Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Clio Grandtour 0.9 TCe vs Škoda Fabia Combi 1.0 TSI – Ještě nevymřeli

Martin Frei
Diskuze (66)
Ani úplně malé, ani moc velké. Hodně odvezou, snadno zaparkují. Nově se shodují i počtem válců. Proto opět stojí proti sobě Clio Grandtour a Fabia Combi.


Malé kombíky jsou tajnou láskou spořivých Čechů. Za málo peněz nabízejí hodně místa. Formany a Felicie Combi odedřely v našich rodinách spoustu užitečné práce a určily náš pozdější pohled na krabičky z přelomu tisíciletí - Peugeot 206 SW, Seat Cordoba Vario nebo Volkswagen Polo Variant. Titulky dobových testů jako „Malý velký vůz“ mluví jistě za vše. Prodávání prostoru zalevno ale příliš netěší finanční ředitele automobilek, a tak malí pracanti mizí z trhu. Vedle gruntovního Loganu MCV, za SUV převlečeného Peugeotu 2008 a hipsterského Mini Clubman zůstává už jen dvojice klasiků: Clio Grandtour a Fabia Combi.

Dojem, prostor, cena


Obliny a hrany

Zevnějšek prozrazuje značně rozdílné osobnosti. Clio se jen vlní křivkami, houpavě obepínajícími celou karoserii. Od světlometů tvaru mandle přes rozmáchlý prolis na dveřích, oble klesající střechu až po linku bočních oken, která u zpětných zrcátek a zadního stěrače klesá, zatímco kolem zadního sloupku se přelévá jako mořská vlna.

Naproti tomu fabia je tak fundamentálně hranatá, že by jí snad místo kol víc slušely krychle. Ostrých úhlů se harmonicky drží ze všech stran, což jí dodává chvályhodnou jednolitost a nezpochybnitelnou dávku elegance. Za zbytečný ústupek ale považujeme zmenšení světlometů při nedávném faceliftu, kvůli němuž příď opticky ztěžkla.

I bez toho by však designový duel vyhrálo clio. Je líbivé a plné emocí, ale zároveň tak promyšlené, že se nám neokoukalo ani po dlouhých šesti letech na trhu. To se o mnoha jiných autech říct nedá.

Klub proti kanceláři

I v kabině dokáže clio svůj věk zapřít. Prozíravě vsadilo na pojetí se štíhlou stojatou obrazovkou, takže palubní deska vypadá stále moderně. Tvarově

originální motivy odrážejí francouzský cit pro krásu, a přitom nikde nejsou tak samoúčelné, aby omezovaly funkčnost. Testovanou výbavu Intense povznášejí i povrchy s hrubou texturou a decentně volené lesklé detaily. V dané třídě patří clio mezi nejhezčí místa k životu.

Zkazit si to ovšem umí na dotek. Křehké středové výdechy topení, které lze směrovat jen v omezeném rozsahu, záhadné drnčení ve dveřích nebo skákání stěračů po skle ukazují, že i krasavec musí někde šetřit.

Fabia představuje pravý opak, skoro bychom nevěřili, že je o tři roky mladší. Tvarově konzervativní a strohá, s ovladači přísně funkcionalisticky včleněnými do mohutné palubní desky. O dost méně zajímavá a ne o moc přehlednější. Vyšperkovaná verze Monte Carlo také přidává zkrášlující detaily, přesto se jí nedaří tak dobře odvést pozornost od šedi základních plastů.

Salonek k pohledání

Jak vidíte v tabulkách, délka obou vozů se liší jen o milimetry, clio je však citelně nižší. To je poznat i v pozici za volantem. Na dnešní zvyklosti

je celkem „přízemní“ a do kabiny jsme spíše ponořeni než posazeni. Pomáhá to pocitu řidičského či duševního splynutí s vozem, s výhledem přes vyboulený čumák je to slabší – na rozměry předku je potřeba si prostě zvyknout. Také šířka v ramenou je skromná, košatě tvarovaná výplň dveří nám nedopřává potřebnou volnost. Přesto clio ovládá důležité kouzlo starých renaultů: vytváří dojem vzdušného obýváku. Plochá a nízká palubní deska odsouvá čelní sklo daleko dopředu, čímž vzniká iluze prostoru navíc.

K paketu GT Line Full, který vidíte na snímcích, patří také dosti důrazně tvarované anatomické sedačky. Musíme uznat, že skvěle drží nejen v bocích, ale i v ramenou. Některým z nás však připadají poněkud úzké.

Prostor nad pocity

Po přesednutí do fabie nás až překvapí, o kolik výš sedíme. Nejde o sporťák, takže vzpřímená pozice ničemu nevadí a do auta se snáz nastupuje. Za volantem bychom ale snesli o pár čísel nižší „židli“. Na druhou stranu přehled kolem auta máme lepší – jak přes rovně zkosenou kapotu, tak kolem strmějších sloupků.

I když si tu nepřipadáme tak francouzsky vzdušně, skutečný vnitřní prostor je díky štíhlejší palubní desce a plochým výplním dveří velkorysejší. Zejména sedm centimetrů přidané šířky dělá zázraky. Sportovní sedadla v Monte Carlu jsou sympaticky tužší než standardní, ne všem ale vyhoví pevně nastavené hlavové opěrky.

Kam se poděla délka?

Mnohem víc než výška ale v technických údajích zaujme jiné číslo: clio má o 12, slovy dvanáct centimetrů delší rozvor. To je v téhle třídě obrovský

rozdíl, z něhož by teoreticky mohlo vyjít, že si na zadním sedadle dáme nohu přes nohu. Ale kdepak! S takhle jednoduchými počty si na Francouze nepřijdeme. Velká část náskoku totiž padne na to, že zadní kola neleží pod zadními sedadly, ale až pod kufrem. To je další ze skrytých designérských triků – kratší zadní převis dodává grandtouru sportovnější šmrnc a tlumí efekt tatíkovské užitkovosti.

Druhý díl veledlouhého rozvoru pohlcuje zmíněná iluze obývacího pokoje vpředu. Kolik místa zabírá marnivě dlouhá palubní deska a natažené nohy

řidiče, tolik ho před zadními sedadly chybí. Jak vidíte na fotkách, pro dospělé je to jen tak tak. Navíc pod nízko ukotvené sedáky skoro nezastrčíme chodidla a shora se nám na hlavu tlačí elegantně svažitá střecha.

Po tomto obšírném výkladu není třeba vysvětlovat, jak může být fabia navzdory kratšímu rozvoru prostornější. Čtyři přidané centimetry pro kolena dělají dost, dohromady se vzpřímenějším sezením obzvlášť. Víc místa máme i pro chodidla a také nad hlavou, ještě lepší by to bylo bez panoramatického střešního okna.

Kouzla s kufry

Nebyla by to škodovka, aby nenabídla objemnější kufr. Reálně padesátilitrový náskok stojí za pochvalu a lepší známku. Při pohledu na tvary clia bychom čekali rozdíl i větší, ale Francouzi opět projevili důvtip: o pět centimetrů roztáhli rozchod zadní nápravy, takže auto vypadá svalnatěji, podběhy méně zasahují dovnitř a kufr je krásně široký. Kupátkovitě nízká záď by překážela až při vršení bagáže do stropu.

Údaje o testovaných vozidlech Renault Clio Grandtour Škoda Fabia Combi
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 158/4 162/8
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 90-99/92 91-99/93
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 1-10/41-9/5
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 137/135 140/138
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 120/127 127/123
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 49/47x45 51 x 49/47x48
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63x45 63x47
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 76x89 84x103
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 60/182 61/191

Každá koruna se počítá

Sebevědomá obchodní politika Škody dotahuje mateřský Volkswagen, Renault citlivě ladí lákavé, ale ještě ne podbízivé ceny. Tomu odpovídá třicetitisícový rozdíl mezi cliem a fabií, pro leckoho jistě rozhodující. Když se k tomu přičte emotivní francouzský design, mají zejména ženy rychle jasno. Prořídlá nabídka na trhu nakonec o moc víc šancí nedává. Peugeot 2008 startuje o dalších padesát tisíc výš. Ještě před rokem byl příznivější variantou Seat Ibiza ST, leč není ho více. Cenové dno tvoří Dacia Logan MCV v téměř vrcholné výbavě Arctica o 23.000 Kč levnější než Clio Grandtour.

To je nabídka, která se neodmítá.

Pořizovací náklady Dacia Logan MCV 0.9 TCe 66 kW (etalon) Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 66 kW Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 70 kW
Základní cena 257 400 Kč (Arctica) 281 900 Kč (Advantage) 313 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 257 400 Kč (Arctica) 281 900 Kč (Advantage) 313 900 Kč (Active)
Výbava verze Světa motorůČelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace NeNe Ne
Vyhřívání předních sedadel Ne Ne Ne
Zadní parkovací senzory 6000 Kč 5000 Kč Ne
Litá kola 15“ 9000 KčNe 12 100 Kč
Připojení Bluetooth Ano Ano 7500 Kč
Navigace 7500 Kč 10 000 KčNe
Dešťový a světelný senzor Ne Ne Ne
Tempomat 6000 Kč Ano Ne
Metalíza 10 900 Kč 12 500 Kč 12 300 Kč
Porovnání cen 257 400 Kč (100 %) 281 900 Kč (o 10 % horší) 313 900 Kč (o 22 % horší)
Známka1,00 1,50 2,00
Pořadí  1. 2.

Motor, jízda


Do sání, nebo do válců?

Tříválec jako tříválec, co říkáte? Oba mají turbo, podobný výkon, a dokonce ani hodnoty točivého momentu nejsou dramaticky vzdálené. Jenže další

čísla se významně rozcházejí. Clio se na vrchol momentu rozfouká až při 2250 min-1, zatímco fabia dosahuje maxima už při osmnácti stech a udrží ho do 3500 min-1. V pružném zrychlení na pětku je clio o pět vteřin pomalejší, přestože má o 13 % kratší převod. A pak je tady spotřeba. Už v městské části ležérního cyklu NEDC vyšší skoro o litr, v praxi vlastně vždycky.

Důvod je prostý, milý Watsone. Výrobně úsporný motor renaultu se drží vstřikování MPI a také si vystačí s proměnným časováním ventilů jen na sací straně. Výsledkem je nejen nižší účinnost pod plným plynem, ale i méně přesné řízení motoru v nízkých otáčkách. V rozporu s tím musí srovnatelný výkon vymáčknout z menšího objemu, takže potřebuje větší turbo. Z něho pak ještě stlačený vzduch putuje do vzdáleného mezichladiče v přídi, zatímco fabia má vodní výměník přímo u sání. Oh la la, monsieur Renault, tohle nejsou dobře rozdané karty.

Bonviván proti svalovci

Za volantem je rozdíl okamžitě poznat. Už při dynamických testech na letišti, kde přesedáme z jednoho auta do druhého, zanechává záběr fabie

mnohem silnější dojem. Přestože naše loňská měření ukázala, že koncernové TSI s nástupem výfukového filtru něco ze spodových dovedností ztratilo. Pomyslný mrtvý bod nad volnoběhem je při rozjezdu nutné překonat, ale pak už jdou věci jako po másle.

Stejná zkušenost se opakuje ve městě, kde se fabia nad 1600 min-1 pohybuje se sympatickou živostí, zatímco když chceme s cliem držet hospodárně nízké otáčky, zdržujeme provoz. Potřebujeme dva tisíce – a pak zase jemnou nohu na plynu, aby se motor nerozpumprdlíkoval moc, protože jeho jednoduché regulaci trocha citu chybí.

V dálničních stoupáních fabia cliu bez řečí ujede a ani na točité okresce nepotřebuje tak často řadit. Což je dobře, protože chod mechanismu je ve škodovce méně přesný. Klidným řidičům motor clia určitě vyhoví, i na jeho specifické reakce se dá zvyknout. Spotřeba přesahující šest litrů ovšem za dnešním standardem zaostává. Abychom však cliu nekřivdili – jednodušší technika znamená také menší servisní rizika. Nepřímé vstřikování

má méně sklonů k tvorbě karbonu, což zejména vynikne při častých krátkých jízdách zastudena. A co vydrží u TSI výfukový filtr, to se musí teprve ukázat.

Údaje o testovaných vozidlech Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 66 kW Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 70 kW
Motor, ventilový rozvod turbo benzin R3, DOHC turbo benzin R3, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 898 999
Největší výkon (kW/min-1) 66/5500 70/5000-5500
Největší točivý moment (Nm/min-1) 140/2250 160/1800-3500
Převodovka 5° manuální 5° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4267 x 1732 x 1445 4262 x 1732 x 1488
Rozvor náprav (mm) 2589 2470
Standardní pneumatiky185/65 R15 185/60 R15
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1163/550 1141/530
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 595/1200 570/1000
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 443/1380 530*/1935
Objem nádrže paliva (l) 45 45
Nejvyšší rychlost (km/h) 178 185
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 12,1 10,9
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 6,5/4,4/5,2 5,4/4,1/4,6
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 11,2 11,3
Pružnost na 5. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s)23,6 18,6
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 3400 3000
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,2 5,3
* Včetně prostoru rezervy 36 l

Zapomeňte na tradici

Už dlouho neplatí, že by francouzská auta vynikala plavně měkkým pérováním. Losí testy je nutí ke kompromisům, které po rozbitých českých cestách jezdí poněkud rozpačitě. To však není případ testovaného kombíku s paketem GT Line Full, jehož součástí jsou 17“ kola a mírně tužší podvozek. Ano, tužší, ale krásně harmonický. Má dost poddajnosti na pohlcování nerovností, ale nehoupe se a na hrbolech neuskakuje.

Kdo je tady měkčí?

Jestli některé dnešní malé auto vyznává staré francouzské ideály, je to Škoda Fabia třetí generace. Facelift na jejím houpavém pérování nic nemění, i přes menší nerovnosti se nese měkce a citelně se naklání. Tlumení rázů pomáhají i menší 16“ kola s vyšší bočnicí.

Plusem je jízdní harmonie a plynulost. Naladění podvozku bere ohled na tuhost karoserie, nepřenáší do ní tvrdé rázy. Zklamáni mohou být příznivci ostřejší jízdy. Při prudkých manévrech se vůz citelně houpe a může i uskočit, záď projevuje sklony k přetáčivosti, která není vždy jen zdrojem zábavy. Při cvičném průjezdu kuželkami fabia opouštěla stopu dřív než clio a dalo víc práce ji srovnat.

Škoda že Monte Carlo nemá standardně sportovní podvozek. Testovali jsme ho loni na vzácné Edition R5 a fungoval právě tak dobře jako u clia: poddajně, ale pevněji v kramflecích. Zájemcům ho vřele doporučujeme.

Závěr


Závěr

Díky svůdnému designu, elegantně pojatému interiéru a talentovanému sportovnímu podvozku zapůsobilo clio velmi silně. Sami jsme nečekali, v kolika ohledech bude fabii šlapat na paty. Známkování Světa motorů ale klade velký důraz na prostor a praktičnost, kde renault ztrácí body za kompromisní rozvržení kabiny. Definitivně ho ke dnu stáhly horší dynamika a vysoká spotřeba, jež má na svědomí technicky méně vyspělý motor.

Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Renault Clio Grandtour 0.9 TCe 66 kW Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 70 kW
DOJEM
Design 1,00 1,50
Dílenské zpracování 2,00 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,00 1,00
Sedadla 1,00 1,50
Zavazadelník a variabilita 1,50 1,00
Ovládací prvky 2,00 1,50
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,50 1,50
Pružnost 2,50 1,50
Spotřeba 2,00 1,00
JÍZDA
Řazení 1,50 2,00
Řízení 1,50 1,00
Brzdy 2,00 1,50
Ovladatelnost 1,50 2,00
Jízdní komfort 1,50 1,50
CELKEM
Výsledná známka 1,75 1,43
Závěrečné pořadí 2. 1.

Pořadí1. Škoda Fabia Combi 1.0 TSI/70 kW2. Renault Clio Grandtour 0.9 TCe/66 kW
PlusyProstorná kabina i kufrElegantní design
 Pružný a úsporný motorSpojení komfortu a obratnosti
 Velmi dobrá ergonomie  
MínusyHodně měkký podvozekÚzká a krátká kabina
 Méně přesné řazeníLíný a žíznivý motor
  Rezervy ve zpracování
Průměr celkem1,431,75

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším malým kombi se zážehovým motorem, výkonem 66 až 77 kW a výbavou dle Světa motorů je Dacia Logan MCV Arctica za 257.400 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 270.270 Kč. Za cenu od 270.271 Kč do 296.010 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí

celkového hodnocení. Jedná se o samostatnou disciplínu.

Zobrazit celý článek
Martin Frei
Diskuze (66)

Doporučujeme

12. 11. 2020 14:32
Re: 1.2TCE
Ano, nic se zatim nezmenilo. Kdybych se mel nyni po 3,5 roce opet rozhodnout, koupil bych si jej zas. Mam pouze odpojeny snimač IBS ( "chytre dobijeni" ) , takze baterie se konecne dobiji jak ma ( kolem 14,2V ) a soucasně to blokuje StopStart. Hurá.
Je pravda, ze k nemu pristupuji jak se rika "specificky", ( trasy z 99% ne kratsi jak 20km, adiva, premiove palivo, kvalitni olej a co 10tis. vymena ), ale to jsem delal vzdycky u vseho, verim, ze to ma z dlouhodobeho hlediska pozitivni vliv na kazdy motor.
Hladina oleje v motoru se nemeni od vymeny do vymeny, motor se zahriva rychle i v zimě ( mam automaticke zaluzie ). Po 20tisicich se motor asi definitivně zajel, mirně klesla spotreba a motor je citelně pružnější. Ve 2000km jsem si vymenil motorovy olej s filtrem sam, do 3000 jizda jen oparně ( vyssi otacky, meně plynu ), po té už plné zatižení, jizda na spotrebu jen sporadicky ( do 6l ) , spise svižný režim ( sp. prumerně do 8l ). Otacky nikdy pod 2000 ( vyjma bzdeni motorem ) , ne zridka do plnych 6000. Maximalka na nemecke dalnici 210km/h - rovina, mel snahu jit dal, ale s ohledem na ostatni jsem nepokracoval.
12. 11. 2020 12:36
22. 2. 2020 01:15
pro Clio
Osobne jsem se pri vyberu rozhodl pro Clio IV GTline 1.2 TCe. Je to slusne auto, co nejen dobre vypada. Podvozek lepe odladeny nez u Fabie, karoserie je velmi pevna, motor 4 valce = kultivovanejsi chod, skvely vykon i odhlucneni. Interier pro rodinu s lidmi do 175cm vysky naprosto dostacujici, ale pokud ma ridic i spolujezdec do onech 175cm a neni obezni, tak se dozadu vejde osoba se 190cm jak nic. Sirsi zadni lavice se urcite hodi, v pripade nouze si dozadu sedne manzelka i mezi dve detske autosedacky. Kufr na litry mozna mensi ( dnesnim trendem je posouvat plato cim dal vyse a tim papirove zvetsovat zavazadelnik ) , ale v zivote se mi daleko vic nez koukat na litry osvedcilo, ze sirka zavazadelniku je u maleho auta dulezitejsi. Kdyz se do kufru napr. kvuli abcenci 5cm nevejdou golfky, tak je to kufr k nicemu. Auto padne skvele do ruky, vyhled pres sirsi A sloupky je dnes vsude horsi, nez u starych aut, ale jinak zadny problem s parkovanim, mam vypnute i parkovaci senzory, nepotrebuji je, vyhled pres velka zrcatka take fajn. Co se pazvuků tyce, nejake se objevily, ale zase sami zmizely, podle me si ty materialy musi jen sednout, takze az na par drobnosti uzasne tiche - uspavaci auto, kdyz je ale potreba, tak se dokaze i svizne rozhybat, 1.2 s turbem ( 88KW / 205Nm ) jede i bez cipovani pekne ( Fabia nabiz jen 3 valce s max 81KW ). Rezerva pro cip tam jeste je, stejny motor ma Megane s o neco vetsim vykonem.
21. 1. 2019 19:16
Re: válce
Ty jsi to ale odborník... :no:
Avatar - Ronault.
21. 1. 2019 18:52
Re: Pěkný článek, vítězem je ale Rapid Spaceback :-)
Auto není jen měkčená loketní opěrka a pár cinkrlátek, ale třeba skelet.