 km), 18.11 RZ7 (9,27 km).

Sobota – 8.09 RZ8 (14,78 km); 9.12 RZ9 (12,28 km); 11.09 RZ10 (14,78 km); 12.12 RZ11 (12,28 km); 15.08 RZ12 (10,73 km); 15.46 RZ13 (41,17 km); 18.53 RZ14 (10,73 km); 19.31 RZ15 (41,17 km).

Neděle – 7.46 RZ16 (28,06 km); 9.41 RZ17 (11,69 km); 10.10 RZ18 (28,06 km); 12.18 RZ19 (11,69 km) – Power Stage.

 

Průběžné pořadí MS (po 9 z 14 rallye)

Jezdci: 1. Tänak (Est./Toyota Yaris WRC) 180; 2. Ogier (Fr./Citroën C3 WRC) 158; 3. Neuville (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) 155; 4. Evans (Brit./Ford Fiesta WRC) 78; 5. Mikkelsen (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) 71; 6. Suninen (Fin./Ford Fiesta WRC) 66; 7. Meeke (Brit./Toyota Yaris WRC) 60; 8. Lappi (Fin./Toyota Yaris WRC) 58; 9. Latvala (Fin./Toyota Yaris WRC) 56; 10. Sordó (Šp./Hyundai i20 Coupé WRC) 52; 11. Loeb (Fr./Hyundai i20 Coupé) 39; 12. Rovanperä (Fin./Škoda Fabia R5) 16; 13. Guerra (Mex./Škoda Fabia R5) 8; 14. Breen (Ir./Citroën CE WRC) 6; 15. Greensmith (Brit./Ford Fiesta R5) 6; 16. Bulacia Wilkinson (Bolívie/Škoda Fabia R5) 6; 17. Kopecký (ČR/Škoda Fabia R5 evo) 5; 18. Tidemand (Švéd./Ford Fiesta WRC) 4; 19. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 4; 20. Ostberg (Nor./Citroën C3 R5) 4; 21. Loubet (Fr./Škoda Fabia R5) 2; 22. Veiby (Dán./Citroën C3 R5) 2; 23. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 R5) 2; 24. Berqvist (Švéd./Ford Fiesta R5) 1; 25. Tuohino (Fin./Ford Fiesta WRC) 1; 26. Triviňo (Mex./Škoda Fabia R5) 1; 27. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 28. Heller (Chile/Ford Fiesta R5) 1, 29. Gryjazin (Rus./Škoda Fabia R5) 1.

Značky: 1. Hyundai Shell Mobis WRT 262; 2. Toyota Gazoo Racing WRT 238; 3. Citroën Total WRT 198; 4. M-Sport Ford WRT 158.

Vedení v soutěži: Tänak 79; Ogier 27; Neuville 18; Latvala 10; Sordó 9; Evans 8; Meeke 5; Suninen 5; Mikkelsen 3; Lappi 1.

Vyhrané RZ: Tänak 51, Neuville 24, Ogier 19; Latvala 16; Meeke 14, Mikkelsen 14; Evans 7; Loeb 6; Suninen 6; Sordó 5, Lappi 4; Huttunen 1.

 

 

 

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)

Doporučujeme

22. 8. 2019 22:04
"Dosáhne Tänak na hattick"
Pekný titulok, vážne. Len škoda, že po sebe nečítate, slovo hattick nepoznajú ani Angličania...