Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reexporty v Česku 2014: Nejvíce Seat, Fiat a Ford

Aleš Dragoun
Diskuze (30)

Statistiky registrací nových automobilů na českém trhu výrazně ovlivňují reexporty. Připravili jsme statistiky mapující současnou situací po osmi měsících letošního roku.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo u nás v prvních dvou třetinách letopočtu, tedy od ledna do srpna zaregistrováno takřka 125,7 tisíce nových vozů. Reálné číslo bude však nižší. Aktuální data ohledně reexportů, která má redakce Auto.cz k dispozici, navíc ukazují kompletní hodnoty včetně LUV, tedy dodávek, pick-upů a lehkých náklaďáčků do celkové hmotnosti 3,5 tuny.

Reexportem se nazývá stav, kdy importér nové auto přiveze, u nás ho sám (či jeho dealer) přihlásí do provozu a dostane tak registrační značku. Konkrétní exemplář však ihned, případně do půl roku opouští území České republiky a míří k novému majiteli do cizích, zejména okolních zemí (Německa, Rakouska, Slovenska a Polska). Objevuje se proto ve statistice vyvezených aut. U příhraničních prodejců se tento stav stal běžnou praxí. Registrace formálně dle SDA rostou, skutečně prodaných vozů českým zákazníkům však zrovna příliš nepřibývá. Do pořadí jsme vybrali deset dovozců, kteří za sledované období exportovali ven největší podíly.

Naprostým vládcem je Seat, který vyvezl skoro dvě třetiny, celkem 65,8 %, konkrétně 2.914 jednotek z 4.429. V jeho případě se to týká jen osobních vozů, užitkové žádné v nabídce nemá. Toto číslo je samozřejmě obrovské. Druhý je Ford (3.586 exportovaných z 9.207, tedy 38,9 %). Na třetím místě trůní italský Fiat, který mimo Českou republiku prodal celkem 1.091 novotou vonících vozů (35,7 % z 3.055).

První pětku doplňují ještě Volkswagen (2.593 z více než třinácti tisíc) a Renault (801 z rovných 5.000). Inkriminovaný podíl tzv. účelových registrací dvou véček tak zatím činí těsně pod dvacet procent, v případě francouzského „diamantu“ je to menších 16 %. Dvojciferná čísla vykazují ještě Dacia a BMW. Podíváme-li se však podrobněji na mnichovskou automobilku, jde již jen o necelé čtyři stovky kusů, zatímco u Renaultu a jeho rumunské koncernové sestry se absolutní čísla pohybují v řádu 800 jednotek. První desítka by nebyla celá bez Citroënu, Peugeotu a Kie.

Žebříček Top 10 s největšími počty reexportovaných aut tedy vede Ford se zmíněnými necelými 3,6 tisíci jednotek před Seatem (přes 2,9 tisíce), Volkswagenem (skoro 2,6 tis.) a Fiatem (takřka 1,1 tisíce). Konkrétní hodnoty byly koneckonců vzpomenuty výše.

Český trh za leden-srpen 2014 – Top 10 značek podle reexportů
  Kategorie OA+LUV Reexporty OA+LUV bez reexportů Podíl reexportů
  Období 1-8/2014 1-8/2014 1-8/2014 1-8/2014
1. Seat 4429 2914 1515 65,8%
2. Ford 9207 3586 5621 38,9%
3. Fiat 3055 1091 1964 35,7%
4. Volkswagen 13.079 2593 10.486 19,8%
5. Renault 5000 801 4199 16,0%
6. Dacia 6219 823 5396 13,2%
7. BMW 3312 375 2937 11,3%
8. Citroën 4670 412 4258 8,8%
9. Peugeot 5839 458 5381 7,8%
10. Kia 4336 256 4080 5,9%

Aleš Dragoun
Diskuze (30)
11. 9. 2014 12:06
Re: zdroj
1) Tak predne, data nejsou od SDA.
2) uvadet zdroj a presnou definici o cem se pise je dost dulezite a pro novinare by to melo byt samozrejme.
3) nezda se mi fer, ze po me se chce cokoli prokazovat, kdyz zasadni problem je na strane ACZ
4) podle toho, co vim tyto statistiky vydava PR agetura Hyundai, ktera se pred novinari tvari jako oficialni zdroj.
5) v takovem pripade by kazdy novinar mel zpozornet a data si setsakra overit.
6) zdrojem neni ministerstvo, nebot to takovou statistiku nedistribuuje.
7) kdyz uz jsme se dozvedeli, kdo je zdrojem, jiste uznate, ze by bylo minimalne zajimave se podivat, zda kriteria pro vyhodnoceni toho co je ucelovy reexport a co neni (napr. potrebna delka registrace v CR) neni urcena zcela ucelove, tak, aby subjekt, ktery je zadavatelem (hyundai) z teto statistiky vysel dobre.

8) jenze to by bylo pro "novinare" dost novinarske prace, a papouskovat jsou tu zvykli, ne?
11. 9. 2014 11:41
Re: Konečně pravdivé statistiky?
to je jako tvrdit, že mám peníze od ČNB, protože ta je přece vydala.

ta automobilka data od ministerstva nedostává.
11. 9. 2014 10:40
Re: zdroj
Hned v první větě je uvedeno, že data jsou čerpána ze statistik SDA (Svaz dovozců automobilů), takže vypovídací schopnost těch dat je vysoce sporná. A já se tě ptám proč bych měl věřit datům SDA, když každý prodejce tam může poslat čísla jaká chce ?
11. 9. 2014 05:56
Re: Konečně pravdivé statistiky?
>:D >:D >:D
10. 9. 2014 23:37
Re: Konečně pravdivé statistiky?
z ministerstva? vím poměrně jistě, že na ministerstvu dopravy, které má pod palcem registr vozidel, nikdo nezpracovává žádnou statistiku registrací a nikdo tam ani neuvažuje o zkoumání nějakých reexportů. a nikdo neposkytuje nikomu data, aby si z nich data o reexportech dělal.

z ministerstva ty údaje nejsou. jsou na 100% od jedné automobilky, která vystoupila ze svazu dovozců aut, protože je to přece domácí automobilka.

tolik k ministerstvu, data jsou ok a odpovídají cca realitě. samozřejmě není možné zahrnout zkreslení (časový posun) a tak jde víceméně o něco jako odborný odhad.