TEST Renault Talisman Grandtour: S novým kombi poprvé na českých silnicích
Renault Talisman se od přelomu roku prodává s karoserií sedan, nyní však nastává čas na praktičtější a u českých zákazníků oblíbenější kombi. To se u českých prodejců poprvé ukáže v červenci, auto s již tradičním přídomkem Grandtour jsme však s předstihem vyzkoušeli přímo na českých silnicích. A jelikož Renault jízdním schopnostem talismanu grandtour věří, zavedl nás testovací okruh i na klikaté silničky v okolí Karlštejna.
Než se však začneme talismanu grandtour blíže věnovat, je potřeba zmínit trochu suchých dat. Přestože zájem o vozy segmentu D (střední třída) z hlediska Evropy mírně klesá, na českém trhu je situace stabilnější. Jestliže v roce 2005 tvořila střední třída osm procent celkových prodejů, loni to bylo už 10 %. Právě do tohoto trendu chce promluvit i talisman. Za první čtyři měsíce roku má na českém trhu na svém kontě už 67 registrovaných kusů. To není mnoho, protože mu v dané třídě patří až 13. příčka. Když bychom ale brali pouze vozy s karoserií sedan, talisman rázem přeskočí soupeře jako Mazda 6 nebo Peugeot 508.
Právě talisman grandtour by měl znamenat výrazné navýšení prodejních čísel, protože kombíky jsou nejen v Česku, ale i celé Evropě v dané kategorii nejoblíbenější karosářskou verzí. Z hlediska evropských trhů tvoří kombíky v segmentu D přes 30 % prodejů, následují sedany/liftbacky a crossovery s více než 25 %.
Elegantní krabice
Elegantní tvary kombíku pokračují v trendu nastoleném aktuálním cliem. Jedná se o nejnovější evoluci designérského stylu z pera Laurense van den Ackera s hlavními světlomety protaženými o hokejky diod pro denní svícení. Nemůžu si pomoci, já si na ně ale u talismanu stále nezvykl.
Zadní partie kombíku sázejí hlavně na praktičnost, sportovně střiženou siluetu hledejte jinde. Talisman Grandtour je trochu krabice, kterou však designéři odlehčili zvýrazněnými blatníky nebo chromovaným ohraničením bočního prosklení. Střechu zakončuje výrazný spoiler, neobvyklým detailem je prolis ve střeše. Tvary koncových světel protažených ke středu zádě jsou stejné jako u sedanu. Standardně jsou diodové, přičemž svítí i při sepnutí pouze denního svícení. Renault to vysvětluje snahou o bezpečnost.
Oproti sedanu se kombík liší o 16 mm natažený zadní převis, který natáhl celkovou délku na 4.865 mm. Kombíková střecha přidala dva milimetry v oblasti výšky (celkem 1.465 mm), díky čemuž je na zadních sedadlech více prostoru než v sedanu. Rozvor 2.809 mm zůstal zachován s tříprostorovou variantou.
Rozměrné víko zavazadelníku po otevření odkryje slušný prostor velký 572 litrů, ten je ale paradoxně menší než v sedanu (608 litrů). Toto číslo je navíc bez rezervního kola, které ubere 23 litrů. Za dojezdovou rezervu se připlácí 2.000 korun (u benzinových motorů je standardem), přičemž je umístěna pod podlážkou kufru. Přístup k ní ale není právě snadný, nejprve je potřeba vyjmout obě partie dělené podlážky a pak ještě nad rezervou umístěný odkládací prostor, který je určen třeba pro náhradní žárovky (viz galerie).
Sklopením zadních sedadel vznikne prostor velký 1.681 litrů. Sedačky se sklápějí v poměru 33:66, přičemž standardem je průvlak na lyže, který však není právě rozměrný. Po sklopení sedadel vznikne malý schůdek, který však vyřeší nastavitelná podlážka. Její část lze zvednout, což vytvoří nakloněnou rovinu, která tento schod vyrovná. Druhou část podlážky pak lze zavazadelník v případě potřeby přehradit.
Nakládání zavazadel usnadňuje nízká nakládací hrana ve výšce 571 mm nad vozovkou nebo příplatkové bezdotykové ovládání pátých dveří. Jeho výšku lze snadno nastavit dlouhým stisknutím tlačítka zavírání a následným určením zvolené pozice, i nejvyšší poloha však čahounům přijde nízká.
Pozice za volantem je shodná jako v případě sedanu. Přední sedadla jsou umístěna daleko od sebe, údajně nejdále v daném segmentu. To podle Renaultu vyhovuje třeba kolegům jedoucím na služební cestu (zřejmě i rozhádaným partnerským dvojicím), zároveň to ale znamená, že řidič i spolujezdec sedí blízko dveřím. Sedadla jsou spíše tužší, stále ale dostatečně pohodlná, komfort navíc může zvýšit vyhřívání, ventilování i masážní funkce.
Chtělo by to dvoulitr
Nabídka motorů je shodná jako v případě sedanu, což znamená výběr mezi dvěma verzemi benzinového 1.6 TCe (se 110 kW a 147 kW) a třemi turbodiesely: 1.5 dCi (81 kW), 1.6 dCi (96 kW) a 1.6 dCi twin-turbo (118 kW), které si i v dohledné době vystačí bez vstřikování AdBlue. Se silnějším motorem v dohledné době nemáme počítat, což je škoda, protože by si ho talisman grandtour nepochybně zasloužil.
Na prezentaci pro české novináři jsme usedli za volant talismanu s vrcholným biturbem. V tomto ohledu jsme si vzpomněli na zkušenosti se sedanem, kdy jsme motor se 118 kW a 380 N.m hodnotili sice jako svižný, ale ne jako něco, co by vysloveně nadchlo svojí silou. První jízda s grandtourem v tomto ohledu znamenala jisté zklamání, protože nám motor přišel poněkud líný. Pedál do podlahy jsme museli zadupávat často, a to hlavně při akceleraci na dálnici. Více než v sedanu pak byla citelná turbodíra, která nás překvapila již v minulosti – dvoustupňové přeplňování dvěma turby by jí mělo zamezit. Na tomto chování se ale nepochybně podepsal nízký nájezd automobilu, který na svém kontě neměl ani 1.000 kilometrů, a tak na definitivní verdikt ještě počkáme. Nájezd aut byl znát i na spotřebě, na bezmála stokilometrovém okruhu jsme svižnějším tempem dosáhli vyšší spotřeby 7,8 litru. To se sedanem jsme nejčastěji jezdili za 6,5 litru.
S testovaným agregátem je standardně spárována šestistupňová dvouspojková převodovka s obchodním označením EDC. Rozhodně to není na škodu, automat k danému typu autu sedí. EDC se navíc chlubí naprosto hladkou změnou převodu, snad jen ty rozjezdy jsou kvůli delšímu prokluzování spojek a síle motoru přece jen pozvolnější.
Renault Talisman Grandtour – technická data a české ceny | |||||
Motor | Energy TCe 150 EDC | Energy TCe 200 EDC | Energy dCi 110 | Energy dCi 130 | Energy dCi 160 EDC |
Zdvihový objem [cm3] | 1618 | 1618 | 1461 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/5300 | 147/6000 | 81/4000 | 96/4000 | 118/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 220/2000 | 260/2000 | 260/1750 | 320/1750 | 380/1750 |
Převodovka | 7DS | 7DS | 6M | 6M | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 209 | 231 | 185 | 200 | 213 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,9 | 7,9 | 12,2 | 10,8 | 9,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,8 | 5,8 | 3,7 | 4,0 | 4,5 |
Cena Life [Kč] | - | - | 649.900 | - | - |
Cena Zen [Kč] | 719.900 | - | - | 719.900 | 794.900 |
Cena Intense [Kč] | 759.900 | - | - | 759.900 | 834.900 |
Cena Initiale Paris [Kč] | - | 989.900 | - | - | 1.014.900 |
Hbitý, ale poněkud nečitelný
Zkoušený exemplář byl ve vrcholné edici Initiale Paris, která vedle koženého čalounění Nappa kůží nebo 19palcových kol evokujících svými paprsky Eiffelovu věž znamená standardně dodávaná aktivně řízená kola (4Control), se kterými se vážou také adaptivní tlumiče. Už od druhého stupně Zen je pak dodáván systém Multi-Sense, který umí nastavit až 10 prvků auta.
Jak už bylo řečeno u sedanu, 4Control v závislosti na rychlosti natáčí kola zadní nápravy. Do rychlosti 60 km/h je to o 3,5° proti těm předním (kvůli mrštnosti a zmenšení poloměru otáčení), zatímco nad 60 km/h o 1,9° ve stejném směru jako ta přední (kvůli stabilitě). Když ale řidič přepne tlačítkem Multi-Sense do režimu Sport, zvýší se tato hranice změny natočení až na rychlost 80 km/h, naopak v Comfortu a Eco se sníží na 50 km/h.
Už u sedanu jsme si všimli nepochybné výhody systému, kterou je mrštnost v zatáčkách. Ta se obzvlášť projevila na okreskách v okolí Karlštejna, kde Talisman Grandtour působil jako o segment menší auto. Naopak nám vadila jistá nečitelnost chování vozu, řidiči stačí jen lehce změnit tempo, překonat mezní hranici a už se talisman v oblouku zachová jinak.
Zástupci Renaultu na prezentaci tvrdili, že zákazníci si na toto chování nestěžují. Zároveň však přiznali, že systém Multi-Sense až tolik nevyužívají. Po prvotním nadšení klienti zůstávají u jednoho, maximálně dvou nastavení. Nadšenci si navolí svoje (v rámci módu Perso), ostatní zůstanou u předvolených režimů (hlavně Comfort a Sport).
Co se týče tlumení nerovností, tak na projížděných silnicích byla přece jen znát 19palcová kola zkoušeného grandtoureru. Zároveň i zadní vlečená náprava dala o sobě mnohokrát vědět, a to hlavně na rozbitých úsecích a na příčných nerovnostech. Adaptivní tlumiče potěší rozdíly mezi nastaveními. Ve Sportu totiž kola znatelně kopírují nerovnosti, zatímco Comfort znamená výrazné pohupování karoserie. Jen to tlumení nerovností se tolik nezmění. Aerodynamický hluk je na slušné úrovni, avšak jen do rychlosti 130 km/h, už při tachometrových 140 km/h začal nemile růst.
Závěr
Když talisman přišel na trh, rozhodně zaujal svojí elegancí a bohatou výbavou za zajímavou cenu, bylo ale jasné, že čeští zákazníci si raději počkají na kombi. To nyní konečně přichází na trh, avšak bez typické výhody kombíků – Talisman Grandtour má totiž paradoxně objemově menší kufr než sedan. Uvidíme, zda jim to bude vadit. Jinak je totiž Talisman Grandtour pohledné kombi s prostornou kabinou. Líbila se nám i hladce řadicí převodovka, jen ta nabídka motorů by mohla být širší.