Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Captur dCi 110 X-MOD – Zkus mě rozesmát

Jan Mička Jan Mička 24. 1. 2018
35
46
Zobrazit náhledy (35)
Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur Renault Captur
Modernizace Renaultu Captur se zaměřila hlavně na změny vzhledu a doplnění výbavy. Otestovali jsme „terénní“ verzi X-MOD v kombinaci s nejsilnějším turbodieselem nabídky.


Design, interiér


Pokud se ve světě crossoverů a SUV už trochu ztrácíte, pokusím se vám pomoci. Crossover = například Renault Captur. Jde o vůz s větší světlou výškou, vyšším posazem za volantem, perfektním výhledem z kabiny a nějakými těmi kontrastními plastíky na karoserii. Ty však primárně slouží jako ochrana v městském provozu, kde pro šrámy kolikrát nejdete daleko. Na pohon všech kol se tady nehraje, byť například statistiky Svazu dovozců automobilů řadí captur mezi terénní vozy. Zlepšit trakci ale pomáhá maximálně tak jiná mapa nastavení stabilizačního a protiprokluzového systému.

Captur je na trhu už od roku 2013 a loni prošel faceliftem. Ten se zaměřil hlavně na vzhled a doplnění nabídky o výbavu Initiale Paris, tu jsme nicméně vyzkoušeli už v rámci loňského srovnávacího testu s Mazdou CX-3. Do testu se nám dnes dostala verze X-MOD, která figurovala v nabídce už před faceliftem, a jako jediná disponuje zmíněným terénním „šidítkem“ zvaným Extended Grip. V základu ji pořídíte za 427.900 Kč (0.9 TCe 66 kW), námi testovavé provedení s nejsilnějším turbodieselem 1.5 dCi vychází na 517.900 korun.

Byl vůbec facelift potřeba?

Když jsem v rámci příprav testu přemýšlel, co bych vám o faceliftu Renaultu Captur nejraději řekl, musel jsem současnou a čtyři roky starou verzi dost porovnávat. Vizuálních změn je málo a mají vůz více přibližovat SUV modelům automobilky, v nabídce přibyly plně diodové světlomety, které mají linie Intens, X-MOD a Initiale Paris ve standardu, změnil se tvar nárazníků a … To je vlastně všechno. Na druhou stranu se Ranaultu ani moc nedivím, protože captur za ty čtyři roky nezestárnul ani o den.

Jsem tak trochu ostuda, protože kromě nějakých popojížděk kolem komína mi captur dosud pořádně neprošel rukama, nyní k němu tedy vlastně přistupuji bez jakýchkoliv vzpomínek, dřívějších poznatků a podobně. A musím říct, že takhle na první dojem na mně zapůsobil docela pozitivně. Celkem je v nabídce přes 120 barevných kombinací, takže je vlastně teoreticky nemožné, aby se na silnici potkaly dva naprosto stejné kousky. Líbí se mi, to v žádném případě nepopírám. Společně s Peugeotem 2008 jde o jednoho z nejnápadnějších a nejnápaditějších zástupců svého segmentu.

Dobrý pocit mně neopouští ani v interiéru, podle kterého jsem zkoušený captur nejdříve tipoval na novou linii Initiale Paris. Žádné levné plasty, ale vesměs měkčené materiály příjemné na pohled i dotek. Přístrojovka kombinující černý a krémový odstín vypadá skvěle, po vzoru malých MPV najdete na jejím vrcholu malou schránku na klíče, a co se nevejde do dveří, schováte do ohromného šuplíku před spolujezdcem. O jeho praktičnosti si ale myslím svoje – při otevírání mu vadí „detail“ v podobě kolen spolujezdce.

renault testy crossover renault testy crossover
 

Perfektní přední sedadla s dlouhým opěradlem má X-MOD už ve standardu čalouněna kombinací látky a koženky, sedí se asi o deset centimetrů výše než v cliu, což značně usnadňuje nastupování, a díky vysoké karoserii neřeší problém s prostorem vpředu nad hlavou ani 190 centimetrů vysocí cestující.

Šířka vpředu i vzadu v podstatě odpovídá cliu, rozvor 2606 milimetrů kombinovaný s vysokým posazem však zaručuje, že se za sebe posadí i pasažéři uvedené výšky. Tedy alespoň za předpokladu, že je zadní lavice posunutá zcela vzad (rozsah činí 160 milimetrů). Špatný není ani zavazadelník. Za 377 litrů by se nemusel stydět kompaktní hatchback, tady navíc máte už ve standardu dvojitou podlahu, díky které si oddělíte až dvaadvacet milimetrů hluboký prostor pro věci, které každý den nutně nepotřebujete.

Motor, jízdní vlastnosti


Být tak tišší…

Nabídka pohonných je stále „přísně“ rovnoměrná – dva turbobenziny, dva turbodiesely. Osobně jsem toho názoru, že captur ještě není vozem, který vzhledem ke spíše menším vnějším rozměrům a provozní hmotnosti maximálně 1365 kilogramů nutně potřebuje vznětový motor. Obzvlášť, když nejvýkonnější benzinové provedení TCe 120 s automatickou převodovkou vychází o 35.000 korun levněji než nejsilnější testované provedení spalující naftu.

Notoricky známá patnáctistovka 1.5 dCi se skrývá pod označením dCi 110, smysl číslovky však není těžké rozklíčovat. Výkon 81 kW, tedy 110 koní, je dostupný ve 4000 otáčkách za minutu, a točivý moment 260 N.m, na který mimochodem žádný z jiných nabízených motorů ani zdaleka nedosáhne, máte k dispozici už v 1750 otáčkách. Naposledy jsem tento agregát zkoušel v Mercedesu třídy A, kde jsem si pochvalovat příjemně lineární zátah, captur dCi 110 je ale z trochu jiného těsta.

Jednak je potřeba si zprvu zvyknout na ne zcela tichý a kultivovaný projev, který se však s rostoucí teplotou motoru zlepšuje, ale hlavně mírnou letargii v nízkých otáčkách. Teprve zhruba v 2000 min-1 naplno zatáhne, div pod sebou přední kola nerozdrtí asfalt na prach, a captur vyrazí. Renault říká, že byla upravena konstrukce turba, aby měl vůz více elánu v nízkých otáčkách, výstupní parametry motoru před a po faceliftu jsou však na chlup stejné, navíc chování je velmi podobné stejně poháněnému Nissanu Juke.

renault testy crossover renault testy crossover
 

U malých turbodieselů, které mají výkon „tak akorát“, obvykle zaznamenávám docela znatelný výkyv spotřeby paliva v klidném a dynamickém režimu. Typicky u tříválce 1.4 TDI, který uměl na dálnici klidně jezdit i za 6 litrů. U motoru 1.5 dCi to však neplatí. Většinu testovacích kilometrů jsem najezdil v městském a příměstském provozu, přičemž ani při poskakování v kolonách prokládaných agresivnějším rozjížděním na křižovatkách odběr onu uvedenou hranici nepřeskočil.

Palubní počítač obvykle ukazoval hodnoty okolo 5,5 l/100 km, a to i když jsem ráno vyjel s v podstatě studeným motorem na dálnici, držel krok s ostatními (při 130 km/h na šestku motor točí 2500 otáček), a po necelých třiceti kilometrech zaparkoval v garáži. Renault deklaruje 3,9 l/100 km v kombinovaném cyklu, oscilovat okolo čtyřlitrové hodnoty však není nemožné ani v reálném provozu.

Něco tomu chybí

Dost mě zajímalo, jestli se Renault vydá podobnou cestou jako konkurence a kvůli vyšší stavbě karoserie citelněji utáhne podvozek. Dávalo by to smysl, auto se aspoň v zatáčkách o něco méně naklání, Francouzi však naštěstí podvozek naladili tak, aby byl vůz stabilní v zatáčkách i náhlých vyhýbacích manévrech, ale zároveň jste neměli po sto kilometrech na D1 zadek na dranc.

Hezky to šlo vidět už ve videu kolegy Davida Bureše, který zkoušel vyhýbací manévr mezi kuželkami. Captur se nenaklání o nic víc než běžný městský hatchback, na limitu však nedává příliš prostoru pro zásahy řidiče. Jakmile se začne vnější přední kolo jenom trochu hrnout, zakročí neoblomný stabilizační systém a auto srovná do latě. Ubírá to sice hravosti, ale přidává na bezpečnosti.

Zkoušený kousek jezdil na standardně dodávaných sedmnáctipalcových kolech s pětapadesátiprocentním profilem pneumatik, a právě i ty mají jasný vliv na spíše komfortnějším charakteru jízdy. Captur není nikterak uhoupaný, v jeho podvozku cítíte pevnost a jistotu, ale ani tak tvrdý, aby do karoserie, v horším případě až k uším posádky, přenášel více rázů než je běžné. Na druhou stranu mu chybí vlastně jakýkoliv, byť negativní charakteristický rys.

renault testy crossover renault testy crossover
 

Zatáčky projíždí nenuceně, v řízení není téměř žádný cit, snad jenom kulisa manuální šestistupňové skříně, která je ke zkoušenému motoru jedinou možností výběru, by mohla být při rychlejším pohybu páky méně „zadrhávací“. Jinak je však jízda prostá jakýchkoliv zážitků, které bych možná od cool auta, jakým Renault Captur určitě je, očekával. Nakonec vám totiž v paměti utkví pouze myšlenka na nízkou spotřebu paliva – hlavní výhodu vznětové patnáctistovky.

Závěr


Závěr

Renault Captur není nejprodávanějším modelem svého segmentu na evropském trhu jenom tak. Téměř vůbec nestárne, což je znát především na minimálních změnách provedených v souvislosti s modernizací, uvnitř je velký, praktický, snad by se chtělo říci bez kompromisů. Zákazníkům nabízí za velice slušné peníze velice atraktivní design, super materiály uvnitř a široké možnosti individualizace, že je ale skutečně nutné si do něj pořizovat vznětový motor, říci nemohu.

Nejsilnější vznětová patnáctistovka nemá příliš v lásce nízké otáčky, nad dva tisíce za minutu však umí skutečně rychle zatáhnout, což oceníte nejenom při rozjezdech z křižovatek. Stále nepatří k nejtišším ani nejkultivovanějším a za úplně ideální nemůžu označit ani manuální šestistupňovou převodovku, jejíž páka při rychlejších pohybech v kulise dost zadrhává.

Velkým kladem je však nízká spotřeba paliva – není problém jezdit za 4 l/100 km, většina majitelů naopak bude mít problém dostat se přes šest litrů, a to ani nebudou muset používat ekonomický režim, ve kterém je motor v nízkých otáčkách ještě letargičtější.

Vezmu-li to kolem a kolem, Renault Captur vlastně perfektně plní 90 procent svých denních povinností. Jenom vás nepobaví, a nemyslím teď přímo řidičsky. Možná si řeknete, že je přece hloupost chtít po malém crossoveru zábavný charakter, jenomže třeba taková Mazda CX-3, která navíc může být vybavena opravdovou čtyřkolkou, tohle zvládá, a bavil jsem se třeba i ve Fiatu 500X. Inu, jiný kraj, jiný mrav.

renault testy crossover renault testy crossover
 

Nejlevnější verze modelu314.900 Kč (Energy TCe 90/66 kW Life)
Základ s testovaným motorem517.900 Kč (Energy dCi 110/81 kW X-MOD)
Testovaný vůz bez příplatků517.900 Kč (Energy dCi 110/81 kW X-MOD)
Testovaný vůz s výbavou544.900 Kč (Energy dCi 110/81 kW X-MOD)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Kvalitní materiály
  • Velice úsporný motor
  • Komfort i na velkých kolech

Minusy

  • Hlučnější motor
  • Méně přesné řazení

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Renault Captur dCi 110 X-MOD
Cena základní sestavy 517 900 Kč
Výbava základní sestavy Čtyři airbagy, tempomat s omezovačem rychlosti, asistent rozjezdu do kopce, litá 17palcová kola, outdoorový přední a zadní nárazník, čalounění sedadel kombinující látku a kůži, diodové přední světlomety, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, zatmavená zadní okna, diodové vnitřní stropní osvětlení, parkovací senzory, sada na opravu pneumatik, automatická klimatizace, dvojitá podlaha v zavazadelníku, navigace R-Link 2 a další. Kč
Cena testované sestavy 544 900 Kč
Výbava testované sestavy Lak Ivoire (+5000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+5000 Kč), paket City (+10.000 Kč), rezervní kolo (+2000 Kč), paket Look (+5000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.1 / 3.7 / 3.9
Emise CO2: 101
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 377 / 1235
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 482
Rozměr pneu: 205/55 R17
Renault Captur dCi 110 X-MOD
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4122
b) šířka (mm): 1778
c) výška (mm): 1566
d) rozvor (mm): 2606
e) rozchod vpředu (mm): 1531
f) rozchod vzadu (mm): 1516
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 560
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - pumpkin
trochu som si nabehol
| 26. 1. 2018
Dobre si spravil, super autíčko ten nový Swift. Jazdil som s tým slabším štvorvalcom a aj tak s tým bola v meste zábava.
Avatar - wakantanka
Nechápu
| 25. 1. 2018
Takto popisane to dava zmysel. Musim sa asi pozerat okolo seba lepsie. :-)
Charakter...
| 25. 1. 2018
No to pohodlí popisované v testu mne zarazilo. Moje zkušenost s 1,2 TCE říká, že je to uhopsaná koza.
Nechápu
| 25. 1. 2018
Nikto, však štatistika jasne hovorí 1600 VS 70 v prospech benzínu. A to je na renault brutálne číslo (v prospech benzínu)
Avatar - Emel
Nechápu
| 25. 1. 2018
Asi jo. Ale když se podívám do statistik, kde je Octa výrazně nejprodávanější auto, daleko před Fabií... a když uvážím, že soukromí kupci budou kupovat určitě víc Fabií než Octavií... tak mi z toho vychází to, že firmy preferují Octavii dost výrazně. A podle mě to není zásluhou manažerských pozic, ale právě třeba těch obchoďáků.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku