Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Projeli jsme revoluční Nissan Micra. Jak jezdí nová generace a proč má reproduktor v sedačce?

David Bureš
Diskuze (59)
Nissan označuje novou Micru za revoluční auto. Změnil se totiž její design, technika i velikost. A pozor, v žádném případě to není Clio s odlišnou karoserií!

Letošní rok bude ve znamení mezigenerační obměny v segmentu malých aut. Nedávno se začal prodávat nový Citroën C3, zanedlouho do prodeje vejde nová Kia Rio a nové generace svých zástupců letos chystají i Seat nebo Volkswagen. Své bude chtít říct také Nissan, který přijíždí s pátou generací Micry. Tu jsme si po prohlédnutí na loňském pařížském autosalonu poprvé vyzkoušeli na silnicích v okolí chorvatského Dubrovníku.

Nissan nové Micře hodně věří, chce díky ní po letech opět patřit do nejprodávanější desítky malých aut v Evropě. Automobil má zavzpomínat hlavně na úspěchy druhé generace, která se stala Evropským autem roku 1993. Jestliže té se prodalo 1,35 milionu kusů, následovníci už tak úspěšní nebyli. Třetí generace měla na svém kontě 822 tisíc prodaných exemplářů a ta aktuální čtvrtá už jen 404 tisíc.

Právě to je důvod, proč konstruktéři při vývoji nastupující generace vsadili na kompletní proměnu. Výrobce kvůli tomu neváhá novinku nazývat revolučním automobilem. Velkolepé prohlášení se pojí s mezigeneračním srovnáním, protože nová generace je kompletně jiná než předchůdce. Výrazně se změnil design, technika, výbava i místo výroby. Navíc Nissan zdůrazňuje, že z globálního modelu se opět stane automobil vyvinutý primárně podle evropských preferencí. V Chorvatsku tak nezbývalo než zjistit, nakolik se tyto revoluční změny povedly.

Je to ještě Micra?

Pokud byste postavili nejnovější a stávající generaci Micry vedle sebe (což se nám povedlo – mrkněte do galerie), vůbec byste nehádali, že to jsou dvě generace jednoho modelu. Tak se obě auta liší! Jestliže předchůdce vyznával roztomilé boubelaté linie, nastupující provedení vsadilo na agresivní křivky. Ten tam je vzhled auta pro holky, tohle je ryze maskulinní záležitost. Jestli to není na škodu, posuďte sami. Nám se totiž zdá, že malých roztomilých aut je stále méně, zatímco těch sportovně a agresivně tvarovaných stále více.

V duchu doby samozřejmě nemohou chybět personalizační prvky, které se Nissanu osvědčily už u Juku. K dispozici jsou tak různě barevné kryty zrcátek, lišty na dveřích nebo třeba polepy na kapotu nebo střechu. Právě na polepy se vztahuje tříletá záruka, která chrání případnou hrozbu jejich poničení v mycí lince.

Výrazný design inspirovaný konceptem Sway z roku 2015 však není jedinou změnou proti předchůdci, nová Micra rovněž výrazně vyrostla. S délkou 3.999 mm je dokonce o 174 mm delší než předchůdce s tím, že 75 mm připadá na rozvor natažený na 2.525 mm. Šířka činí 1.743 mm, o 78 mm více než u předchůdce. Naopak výška se kvůli sportovnějším proporcím snížila o 55 mm, na dnešních 1.455 mm. I přes mohutný nárůst rozměrů však Micra nepatří mezi největší zástupce segmentu malých aut, předchůdce byl opravdu malinký, a tak se novinka dnes posunula do středu třídy.

Nissan Micra – srovnání rozměrů s konkurenty
Model Nissan Micra Citroën C3 Kia Rio Renault Clio Škoda Fabia
Délka (mm) 3999 3996 4065 4062 3992
Šířka (mm) 1743 1749 1725 1732 1732
Výška (mm) 1455 1474 1450 1448 1467
Rozvor (mm) 2525 2540 2580 2589 2470
Objem zavazadelníku (mm) 300 300 325 300 330

Jestliže při pohledu na novou Micru vám bude tichý hlásek v hlavě šeptat Renault Clio, tak nejste až tak daleko od pravdy. Přestože obě auta z dílny aliance Renault-Nissan mají rozličné rozměry i naprosto jiný design zvenku i vevnitř, přece jen na nich najdeme nápadně shodné designérské prvky – podívejte se na boční siluetu, ať už na výrazně skloněné A sloupky, silné C sloupky nebo lišty ve dveřích.

Obě auta se navíc vyrábí ve francouzské továrně Flins, kam se produkce Micry kvůli logistice přesunula z Indie. Nissan přesto všechno zdůrazňuje, že oba malé hatchbacky mají jinou architekturu. V případě Renaultu se jedná o starší platformu B, zatímco základem Micry je modernější platforma V z dílny Nissanu, kterou najdeme už třeba v Notu. A proč Micra nepoužila základ Clia? Podle zástupců značky se v tuto chvíli jedná o zastaralou techniku, která bude v nastupující generaci malého renaultu (plánované zhruba za dva roky) nahrazena novou platformou, a tak byla raději použita vlastní architektura.

Reproduktor v opěrce sedadla řidiče

Na Clio si vzpomenete i po usazení se dovnitř Micry. Palubní deska zasahuje hluboko do kabiny, dolní pata čelního skla se nachází hodně daleko vpředu. Jinak je to ale svébytný automobil, Nissan použil i svá tlačítka, snad jen struktura některých ploch může připomínat Clio. Celkově ale Micra uvnitř působí jako dospělé auto. Výběr materiálů i jejich zpracování je až na výjimky bez chyb, posádka sedí v poctivých sedačkách a řidič v ruce třímá opravdu perfektní volant. Tříramenný volant pěkně vypadá a zároveň se velice dobře drží. Navíc se na něj na rozdíl od malého renaultu vešla tlačítka tempomatu i ovládání rádia.

Líbí se nám také posaz, na který Nissan kladl důraz. Volant i sedadlo řidiče mají široký rozsah nastavení. Řadicí páka je pěkně po ruce, stejně jako jednotlivé ovladače. Třeba vyhřívání sedadel není schováno někde mimo zorné pole jako v Cliu (z boku sedadel), ale na středovém panelu. Sedmipalcovou obrazovku multimediálního systému navíc doplňují větší tlačítka než v jiných nissanech, díky čemuž se dají snáze nahmatat. Vadí však široký středový tunel, který při jízdě tlačí řidiče do pravé nohy. Alespoň že je polstrován koženkou.

Milovníci individualizace se pak vyřádí i uvnitř, protože jsou k dispozici různě barevné dekory nebo čalounění sedadel. Unikátním prvkem je pak příplatkový hudební systém Bose personal. Součástí jeho souboru šesti reproduktorů jsou totiž i dva reproduktory umístěné v hlavové opěrce sedadla řidiče, které zatím žádný jiný malý hatchback nenabízí. Hlavní výhodou tohoto řešení je možnost vychutnat si prostorový zvuk v rozsahu 360°. Audiosystém byl firmou Bose vyvinut na míru Micře, naše zkušenosti ale dokazují, že hodně záleží na kvalitě pouštěné hudby. Zatímco běžné MP3 z mobilu v prostorovém zvuku nezaznamenáte, kvalitní hudbu z CD ano. A přiznali to i technici Bose, kteří bez bližších detailů říkají, že je zkrátka potřeba si pouštět hudbu v kvalitních formátech.

Při posazení se na zadní sedadla pak zjistíte, že Micra má s Cliem ještě jednu společnou vlastnost – omezený prostor na zadních sedadlech. Nissan totiž zůstává menší než renault (viz tabulka výše). Jelikož měřím 182 centimetrů, „za sebe“ jsem si sedl jen v případě, že jsem měl kolena zaražená do předních sedadel. Minimum prostoru jsem pak měl i nad hlavou. Zajímavý je přitom detail, že i nejlépe vybavené verze mají vzadu jen okna na kličky a ne elektricky ovládaná. Zavazadelník o objemu 300 litrů je ale podobný jako v jiných malých autech. Jedná se nicméně skutečně prostor pro zavazadla, do čísla není počítáno místo pro rezervu. Po sklopení zadních sedadel pak vzroste na 1.004 litrů.

Tři motory

V době příchodu na trh bude Micra dostupná se třemi motory. Benzinové jsou zastoupeny výhradně tříválci – atmosférickým litrem o výkonu 54 kW a přeplňovaným 0.9 IG-T se 70 kW, které doplňuje vznětový čtyřválec 1.5 dCi (66 kW). Jestliže vám připomínají nabídku renaultů, pak jste na správné cestě, v této oblasti se alianční spolupráce projevila.

Všechny agregáty jsou v tuto chvíli spárovány výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou. Automatu se Nissan do budoucna nebrání, už je dokonce potvrzen jeho příchod. Nabídnut bude v roce 2018, přičemž s největší pravděpodobností se bude jednat o CVT převodovku Xtronic Nissanu. Stále ale není vyloučeno ani nabídnutí dvouspojkového EDC známého z renaultů. Stejně tak se později rozšíří nabídka motorů, byť zatím není jasné, jakým směrem. Ve hvězdách zůstává také případná Micra Nismo.

Jízdní prezentaci jsme zprvu trávili za volantem exempláře s tříválcovou nula devítkou známou z Clia. Motor nabízí 66 kW, při funkci overboost až 70 kW, přičemž vrchol točivého momentu při této funkci vzroste ze 140 na maximálních 150 N.m. Už z Clia dobře víme, že motor nemá moc elánu v nízkých otáčkách, což platí i pro Micru. Nejlépe se agregát cítí ve středním pásmu, kde jeho síla lineárně roste.

Nissan Micra – technická data nabízených motorů
Motor 1.0 0.9 IG-T 1.5 dCi
Zdvihový objem [cm3] 998 898 1461
Válce/ventily 3/4 3/4 4/2
Největší výkon [kW/min] 54/6300 70/5500 66/4000
Točivý moment [N.m/min] 95/3500 150/2250 220/2000
Převodovka 5M 5M 5M
Max. rychlost [km/h] ? 175 179
Zrychlení 0-100 km/h [s] ? 12,1 11,9
Komb. spotřeba [l/100 km] ? 4,8 (4,4*) 3,7 (3,2*)
Pohotovostní h. [kg] 977 1001 1082
*Se start-stop systémem

V Micře je každopádně jednotka perfektně odhlučněna, určitě lépe než v Cliu. Posádka ji uslyší jen při plném zátahu, jinak o ní nebude vědět. Podobný jako v malém renaultu je i tuhý chod řadicí páky manuální převodovky, který působí až trochu nepřirozeně. Průměrná spotřeba pak na trase zahrnující výhradně okresní silnice s průjezdy chorvatských městeček dosáhla hodnoty 6,2 l/100 km, což je v dané kategorii běžné číslo.

Testovaný turbodiesel je pak o něco hlučnější, dává více najevo svůj jadrnější charakter známý z renaultů, v nízkých otáčkách poměrně duní. Díky točivému momentu 220 N.m jsou však rozjezdy s ním hladší než s benzinem, také v kopcích má větší elán. Při poklidné jízdě v okolí Dubrovníku se spotřeba nakonec zastavila na hodnotě 4,6 l/100 km.

A jak jezdí?

Nissan při prezentaci novinky zdůrazňoval, že konstruktéři při vývoji Micry páté generace kladli důraz na její jízdní vlastnosti, které byly laděny na evropských silnicích podle preferencí zdejších zákazníků. Nemohli jsme se tedy dočkat toho, jak se práce povedly.

První dojmy jsou pozitivní, byť dobře víme, že nová auta nejlépe prověří až test přímo v českých podmínkách. Na chorvatských silničkách se nicméně podvozek tvořený stejně jako v Cliu vzpěrami McPherson vpředu a tuhou torzní příčkou vzadu jevil slušně odhlučněn a ideálně nastaven. Na sedmnáctipalcových kolech automobil zůstává komfortní, stále ale dostatečně jistý. Srovnání testovaného benzinu a nafty pak dokazuje tvrdší naladění verze se vznětovým motorem, v jejímž případě už zvlášť příčné nerovnosti byly znát. Jistotě za volantem navíc pomáhá i slušné řízení, zatímco při vysokých rychlostech automobil zůstává tichý.

Díky „inteligentnímu systému regulace jízdy“ známému z SUV Nissanu se auto na příčných nerovnostech prakticky nehoupe – pomocí zadních brzd zmírňuje pohyby karoserie na terénních vlnách nebo příčných prazích. Vozu nechybí ani elektronická náhražka samosvorného diferenciálu přibrzďující v oblouku vnitřní kolo (tzv. inteligentní sledování dráhy vozu).

Dnes už ani v malém segmentu nemůže chybět bohatá výbava bezpečnostních pomocníků, přičemž Micra jako vůbec první zástupce segmentu nabízí aktivní asistent pro jízdu v pruzích a kamerový systém sledující okolí vozu, což pomáhá hlavně při parkování. Dále je možné Micru vybavit i rozpoznáváním dopravních značek omezujících rychlost, automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel nebo sledováním mrtvého úhlu. Za příplatek budou i full-LED světlomety nahrazující výchozí halogeny.

Závěr

Nissan Micra v páté generaci prošel revoluční proměnou, která se v mnoha ohledech povedla. Design už možná není tak roztomilý jako u předchůdce a z některých úhlů připomíná Renault Clio nebo třeba Ford Focus, své fanoušky si ale jistě najde. Navíc auto působí dospěle, ať už nabízenou výbavou ve stylu mnohem větších vozů nebo poctivě zhotovenou kabinou. I přes nárůst vnějších rozměrů je však vnitřní prostor omezený, a to hlavně na zadních sedadlech – Micra je zkrátka více auto pro dva než pro více osob. Otázkou je pak nabídka motorů – benzinový tříválec nás už moc nenadchnul v Cliu a o moc lépe se nejeví ani v Micře, alespoň že je dobře odhlučněn. Naopak vznětová patnáctistovka se jeví pohodově.

Na definitivní verdikt je ale zatím brzy. V segmentu malých aut hraje velkou roli cena, kterou Nissan zatím nezveřejnil. Českého ceníku se dočkáme nejspíše až v březnu, krátce před dubnovým příchodem prvních aut k tuzemským prodejcům. Pokud však bude cena nastavena rozumně, má Micra velkou šanci uspět i u nás. Vzpomínky na povedenou druhou generaci, Evropské auto roku 1993, se nám totiž při testování novinky v mnoha ohledech vracely.

David Bureš
Diskuze (59)
Avatar - Bgg027
26. 1. 2017 00:59
Zvuk
Jak překvapivý, že z mizernýho zdroje ani Bose slušnej zvuk nevyloudí... tvl, když ty data v MP3 nejsou, tak je prostě aparatura přehrát nemůže.
25. 1. 2017 22:36
Re: auto do mesta
Čo si predstavuješ po pojmom "normálny" benzínový motor? Ponuka je relatíne úzka, ale drvivá väčšina si zrejme vyberie
25. 1. 2017 22:15
Re: Další bezmotorové auto
Zrovna na 0,9 od renaultu sa zatiaľ žiadne desivé správy nešíria a zároveň si bezproblémov poradí aj s lpg...
25. 1. 2017 22:12
Re: Posun o světelné roky
K mestkému autu je ideálom automat a túto kombináciu s 1,2 tce maá renault celkom slušne odladenú :-!
Re: Jak jezdí nová generace?
Paródia paródie... ;-)