Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW) – Terénní MPV

Ondřej Láník
Diskuze (23)
Když povýšíte obyčejné SUV do role velkoprostorového rodinného dostavníku s pohonem 4x4, je dost dobře možné, že vznikne Koleos.

Francouzské pokusy o přivedení dobrého a dostupného SUV na evropský trh se zatím míjí účinkem. Nejdál v této disciplíně došel Renault, který má velkorysé zdroje terénní techniky v japonské dceřiné automobilce Nissan. Není proto divu, že Koleos – první asijský Renault – čerpá právě z jeho odkazu. Teď, po první velké modernizaci, je tady Koleos s novou tváří a novou nadějí na lepší prodejní výsledky.

Ani nejnovější stylistické retuše neudělaly z Koleose univerzálně přijímaného krasavce v kategorii SUV, přesto považujeme nová menší světla a honosnější bohatě chromovanou masku za krok správným směrem. Testovaný vůz v módní perleťové metalíze (příplatek 13.000,-Kč) navíc obouval 18palcová kola AUSTRAL z lehké slitin, takže nic moc lepšího po vzhledové stránce už dostat nemůžete. Snad jedině změna odstínu barvy na velmi efektní rezavou (ve slovníku Renaultu červenou) Maple by celkový dojem posunula k lepšímu.

renault testy mpv renault testy mpv To podstatné se však ukrývá uvnitř. Renault je znám svými velkoprostorovými modely, a tak zřejmě usoudil, že by nebylo špatné leccos z těchto zkušeností přenést na SUV vlastní konstrukce. Ostatně není to poprvé, pamětníci jistě vzpomínají na hodně odvážný Scénic RX4. Koleos je méně ortodoxní, ale o to více praktickou konstrukcí.

Začít musíme odzadu, protože dvoudílným víkem přístupný zavazadelník patří k chloubám tohoto Renaultu. Je dost široký (1080 mm), dlouhý (940 mm) i vysoký (470 mm po kryt) na to, aby uspokojil běžné rodinné potřeby. Nadstandardem ve třídě je ale variabilita, kterou konkuruje nejen mnoha kombi nižší střední třídy, ale taky vlastním MPV řady Scénic.

renault testy mpv renault testy mpv Jednoduchým pohybem odjišťovací páky lze sklopit zadní sedadla a opakováním tohoto pohybu i zadní opěradla – to vše, aniž byste museli něčemu pomáhat nebo dokonce přistupovat k zadním sedadlům bočními dveřmi. Když je vše na místě, dostáváte zcela rovnou ložnou plochu s délkou 1500 mm, nad kterou je velkorysá výška pro přepravu obzvláště objemných předmětů. Když ani to nestačí, zůstává v záloze možnost sklopení opěradla předního spolujezdce.

Život na palubě zpříjemňuje množství odkládacích prostor, možnost umístit i velkou láhev do dveřní výplně nebo tajné schránky na drobnosti v podlaze. V dnešní době „sportovních SUV“ je příjemné zjištění, že kabina Koleose je bohatě prosklená, a tak umožňuje dobrý výhled řidiči i malým pasažérům na zadních místech. Z rodinných aut přišla do Koleose možnost nastavení sklonu zadních míst v několika úrovních.

renault testy mpv renault testy mpv Abychom jen nechválili, je tu odstavec negativní kritiky: Na zadních místech se nesedí příliš pohodlně. Konstrukce připravená pro snadné sklápění znamená, že sedák je nízko nad podlahou (340 mm, jako v MPV) a je krátký podobně jako opěradlo. Přední sedáky mají dostatečné rozměry, ale v kombinaci s čalouněním kůží příliš nedrží tělo.

Koleos s turbodieselem má celkově trochu potíže s temperováním objemného interiéru. Automatická klimatizace nastavená na 25 °C se v zimním období při dálniční jízdě na tuto teplotu nedostane ani po delší době.

Zavazadelník je sice objemný a snadno prakticky využitelný, ale jeho dvoudílné víko je dvoudílné trochu zbytečně, ztěžuje přístupnost k zavazadlům v přední části kufru. Práh zavazadelníku je sice v rovině s dnem, obojí je ale úctyhodných 750 mm nad vozovkou.

Hnací ústrojí nedává mnoho důvodů ke kritice. Důvěrně známý dvoulitrový turbodiesel s plynule nastupující hnací silou (max. 360 Nm ve 2000 min-1), kultivovaným projevem a s tolerantní spojkou je ideálním rodinným společníkem na cesty. Jeho spotřeba nedosahuje s ohledem na výšku a další jízdní odpory auta zázračně nízkých hodnot, ale průměr kolem 7 l/100 km je akceptovatelný. Na dálnici budete s tempomatem na 130 km/h jezdit za 8 l/100 km (s 2750 min-1), mimo město není problém skončit na 6 l/100 km.

renault testy mpv renault testy mpv Chování Koleose na silnici koresponduje s prostorově-rodinnou koncepcí interiéru. Řízení není příliš přímé, sklon volantu připomíná spíše mikrobus a podle toho se Koleos taky řídí. K agilnímu chování Yetiho nebo Countrymana má hodně daleko, ale k pohodlí Tiguanu to až tak daleko nemá.

Řadicí páka má navzdory své autobusové délce přesně vymezené a blízko u sebe poskládané dráhy. V lehkém terénu přichází ke slovu technika Nissanu 4x4. Jednoduché elektronicky řízené rozdělování hnací síly motoru zvládá ve spolupráci s přidruženými funkcemi stabilizačního systému všechny obvyklé nástrahy, rovnoměrnější rozdělení hmotnosti mezi nápravy se projevuje i vyšší stabilitou třeba na dálnici.

Z průměru třídy chce dovozce Koleose dostat bohatou výbavou a relativně příznivou cenou. Klapnout by to mohlo hlavně u těch zákazníků, kteří hledají auto s prostorným a variabilním interiérem.

renault testy mpv renault testy mpv

První cena vozu499.900,- Kč (2,0 dCi, 110 kW, 4x2, Expression)
První cena vozu s testovanou motorizací649.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Black Edition)
Základní cena testovaného vozu719.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Bose Edition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků732.900,- Kč (2,0 dCi, 127 kW, 4x4, Bose Edition)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Kultivovaný, ale výkonný motor
  • Výborný výhled všemi směry
  • Objem, využitelnost a variabilita zavazadelníku
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Obtížnější přístup do zavazadelníku, vysoko nad vozovkou umístěný práh
  • Slabší výkon topné soustavy v zimě
  • Horší komfort sedění na zadních sedadlech
  • Sklon volantu, poloha řidiče za volantem
  • Velký průměr otáčení (11,6 m)

Ondřej Láník
Diskuze (23)
Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW)
Cena základní sestavy 719 900 Kč
Výbava základní sestavy Disky kol z lehké slitiny 18" „AUSTRAL“, ABS s EBV s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění či nárazu, 6 airbagů: pro řidiče a spolujezdce, boční na předních sedadlech a hlavové, přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné, s omezovačem síly, s předpínačem a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy vzadu s omezovačem síly, výškově nastavitelné opěrky hlavy vpředu a vzadu, systém ISOFIX na krajních zadních sedadlech, automatické uzamykání dveří za jízdy s možností odpojení, automatickým odemknutím a přerušením přívodu paliva v případě nárazu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním s kartou Renault s funkcí Follow Me Home, elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti (s funkcemi HSA-asistence při rozjezdu ve svahu a HDC-systém kontroly rychlost v prudkém klesání), xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhové světlomety, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, el. sklopná, vyhřívaná (asférické na straně řidiče), elektro-chromatické vnitřní zrcátko, kontrolní zrcátko pro zadní sedadla, dešťový a světelný senzor, dvě protisluneční záclonky na oknech zadních dveří, parkovací senzory vpředu a vzadu, palubní počítač v angličtině, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a hloubkově nastavitelný kožený volant a kožená hlavice řadicí páky, poloautomatická parkovací brzda, hands-free karta Renault, elektrické ovládání předních a zadních oken (impulzní vpředu), zatmavená zadní skla, přenosný popelník/zapalovač, protisluneční clony řidiče a spolujezdce se zrcátky / s osvětlenými zrcátky, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, osvětlení zavazadlového prostoru, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, sklopné zadní sedačky 1/3–2/3, systém EASYBREAK (možnost sklopení zadních sedadel do rovné podlahy jedním tahem), vyhřívaná přední sedadla, kožené čalounění, kapsy na zadní straně opěradel řidiče a spolujezdce, sklopné stolečky na zadní straně opěradel řidiče a spolujezdce, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, automatická dvouzónová klimatizace (s odděleným ovládáním pro řidiče a spolujezdce), odkládací schránka spolujezdce, úložný prostor pod podlahou zavazadlového prostoru, úložný prostor ve středové loketní opěrce vpředu (s praktickým košíkem a osvětlením) a vzadu (typ zásuvka), otvor v zadní loketní opěrce (otvor pro lyže) pro přepravu dlouhých předmětů, úložné prostory v podlaze před zadními sedadly a před sedadlem spolujezdce, úložné prostory a držáky na nápoje v předních a zadních dveřích, audiosystém Premium BOSE®, navigační a komunikační systém Carminat TomTom® (pokrytí celá Evropa). Kč
Cena testované sestavy 732 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.7 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1380
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1655 / 545
Rozměr pneu: 225/55 R18
Renault Koleos 2,0 dCi (127 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2690
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - R32
11. 12. 2011 21:15
Re: paci sa mi
Ja neriešim to z akých komponentov či podlahových skupín sú tie autá poskladané. Ja reagujem len na to či bola skôr sliepka alebo vajce... >:D A vo všetkých troch prípadoch bol najprv Samsung až potom sa z toho vykľul Renault. :-) Nič viac neriešim. ;-)
Avatar - Ronault.
11. 12. 2011 21:06
Re: paci sa mi
No to nemáš, protože Koleos a jeho korejský kamarád vycházejí z X-Trailu, Fluence z Meganu, Samsung je majetkem Renaultu a Renault má v Nissanu nemalý podíl... ono to je jedno v konečném důsledku. Podle mě měl Renault ještě více upravit ten Samsung a pak jej nabízet v Evropě a ne jen přehodit loga.
Avatar - R32
11. 12. 2011 20:42
Re: paci sa mi
Áno, odkazy boli presne kvôli obrázkom... aby si videl aké "veľké" rozdiely sú medzi originálom Samsung a prelepeným Renaultom. Netvrdím, že je to zlé, veď aj Duster či Logan sa na určitých trhoch predávajú ako Renault. V rámci koncernu si značky pomáhajú s prioritou je pre dané trhy. Ide mi len o to, že ty tu prezentuješ Koleos ako originál Renault a pritom to tak nieje. Ale ešte raz, nevidím na tom nič zlé, Koleos považujem (hlavne teraz po facelifte) za podarené auto, dokonca si myslím, že to sú momentálne asi najspoľahlivejšie Renaulty nakoľko ich vyrábajú v Kórei. :-)

A pravdu mám vo všetkých troch prípadoch... ;-)
11. 12. 2011 10:12
Re: paci sa mi
Přesně jak píše Ronault. Koleos je Renault s použitím techniky Nissanu původně vyráběný jako Samsung a až pak pod domácí značkou. Totéž Fluence. Oba jsou to typické Renaulty - Koleos hlavně velkorysými rozměry kabiny, variabilitou a praktičností, což převzal z MPV-třídy, v níž je jednoznačně králem. Dáváš odkaz zrovna na článek, kde se píše o SUV značky Renault - nebo "čteš" jenom obrázky?

"Už včera deklarovala automobilka Renault spustenie produkcie nového vozidla kategórie SUV, ktorý sa bude vyrábať v jej fliálke Renault-Samsung. Zatiaľ čo nový model sa v Ázii dostane do predaja ešte v tomto roku ako Samsung QM5, v Európe, kde sa bude predávať pod označením Renault Koleos, sa objaví až v roku 2008.

Prvé SUV značky Renault má karosériu s dĺžkou 452cm, šírkou 185,5 cma výškou 169,5 cm. Rázvor má hodnotu 269 cm. Pod kapotou sa ukrýva pohonná diselová jednotka dCi o objeme 2.0 litra s výkonom 150 koní. Ako benzínovú alternatívu si bude možné vybrať 2.5-litrový benzínový štvorvalec."

Pravdu můžeš mít akorát s Latitude.
Avatar - Ronault.
10. 12. 2011 21:56
Re: paci sa mi
Jen teda s tím rozdílem, že u toho Fluence je těžko říct, jestli je to Renault se znakem Samsungu nebo Samsung se znakem Renaultu, klonil bych se k tomu druhému. Každopádně je to jedno, protože Renault má nějakých 75% akcií Samsungu ve vlastnictví