Prodeje nových automobilů v Číně nadále klesají, propadají se už 15 měsíců v řadě
Čínský automobilový trh, který dnes vícero velkých automobilek považuje za klíčový, ne a ne zastavit klesající prodeje.
Když vám řekneme, že v Číně se za celý letošní rok prodá nějakých 26 milionů automobilů, zní to jako skvělé číslo. V absolutních hodnotách to ale taková sláva není. Čínský trh se totiž musí vypořádat s neustávajícím poklesem prodejů, a pokud propočty pro zbytek roku nelžou, meziročně si automobilky v Číně pohorší o 8 %.
Ještě letos v létě se přitom odhadovalo, že prodeje na čínském trhu klesnou „jen“ o pět procent. O současné situaci promluvil Fu Bingfeng, výkonný místopředseda Čínské asociace výrobců automobilů. „Letos očekáváme, že celkové prodeje dosáhnou na 26 milionů aut,“ uvedl pro agenturu Reuters. Čím si pokles vysvětluje? Chápe jej jako výsledek transformace průmyslu, jenž žádá vyšší výrobní standardy, trh ovlivňuje i hon za nižšími emisemi a tzv. nové energetické vozy (NEV).
V roce 2018 se v Číně prodalo 28 milionů aut, tedy více, než letos, avšak už tenkrát to znamenalo meziroční sešup o tři procenta. Tehdy šlo přitom o vůbec první pokles prodejů od devadesátých let. Zohledníme-li statistiky, do kterých je naposledy započítáno září, klesají prodeje na čínském automobilovém trhu už 15 měsíců v řadě.
Fu Bingfeng si ale myslí, že tento trend brzy skončí a prodeje automobilů v Číně budou opět růst. Jeho odhady jsou dokonce mimořádně optimistické. Věří, že do konce roku 2023 se v zemi bude prodávat 30 milionů aut, přičemž tento počet může ještě růst. „Myslím si, že 40 milionů automobilů ročně je pomyslný strop čínského trhu s automobily,“ uvedl dále v rozhovoru.
I když jsou tyto prognózy lákavé, některé značky jim nevěří. Japonské Suzuki se dokonce stalo první značkou, která v Číně své vozy zcela přestala prodávat.
Vozy NEV (hybridy, elektromobily či vozy s palivovými články) zaznamenávají ještě výraznější pokles, což je způsobeno snížením státních dotací. V září došlo k meziročnímu sešupu o 34 %. Fu Bingfend tomu ale příliš velkou váhu nedává: „Vývoj nových energetických vozů je stále v rané fázi, takže mluvit o růstu tohoto segmentu zatím není moc smysluplné,“ uzavřel Bingfeng.