Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane Grandtour Energy dCi 130 – Dvě mouchy jednou ranou

Tomáš Dusil
Diskuze (254)
Od loňského podzimu se nabídka čtvrté generace Renaultu Mégane rozrostla o karosářskou verzi kombi, již tradičně pojmenovanou Grandtour. Po technické stránce se od hatchbacku příliš neliší, nabízí však dvě zásadní změny k lepšímu.


Design, interiér


Na úvod několik čísel, která by mohla zajímat majitele předchozí generace Méganu Grandtour. Nové vydání je o 58 mm nižší, ale zároveň o 45 mm delší. Tím nejdůležitějším je ovšem rozvor náprav - oproti předchůdci narostl o 9 mm na 2712 mm. Ještě lépe ale zní skutečnost, že verze Grandtour má rozvor o 43 mm delší, než výchozí hatchback (2669 mm) a předpokládá se tak více místa pro kolena zadních cestujících.

Konečně si pohovíte

Jak už víte z našich starších testů, je to zejména prostornost ve druhé řadě sedadel, která je předmětem kritiky novinářů. Současné vydání tak v daném ohledu zaostává za konkurencí. Tím, že jsou u kombi nápravy dále od sebe, by měla být tato slabina eliminována. A naše měření tuto domněnku potvrzuje. I při zcela vzad posunutých předních sedadlech je vzdálenost od zadní plochy jejich opěradel k opěradlům zadní lavice 620 mm. Pokud přední sedadlo posunete zcela vpřed, zvětší se na 860 mm. V případě hatchbacku jsme naměřili hodnoty 540, respektive 760 mm. Kombi je na tom tedy výrazně lépe. Naproti tomu ve svislém směru jsme rozdíl nezaznamenali.

Grandtour ale maže ještě jednu slabinu hatchbacku - zavazadelník. V základu nabízí 521 litrů dle normy VDA, k tomu je ale k dispozici ještě dalších 50 litrů pod podlahou. Další míry jsou následující: délka 880 mm, šířka dokonce 1100 mm a výška nakládací hrany 600 mm nad vozovkou.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Zvláštností je možnost překlopit opěradlo pravého předního sedadla, čímž vytvoříte ložnou délku 2700 mm. Jde o funkci, jež je součástí paketu Modularita. Testovaná výbava Intens je jediná, která jej má ve standardu. U nižší verze Zen vyjde na příplatek 7.500 korun. Naopak u vyšší výbavy Bose sice Modularitu objednat nelze, ovšem tato funkce sedadla ani tady nechybí. Vrcholná GT toto mít vůbec nemůže z důvodu použití sportovních sedadel.

Zima venku, zima uvnitř

Od běžného hatchbacku se v případě kombi Grandtour neliší ani kabina. Tedy pokud se bavíme o přední řadě sedadel. Za volantem se tak sedí překvapivě nízko. Kdo je zvyklý na starší francouzská auta, bude tím možná trochu zaskočen.

Všechny Grandtoury mají ve standardní výbavě klimatizaci, od testované verze Intens výše je dokonce dvouzonová samočinná. Sázka na její ovládání převážně prostřednictvím rozhraní R-Link 2 zůstala v otázce úspěšnosti jen na půli cesty. Alespoň že teplotu lze měnit samostatnými kruhovými ovladači. A dále je zde tlačítko samočinného režimu „Auto“. V porovnání s novým Peugeotem 308 tak Mégane v této oblasti vítězí. Bohužel náskok není nikterak velký a to hned z několika důvodů.

Samostatné tlačítko má i funkce rychlého odmrazení čelního skla. Po její aktivaci se sice ventilátor roztočí na nejvyšší otáčky, jenže jinde běžné současné zapnutí kompresoru klimatizace se nekoná. Musíte jej aktivovat manuálně a k čemuž se potřebujete přepnout do příslušného podmenu zmíněného rozhraní. Abychom byli objektivní, musíme dodat, že k tomu stačí ťuknout prstem na nejnižší řádek displeje, kde se indikuje činnost klimatizace/topení. Přesto tlačítkem by to bylo jednodušší.

Při jízdě v noci bude mnohým jistě velmi nepříjemné dost intenzivní podsvícení přístrojového štítu. Snaha jej ztmavit může přinést neznalým takřka infarktové stavy. Tlačítko či kolečko reostatu nenajdete ani vlevo od volantu, ba ani v „tyčinkách“, jimiž nulujete denní počítadlo kilometrů. I tato funkce se totiž ovládá přes rozhraní R-Link 2. Naštěstí není třeba se prokousávat různými podmenu. Stačí kliknout prstem na prostřední z trojice tlačítek po pravé straně obrazovky. A pak již vybrat, co chcete ztmavit. Když to znáte, je to jednoduché, když ne, patrně si trochu zaklejete.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Nízké povánoční teploty ale odhalily ještě jednu slabinu pojící se s topením/ventilací. Prostě nám přišlo, že auto špatně topí. K očekávané tepelné pohodě jsme museli nastavovat teplotu tak na 25 stupňů. Pokud jsme zvolili obligátních „dvaadvacet“ a režim auto, „klepali jsme kosu“ ještě dlouho po ohřátí motoru. A přepnutí na režim rychlého vyhřátí kabiny problém prakticky nevyřešilo.

Těžko říci, zda to má souvislost s relativně pomalým ohříváním motoru. Zprvu jsme měli dokonce podezření na vadný termostat. Teprve později jsme si všimli, že teploměr chladicí kapaliny je cejchovaný tak, že při studeném startu ukazuje jeho rafička na hodnotu 50 stupňů Celsia. Znamená to, že se pohne, až když teplota vody zmíněné stupně přesáhne. Přesto si myslíme, že by auto mohlo topit lépe…

Motor, jízdní vlastnosti


To nejlepší hledejte uvnitř

Od kabiny se raději přesuňme k pohonu. Tím byl v případě testovaného vozu vznětový čtyřválec 1.6 Energy dCi 130. Jak už název napovídá, jedná se o jednodušší verzi motoru R9M, která si vystačí jen s jedním turbodmychadlem.

Agregát se dále vyznačuje relativně nízkým kompresním poměrem 15,4:1. To spolu s účinným odhlučněním přispívá k celkově výborné akustické pohodě na palubě. Chod motoru je příjemně měkký a ani při vysokých otáčkách neotravuje protivným duněním.

Točivý moment vrcholí solidní hodnotou 320 N.m dostupnou už při 1750 otáčkách za minutu. Do přibližně 2500 otáček tato hodnota pocitově prakticky neklesá. Zmíněné otáčky skoro odpovídají rychlosti 130 km/h na šestý převodový stupeň (asi 2400 za minutu). Zásluhou relativně pozvolného sestupu newtonmetrů čtyřválec spontánně reaguje na přidání plynu i při vyšších rychlostech nad rámec tuzemského dálničního limitu.

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Motor dále nabízel sympaticky rychlou reakci na pohyb vaší pravé nohy. Také při řazení padal rychle z otáček, subjektivně působil lehkým dojmem. Přitom pouze dvouhřídelová šestistupňová převodovka ND4 dostala do vínku poměrně těžké převody. Třeba „šestka“ je 0,59:1. Pokud si převody prostudujete podrobněji, jistě vás „trkne do oka“ poměrně výrazný přeskok mezi jedničkou a dvojkou (3,42:1 oproti 1,84:1). V praxi však očekávaný výraznější propad otáček motoru po přeřazení takřka nevnímáte. Jistě i zásluhou zmíněné skvělé dynamiky motoru.

Řazení převodů je lehké, přesné a po krátkých drahách. Pouze při teplotách pod bodem mrazu a následném studeném startu po celonočním stání šlo občas obtížněji řadit první převod, a rovněž řazení na zbylé převody kladlo větší odpor. Auto však bylo ještě dost syrové, když mělo při přebírání na počitadle ujeté vzdálenosti asi 1400 km.

Potěšila nás spotřeba paliva. Zprvu jsme jezdili za asi 6 litrů, na konci testovacího týdne a po asi 1400 ujetých kilometrech ukazoval palubní počítač hodnotu 5,6 l/100 km. Překvapuje to o to více, když zjistíte, jakým způsobem plní motor R9M emisní normu Euro 6. Namísto technologie AdBlue se vstřikováním močoviny do výfuku si totiž musí vystačit jen se zásobníkovým katalyzátorem oxidů dusíku kombinovaný s vysokotlakým a nízkotlakým EGR, který měla už verze pro Euro 5.

Ticho i zdola

Dobře utlumený nám přišel rovněž konstrukčně relativně jednoduchý podvozek. Ani příplatková 17palcová kola, které obouval testovaný vůz, nevyloudily od silnice bouchání a rázy. Celkově je auto naladěno spíše do komfortu. To znamená, že při běžných rychlostech, v nichž se bude asi pohybovat nejčastěji, dobře pohlcuje nástrahy silnic. Také karoserie kontroluje při daném jízdním režimu své pohyby solidně.

Pokud zrychlíte a budete od auta požadovat něco víc, než „jen“ pouhou přepravu z bodu A do bodu B v tichu a pohodlí, záhy objevíte limity komfortního „šasi“. Karoserie se začne více houpat a reakce na řízení, zprvu veskrze solidní, se najednou otupí. To však není výtka ale spíše vlastnost. Kdo chce jezdit svižně, má množnost zvolit sportovně laděnou variantu GT s tužším odpružením, ale hlavně aktivním řízením zadní nápravy 4Control.

Závěr


Závěr

Karosářská verze kombi od nového Méganu v zásadě odstraňuje dvě citelné slabiny hatchbacku: sotva průměrnou velikost zavazadelníku a omezený prostor ve druhé řadě sedadel. Vše ostatní zůstává. Auto jako celek je docela zdařilé, lepší dojem ale kazí zbytečné chyby. Proč třeba už po ujetí 1200 km zůstává na čelním skle po stíračích uprostřed „šmouha“? Ano, může to být i proto, že někdo stíral zmrzlé čelní sklo což měkké břity moderních aerostírátek nemají zrovna rády.

Nízký výkon topení zase přičítáme nastavení, případně i počtu snímačů teploty v kabině v kombinaci s pomalým ohříváním motoru. Na druhou stranu motor je subjektivně skvělý a i celkové naladění auta bude většině uživatelů vyhovovat. A některé „vychytávky“ nám byly vyloženě sympatické. Mezi ně patří jednoznačně samočinné uzamknutí auta v okamžiku, kdy se od něj s elektronickou kartou vzdálíte. V předvánočním nákupním shonu mimořádně sympatická záležitost…

renault testy nizsistredni renault testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu369.900 Kč (SCe 115 Life/84 kW)
Základ s testovaným motorem544.900 Kč (Energy dCi 130 Intens/96 kW)
Testovaný vůz bez příplatků544.900 Kč (Energy dCi 130 Intens/96 kW)
Testovaný vůz s výbavou610.900 Kč (Energy dCi 130 Intens/96 kW)

Plusy

  • Ticho při jízdě
  • Vynikající motor
  • Zavazadelník
  • Prostorný interiér
  • Bohatá výbava

Minusy

  • V některých případech komplikované ovládání
  • Slabé topení
  • Za studena mírně toporné řazení

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (254)
Renault Mégane Grandtour Energy dCi 130
Cena základní sestavy 544 900 Kč
Výbava základní sestavy Samočinná dvouzonová klimatizace, kožený volant, dopředu sklopné opěradlo pravého předního sedadla, stavitelná bederní opěrka u sedadla řidiče, přístrojový štít s multifunkčním barevným TFT displejem, multimediální rozhraní R-Link 2 s audio systémem Arkamys, světlomety LED pro denní svícení, dešťový a světelný senzor, přední světlomety do mlhy, čalounění sedadel v kombinaci látka a koženka, 16palcová kola z lehké slitiny, zadní parkovací senzory, elektricky stavitelná a sklopná vnější zpětná zrcátka, atd. Kč
Cena testované sestavy 610 900 Kč
Výbava testované sestavy Systém rozpoznávání dopravních značek (+ 2.000,-), systém varování před opuštěním jízdního pruhu (+ 5.000,-), poloautomatická parkovací brzda (+ 4.000,-), full LED světlomety LED Pure Vision (+ 19.000,-), pack Design 17 (+ 12.000,-), pack Navigace Plus (+6.000,-), rezerva (+ 3.000,-), metalický lak šedá Platine (+ 15.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.6 / 4
Emise CO2: 103
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 521 / 1504
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1394 / 558
Rozměr pneu: 205/50 R17
Renault Mégane Grandtour Energy dCi 130
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4626
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1449
d) rozvor (mm): 2712
e) rozchod vpředu (mm): 1591
f) rozchod vzadu (mm): 1586
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 1. 2017 23:16
Megane - srovnání generací
Jezdím služebním Grandtourem 3. rok, celkově najeto něco přes 130tis, já z toho něco přes 60. Motor 1.5 dCi (78kW, RV 2010). Problémy s topením mě trochu překvapily. S kolegou míváme spíš opačný problém: nastaveno na 19°, ale pocitově spíš vedro - hlavně na delších trasách (nad 100km). Ale i na krátkých topí jak ďas. Ráno nastartuju, oškrabu auto a než dojedu do práce (cca 2km), už topí. Nejen elektrickým příhřevem (max na čelní sklo), ale i teplem od motoru. Jak jsem byl proti Renaultům dost skeptický, tady zatím spokojenost. Nová generace je pro nás Bohužel nepoužitelná. Děláme servis kopírek a docela často je převážíme. Do stávajících se na výšku vešly s rezervou cca 5 mm, do nové generace je dostat (ať se nám líbí sebevíc) není šance. Tak šéf začal nakupovat Focusy..
7. 1. 2017 12:23
Megane
Auto na 5 hvězd :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: ,ale ne na ACZ :no: ,mně topí stejné auto a motor výborně,dřív než stará 1,5dci,stěrače fungují a jezdím za 4,3 l i v zimě :yes:
7. 1. 2017 10:39
Re: Sestřeleno
Do rodinného kombíku deisel ??? Jediný rozumný dôvod? Čím vyváži rozdiel 3000 EUR oproti rovnakému benzínu?

Pri rozdiele cca 1,5L na 100km (viac to nebude) sa 3.000 EUR "vráti" po cca 166.000 km, teda po 166.000 km ušetrím prvé EURo. (rozdiel v cene palív som nerátal, nakoľko tých 3.000 si musí tá rodina v 90% požičať a teda je ešte väčší).

Tak ešte nech najazdí rodinka tých 40.000 km do 200.000 km nech si môže povedať že ušetrila 500 EUR vlastníctvom super dieslu ...(čo tam po tom, že ten smrad a častice musia dýchať tie ich deti aj iné deti, a v zime budú pekne v aute mrznúť ...).

VIvat "naprosto ideální motorizace do rodinného kombíku" ...
Avatar - Sumi2000
7. 1. 2017 00:38
Re: Nový Megane
Ale jo , přeci kombík je do města...tak koníky nepotřebuje.. >:-[]
Avatar - Sumi2000
7. 1. 2017 00:37
Re: Placatý jezevčík !
12 fanatiků se objevilo...to je prča >:D