Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédská rallye v cíli: Tänak vládl naprosto suverénně

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Estonský pilot Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) vyhrál Švédskou rallye 2019, druhý podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Zásluhou sedmého prvenství v podniku MS ve své kariéře, se jednatřicetiletý Tänak dostal současně na pozici lídra světového šampionátu. V souboji o druhé místo byl ve Švédsku úspěšnější Fin Esapekka Lappi (Citroën C3 WRC), který porazil o tři sekundy třetího Belgičana Thierryho Neuvilla (Hyundai i20 Coupé WRC).

Závěrečný den soutěž na severu Evropy byly na programu tři rychlostní zkoušky v celkové délce 51,31 kilometrů. Program uzavřela Power Stage, což je poslední měřený test soutěže, na které bonusově boduje pět prvních jezdců.

Video se připravuje ...

O tom, jak je aktuálně zřejmě nejrychlejším jezdcem světového šampionátu, podal Tänak důkaz právě na zmiňované závěrečné erzetě. Ačkoliv mohl jen kontrolovat svůj téměř minutový náskok, ukázal svou sílu a byl nejrychlejší. Letos ve Švédsku byl nejlepší v sedmi měřených testech z devatenácti. „Je skvělé tady vyhrát. Vím dobře, jak tady byl můj krajan a rádce Markko Martin blízko vítězství před čtrnácti lety (2005). Na závěrečném powerstage jsem prostě jel v dobrém rytmu, ale bez rizika. Byla to tady všechno velká zábava,“ spokojeně prohlásil Tänak.

Vítězný Estonec se narodil 15. října 1987 a v mistrovství světa debutoval v Portugalsku 2009. V letech 2011 až 2017 byl věrný modrému oválu Fordu, ale od loňské sezony je členem tovární sestavy Toyota Gazoo Racing WRT. Dosud (včetně Švédska) startoval v 94 podnicích MS, v 7 zvítězil a celkem devatenáctkrát stál na stupních vítězů. Zatím vyhrál 171 rychlostních zkoušek a získal 654 bodů. To ho řadí na historicky šestnáctou příčku z více než šesti stovek jezdců od roku 1973. Loni byl třetí v konečném pořadí šampionátu a letos má pochopitelně nejvyšší ambice.

Lappi ustál útok

Do závěrečného dne vstupoval vedoucí jezdec Tänak s náskokem 54,5 sekundy na dvojici Andreas Mikkelsen (Hyundai i20 Coupé WRC) a Lappi, kteří měli po dvou dnech shodný čas. Před Nora Mikkelsena se hned po RZ17 dostal Neuville, ale útok na druhé místo mu nakonec nevyšel. „Nemohu jet rychleji, protože se pohybuji na limitu, co vůz dokáže. Navíc strašně bojuji s autem, které chce jet v každé zatáčce rovně. V technických pasážích jsem byl s Lappim na úrovni, ale v rychlých úsecích nám pořád něco chybí. Tak to bylo bohužel celý víkend,“ zhodnotil Neuville své severské počínání.

Video se připravuje ...

Co na to říkal jeho soupeř Lappi? „Snažil jsem se jet bez rizika, což bylo obtížnější. Grip (přilnavost) na místy novém sněhu byl při druhém průjezdu stejným úsekem minimálně o třetinu horší, ale i tak se dalo auto udržet na cestě. Na poslední zkoušce jsem zkusil zabrat a vyplatilo se to,“ uvedl Lappi. Pro sedmadvacetiletého Fina je aktuální švédský výsledek druhým nejlepším kariéry při jeho 44. startu v mistrovství světa.

Každý v cíli, ale jinak

Za smolaře soutěže lze považovat Fina Teemu Suninena (Ford Fiesta WRC), který vedl po první dnu soutěže. Na začátku sobotního programu se však ocitl na půldruhé minuty ve sněhové závěji a večer vážně poškodil o strom pravý zadek auta. Celkově skončil třiadvacátý.

Šestinásobný mistr světa Sébastien Ogier (Citroën C3 WRC) z Francie, který vyhrál úvodní soutěž sezony v Monte Carlu, přišel na švédských ledovatých a zasněžených tratích o šance na přední umístění po havárii už v páteční první etapě. Do rallye se v sobotu vrátil a v dnešní závěrečné power stage vybojoval alespoň dva body. V závěrečném pořadí ho najdeme na 29. příčce.

Bodově naprázdno vyšel ze švédské hry také Jari-Matti Latvala (Toyota Yaris WRC), který startoval na 197. soutěži mistrovství světa a stal se tak historicky nejzkušenějším jezdcem historie MS. Třiatřicetiletý Fin vedl sice soutěž po RZ5, ale za tmy na RZ8 vletěl do sněhové závěje. Tím bylo po nadějích na úspěch¨a v cíli 21. místo.

Zpestřením startovního pole byla účast dvojnásobného mistra světa v rallyekrosu Švéda Johana Kristofferssona, jenž startoval s vozem Vokkswwagen Polo R5. V sobotu doletěl na RZ11 na proslulém skoku nazvaném Colin Crest do vzdálenosti 40 metrů, což bylo nejdále ze všech. V konečném pořadí mu patří 13. místo a třetí v hodnocení třídy WRC Pro.

Po devíti letech se podniku mistrovství zúčastnil dvojnásobný mistr světa Marcus Grönholm. Jednapadesátiletý Fin startoval s Toyotou Yaris WRC, ale ve čtvrté zkoušce havaroval. Další den se do soutěže vrátil a nakonec viděl cíl soutěže na 38. místě. Kromě osmého místa v úvodní městské zkoušce byl v jednotlivých měřených testech nejlépe jednou na 11. místě a dvakrát na 12. pozici.

Osmnáctý celkově a druhý v kategorii WRC 2 Pro skončil Fin Kalle Rovanperä (Škoda Fabia R5) z továrního týmu Škoda Motorsport. „Na třetí a jedenácté zkoušce jsem udělal chyby, které mě stály lepší umístění. Na druhou stranu je to snad pochopitelné, protože jsem jel na tomto povrchu vůbec poprvé,“ řekl v cíli osmnáctiletý Rovanperä.

Konečné pořadí Švédské rallye

1. Tänak, Jarveoja (Est./Toyota Yaris WRC) 2:47:30,0; 2. Lappi, Ferm (Fin./Citroën C3 WRC) +53,7; 3. Neuville, Gilsoul (Bel./Hyundai i20 Coupé WRC) +56,7; 4. Mikkelsen, Jaeger (Nor./Hyundai i20 Coupé WRC) +1:05,4; 5. Evans, Martin (Brit./Ford Fiesta WRC) +1:08,2; 6. Meeke, Marshall (Brit./Toyota Yaris WRC) +1:38,8; 7. Loeb, Elena (Fr., Mon./Hyundai i20 Coupé WRC) +1:49,7; 8. Tidemand, Floene (Švéd., Nor./Ford Fiesta WRC) +3:37,7; 9. Veiby, Andersson (Nor., Švéd./Volkswagen Polo GTI R5) +6:34,0; 10. Tuohino, Markkula (Fin./Ford Fiesta WRC) +8:21,4; 11. Ostberg Eriksen (Nor./Citroën C3 R5) +8:24,5 (1. v kategorii WRC 2 Pro); … 13. Kristoffersson, Skjaermoen (Švéd., Nor./Volkswagen Polo GTI R5) +8:53,6; 15. Gryjazin, Fedorov (Rus./Škoda Fabia R5) +9:38,4; 17. H. Solberg, Minor-Petrasková (Nor., Rak./Škoda Fabia R5) +11:09,5; 18. Rovanperä, Halttunen (Fin./Škoda Fabia R5) +11:43,7 (2. v kategorii WRC 2 Pro); 19. Greensmith, Edmondson (Brit./Ford Fiesta R5) +13:13,4 (3. v kategorii WRC 2 Pro); 21. Latvala, Antilla (Fin./Toyota Yaris WRC) +14:44,4; 22. Suninen, Salminen (Fin./Ford Fiesta WRC) +16:24,5; 29. Ogier, Ingrassia (Fr./Citroën C3 WRC) +24:19,0; 38. Grönholm, Rautiainen (Fin./Toyota Yaris WRC) +42:27,1.

Průběžné pořadí (po 2 z 14 rallye)

Jezdci: 1. Tänak 47; 2. Neuville 40; 3. Ogier 31; 4. Meeke 21; 5. Lappi 19; 6. Loeb 18; 7. Evans 13; 8. Mikkelsen 12; 9. Latvala 10; 10. Greensmith 6; 11. Tidemand 4; 12. Bonato (Fr./Citroën C3 R5) 4; 13. Tuohino 2; 14. Sarrazin (Fr./Hyundai i20 R5) 2; 15. Ostberg 1; 16. Fourmaux (Fr./Ford Fiesta R5) 1; 17. Suninen 1.

Značky: 1. Toyota 58; 2. Hyundai 57; 3. Citroën 47; 4. Ford 30.

Vedení v soutěži: Neuville RZ1; Tänak RZ2-RZ4; Latvala RZ5; Suninen RZ6-RZ8; Tänak R Z9-RZ19. Celkově: Tänak 17; Ogier 10, Neuville 4, Latvala 1.

Vyhrané RZ: Tänak 7, Evans 3, Ogier 3, Suninen 2, Neuville 2, Latvala 1, Huttunen 1. Celkově: Tänak 14, Neuville 5; Ogier 5, Evans 3, Loeb 2, Suninen 2, Latvala 1, Huttunen (Fin./Škoda Fabia R5) 1, Meeke 1.

Druhým podnikem MS je Mexická rallye (8. až 10. března).

Výsledky jsou neoficiální.

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Avatar - KANKUNEN
17. 2. 2019 21:53
Parádní sport pokračuje
Bez jasného favorita je to vždy drama