Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Grand Scénic: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (121)
Silnou pozici mezi rodinnými velkoprostorovými auty vylepšil Renault před lety zavedením menšího modelu Scénic po boku velkého Espace. Nové provedení staví na původní koncepci, odstraňuje některé neduhy předchůdců a bere si to dobré z nového Megane.

Nový Scénic příjde na trh opět ve dvou délkových provedeních. Zatímco ve druhé generaci se Grand objevil až s více než ročním odstupem za krátkou karoserií, nyní je tomu naopak. Renault chce vyzdvihnout přednosti nového Grand Scénicu a dobře dělá. Delší verze totiž už není neuměle prodloužený Scénic, ale stylisticky vyvážený automobil, s vlastním řešením zadní části karoserie.

Vozy MPV cílí hlavně na rodiny, a tak nelze než začít u interiéru. Místo za volantem prvních dvou generací nebylo příliš v oblibě u řidičů, zvyklých na řízení osobních nebo dokonce sportovnějších aut. Teď je ale vše jinak. Konstrukce Renaultu vyslyšela nářky zákazníků na autobusové sezení a sklon volantu, změnila polohu sloupku volantu i pedálů, takže v tomto MPV sedíte pořád o něco výše než v Megane, ale jde o zcela přirozenou pozici. Výhled šikmo vpřed už také není problém. Sloupky totiž byly odsunuty dále do stran a čelní sklo je panoramatičtější, takže při běžné jízdě se ani na křižovatkách nemusíte pohledu do A-sloupku vyhýbat.

Interiéry posledních Renaultů patří volbou materiálů k těm nejluxusnějším mezi běžně dostupnou konkurencí a u Grand Scénicu tomu není jinak. Horní část přístrojové desky je z měkčeného plastu, ale důležitější je, že se koleno řidiče nedostává do kontaktu s přístrojovou deskou, ani s vysutou konzolou, která nese řadičku. Místo klasických ukazatelů na přístrojovém štítě dostanete od druhé nejnižší výbavy širokoúhlý TFT displej s širokými možnostmi nastavení barevného prostředí. Vypadá sice trochu jako počítačová hra, ale viditelnost je dobrá i při ostrém slunci. Poněkud problematická je čitelnost rychloměru - v zorném poli většiny řidičů jej zastiňuje věnec volantu.

Množství odkládacích prostor je dnes už v této kategorii povinností, ale Renault přesto nezklamal. Klasické úložné schránky doplnil čtyřmi uzavřenými prostorami v podlaze, dvěma zásuvkami pod sedadly a chytrým posuvným modulem mezi předními sedadly, který plní funkci loketní opěrky, ale pojme přitom na výšku i 1,5l plastové lahve s pitím.

Doporučujeme
Renault Scénic – Růst ve všech ohledech

Rozvor 2770 mm překonává hlavní konkurenty se znakem Opelu a Citroënu, což je znát i uvnitř. S místem vpředu nebývá problém, ale přesto pochvalme nadbytek místa do délky a výšky, ale překvapivě i do šířky a mimořádně světlou atmosféru. Jsou zde velká sedadla, která dobře podpírají tělo (výškové nastavení sedáku v rozsahu 70 mm). Z luxusních vozů se do běžné produkce v Grand Scénicu dostávají nové hlavové opěrky, které lze nastavovat výškově, měnit je možné sklon i úhel naklopení bočnic. Druhá řada se skládá ze tří samostatných sedadel, které lze vyjmout z vozu. Jejich rozměry sice už nejsou tak velkorysé (krátká opěradla, úzké sedáky nízko nad podlahou), ale pro variabilitu uspořádání je to asi to nejlepší řešení, které může Renault nabídnout. Manipulace s 16 kg těžkým sedadlem není právě nejsnazší a asi nejvíc se zapotíte při zpětné montáži do vozu. Přesto díky za takovou možnost. Zvětšovat základní zavazadelník (pětimístná verze 645 l) můžete posuvem zadní řady sedadel o 170 mm (!) až na 752 l, když zanoříte třetí řadu sedadel u sedmimístné verze do podlahy, dostanete 564 až 702 l (do výše oken). Unikátním detailem sedmimístného provedení je schránka na rolovací plato v prahu zavazadelníku. Když potřebujete vézt sedm lidí, není už potřeba řešit kam s ním. Velký rozsah posuvu druhé řady sedadel umožňuje vytvořit pro průměrně rostlého člověka (výška 175 cm) ještě snesitelný prostor i ve třetí řadě, aniž by cestující ve druhé řadě prostorově strádali.

Jízdní vlastnosti nebyly silnou stránkou prvních dvou generací Scénicu. Komfortní hledisko ještě jakž takž rodinné Renaulty zvládaly, ale když šlo o ovladatelnost v kritické situaci nebo dokonce řidičské potěšení, nastával problém. Scénic zažité představy mění. Playstationové řízení předchůdců je teď o třídu a půl lepší díky výkonnější elektronice, rychlejšímu servomotoru a lepším snímačům. Zadní náprava sice stále spoléhá na levnou, prostorově nenáročnou a na kvalitním povrchu i spolehlivě vodicí nápravu s vlečenými rameny a zkrutnou příčkou (zde uzavřený profil), ale tužší tlumiče a odpružení, dokonalejší odladění a tuhý pomocný rám vpředu posunují podvozek od čistě komfortního ke spíše dynamickému, s jistou odezvou a ještě dobrým komfortem. Na vyloženě nekvalitních silnicích jsme s Grand Scénicem na pomezí Francie a Švýcarska nejezdili, takže zkouškou nejtěžší bude pro podvozek až česká realita. Zde by Renault mohl na Tourany, C-MAXy nebo Altey ztrácet. Uvidíme.

V čem naopak patří jistě ke špičce, je odhlučnění interiéru. Podlaha i přední příčka mezi motorem a kabinou dostala několik speciálních tlumicích prvků a velkoplošný koberec s novou strukturou, který hluk i vibrace od podvozku a motoru účinně tlumí. Motor je uložen v již zmíněném pomocném rámu, takže se běh nejsilnějšího 2,0 dCi (118 kW) jeví jako příkladně klidný. 380 Nm se celkem snadno ovládá, nástup momentu je plynulý, motor ochotně spolupracuje v širokém pásmu otáček a na dálnici je i ve vyšších rychlostech tichý. Milým překvapením je velmi přesná kulisa řazení a nemilým pak páka s vyšším mechanickým odporem při pohybu v kulise.

Premiérové nasazení zažívá v Grand Scénicu nový motor 1,4 TCe, který byl odvozen z atmosférických agregátů Nissanu (HR15 a HR16). Malá jednotka má příjemnou charakteristiku se slušnou momentovou zásobou už od volnoběhu, ale s podstatně kultivovanějším projevem než u velmi dobře utlumených turbodieselů. Krátké svezení v horském terénu potvrdilo očekávanou citlivost spotřeby na jízdním stylu i dynamické schopnosti, které se blíží starším atmosférickým dvoulitrům. Výkon, který chybí ve vysokých otáčkách, bohatě vynahrazuje točivým momentem v nízkých a středních. Kdo bude jezdit rychle, mnoho neušetří, ale Grand Scénic je přeci jen hlavně rodinné auto, kde rychlost nehraje zásadní roli.

Renault Grand Scénic absolvoval hned několikanásobnou proměnu. Nově je nejen autem pro rodinu, ale i pro řidiče. Jízdní vlastnosti ukazují, že i s jednoduchou zadní nápravou může být vysoké auto dostatečně agilní a komfortní současně. Tichý a prostorný interiér patří spolu s kvalitními materiály a promyšlenou koncepcí vnitřního řešení k stěžejním hodnotám tohoto vozu. Vše korunuje příznivá cena. Velkoprostorovým grandiózním scénářům Renault zdá se rozumí.

Renault Grand Scénic - ceny na českém trhu
Motor 1,6 16V 1,4 Tce 1,5 dCi 1,9 dCi 2,0 dCi
Převodovka 6M 6M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1397 1471 1870 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/2 4/2 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 81/6000 96/5500 78/4000 96/3750 118/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 151/4250 190/2250 240/1750 300/1750 380/2000
Max. rychlost [km/h] 185 195 180 195 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,0 (12,6) 12,0 (12,6) 12,6 (13,4) 0 9,3 (9,5)
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,5 7,1 (7,3) 5,2 (5,3) 5,5 (5,6) 6,6
Cena Authentique [Kč] 384.900,- - 434.900,- - -
Cena Expression [Kč] 414.900,- 439.900,- 464.900,- - -
Cena Dynamique [Kč] 439.900,- 464.900,- 489.900,- 519.900,- 589.900,-
Cena Privilege [Kč] - 494.900,- 519.900,- 549.900,- 619.900,-
Ondřej Láník
Diskuze (121)
29. 4. 2009 21:14
Re: Etalon??
Samozrejme, prvé vozy by mali byť na skúšobné jazdy už v máji. Renault velkopriestorové autá vie.
29. 4. 2009 20:01
Re: Grand Scenic
Tak potom asi to auto vycíti, že nie je tvojou srdcovkou, a robí si z teba prču... >:D
29. 4. 2009 19:57
Re: safety...
A čím ju popierajú? Prístroje v strede palubky sú bližšie k vodičovmu pohľadu uprenému cez čelné sklo na cestu, ako prístroje v štíte pod volantom.
29. 4. 2009 19:54
Re: Grand Scenic
Díky, ale to neviem, nie som z tých, čo venujú čas písaniu článkov.
Avatar - woody-alien
29. 4. 2009 18:38
Re: SCENIC...
Život je krásný... ;-) :yes: