Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Espace 2,2 dT

Tomáš Zajíček
Diskuze (63)

První generace Renaultu Espace se začala prodávat v roce 1984. Tímto povedeným vanem se podařilo o několik let předběhnout evropskou konkurenci, která dokázala zareagovat až za několik let.

V roce 1997 byla představena již třetí generace tohoto mimořádně úspěšného vozu. Došlo k prakticky kompletnímu přestavění vozu. Oproti předchozímu modelu z roku 1991 je o 20 mm delší a o 80 mm širší. Jako u předchozích variant je u vnějších částí karoserie použito plastových výlisků, čímž se výrazně šetří na hmotnosti. Další výhodou plastů je jejich odolnost proti poškození při drobných kolizích.

Motorová řada obsahuje benzinový čtyřválec 2,0 (83 kW) dále šestiválec 3,0 (123 kW). Diesely jsou zastoupeny novým 2,2 dT (83 kW) s nepřímým vstřikováním a neobvyklým tříventilovým rozvodem. A právě tento turbodiesel se nacházel v testovaném vozidle. Po nastartování se jako každý diesel projevoval klasickým nýtováním. Po několika minutách hluk postupně vymizel a byl porovnatelný s běžným benzínovým motorem. Zůstala však dosti výrazná zvuková kulisa turba, které subjektivně hvízdalo více než u jiných turbodieselů. Výkon motoru tak akorát odpovídal pro automobil s hmotností přesahující 1600 kg. Výhodou je náběh nejvyššího točivého momentu ve 2000 otáčkách. Spotřeba u takto těžkého vozu je na přijatelné úrovni mezi 7,5 až 8,5 l/100 km. Výhodou je, že tento parametr se příliš nemění ani při využívání maximálního výkonu motoru.

Jízdní vlastnosti jsou na tak velký vůz překvapivě dobré, díky velkému rejdu je i ve městě jízda poměrně příjemná. V zatáčkách se přes svou výšku příliš nenaklání. Pozice řidiče v Espace je samozřejmě vyšší, čímž se dopravní situace zvláště pro začátečníka velmi zpřehlední. Velká prosklená plocha vozu umožňuje bezproblémový výhled téměř všemi směry, dokonce i dozadu. Ovládání poměrné velkého vozu je bezproblémové, jen je potřeba si zvyknout na nemožnost vizuální kontroly předku vozu na který není ze sedadla řidiče vůbec vidět. To vadí především při parkování.

Hlavní předností tohoto vozu je však mimořádným způsobem dotažené využití vnitřního prostoru včetně velkého množství odkládacích ploch. Začneme odpředu. Přístrojová deska je zcela nová a nutno říci, že takovou jste asi ještě neviděli (viz foto). Uprostřed je obří schránka s objemem 33 litrů, což znamená, že se tam vleze i menší kufr. Dále ve voze naleznete ještě množství dalších odkládacích míst, které dávají dohromady objem přes 100 litrů! Uprostřed přístrojové desky se nachází také rozměrný digitální display, který však přes množství zobrazovaných údajů postrádal otáčkoměr. Další zvláštností jsou navzájem oddělené ovladače klimatizační soustavy pro řidiče a spolujezdce. Sedadla řidiče i spolujezdce jsou otočná o 180 stupňů tudíž lze udělat z vozu malou konferenční místnost (viz foto). Druhá i třetí řada sedadel je všestranně seřiditelná, posuvná a vyjímatelná. Sklopením opěradla některého ze sedadel vznikne pevná plocha např. na přípravu svačiny. Vůbec celý interiér je nezvykle prostorný a útulný, připomíná obývací pokoj. Pokud máte ve voze instalovánu pouze prostřední řadu sedadel je zavazadlový prostor úctyhodný (viz foto). Pokud ovšem přidáte i třetí řadu sedadel moc z něj již nezbyde - 275 litrů. Tuto nevýhodu řeší novinka u Renaultu - prodloužená verze Grand Espace.

Espace si i nadále udržuje jisté výsadní postavení mezi velkoprostorovými vozidly, přestože se konkurence výrazně zvětšila. Nabízí mimořádné množství vnitřního prostoru, variabilitu a vcelku ekonomický provoz s turbodieselem.

Tomáš Zajíček
Diskuze (63)
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 0
Zdvihový objem (ccm): 2188
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 83 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 234 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.5 / -
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 275 / 2850
Objem nádrže (l): 76
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1630 / 880
Rozměr pneu: 205
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1690
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
23. 8. 2021 14:54
Re: To jsem netušil,
Přímý vstřik základní prvek dieselu v podstatě je, ale do osobních aut se to kvůli hlučnosti, vibracím a náročnosti na konstrukci nehodilo. Diesel s předkomůrkou se dal víceméně udělat z benzínového motoru, stačilo vyztužit blok a dát jinou hlavu válců. Že se často snížila účinnost na hodnotu benzínového motoru, to nevadilo, protože diesely v osobních autech se odjakživa prodávaly především tam, kde bylo výrazné daňové zvýhodnění nafty. Proto dělali předkomůrkové diesely nejdéle Frantíci.
Avatar - Mokrous
23. 8. 2021 11:32
Re: To jsem netušil,
:-) Nojo vlastně, Tata Magic, to je pro nás Evropany stěžejní model. :D
I když v rozvojových zemích chápu, že čistota paliv, přístupy v servisu a tolerance nepřejí moderním vstřikovačům. Takže tam je asi lepší volba nižší výkon, ale spolehlivost starého řešení.
Nemám problém přiznat, že nevím všechno z patra a tohle jsem prostě nevěděl.
Slyšel jsem výraz komůrkový, nebo předkomůrkový, ale nijak jsem to nezkoumal.
Já prostě řešil principy dieselů až později a nějak jsem automaticky považoval přímý vstřik do stlačeného vzduchu za základní konstrukční prvek. Dostudovat si to samozřejmě můžu.
Dnes taky streamujeme, před tím jsme měli BR, DVD, CD, TAPE, LP a před tím hrací válečky a flašinet. :-)
23. 8. 2021 10:29
Re: To jsem netušil,
Veteráni? V Indii se nepřímovstřikové diesely montují do aut dodnes (například Tata Magic) a v EU se daly koupit ještě v roce 2005 (například Berlingo 1.9 D). Předtím to dlouhá desetiletí byla jediná schůdná cesta, jak do osobních aut a malých dodávek dát diesel.
23. 8. 2021 07:20
Re: Na svoju dobu bezkonkurencne mpv
Popravde som zvedavy na desiatky tvojich teorii o tom co bude pre rodinu lepsie a praktickejsie auto a ked sa ti narodia decka a budes vymienat to svoje polo, tak skoncis pri niecom, co to vsetko poprie.
22. 8. 2021 23:47
Re: To jsem netušil,
Mám to dost podobně, ale rodiče měli v 90. letech Golfa III s komůrkovým 1.9 TD a v té době jsem obdivoval ta nová TDI s neskutečnými 81 kW :-)