Qoros: S konvenčními auty to nevychází, značka se zaměří na elektrovozy
Qoros v roce 2013 šokoval automobilový svět, když na ženevském autosalonu ukázal velice povedený model 3 sedan. Zákazníky ale vůz příliš neoslovil ani v domovské Číně, a tak z velkolepých plánů na dobytí Evropy zatím sešlo. Značka navíc hodlá změnit svůj směr.
Zatímco dosud Qoros stavěl automobily kombinující zajímavou cenovku s bohatou výbavou, nově se chce zaměřit na supermoderní techniku. Automobilka z toho důvodu založila nové jednotky, první bude vyvíjet elektroauta, druhá pak systémy pro autonomní řízení.
Qoros věří, že moderní technika má šanci zákazníky zaujmout a zajistí firmě úspěšnou budoucnost. Vedle toho se společnost chce zabývat i alternativními formami vlastnictví osobních aut
Změna kurzu souvisí se změnami ve vedení automobilky. Firmu opouští její dosavadní generální ředitel Phil Murtaugh, který ve funkci působil teprve od začátku roku 2015. Prozatímním nástupcem se stává předseda představenstva Anning Chen, a to do té doby, než bude vybrána plnohodnotná náhrada za Murtaugha.
V oficiálním sdělení firma vysvětluje, že Murtaugh odchází z osobních důvodů. Vicepředseda společnosti Dan Cohen ale k odchodu říká, že akcionáři chtěli z Qorosu vybudovat něco speciálního a ne jen dalšího výrobce aut, což se ale zatím příliš nedaří. Podle Cohena by firma ve vedení ráda viděla nějakou vizionářskou osobu jak ze Silicon Valley. To Murtaugh jakožto bývalý šéf čínské divize koncernu General Motors asi příliš průkopnický nebyl.
Značka Qoros je společným projektem izraelské investiční společnosti Israel Corporation a čínské automobilky Chery Automobile. Firma na světlo světa vlétla ve velkém stylu, zaměstnala evropské odborníky, aby zajistila co nejvyšší kvalitu. Model 3 sedan na ženevském autosalonu 2013 veřejnost opravdu zaujal, start prodeje v roce 2014 se ale nevyvedl. Automobilka na čínském trhu tehdy prodala jen 7.000 aut, což je opravdu daleko za výrobní kapacitou nově vybudovaného závodu, který je projektován na produkci 150.000 vozů ročně.
V roce 2015 nebyl výsledek o moc lepší. Qoros na čínském trhu sice prodal 14.000 vozů, jeho plán ale počítal s prodejem 35.000 aut. V nabídce je vedle tříprostorového 3 sedanu ještě pětidveřový 3 Hatch a zvýšený hatchback 3 City SUV. Letos nabídku rozšíří 5 SUV.
Právě kvůli tvrdému střetu s realitou automobilka už dříve oddálila své evropské plány. Už letos chtěla expandovat do Evropy, zatím ale nadále zůstává jen na Slovensku, kde testuje zájem klientů. Kdy přesně se rozběhne prodej vozů Qoros na dalších evropských trzích, je ve hvězdách, představitelé značky dávali loni najevo, že s tímto krokem zatím nespěchají.