Prodej aut: Evropa se dále propadá, Amerika začíná růst
Prodej automobilů ve Francii v lednu klesl o 15 procent a dostal se na nejnižší lednovou úroveň za 16 let. V Itálii se prodej propadl téměř o 18 procent a ve Španělsku klesl zhruba o desetinu.
Ve Francii minulý měsíc klesal zejména odbyt vozů německé skupiny Volkswagen a amerických značek, jejichž odbyt klesl o více než 20 procent. Dvouciferný propad zaznamenala také domácí značka PSA Peugeot Citroën. Prodej vozů automobilky Renault se vyvíjel lépe než celý trh a díky levné rumunské značce Dacia oslabil jen o zhruba sedm procent.
Prodej automobilů klesl v lednu i v sousedním Španělsku, avšak mírnějším tempem. V meziročním srovnání se odbyt snížil o 9,6 procenta po prosincovém propadu o 13,4 procenta. Uvidíme, s jakým úspěchem se setká druhé kolo šrotovného, které ve Španělsku startuje 4. února 2013.
V Itálii se prodej podle ministerstva dopravy snížil o 17,6 procenta, tempo poklesu nicméně zpomalilo z prosincových 22,5 procenta.
Prodej nových aut v EU se loni snížil o 8,2 procenta na 12,053.904 vozů, což bylo minimum od roku 1995. Loňský propad byl nejvýraznější od roku 1993. Ze třinácti největších evropských trhů vzrostly pouze čtyři, mezi nimi byl s přírůstkem 0,4 procenta i český trh.
Naopak v USA se prodejům začíná dařit. Analytici podle agentury AP předpokládají, že celková lednová čísla překročí milion vozů a trh pravděpodobně vykáže meziroční nárůst o osm až 15 procent. Na oživení zájmu vydělává i Volkswagen, který si podle agentury Reuters v lednu v USA polepšil v meziročním srovnání o téměř sedm procent.
Výzkumná společnost Polk minulý měsíc předpověděla, že v celém letošním roce prodej v USA díky zlepšujícím se ekonomickým podmínkám stoupne o 6,6 procenta na 15,3 milionu vozů.