Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Regenerace filtrů pevných částic: Jak jezdit, abychom neničili drahý filtr?

Emisní norma Euro 5 zavedená v roce 2010 přinesla u vznětových motorů celoplošné rozšíření částicových filtrů. Jakým způsobem je lze vypalovat a je lepší řešení s aditivy, nebo bez nich?
Zpět na článek
13. 2. 2018 10:35
13. 2. 2018 22:39
3. 10. 2018 19:40
3. 10. 2018 19:39
13. 2. 2018 10:52
13. 2. 2018 15:40
14. 2. 2018 07:34
13. 2. 2018 11:08
13. 2. 2018 11:14
13. 2. 2018 11:33
13. 2. 2018 22:37
3. 10. 2018 19:38
13. 2. 2018 12:05
13. 2. 2018 17:13
3. 10. 2018 19:43
13. 2. 2018 17:23
14. 2. 2018 09:01
13. 2. 2018 08:29
to je ta otazka, ktera me trapi
kolik sazi z vejfuku vylitne kdyz se filtr vypaluje?
nebo se opravdu vsechny saze spali na neskodny CO2 a zadny saze se z vejfuku ven nedostanou??

a je i tenhle CO2 pocitanej do bilance pri homologaci emisi CO2, nebo jen ten kterej namerej pri homologaci a to co zustane ve filtru a spali se az casem, tak se nezohlednuje??
a je pri homologaci zohlednena i vyssi spotreba nafty pri vypalovani, tedy opet vyssi produkce CO2, nebo ne?

k nadpisu:
visaci zamek
Rozbalit vlákno
40
13. 2. 2018 08:50
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Ne, nespálí se všechny. Proto má i sebelépe fungující filtr omezenou životnost určenou momentem, kdy zůstane zanesen a ucpán nespalitelnými zbytky sazí nad únosnou mez. Samotné nespálené saze se z filtru prostě nedostanou. Je to dáno právě jeho konstrukcí.

Samotné emise vzniklé hořením daných sazí jsou skutečně zanedbatelné. Pokud filtr regenruje cca. každých 500 až 1000 km, je objem pálených sazí opravdu minimální. Jiná věc je, jak moc ovlivní emise samotný fakt, že je spalováno více nafty v ne docela optimálním procesu hoření právě z hlediska emisí. Jestli i tohle hlídá EU norma, na to odpovědět neumím.

Z mého pohledu jsou DPF filtry požehnáním (a myslím vážně jakkoliv se dozvím, že patřím mezi unijní ekoteroristy) a jsem opravdu rád, že se nasazují i na benzinové motory. Z hlediska lokálního znečištění jsou právě pevné částice zdaleka největší průšvih.
13. 2. 2018 09:07
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
byla by zajimava informace, kolik sazi filtr pojme nez se zacne vypalovat. spalenim 1g sazi vzniknou necele 3g CO2. a v dobe, kdy automobilky honi kazdy gram CO2, tak spolu s vyssi spotrebou nafty pri vypalovani, to nemusi byt nepodstatne.

s 3. odstavcem naprosty souhlas
Avatar - WinDiesel
13. 2. 2018 09:27
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Maxipes trochu plete dojmy s pojmy. Míchá dohromady 2 věci, a to je - 1. uhlíkové saze a 2 - nespalitelný popel. Smrt DPF vždy zaviní nespalitelný popel, saze uhlíku se vypalují při regeneraci. Ovšem odkud nejsou v pořádku vstřikovače, zanáší se DPF příliš rychle a následná regenerace kdy palivo proudí do DPF špatně spálené, devastaci urychlí. Popel se skládá z látek jako je sodík, draslík, vápník atd..., ten se velice pomalu ale jistě ukládá v DPF. Při regeneraci z DPF odchází jen CO2, není jak částečky uhlíku dostat skrz materiál DPF, lze to jen spálením. Aby DPF dobře pracoval, je třeba mít v pořádku trysky vstřikovačů, aby dobře rozprašovaly naftu. DPF jsou nakonec zničeny společným působením popela, který ucpává komůrky materiálu DPF, a špatným rozprašováním nafty. Oboje se zhoršuje se stářím motoru/DPF/vstřikovačů - většina DPF by mohla sloužit celou životnost vozidla ale to se nestane protože vstřikovače nikdo nikdy nemění preventivně, vždycky jsou měněny až selže DPH a to je pozdě. Někdy i po selhání DPF nejsou vstřikovače řešeny a potom se lidi diví že se jim ucpal úplně nový DPF.
13. 2. 2018 09:32
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Ohledně toho "mletí dvou věcí" bych se hádal. Bo nespalitelný popel je vždy navázán právě na ony uhlíkové částice. Jinými slovy, žádná zachycená saze není čistý uhlík. Jinak naoprostý souhlas viz. mé doplnění níže...
Avatar - Blue Sun
13. 2. 2018 11:39
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Inu, proč dělat věci jednoduše, když je můžeme dělat eurosložitě...
13. 2. 2018 20:32
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Auta s DPF nemají nulové emise pevných částic. Z toho tedy jasně plyne, že se nějaké přes něj musí dostat. A vybavuji si, že autům během regenerace ve zkušebně naměřili zvýšené emise. Myslím, že i PM, ale už je to roky, co jsem to viděl. A pak, existuje vícero řešení. Nevím, jestli to někdo používá v autech (asi ne, minimálně v osobních), ale u některých motorů se používá částicový separátor, pokud vím. Laicky řečeno, jde v podstatě o prudkou zatáčku, kterou těžší částice nevyberou a vlítnou, v tomto případě, do filtru. Celý objem spalin filtrovaný není.
13. 2. 2018 09:28
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Ano i ne. Právě ta vyšší spotřeba nafty bude generovat násobně více emisí, než samotné hoření sazí.

Jinak ještě k životnosti filtrů, než mě tu někdo chytí za slovo. Článek mluví o neomezené. To je prinicipielně nesmysl. VŽDY zůstává jistá nespalitelná část uvnitř. Pokud výrobce něco takového uvádí, pak s vědomím, že životnost filtru výrazně přesahuje životnost vozidla. Z praxe znám auta, která bez zásahu do DPF natočila přes 300 tis. km. To je proběh, který výrobce považuje za hraniční pro celé auto a dál se s životností nazabývá. Že realita všedního dne v ČR je jiná, to už je další věc. Kromě toho, většina filtrů odejde na konto padlých vstřikovačů nebo jiných problémů, které ho prostě "vezmou sebou".
13. 2. 2018 20:21
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Normální emise CO2 musí být řádově jinde než emise PM před filtrem. Tipl bych dobře tři řády. Zajímavěji zní aktivní regenerace. Slyšel jsem povídačky, jak zvedá spotřebu, ale zase tak hrozné by to snad být nemělo. Nevím (mně auto zvládalo krásně regenerovat pasivně). Na druhou stranu si umím představit, že se to projeví, pokud ji někdo neustále přerušuje.
Avatar - Floyd
3. 10. 2018 19:31
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
22 g
Avatar - Jenik3
13. 2. 2018 10:30
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Pro zaryteho benzinaka: Jak se ma jezdit s naftakem, aby se filtr vypalil a nebo jeste lepe nezanesl?
13. 2. 2018 10:44
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Normálně :-) Ne teď vážně. Stačí jezdit delší trasy a neposkakovat jen po městě. Takže to není ideální auto na kolečko - školka, kosmetika, nákup, školka, kroužky, kavárna, domu. I když takový provoz zabije dnes už i moderní benzinové přímovstřikové turbo. Třeba já jezdím do práce 40 km po okresce. O filtru nemám ani tušení. Moje mamka přes týden něco málo najede po městě, ale skoro každý víkend jezdí na chatu, takže s filtrem taky nejsou problémy. Právě proto to chce posoudit kolik kilometrů ročně a hlavně jak dlouhé trasy jezdím a podle toho zvolit naftu nebo benzin.
Avatar - Uživatel_5340709
13. 2. 2018 10:51
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Prostě mušíš :-) jet zrovna kam ten ropák chce /třeba daleko/, a ne kam ty chceš. ;-)
13. 2. 2018 11:40
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
No jedu tam, kam potřebuji já, tedy do práce a z práce. Takže o filtru ani nevím. to samé máma, jede o víkendu na chatu a o filtru taky neví. Ovšem pravdu máš v jedné věci, pokud někdo poskakuje po městě a jezdí málo a krátké trasy tak pak se musí podřídit (nebo by měl) tomu, co auto potřebuje. Regenerace mi trvá max 10 minut, do práce to mám 40 minut ať už jedu po dálnici nebo okresce. Takže stačí pořídit naftu ve chvíli, kdy se hodí k mému použití.
Avatar - Hittman
13. 2. 2018 11:04
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Pokud nemáš tu možnost, stačí jednou cca za 400 km to prohnat na dálnici v délce cca 20 km na rychlost 130 km / hod a výš. Já většinou kalím dálnice cca 140 - 170km / hod, takže se čistí jak filtr, tak se protáhne i turbo..
13. 2. 2018 11:17
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
aha, takze v ramci nizsich emisi CO2 u naftaku (coz u nekterych modelu a motorizaci uz neplati) je potreba ho obcas, treba i uplne zbytecne, prohnat po dalnici a tim to CO2 znasobit..
Avatar - Blue Sun
13. 2. 2018 11:36
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Chceš ekologii, máš mít ekologii. I kdyby nás to mělo zabít.
13. 2. 2018 11:44
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Není potřeba to hnát po dálnici. To je podle mě přežitek z doby, kdy to vše začínalo a tvrdilo se, že je nutné jet s vytočenou čtyřkou na dálnici přes 3 tisíce otáček a ještě do kopce aby byla regenerace úspěšná. V životě jsem nepoznal osobu, která by toto dělala a s filtry problém nemáme. Jak jsem psal výše, po okresce jedu 80-100, dálnice 110-120. Mám automat, takže mu do otáček a řazen nekecám a regenerace mám úspěšné. Takže za mě, určitě není potřeba honit auto na vyšší otáčky rychle po dálnici. Stačí jezdit tak, jak byste jeli s benzinem, klidným tempem. Jen nesmíte jezdit deno-denně krátké trasy. Ale to je pak blbost tech lidi, ze koupi naftu na poskakovani kolem komina.
Avatar - Machýrek
13. 2. 2018 11:58
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Filtry se budou davat i do benzinu, pak uz bude jedno, jestli po meste jezdis s benzinem nebo naftou, problem budou mit oba. Nebo se mylim? Podle me tim budou auta na benzin zasazena stejne jako diesely.
13. 2. 2018 12:03
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Co jsem někde četl, tak benzinové filtry díky vyšší teplotě se budou čistit mnohem snadněji a také by nemělo docházet údajně ke klasickým regeneracím jako u nafty, mělo by k tomu docházet nějak průběžně jestli jsem to správně pochopil....počkáme si na realitu jak bude vypadat auto typické maminky, která jede do školky, kavárny, nehty, nákup, školka, kroužek, domu....
Avatar - Floyd
3. 10. 2018 19:34
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Bude k tomu docházet ve zcela odlišném režimu - když se motor bude nacházet ve volnoběhu. To chci fakt vidět, teda spíš nechci :-(
Avatar - Blue Sun
13. 2. 2018 12:55
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Viz níže... Co když potřebuju auto, které bude přes týden jezdit kolem komína a o víkendu delší cesty (moje běžná realita)? To mám kupovat dvě různá auta?
13. 2. 2018 22:15
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Záleží, kolik toho kolem toho komína během týdne najezdíš. Pohybuješ se nějak výrazně ve stovkách kilometrů? Řekněme přes 400. Samozřejmě záleží na autě, ale nějakou dobu zvládnou jezdit bez regenerace. Problém je, když tak někdo jezdí prakticky výhradně a najíždí v tomhle režimu tisíce kilometrů. Když už něco takového člověk dělá, tak musí dbát na varování. Ne, že na to kašle a pak se diví, že auto skončí v nouzovém režimu.
Avatar - Hittman
13. 2. 2018 11:58
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Ano, pokud si úplně zbytečně koupíš nafťák na ježdění po městě.
Avatar - Blue Sun
13. 2. 2018 12:53
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
No jo, tak si máme kupovat dvě, tři auta podle využití? Jedno na dojíždění do práce (městský provoz), jedno na delší cesty, jedno (třeba) do hor... Panejo.
Avatar - _Karel_
13. 2. 2018 13:05
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Koupil sis nafťáka? Pokud vím, ne. Tak co řešíš?
Pokud o víkendu pravidelně jezdíš "ven", pak nevidím problém, alespoň ne tam, kde ho hledáš. Těžko přes týden okolo komína najedeš stovky km, a filtr se holt bude vypalovat o víkendu.
13. 2. 2018 13:40
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Možná jsou i sofistikovanější systémy, ale filtr se obvykle neptá zda je středa nebo sobota. Při 837,4 km se ti spustí regenerace protože je filtr zaplněn, jenže nejedeš zrovna na výlet, ale je pondělí ráno, a za půl minuty parkuješ před prací. A seš víš kde ;-)
Avatar - _Karel_
13. 2. 2018 14:14
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Já bych řekl, že auto nečeká za každou cenu na plný filtr a regeneraci spustí při vhodných podmínkách, což bude ta dálka - ustálená rychlost. Tedy mělo by to tak správně být. Takže ano - filtr by měl čekat na sobotu - pokud tedy nebudeš mít už ve středu najeto kolem komína třeba 400km, což asi nebudeš. ;-)
Avatar - Blue Sun
13. 2. 2018 15:06
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Di už taky do... kam chceš.
Ptám se na řešení pro takovou situaci a ty začneš s osobními narážkami? Nedělej ze sebe Barrika, fakt.
Nejezdím pravidelně, ale třeba jednou za dva, tři týdny. Někdy po měsíci. Ale pak jsou to klidně evropské štreky. A takových lidí znám hodně.
Avatar - _Karel_
13. 2. 2018 15:19
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Hele, zkus na to nějaký prášky. Já jsem ti úplně normálně odpověděl, žádnou osobní narážku v tom nevidím. Jestli tě uráží "pokud vím máš benzín" tak mi to nepřijde úplně normální. Ty sám celkem pravidelně diskutuješ celkem bez servítek, a tady se čertíš kvůli ničemu. :no:
Avatar - Blue Sun
13. 2. 2018 17:39
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Zeptal jsem se vcelku věcně a normálně a ty to napadneš větou "koupil sis nafťák?" Jako kdybych neměl ani právo na věcný dotaz. To mě namíchlo.
Avatar - _Karel_
13. 2. 2018 18:03
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
A cos čekal za odpověď? Pokud je pro tebe důležitá ekologie, tak se to i tak neláme na regeneracích DPF a stejně si koupíš benzín. Pokud si myslíš, že tím svět nespasíš, tak podle nájezdu ti možná vyjde líp nafta. A pokud bl.bec, tak za každou cenu nafta, byť do auta, co nevytáhne paty z města a i v benzínu by žralo jen 6l.
13. 2. 2018 15:27
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Tak pokud jedes jednou za mesic dalku, ale jinak kolem komina tak urcite benzin :-) Protože ten najezd celkovy za rok nemůže byt velky. Jestli i tak najedes třeba 30 tis km rocne tak pak se ti vyplati nafta i v pripade, ze jedes přes tyden kolem baraku....Jen podotknu ještě jednu zajímavou věc, naftak (alespoň co jsem mel zkusenosti ja) tak krome TDI81kw všechny topily a zahrali se drive nez benzin. 405 1,9TD, Xanta 1,9TD, 206 1,9D, soucasna C5 2,0HDI, je to tim, ze mají velky a maly okruh vody, takze se ohreje velmi rychle plus na topeni v aute mají elektrickou spirálu....vim, ze by to mohli mit i benzinova auta, ale většinou nemaji. Takze v realu mi zatím většina (nerikam vasechny) naftaky topily a ohrali motor dřív nez benzinaky (většina, ne vsechny)
13. 2. 2018 15:46
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Ehmmm, dvouokruhové chlazení mají všechny spalovací motory už snad 50let zpátky. Bez toho uspořádání by ani nebylo možné chlazení účinně regulovat. V tom se bezin a diesel neliší.

Ano, deiselové motory mají el. příhřev kapaliny (způsobů je víc) a klíčové je, že některé automatické klimatizace pak mají ještě samostatnou topnou spirálu přímo pro ohřev vzduchu, takže dnes už náběh topení a druh pohonu nijak moc nesouvisí.
14. 2. 2018 07:31
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Když to mají všechna auta uz 50 let zpatky, proc vždycky byl hlavni argument pro benzin to, ze se drive ohriva a drive topi? A jak jsem psal, ne všechna naftaky topi drive. TDI66a 81kw potrebovali sakra dlouhou dobu nez se ohrali a zacali topit, to sme Mondeo TDCI se ohrivalo pomerne dlouho. Ale stary Peugeot s Citroenem s 1,9D a 1,9TD se ohrali okamzite na plnou teplotu. Bylo krasne videt, jak během chvile mel motor ihned 90 stupnu a pak bylo poznat, když otevrel velky okruh, protože teplota ihned klesla na pak zacala pomalu stoupat. A například ten PSA 1,9D a TD se ohral ještě mnohem, ale mnohem rychleji nez moje soucasna C5 HDI, která sice topi ihned po nastartovani diky elektrickému topeni, ale ohrati motoru trva rozhodne dele nez u puvodni 1,9D a TD. A naopak co jsem mel Acorda a ted mam Astru v benzinu tak ty se mi ohreji ještě později nez naftak, cim to tedy je, když všechny spalovaci motory mají tedy 2 ohruhy? Nejsem odborníkem na chlazeni, ale není to spise tim, ze motor ma jeden okruh a jen otevira/zavira chladic a tim reguluje teplotu? A naopak ty stare PSA motory mají maly a velky okruh a pak ještě cestu přes chladic?
14. 2. 2018 08:20
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
nejsem si jistej, jestli motoru prospiva rychly ohrati z minusovych teplot na provozni teplotu, pak opetovne rychle zchlazeni a pak postupny narust, ale jako clovek, kterej ma aspon trochu nejakej technickej cit tusim, ze to uplne dobry neni..
14. 2. 2018 08:56
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Souhlasim, ze to asi uplne nejlepší nebude, na druhou stranu ty motory funguji dodnes a tech kilometru co mají za sebou svedci o tom, ze to motoru evidentne neuskodilo. Ono to z 90 stupnu ochladilo na většinou na 80 a zase se to zpetne ohralo na 90. To co vydrzeli ty motory 1,9D a TD to uz dnes jen tak něco nevydrzi. A motory byli většinou to poslední co na tech 405 odeslo. Vetsinou uz byla karoserie a zadni naprava totalne v haji. Sice nerezli, ale měli za sebou uz hodne nehod a ty auta uz byli stahany, ale motory byli to poslední, kvůli cemu uz ty auta prestala jezdit.
14. 2. 2018 09:38
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Protože bezinový motor má obecně nižší účinnost, než diesel. Tzn. produkuje v poměru ke svému výkonu více tepla. Další důvod je ten, že pracuje s nižšími tlaky a momenty, nepotřebuje tedy tak masivní blok motoru = méně materiálu k ohřívání při větším podílu produkovaného odpadního tepla. Výsledek je výrazně rychlejší ohřátí na provozní teplotu. Jde to tak daleko, že řada dnešních dieselů se v běžných podmínkách na volnoběh neohřeje ani natolik, aby sepnula "sahara", což u benzinových motorů nehrozí.

A aby to nebylo tak jednoduché i ono dělení na dva okruhy dnes padá. Velká část dnešních motorů využívá elektronicky řízené termostaty, ventily a vícecestné uspořádání chladící soustavy. ŘJ si pak sama rozhoduje kdy a jak moc bude jaký kanál zapojen do chladícího okruhu příp. jestli ten bude nebo nebude honěn přes chladič.

Zkus si najít jakoukoliv učebnici pro automechaniky za posledních 50 let, tam se o uspářádání chladící soustavy dočteš soustu nových a zajímavých věcí ;-)
Avatar - Blue Sun
13. 2. 2018 17:41
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Všechna auta mají velký a malý okruh... to jsi střelil maličko mimo.
Jinak jo, nenajezdím tolik, naštěstí. Nejezdím takové blbiny jako Španělsko, Francii a podobně, jako jiní kolegové. Ale i tak je to o tom, kde se jaká akce zrovna koná, takže klidně třeba Německo, Rakousko... Zatím honím benzín, ale třeba C4 Picasso se v benzinu ani u nás koupit nedá (a mně se přitom líbí).
Avatar - Jenik3
13. 2. 2018 15:22
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Jako privrzenec benzinu ti radim "porid si benzin" :-)
Jake argumenty hovori ve prospech nafty?
13. 2. 2018 20:17
Re: to je ta otazka, ktera me trapi
Pokud při homologaci neproběhne regenerace (jakože aktivní neproběhne; jen pasivní, pokud se zvládne zahřát), tak nic z toho nebude v měření emisí zahrnuto (tedy ani CO2). Moc dobře se to ví a také se dělaly testy ve zkušebně s auty během regenerace. Tedy ne v rámci homologace; čistě výzkum, jak je to vážný problém. I tohle mělo původně řešit RDE, jak se s ním počítalo při schválení legislativy zavádějící Euro 5 v roce 2007 (ale jen PM, i když se pochopitelně volalo i po měření CO2 v provozu).
13. 2. 2018 10:35
REDAKCE - spite tam opet?
A mezitim si redakce nevsimla, ze Renault uz nas zacal prodavat nove motory od 9.2. na Scenic a GrandScenic...
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ada je zase tady
13. 2. 2018 20:34
Re: REDAKCE - spite tam opet?
A koho to jako má zajímat? :no: ;-\
13. 2. 2018 10:35
Kontrolka
Docela by mě zajímalo, proč není v autě nějaká kontrolka, která by avizovala probíhající regeneraci. Člověk by teoreticky mohl třebas nechat nastartovaný motor, když už nic jiného. Takto se to musí odtušovat z otáčkoměru, což je nesmyslné.
Pravda je, že logika regenerace je zvláštní. Onehdy jsem si zapůjčil firemní Octu 1.6TDI. Když jsem po jízdě asi 6 km vypnul polostudený motor, filtr se evidentně vypaloval. Při další cestě jsem pro změnu ujel cca 350 km po dálnici, pak zastavím před barákem, a co se neděje, opět se vypaluje filtr.
Rozbalit vlákno
18
13. 2. 2018 10:49
Re: Kontrolka
Jak zjistíte z otáčkoměru, že probíhá regenerace? Je pravda, že kontrolka by nebyla vůbec na škodu, pro lidi co jezdí málo, nebo krátké trasy by to bylo přínosem. Ti, co jezdí více tak je to "teoreticky zbytečné" protože regenerace proběhne v podstatě vždy. Já poznám regeneraci jen podle toho, že je trošku línější a tak si přepnu na okamžitou spotřebu, která je o dost vyšší, ale jinak to nemám šanci poznat. Nasadím tempo cca 80-100 na okresce nebo kolem 110-120 na dálnici a jedu plynule domu, takže většinou regeneraci ani nepostřehnu. Filtr mám již zaplněný, takže regeneruji každých 300km dle diagnostiky, takže 4x za nádrž a přesto jsem rád když si všimnu alespoň jedné regenerace.
13. 2. 2018 11:01
Re: Kontrolka
Kolega má taky 1.6TDI a je takový hloubavý. Údajně jsou při regeneraci vyšší otáčky volnoběhu teplého motoru.
13. 2. 2018 11:51
Re: Kontrolka
Toho jsem si nikdy nevsiml, ale to je proto, ze jsem vždy regeneroval za jizdy. Nevim jak to ma která automobilka, ale většinou renegerace probiha pouze od 50km/h a vyse. Při stojicim aute by mela jit vyvolat jen servisem, ne samovolne. Jde i o ochranu, protože se muze auto vznítit pokud by stalo na nejakem travnatem povrchu a regenerovalo na miste. Spis bych to prisuzoval tomu, ze mu za jizdy probihala regenerace (většinou se spusti vyhrav zadniho okna, ventilátory atd) a když zastavil tak se renegerace prerusila, nebo uz byla třeba i dokoncena, ale běžela třeba sahara. Tezko rict. Regenerovat stojici auto je nebeznecne podle me, a proto by mělo probihat pouze v servisu, ale ne samovolne.
13. 2. 2018 12:13
Re: Kontrolka
Ona se vypnutím motoru samozřejmě regenerace přeruší, ale dál běží sahara a z pod auta jde smrad a horko. Fakt je, že zastavit někde na suché trávě by mohlo být zajímavé. Ale vzhledem k tomu, že se snad ještě žádný takový případ nestal, není to asi tak "horké".
13. 2. 2018 22:39
Re: Kontrolka
O tomhle riziku se mluví snad od začátku a mám takový pocit, že je to i v manuálu napsané. Alespoň tedy v některých. Určitě tak už i nějaké auto shořelo.
Avatar - Floyd
3. 10. 2018 19:40
Re: Kontrolka
Právě že stal, a ne jednou...
Avatar - Floyd
3. 10. 2018 19:39
Re: Kontrolka
950 ot/min při regenerace. Normálně 800 ot/min.
13. 2. 2018 10:52
Re: Kontrolka
Jeste lepsi by bylo, kdyby vyskocila vyzva k manualnimu spusteni regenerace, kdyz by se objevilo nejake okno, kdy by se to hodilo udelat. Napr. je zahraty motor, ale jeste poskakuji po meste. Tak to chvili pocka a odklepnu to o pul hodiny pozdeji, az budu na dalnici. Sice me to trapi jen u sluzebaku, ale tak nejak nemam rad niceni veci, i kdyz nejsou moje.
13. 2. 2018 11:53
Re: Kontrolka
Jenze vyrobci to vse chteji uzivatelsky "bezúdržbové" takže dát do auta kontrolku, nebo nedejbože nabídnout možnost sám spustit regeneraci jakmile vím, že pojedu po dálnici je pro automobilku nepřípustné :-) I když souhlasím s tím, že by řidič mohl takto filtru pomoct, že než aby se spustila ve městě tak to o chvilku oddálí až najede na dálnici nebo z města ven. Ale stále se bavíme o tom, že naftak by si měli pořizovat lidi, co jezdi dlouhe trasy.
13. 2. 2018 15:40
Re: Kontrolka
V spolocnosti kde pracujem, sme vsetci dostali firemne Oply Astra a Insignie(CDTI- turbo diesel). No a ti kolgivia co jazdia len po meste, maju stale problem s zaplnanim filtra pevnych castic. Ja jazdim denne cca 2x30 km a viac mimo mnesta, tak mne sa filter cca po 200 km automaticky regeneruje. Obcas sami stane, ze ked zacne poriadne spalovat, tak mi ten Opel dymenim silne pripomina staru Tatru 148, ked startovala. Oblak modreho dymu za autom...Kedysi som dieslom fandil, ale ked sa nad tym zamyslite, tak je dost zle. Regeneraciu filtra si vsimnete iba podla zvysenych otacok na volnobehu a trochu ineho zvuku motora. Pri odovzdavani aut nam o tom hovorili, ze na jednu nadrz (56l v Astre) treba prejst aspon 100 km nostop s otackami motora nad 2000/min., aby ste filtre poriadne vypalili.... >:D
14. 2. 2018 07:34
Re: Kontrolka
Porad by to bylo automaticke jako nyni, jen by to slo treba 3x odlozit o 15 minut. I dlouhe trasy zacinaji a konci ve meste, i pri 80 % dalnicnich presunu je 20 mesto...
Avatar - Hittman
13. 2. 2018 11:08
Re: Kontrolka
Ideální by byl ukazatel zanesenosti filtru na bázi ukazatele paliva v nádrži: čistý filtr až plný filtr s barevným podkreslením od zelené přes žlutou až po červenou. Včetně kontrolky právě probíhající regenerace.
14. 2. 2018 08:03
Re: Kontrolka
To by nebylo spatne, ale jinak se to da zjistit diagnostikou. Ja když kupoval moji ojetou C5 tak na predkupni kontrole v Citroenu mi přesně řekli, že mám filtr zaplněný na 76% a že za 60 tis km dojde k úplnému zaplnění. Takže jsem přesně věděl jak na tom filtr je. Stejně tak u 5008 mi přesně řekli, že 3 vstřiky jsou již KO kvůli korekční dávce, který byla nad limit. Automobilka nechce ukazovat, že se filtr taky může zaplnit, takže raději uakzatel zaplnění nedávají. Ale s každou výměnou oleje stačí zkontrolovat diagnostiku a zjistit, jak často regeneruje a jaký je stav zaplnění.
13. 2. 2018 11:14
Re: Kontrolka
jen to ne
to by jste ty dyzly nevypinali uz vubec
vcera sem mel pobihani po meste, zaparkoval sem pres 2 mista vedle manika s nastartovanym smradlavym tdi, kdyz sem se po 20 min vratil, porad tam smrdel. a jestli nezemrel, mozna tam stastne smrdi doted.
homologace na CO2 by u naftaku mela automaticky pocitat s 20% zvysenim prave pro tyhle pripady
13. 2. 2018 11:24
Re: Kontrolka
Tohle dělá u nás jedna dáma každý den. Zaparkuje ráno svého studeného chrochtáka přímo u krámu s pečivem a nechá běžet motor. To, že se občas otevírají dveře, jí ještě nedošlo.
13. 2. 2018 11:33
Re: Kontrolka
kdyz sem deti jeste vloni vozil do a ze skolky do jedny zapadly dediny, nechavala tam jedna dama bezet O1 tdi klidne pul hodiny. venku krasne, deti ve skolce na zahrade, a 5 metru trampoliny kde deti skakaly smrdel ten jeji tdi primo detem pod nos a ona si tam s ucitelkou popijela kaficko. jedna holcicka tam mela hodne silny astma a parkrat k ni i volali rychlou, protoze se dusila a tohle ji teda urcite moc neprospivalo ...
13. 2. 2018 22:37
Re: Kontrolka
Nemohu tvrdit, že to tak mají všechna auta, ale "kontrolka" tam bývá. Jen tě nechtějí obtěžovat, takže se pokouší o regenerace v tichosti. Až když tyhle pokusy selžou a filtr se příliš zaplní, přijde na řadu varování, že je filtr plný a je třeba ho regenerovat (manuál obsahuje pokyny; možná je nějaké auto umí zobrazit).
Avatar - Floyd
3. 10. 2018 19:38
Re: Kontrolka
Kontrolka se dá snadno dodělat a je to nesmírně šikovná věc, pokud se hodláš o své auto/DPF starat. Díky ní se ti nestane, že bys přerušil právě probíhající regeneraci.
13. 2. 2018 10:41
Cena DPF s katalyzatorem
Jen bych popravil, že ty ceny filtru nesouhlasi s realitou. Ano, kdysi stal obyč FAP do PSA 8990, ale dnes stojí už 12 tis. A verze s FAP s katalyzátorem, který mam ja stojí dokonce 26 tis. Určitě ne zmiňovaných 16900. Jinak FAP filtry i když jsou zaplněny CERINen, tak je lze nechat čistit, takže ani po zaplnění není nutné kupovat nový nebo repasovaný filtr. Stačí ho nechat vyčistit a dolít EOLYS aditiva. Teď jsem nechval čistit FAP na 5008 ve 275tis, který je v autě stále původní. První čištění bylo ve 120 tis km a druhé ve 275. Moje C5, kde je FAP spojený s katalyzátorem půjde na čištění při další výměně oleje, a to má filtr za sebou 240tis km.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - _Karel_
13. 2. 2018 12:05
Tomáši
musím se Vás coby svého oblíbeného autora zastat - nenechte si už sr.át na hlavu!!!
Není normální, aby jste si dal práci, napsal dlouhý článek, a Machala Vám z něj celý kus vystřihl. Té části, kde popisujete "jak jezdit, abychom neničili drahý filtr" je mi fakt líto. Za a) musela dát dost práce a za b) jsem se na ni těšil.
Tak snad jindy. Karel
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Floyd
3. 10. 2018 19:43
Re: Tomáši
>:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D >:D
13. 2. 2018 17:23
VYPALOVANI
Mam dotaz, kdyz do nafty pridam 1-2l benzinu a nadrz je na 90l. co se bude dit prave s tim filtrem?
Rozbalit vlákno
0
13. 2. 2018 17:25
Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Informace o vypalování po 800-1000km určitě nelze brát paušálně. U Kie Ceed je to následovně: léto po cca 300km, zima po cca 500km. Déka vypalování cca 15-25min v závislosti na zatížení motoru. Celkový vliv DPF na spotřebu je cca +0,2-0,3l/100km. Strategie vypalování je po 90 000km stejná jako u nového auta.
Rozbalit vlákno
13
13. 2. 2018 22:47
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Normálně by auto nemělo čekat, až bude filtr nějak příliš zaplněný, protože se nemůže spolehnout, že regeneraci úspěšně dokončí. Pochybuji, že nějaký osobák čeká tak dlouho. A auta se pochopitelně liší. Liší se jak filtry, tak se bude lišit logika (strategie).
14. 2. 2018 00:48
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Budu dnes osobní. Ahoj _MT_ .

Beru tě jako takovou malou encyklopedii. Málo kdy se stane, že bys minul a i proto tě obdivuji v osvětové činnosti i s méně zdatnými. A to prakticky vždy korektně.

Problémy s DPF sleduji jako pozorovatel, a jen okolnostem blahořečím, že jsem je nikdy nemusel a vlastně nemusím řešit osobně. I já jsem před lety měl možnost jezdit na naftu. Naštěstí jsem do DPF modelů nenaskočil jako první a po brzkých zkušenostech jsem si v následném autě naftu rozmyslel. Mám pocit, že dodnes je to problém, který z hlediska laického uživatele motorového vozidla, není z pozice výrobců dobře vyřešen. Poloodborným nebo odborným zacházením s technikou lze zmírnit negativa, ale nelze je odstranit.

Je na soudnosti každého, aby si včasvyhodnotil, jestli mu to stojí za to. Reklama, trendy, rádoby odborné články, hospodské řeči nebo podobné diskuze i zde, to za nikoho nevyřeší. Jen dobrá volba techniky v souladu s potřebami každého jedince to může vyřešit.

Všichni víme, - nebo si to alespoň myslím - že z hlediska uživatele jsou veškeré současné diesely zatím více či méně zatížené tímto problémem. Další podobná potíž je i s přímým vstřikem benzínu a to i když už začínají s přivstřikem nepřímo. O vynuceném snižování zdvihových objemů a instalování přeplňování i tam, kde to není vůbec potřeba ani nehovořím.

Je, z mého pohledu částečně technicky orientovaného uživatele, velmi obtížné si dnes vybrat nový automobil a to téměř v jakékoliv kategorii, prakticky i bez ohledu na pořizovací cenu, aby nebyl nemocný.

Jsem starý, znechucený, zklamaný a mrzí mě, že přemýšlí jen malé procento nás, co máme auta rádi.

Já jsem se zatím odsoudil k setrvání v youngtimerovi i když nové auto si klidně ještě koupím, když splní alespoň to, co umí ten můj skoroveterán ........... no asi nekoupím, to by musel někdo objevit snad stroj času.

Za osvětu a nadšení. :yes: Obdivuji tvoje neutuchající nadšení uvádět věci na pravou míru mnohdy i ve zcela marných případech.

Myšleno bez jakékoliv jízlivosti, jinotajů a škodolibosti. Pro pořádek.
Avatar - white label
14. 2. 2018 00:56
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
_MT_ Na Hrad! :yes: ;-)
Rád bych se s ním někdy setkal osobně, ale bohužel to případné setkání máme "trochu" z ruky.
14. 2. 2018 00:58
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
:-)
Avatar - white label
14. 2. 2018 01:11
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Napsal jsi, že jsi starý, měl si na mysli relativně vysoký (skutečný) věk, nebo spíš/hlavně tvůj pocit?
Jestli je ta otázka moc na tělo, tak můžeš do SZ, nebo samozřejmě vůbec neodpovídat.
14. 2. 2018 09:13
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Každý je tak starý, nakolik se cítí. :-)

Se říká. V tom příspěvku mám ale namysli víc zahořklost z vývoje okolo aut v posledních letech, dejme tomu v posledních 10ti až možná i 20ti letech. Do té doby byla dominantní snaha výrobců, aby nový model byl, pokud možno ve všech aspektech, lepší. O tom už dlouho nejsem přesvědčen. Jako jeden z mnoha příkladů uvedu jeden ukázkový. Povrchové úpravy tlačítek, madel, kliček v interiéru provedené tak, že po roce, dvou se ohmatají tak, že opticky udělají z interiéru a potažmo z auta vrak horší, než ve skutečnosti je - nikdo mi nevymluví záměr. Kapitolu kurvítka, downsizing, limity exhalací, konstrukce zejména motorů s nízkým limitem výdrže, řídké oleje, přímý vstřik benzínu, karbonizace, přístup některých výrobců k evidentním konstrukčním excesům, řešení parkovacích zón, vjezdů do měst, mýt a poplatků za jízdu (plynule jsem přešel z konstrukce do provozu) :-) snad ani zmiňovat nemusím. Proto se cítím, v tomto případě starý, znechucený, zklamaný a přidám zahořklý i když ve skutečnosti jsem mladý, krásný a veselý. ;-)

Nejsem ženská, abych tajil věk, 64. Nakonec tolikrát jsem psal co jsem kdy a jak řídil, jaké byly předpisy a pod., že se to dalo i poměrně přesně odhadnout.
Avatar - _Karel_
14. 2. 2018 12:12
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Říkal jsem si, že číslo v nicku bude nejspíš rok :-)
14. 2. 2018 12:25
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
:-) ... a i začátek auta.
Avatar - _Karel_
14. 2. 2018 13:13
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Jj, to jsem odhadl, 545i E60?
14. 2. 2018 13:30
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Přesně.
14. 2. 2018 16:34
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Tak nějak nevím, co říct. :*) Díky. Někdy si připadám jako ďáblův advokát, protože se stavím na stranu věcí, s kterými nutně nemusím souhlasit, jen kvůli, z mého pohledu, nekorektní, či dokonce nesmyslné argumentaci.
14. 2. 2018 08:16
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Možná to je tím, že PSA používá FAP s aditivy EOLYS (nově INFENIUM) proto možná stačí regenerace po takto dlouhé době. Jde i o to, že fitlry PSA se neplní ani tak popílkem, ale Cerinem, naopak auta s osatními filtry se plní sazemi. Od sazí se dá filtr vyčistit chemickou cestou, je tady hodně firem, co dokáží filtry čistit různými technologiemi. Bohužel FAP od PSA nelze v těchto firmách čistit, tedy teoreticky ano, oni tvrdí, že ho vyčistí, ale bohužel neumí odstranit CERIN, takže filtru příliš nepomohou. Klasický DPF dostanu na hodnotu téměř nového, nebo zánovního filtru, ale FAP od PSA vyčistí jen částečně, takže dojde opět k brzkému zaplnění. Takže u PSA je nutné buď vyměnit filtr za repasovaný v originál Peugeot/Citroenu a nebo sehnat člověka, co se zabývá FAPy od PSA a čistí je horkou wapkou, které jako jediná umí odstranit Cerin a dostat tak filtr do stavu zánovního.
14. 2. 2018 16:30
Re: Kia Ceed (2014) 1.6CRDi 94kW
Eolys (tedy jeho aktivní látka) je katalyzátorem. Snižuje teplotu potřebnou pro pasivní regeneraci. Jsou i filtry, které takový katalyzátor přímo obsahují, žádné aditivum není třeba. Díky tomu se v nich ani nehromadí. Pokud vím, má bývalá A6 3,0 TDI měla takový filtr.

Ten kov se jmenuje cer (latinsky/ anglicky cerium), nikoli cerin. Pochopitelně, pokud úspěšně probíhá pasivní regenerace, filtr se zaplňuje pomaleji. Sazemi se ale plní všechny. I s takovým katalyzátorem má filtr nějakou provozní teplotu, které musí dosáhnout, aby mohla oxidace probíhat. Jen je to snazší, zvládne se to i při nižší zátěži.
13. 2. 2018 19:18
Regenerace DPF
Moje zkušenost, mám 2x auto s 1,7CDTI
první je EURO4 ročník 2010, nájezd 155000km
druhé EURO5 ročník 2012 nájezd 160000km.

To EURO4 vypaluje při krátkých trasách ca. každých 200km, při dlouhých po cca. 300km, nekouří při regeneraci, smrdí při regeneraci "snesitelně" a prostě je to je pravidelné a bezproblémové. Při normálním běhu motoru výfukové plyny cítit skoro nejsou.

To EURO5 vypaluje při krátkých trasách každých 120-200km a při dlouhých i po ca. 350km.
Při regeneraci kouří jako blázen, řidiči za mnou se při mé regeneraci vzdalují, protože to "nechutně" smrdí, prostě problémové. Co je zvláštní, že emisemi projde, že plní podle protokolu EURO5 ale při normálním běhu motoru, studený i teplý smrdí prostě jinak, tak kysele, připomíná mi nádech avie nebo liazu, prostě to je nějaké divné celé. Servis tvrdí, že je to normální, motor jede velmi dobře, ale prostě mám pocit, že je něco jinak než má.

Dva stejné motory, jeden EURO4 a druhý o dva roky mladší a automobilkou "nastavený" na přísnějsí EURO5.

Zkušenost, zlatý ten co je starší. Nevíte někdo co by bylo příčinou toho "divného smradu" za běžného provozu ala "avia"? Díky za radu a názor předem.
Rozbalit vlákno
0
13. 2. 2018 19:30
doplnění informací k Regenerace DPF
-ten EURO4 má stále původní DPF filter a funguje jak má.
-ten EURO5 má již druhý DPF filter
(výměna na 150000km s tím, že už bohužel permanentně svítila kontrolka ucpaný filtr, neukončujte jízdu) a problémy s "velkým kouřením při regeneraci a x-násobně silnějším smradem při regeneraci".
Co ještě stojí zmínit, že ten filtr co byl na odpis regeneroval černým kouřem a ten nový regeneruje modrobílým kouřem.

S oběma auty se jezdí trasy 12-25km denně a víkendy třeba 100-200km denně.
Jezdí se s oběma autama celkem stejně ale každé se chová jinak.

Takže pravidlo, že si koupíte další se stejným motorem, protože máte dobrou zkušenost prostě vyjít vždy nemusí.

Je to alchymie.
Co stále dodržuju a dávám na to bacha, že neukončuju nikdy regeneraci přerušením jízdy a že regeneraci poznám podle vysoké momentální spotřeby a tudíž hlídám abych regeneroval při otáčkýách 2200-2500ot/min.

Tzn. dodržuju vše jak se má a mám stejně pocit, že je to na hranici snesitelnosti, ty věčné regenerace a hlídání aby proběhlo tak jak má,

Toužebné vypalování pro 800-1000km jak tu někdo uváděl to nemám ani náhodou.

Jaké máte zkušenosti vy? Napíše někdo?
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Kuski
14. 2. 2018 09:01
Dotaz na redakci
Zdravím Vás. Článek byl super. Krásně jste to shrnuli. Věnovali jste se ale jen dieslovým motorům. Jak jistě ale víte na trh již v tuto dobu přicházejí motory spalující benzín, které už podle nové euro normy mají filtr také. Přiklad, facelift Fábie, který za nedlouho přijde na trh. Toto auto bude u nás velmi rozšířené a když pominu flotilové vozi obchodních cestujících, jen velmi málo vozů bude mít ideální podmínky pro správnou regeneraci filtru. Třeba takový dědeček, co si koupí Fabii pro ježdění do Kauflandu pro rohlíky.
Máte nejaké info, jak s tímto automobilky kalkulují?
Protože, vždy platilo Diesel na delší trasy a benzín do města. A teď už bude do města max tak elektromobil. Děkuji
Rozbalit vlákno
0
15. 2. 2018 02:27
Dusile, Dusile!!
Kde je odpoved na otazku v nadpisu clanku, tedy JAK JEZDIT, ABYCHOM NENICILI DRAHY FILTR? Jako obvykle NIKDE. Celej clanek je JEN o systemech regenerace filtru, ale ANI TROCHU o tom, JAK mame jezdit, abychiom filtr nenicili. Ach jo, Dusile, ty nezklames..
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Aoyagi
15. 2. 2018 09:35
Jak jezdit, abychom neničili drahý filtr?
Na benzín.
Rozbalit vlákno
0
28. 2. 2022 01:43
Filtr pevných částic
Zrovna nedávno jsem se díval kolik by takový nový filtr stál a je to teda slušná pálka. Já byl s autem před pár týdny v servise a v mém případě je prý úplně v pohodě, tak ještě že tak. Co ovšem bylo potřeba vyměnit byl olejový filtr. To naštěstí až tak velká investice nebyla. Povedlo se mi ho sehnat za pár stovek z https://www.autodilyvojkov.cz/filtry
Rozbalit vlákno
0