TEST Renault Laguna 2,0T AT – Turbokomfort
Třetí generace francouzského sedanu Renault Laguna prošla oproti té předchozí celkem zásadní evolucí. Druhý nejsilnější benzinový agregát o výkonu 125 kW a šestistupňová automatická převodovka lákají k dlouhým transferům. Dává ale jednotka spalující benzin, vedle pestré nabídky tichých čtyřválců dCi, vůbec smysl? Není náhodou dálniční turbobenzinový cruiser se šestistupňovou automatickou převodovkou příliš velký přepych?
2.0T (125 kW) jako komfortní volba
Renault zatím patří k stále menší skupině výrobců, kteří ve střední třídě nabízí dříve klíčovou motorizaci – zážehový čtyřválec s objemem 2,0 l. Základní stavební kámen motorové palety je dnes často nahrazován menšími přeplňovanými motory s cílem dosažení menší kombinované spotřeby. Nad minimálně stokilowattovým standardem už obvykle nachází místo buď zážehový šestiválec nebo přeplňovaný čtyřválec. Na zážehové i vznětové motory V6 bude muset Laguna ještě pár měsíců vyčkat, a tak sportovní chutě (v Laguně GT) i komfortní nadstandard (v naší testované Laguně 2.0 T s automatem) zatím uspokojuje pouze přeplňovaný dvoulitr v různých provedeních.
renault testy strednitrida Maximální výkon 125 kW (170 k) při 5 000 ot./min se může zdát na přeplňovaný dvoulitr téměř jako nepatřičná hodnota, ale tady opravdu nejde o vlastnosti motoru v okamžicích, kdy je ručka otáčkoměru v červeném poli. Mnohem důležitější pro celkový výsledek komfortního turbobenzinu byl průběh točivého momentu. Maximum 270 Nm sice nastupuje až ve 3 250 ot./min, ale od 1500 do 5300 ot./min je k dispozici minimálně 200 Nm.
Motor táhne příjemně už nad hranicí 2 000 ot./min, ale nejsilnější je mezi 3500 a 5000 otáčkami. Výkon přeplňované verze je jen o málo vyšší, než u atmosférického dvoulitru, takže nečekejte žádný velký turbo-efekt či dokonce nakopnutí, vše jde plynule. Motor je jen schopnější v celém spektru provozních otáček, což sebou přináší patřičný komfort při delších cestách. Automatická převodovka dokáže velmi dobře odhlučněný motor chvíli podržet i za hranici označující pět tisíc, ale poté zvolí další rychlostní stupeň v pořadí.
Samotný šestistupňový automat je vhodný pro bezstarostné cestování, spolu s tempomatem se celé auto dá na dálnici krásně ovládat jen pomocí čtveřice tlačítek na volantu. Klídek a pohodička... A v tomto duchu musíte počítat i s reakcemi šestistupňového automatu. Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu trvá převodovce podřazení o chvíli déle, než by bylo příjemné. Při vyšlápnutí plynu zase dlouho trvá, než začnou klesat otáčky, a tak je téměř nemožné třeba před zatáčkou brzdit motorem. Ve městě plní převodovka svěřené úkoly s noblesou od rozjezdu až po přeřazování.
Spotřeba
Automobil s pohotovostní hmotností 1475 kg umí na dálnici s tempomatem jezdit průměrnou cestovní rychlostí 100 km/h za 6,6 l/100 km, ve 130 km/h ukazuje palubní počítač dálniční průměr 8,4 l/100 km. Celé to tedy vlastně funguje - z hlediska spotřeby - velmi dobře za předpokladu, že se nacházíte v ustáleném režimu. Ve výše uvedených rychlostech pracuje motor ve 2300 resp. 2700 ot/min a to se projevuje nejen na spotřebě, ale i na ruchově příjemné atmosféře v interiéru.
Budete-li tedy s Lagunou jezdit převážně po dálnici, může se rozdíl ve spotřebě ve srovnání se méně výkonným dCi s automatem smrsknout na pouhého půldruhého litru. S Lagunou Grandtour 2.0 dCi AT jsme loni v zimě jezdili po dálnicích za 7,5 l/100 km.
Vše se mění s vjezdem do center velkoměst. Tam se naplno zapojuje do hry o komfort hydrodynamický měnič. Stejně jako se klouže motor ve středních otáčkách, klouže i hodnota průměrné spotřeby paliva – převážně ale jen vzhůru. Přímá, či snad až nadproporční závislost mezi rychlostí pohybu pedálu plynu a rychlostí ubývání paliva v nádrži, odrazuje od neplynulé jízdy nejen kvůli vysokým hodnotám spotřeby, ale i vzhledem k tomu, že odezva auta na požadavek zrychlení je zpožděná. Že to Renault umí i jinak, dokazuje stejný motor v Laguně GT s manuální převodovkou.
Odolat možnostem zrychlování, které motor nabízí ve středních otáčkách, není snadné. Proto se dlouhodobá spotřeba paliva 10,5 l/100 km obsahující i více než stovku městských kilometrů, dostala daleko od výše uvedených dálničních hodnot.
Závěr
Benzinová Laguna 2.0T patří k výkonnějším motorizacím v nabídce, ale určena je především pro řidiče, kteří vyhledávají rychlou, plynulou a komfortní jízdu. Šestistupňový automat patří k dobrému standardu, na který zatím v této třídě nedosáhli úplně všichni konkurenti. Příjemné chování je ve městě vykoupeno vyšší spotřebou než u manuální převodovky, ale mimo město a při plynulé jízdě lze dosahovat spotřeby, která by klidně mohla patřit modernímu přímovstřikovému motoru s ručně řazenou převodovkou.
Přesvědčovat o ekonomické výhodnosti přeplňovaného benzinového motoru s automatem je stále dost obtížné. I když se budete omezovat, bude spotřeba benzinové kombinace s nepatrně lepší dynamikou asi o půldruhého litru vyšší, což zatím nevyváží čtyřicetitisícový rozdíl cen. Zapojte ale trochu subjektivního hodnocení, dívejte se na liftback střední třídy především jako na komfortní dopravní prostředek, a budete se možná na tento rozhodovací problém dívat jinak.
První cena vozu | 629 900,-Kč (1,6 16V (81 kW), Authentique) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 799 900,-Kč (2.0T AT(125 kW), Expression) |
Základní cena testovaného vozu | 799 900,-Kč (2.0T AT(125 kW), Expression) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 871 600,-Kč (2.0T AT(125 kW), Expression) |
Plusy:
- tichý a relativně úsporný motor
- šestistupňová automatická převodovka, komfortní rozjezd i změny rychlostí
- nízké otáčky při dálničních rychlostech
- kvalitně zpracovaný interiér
- pohodlná přední sedadla s dobrým bočním vedením
- dostatek odkládacích ploch
Mínusy:
- relativně malý cenový rozdíl ve srovnání s turbodieselem (40 tisíc Kč)
- spotřeba paliva velmi závisí na jízdním stylu řidiče
- chování převodovky při snaze o sportovní jízdu
- aktivace tempomatu tlačítkem mezi sedadly
- nastavení klimatizace pouze v celých stupních