Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Qoros: S konvenčními auty to nevychází, značka se zaměří na elektrovozy

David Bureš
Diskuze (7)
V Číně sídlící automobilka Qoros financovaná z izraelských peněz se vedle elektromobilů zaměří i na systémy automatizovaného řízení.

Qoros v roce 2013 šokoval automobilový svět, když na ženevském autosalonu ukázal velice povedený model 3 sedan. Zákazníky ale vůz příliš neoslovil ani v domovské Číně, a tak z velkolepých plánů na dobytí Evropy zatím sešlo. Značka navíc hodlá změnit svůj směr.

Zatímco dosud Qoros stavěl automobily kombinující zajímavou cenovku s bohatou výbavou, nově se chce zaměřit na supermoderní techniku. Automobilka z toho důvodu založila nové jednotky, první bude vyvíjet elektroauta, druhá pak systémy pro autonomní řízení.

Qoros věří, že moderní technika má šanci zákazníky zaujmout a zajistí firmě úspěšnou budoucnost. Vedle toho se společnost chce zabývat i alternativními formami vlastnictví osobních aut

Změna kurzu souvisí se změnami ve vedení automobilky. Firmu opouští její dosavadní generální ředitel Phil Murtaugh, který ve funkci působil teprve od začátku roku 2015. Prozatímním nástupcem se stává předseda představenstva Anning Chen, a to do té doby, než bude vybrána plnohodnotná náhrada za Murtaugha.

V oficiálním sdělení firma vysvětluje, že Murtaugh odchází z osobních důvodů. Vicepředseda společnosti Dan Cohen ale k odchodu říká, že akcionáři chtěli z Qorosu vybudovat něco speciálního a ne jen dalšího výrobce aut, což se ale zatím příliš nedaří. Podle Cohena by firma ve vedení ráda viděla nějakou vizionářskou osobu jak ze Silicon Valley. To Murtaugh jakožto bývalý šéf čínské divize koncernu General Motors asi příliš průkopnický nebyl.

Značka Qoros je společným projektem izraelské investiční společnosti Israel Corporation a čínské automobilky Chery Automobile. Firma na světlo světa vlétla ve velkém stylu, zaměstnala evropské odborníky, aby zajistila co nejvyšší kvalitu. Model 3 sedan na ženevském autosalonu 2013 veřejnost opravdu zaujal, start prodeje v roce 2014 se ale nevyvedl. Automobilka na čínském trhu tehdy prodala jen 7.000 aut, což je opravdu daleko za výrobní kapacitou nově vybudovaného závodu, který je projektován na produkci 150.000 vozů ročně.

V roce 2015 nebyl výsledek o moc lepší. Qoros na čínském trhu sice prodal 14.000 vozů, jeho plán ale počítal s prodejem 35.000 aut. V nabídce je vedle tříprostorového 3 sedanu ještě pětidveřový 3 Hatch a zvýšený hatchback 3 City SUV. Letos nabídku rozšíří 5 SUV.

Právě kvůli tvrdému střetu s realitou automobilka už dříve oddálila své evropské plány. Už letos chtěla expandovat do Evropy, zatím ale nadále zůstává jen na Slovensku, kde testuje zájem klientů. Kdy přesně se rozběhne prodej vozů Qoros na dalších evropských trzích, je ve hvězdách, představitelé značky dávali loni najevo, že s tímto krokem zatím nespěchají.

David Bureš
Diskuze (7)
11. 1. 2016 09:45
úplne zle
tak vybehnúť na eu a nemať žiadnu históriu, technicky nič extra a cena jak za zavedené značky? Celé zle. A keď sa nezadarilo, tak že elká a nové techno? Opäť zle. Kto zožerie nové technológie od značky, ktorá si stihla pokaziť ešte neexistujúcu reputáciu? Niekedy žasnem, ako veľké firmy s množstvom peňazí urobia banálne strategické chyby. Ale myslím, že nikomu chýbať nebude.
11. 1. 2016 08:40
Re: Žádné překvapení
Těžba lithia a recyklace lithiových aku není žádný problém. Lithium se bude těžit i v ČR, tak uvidíš.
11. 1. 2016 01:08
Re: Žádné překvapení
Souhlas. Málokdo si uvědomuje že ty super čisté Li-ion baterie způsobují zamoření řek i oceánů rtutí, kyanidem a podobnými svinstvy. Lidé mají kontaminovanou vodu i půdu a umírají po tisících, dokonce i my díky tomu jíme kontaminované mořské ryby. A všechno proto, aby se pár "ekologicky smýšlejících" pracháčů mohlo plácat po zádech jak strašně šetří přírodu... Je to stejné jako s biopalivy - aby jich bylo dost, vypalují se ohromné plochy deštných pralesů a potom se suroviny pro výrobu vozí do Evropy nákladní lodí spalující nejhorší ropu a ze které doslova proudem teče kolem lodních šroubů olej. Každá plavba takové lodi způsobuje ohromnou devastaci nemluvě o tom, že díky biopalivům dnes plno chudých lidí hladoví - poptávka zvedla ceny. :no:
10. 1. 2016 21:01
Re: Žádné překvapení
Elektromobilita má jakous takous šanci možná tak u dodávek, jezdících ve velkých městech. Jinak je to naproto slepá ulička vývoje, jen si to někteří ekoblouznivci stále nechtějí přiznat. Zatím nikdy není schopen vyvinout a hlavně levně vyrobit baterie ani s polovičním poměrem energie a hmotnosti, než je palivová nádrž s benzínem či naftou. Elektromobily jsou schopny uspokojivých prodejů jen v zemích, kde je brutálně znásilněn trh jejich obrovskými dotacemi a naopak extrémním zdražením normálních vozů se spalovacím motorem (hlavně Dánsko). Jinak je vědecky dokázáno, že když se započte výroba nutná výměna baterií a potřebná výroba elektřiny, je produkce elektromobilů dokonce škodlivější pro životní prostředí, než běžná auta se spalovacími motory. Elektromobily si proto Qorus uričtě nepomůže! :-!
10. 1. 2016 18:05
Re: Žádné překvapení
presne tak, elektromobilita je ted nova zalezitost se spousta trhu ktery teprve ceka, a do rekneme roku 2018 ten trh stale bude cekat protoze zadna "zabehnuta" automobilka do te doby nehodla nabidnout nic co by melo potencial se prodavat ve vetsim mnozstvi, i predstaveny Bolt bude spise limitka a pocita se jen s prodeji okolo 30k kusu rocne, coz je doslova smesny pocet na auto za $37k kdys i v prumeru $100k Tesly S se rocne proda 50 tisic kusu, pritom elektromobil okolo ceny $30k s 40-60kWh baterkou by dokazal slusne zatopit prodejum, vpodstate "nove" automobilky maj ted moznost si udelat dubudoucna diky elektromobilite jmeno stejne tak jako se to povedlo Tesle

zrovna Qoros 5 SUV se me hodne libi co se designu tyce, a kdys by splnilo bezpecnostni podminky EU, nabidlo elektropohon okolo 150kW s baterkama okolo 50kWh, poradnou lapubni nabijecku a zajimavou cenou, tak bych nemel problem ho zaradit na seznam kandidatu na budouci auto :-)