Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připlatili byste si za autonomní jízdu? Volkswagen ji zvažuje zpoplatnit hodinovým tarifem

David Bureš
Diskuze (47)

Digitalizace automobilů umožňuje nové formy příplatků. Volkswagen například zvažuje speciální zpoplatnění autonomní jízdy.

Příplatková výbava automobilů měla desítky let stejnou formu, léta se dalo připlatit za určitý prvek, který už jste měli v autě nastálo. Jenže s rozmachem digitalizace automobilů se rozmáhají i prvky, které si můžete dokoupit až v průběhu životního cyklu vozidla. A tento trend bude pokračovat. Možnost dalších příplatků dává totiž třeba autonomní jízda, která se i přes různé překážky stále rýsuje.

Potvrzují to i nedávná slova Thomase Ulbricha, nového člena představenstva značky Volkswagen, zodpovědného za vývoj. „Při autonomním řízení si dokážeme představit, že jej zapneme podle hodiny. Předpokládáme cenu kolem sedmi eur za hodinu,“ uvedl Ulbrich v nedávném rozhovoru pro německý Die Welt.

Konkrétně by to tedy mělo znamenat, že funkce autonomní jízdy by v autě nebyla dostupná vždy, ale pouze při zaplacení hodinového tarifu. Řidič by si tedy na dlouhých jízdách mohl třeba zaplatit za tři hodiny automatizované jízdy, které by jej vyšly na 21 eur (cca 530 korun). Pro mnohé zákazníky by to přitom mohla být lákavá nabídka - během jízdy by mohli třeba pracovat, čímž by ušetřili svůj čas.

Automobilka by takovým způsobem našla nové možnosti jak vydělat. To bude v nadcházející éře podstatné, protože s nástupem elektromobility se očekává snížení příjmů ze servisních center - u elektromobilů jsou totiž podstatně levnější pravidelná servisní údržba. Nemusí se u nich měnit olej nebo palivový filtr.

Navíc právě podobné příplatky se stávají dnes stále obvyklejší, spolu s tím, jak se z auta stává prostředek služby, a tak proč je nevyužít třeba pro zpoplatnění autonomní jízdy? Ulbrich přiznává, že Volkswagen takových příplatků chystá vícero, ostatně mluvilo se o nich už s příchodem ID.3. na trh. První takové služby mají být dostupné od druhého čtvrtletí roku 2022.

Pro Volkswagen je to další inspirace automobilkou Tesla. Ta už v minulosti prodávala vozy se 75kWh baterií, které však ve výchozím nastavení byly softwarově omezeny na využití 60 nebo 70 kWh kapacity akumulátoru. Plně využitelnou kapacitu si musel zákazník „odemknout“, za patřičný příplatek. Fungovat to ale může i naopak, když Tesla nedávno naopak na čas odemkla zákazníkům vyšší kapacitu, aby mohli odjet z míst zasažených hurikány nebo požáry.

Volkswagen se navíc chce Teslou inspirovat také dalším způsobem, umožní ve svých autech hrát na jejich obrazovkách videohry, aby se řidiči mohli zabavit při čekání na dobití na nabíjecí stanici. „V přestávkách během nabíjení, i když trvají jen 15 minut, chceme zákazníkům něco nabídnout,“ říká Ulbrich. Volkswagen si však podle jeho slov nechce tyto videohry vyvíjet sám, a tak zatím není jasné, jestli budou předinstalované od dodavatelů, nebo zda budou dostupné právě prostřednictvím příplatku, v podobě „obchodu aplikací“.

Odemknout video

David Bureš
Diskuze (47)

Doporučujeme

Avatar - palix
11. 6. 2021 19:53
Re: Proč ne
Pasažier v lietadle neručí za nič, ale pilot áno. Pokiaľ bude mať vodič volant - bude pilot, nie pasažier.
Aj v letectve sa stalo, že autopilot zlyhal, lebo dostal nesprávne informácie. Pritom autonómne auto má oveľa viac "prekážok" na vnímanie ako lietadlo (tak som to niekde čítal).
Ako sa nám cela situácia okolo autonómnych áut vyvíja, tak tu nebudú bežne jazdiť ani o 20 rokov. Všetko smeruje skôr niekde k obrazu Kuby - staré autá, o ktoré sa majitelia starajú všetkými možnými spôsobmi, aby si ich udržali...
Avatar - palix
11. 6. 2021 19:47
Re: VW je jednička v supermainstreamu
"VW je jednička v supermainstreamu "
preto nemám rád celý koncern VW, lebo je podľa mňa načincami "nadhodnotený"... V porovnaní s Fordom, Toyotou... nie je o nič lepší. Na druhej strane ja mám radšej veci, ktorých nie je všade ako maku.
Ale... každý nech si kúpi čo sa mu páči ;-)
Avatar - palix
11. 6. 2021 19:45
Re: VW je jednička v supermainstreamu
Ono ťažko hodnotiť rôzne systémy, pokiaľ ich človek nevyskúša dostatočne podrobne. Niekomu sa páči to od VW, lebo nič iné neskúsil. Z mojich skúsenosti napr Mazda povolí vodičovi (mne) celkom dosť (nemám toho veľa v aute). Ale nejazdím nejako agresívne.
Konkrétne som pred časom skúšal Škodu Scalu a to čo bolo tam by som v aute nechcel mať. Pri prekročení čiary (prázdna prehľadná cesta) auto nepríjemne ťahalo volant niekde... ja ako nezvyknutý som sa zľakol, že sa mi zablokoval volant :-! To iné autá zavibrujú a je pokoj...
Avatar - palix
11. 6. 2021 19:38
Re: Neváhám a beru
Len aby to neuvádzali iba ako takú "čerešničku na torte". Zákazník si povie - to by nebolo až také zlé... A nakoniec žiadne autonómne riadenie nebude a bude sa priplácať za klímu, vyhrievané sedadlá...
Ideálne to bude u jazdených áut = 2. , 3. majiteľ - budú mať plne vybavené autá, bez základných funkcii. Kto by platil drahé "výpalné" u auta za napr 5000€? Potom to v podstate bude nepredajné, alebo sa to bude "hackovať, crackovať..." :-!
Avatar - palix
11. 6. 2021 19:33
Re: no když to bude jako u některých her
Za všetko už zákazník zaplatil, takže firme to bude jedno a bude už len zarábať. Navyše - každé auto bude mať v podstate rovnakú výbavu, ktorá sa bude aktivovať podľa toho, čo sa zaplatí. Takže vlastne výroba zlacnie... + diely sa nakúpia vo väčšom množstve za lepšie ceny...

Na druhej strane auto bude pripojené na internet, bude aktualizované (novšia aktualizácia = často zhoršenie vlastnosti produktu - v zmysle "čo funguje, do toho sa nebabri") :-! ... Chcem ja vôbec také auto? NIE. Moje auto nikdy nebude "závislé" na internete ;-).