Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Twingo 1.2 16V Night & Day – Městem ve dne v noci

Ondřej Pavlůsek
Dvojice akčních modelů se vše říkajícím přívlastkem a odpovídajícím dvojím barevným provedením byla dobrou příležitostí k prověření běžných Twing se čtyřválcem 1,2 16V (55 kW).

Renault Twingo druhé generace jsme měli k redakčnímu testu k dispozici již dvakrát – jako rychlé turbo GT a pak s automatizovanou převodovkou Quickshift. Na potřetí přišlo na řadu provedení, které má šanci oslovit mnohem širší skupinu zájemců.

K testu jsme tentokrát měli zapůjčenou rovnou dvojici vozů s výbavou Night & Day. Stále módní jednoduché barvy – černá a bílá – stojí za metaforou v přívlastku a jsou zároveň milým vtipem Renaultova marketingu. Oba naše vozy byly vybaveny zážehovým čtyřválcem o objemu 1,2 litru s výkonem 55 kW (75 k) spolupracujícím s pětistupňovou manuální převodovkou. Hlavním rozdílem mezi nimi byla, vedle barev karoserie, doplňková výbava černého vozu, která zahrnovala mimo litých patnáctipalcových kol, otáčkoměr a volant i hlavici řadicí páky obšité kůží.

renault minivozy testy renault minivozy testy
 

Černá nebo bílá

Renault Twingo v provedení Night & Day je od ostatních verzí tohoto malého městského automobilu lehce identifikovatelný pomocí květinového vzoru v okolí předních mlhových světlometů, na B sloupku a na zadní výklopné stěně. Bohužel použitím květin doplněných o nápis Night & Day veškeré další stylové odlišnosti od standardních modelů končí. Naštěstí Renault nabízí širokou paletu praktických i hezkých doplňků v rámci příslušenství, které jistě dámy-řidičky využijí k dotvoření svého auta k obrazu svému.

Night & Day stojí v ceníku nad výbavou Dynamique (ABS, 4 airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovl.), kterou dále rozšiřuje o manuální klimatizaci, zatmavená skla od B-sloupku dozadu nebo kůží potažený věnec volantu. Za ceníkovou cenu 244.900,-Kč jistě pořídíte i malý pětidveřový hatchback, ale rozhodně ne s tak kompletní výbavou.

Aktuální Twingo chlubí přídí s rozměrnými hlavními světlomety a velkým nárazníkem ve sportovním stylu, plynule přecházejícím do masky chladiče se znakem umístěným uprostřed. Při bočním pohledu vyniká poměrně krátká kapota motoru, výrazné blatníky, pouze velmi mírně se svažující střecha a boční okna, jejichž tvar odkazuje na předchozí model. Na zádi má hlavní slovo rozměrná výklopná stěna, které sekunduje zadní nárazník a na současné poměry nepříliš velké zadní svítilny.

Dvojice testovaných vozů se kromě černého a bílého laku lišila i koly, která byla u bílého vozu standardní čtrnáctipalcová ocelová s plastovými ozdobnými kryty, zatímco černé Twingo se pohybovalo na příplatkových patnáctipalcových litých kolech (+14.000,-Kč).

Pryč s hravostí

renault minivozy testy renault minivozy testy Současný Renault Twingo se nabídkou vnitřního prostoru řadí ke špičce ve své třídě třídveřových miniaut, a to nejen na předních sedadlech, ale také na zadních sedadlech. Tam se pohodlně usadí i cestující s výškou přes 185 cm a bude zde mít dostatek prostoru pro hlavu i kolena. Cestující na předních sedadlech si v případě kratších cest na nepohodlí stěžovat nebudou, a to ani přes nevýrazné boční vedení. Při delších cestách může specifické prohnutí opěradel působit nepříjemně a přispět k bolestem zad.

Zavazadlový prostor umí nabídnout i při zcela vzad posunutých zadních sedadlech objem 165 litrů. S jejich druhou extrémní polohou – při posunutí zcela vpřed – docílíte zvětšení až na velmi dobře použitelných 285 litrů. Dvoumístné uspořádání nabídne zavazadelník o objemu až 959 litrů a rovnou podlahu. Manipulace se sedadly je snadná a rychlá při posunování i sklápění.

Pokud v případě interiéru Twinga Night & Day očekáváte nějaké odlišnosti v použitých materiálech nebo barvách palubní desky, výplní dveří nebo čalounění, pak budete zklamáni. I v decentní a snad trochu tajemném výbavovém stupni je uvnitř použito pouze několik odstínů šedé. Škoda. Dámy by jistě uvítaly více kontrastu a smyslných barev na sedadlech, doplňcích či přístrojové desce.

Zvláštností vozů značky Renault jsou autorádia u nichž se i hlasitost ovládá pomocí tlačítek, což poněkud odvádí pozornost od řízení a příliš to neodpovídá současným zvyklostem, kdy je k tomuto úkonu většinou určen otočný ovladač. Nelogicky působí i umístění dálkového ovládání autorádia na pravou stranu sloupku řízení, protože volná je většinou levá ruka, která se nemusí zabývat ovládáním řadicí páky.

renault minivozy testy renault minivozy testy
 

Ve městě dobrý…

K pohonu obou testovaných Renaultů Twingo Night & Day sloužil atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 1149 cm3 s výkonem 55 kW (75 k) při 5500 ot./min. a s točivým momentem 107 Nm při 4250 ot./min. S touto pohonnou jednotkou v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou dosahuje Twingo podle údajů výrobce maximální rychlosti 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,0 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 7,5 l, mimo město 4,7 l a v průměru 5,7 l na 100 km.

Twingo se s tímto motorem a pětistupňovou manuální převodovkou chová ve městě jako malý svižný dopravní prostředek pro dva až čtyři cestující, který především při opouštění křižovatky dokáže překvapit svou hbitostí.

Výkon motoru i odstupňování převodovky jsou pro pohyb ve městě naprosto dostačující resp. optimální. Jakmile se vydáte za město, je s ním cestování příjemné ještě při rychlostech okolo 80 až 90 km/h. Když se rozhodnete pro jízdu po dálnici, stává se z Twinga nad 110 km/h poměrně hlučný společník. Auto se sice navenek tváří dospěle, ale svou příslušnost k nejmenší kategorii prostě zamaskovat nemůže.

V případě řízení přináší plusové body především jeho přesnost, ale minusové body generuje chybějící zpětná vazba. Hlavní konkurenti – Fiat 500 nebo kolínské trio - na tom ale nejsou výrazně lépe, což však naopak neplatí o nově příchozím Fordu Ka. Na automobil určený pro pohyb ve městě by Twingu neuškodilo, kdyby mělo větší rejd, protože nyní se z některých situací vzniklých pří parkování v centru Prahy muselo doslova „vycukat“.

renault minivozy testy renault minivozy testy
 

Pětistupňová manuální převodovka představuje výrazný krok v zlepšení přesnosti řazení, ale i zde má Renault stále ještě prostor k zlepšování. Černý testovaný automobil občas lehce zaprotestoval proti rychlejšímu přeřazení z třetího do čtvrtého rychlostního stupně a u bílého si zase tuhost řadičky při řazení ze čtvrtého do pátého rychlostního stupně v ničem nezadala se starým sportovním vozem určeným pro tvrdé chlapy. Nic pro křehká stvoření.

Naladění odpružení podvozku je i přes určení především pro městský provoz někde na půl cesty mezi komfortním a sportovním. To znamená, že z vás ani na nekvalitním povrchu Twingo nevytřese duší, ale když si za jeho volantem chcete trochu zadovádět, dovolí vám i celkem rychlé průjezdy zatáček. Nedostatek výkonu tento malý vozík eliminuje nízkou pohotovostní hmotností, a dokáže tak potrápit i mnohem silnější stroje.

Vynikající jsou u současného Renaultu Twingo jeho brzdy, které mají sice ostřejší nástup, ale dají se dobře dávkovat. V případě potřeby rychlého zastavení Twingo vzorně drží směr.

Závěr

Twingo se na českém trhu utkává s pětidvěřovou mini-konkurencí, což je v pravdě nerovný boj. Zatím jej jako atraktivně naceněná novinka vyhrává, když je nežádanějším výhradně třídveřovým modelem ve své kategorii. Konkurence se však zostřuje. Nové Ka i omlazená kolíňata - C1, Aygo, 107 budou silnými soupeři.

Nepřekonanou výhodou Twinga je už od roku 1992 prostorný interiér, který výrobce v aktuální nové generaci dokázal dále zvětšit. Snadná ovladatelnost, výkonný motor, přijatelná spotřeba a dobrá cena jsou dalšími argumenty, které prodejci budou s oblibou vytahovat z rukávů. Vtipný marketing Twinga dvou tváří určitě přitáhne, ale pestrobarevná paleta dámských barev ve vzorníku možná rozhodne o koupi neakčního modelu.

Když bude mít poslední slovo žena, vyplatí se prodejcům najít v katalogu personalizační program a nabídku originálního příslušenství. Bez něj je interiér praktický a prostorný, ale pro trendy-zákaznice snad až příliš smutný.

renault minivozy testy renault minivozy testy
 

Související články:

První cena vozu 179.900,- Kč (Twingo Acess, 1.2 8V, 43 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 214.900,- Kč (Twingo Expression, 1.2 16V, 55 kW )
Základní cena testovaného vozu 244.900,- Kč (Twingo Night & Day, 1.2 16V, 55 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 258.900,- Kč (Twingo Night & Day, 1.2 16V, 55 kW)

Plusy

  • tichý a dostatečně výkonný motor
  • nejprostornější třídveřový model ve třídě
  • snadná ovladatelnost
  • variabilita interiéru a zavazadlového prostoru
  • výrazný design

Minusy

  • volant stavitelný pouze výškově
  • chybí nastavení výšky bezpečnostních pásů
  • množství tvrdých plastů v interiéru
  • nevýrazné odlišení interiéru od běžné produkce
Ondřej Pavlůsek
Renault Twingo 1.2 16V Night & Day
Cena základní sestavy 244 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a asistenčním systémem brzd, automatické rozsvícení výstražných světel v případě prudkého brzdění, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, systém proti podklouznutí, bezpečnostní tříbodové pásy vpředu s předpínači a omezovači síly, bezpečnostní opěrky hlavy vpředu výškově nastavitelné, bezpečnostní opěrky hlavy vzadu výškově nastavitelné, systém ISOFIX na sedadle spolujezdce a na obou samostatných zadních sedadlech, možnost odpojení airbagu spolujezdce vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, kontrolka nezapnutí bezpečnostního pásu, elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem, výškově nastavitelný volant, tónovaná skla, zatmavená zadní skla, automatická aktivace zadního stěrače při jízdě zpět, mlhové světlomety, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, elektricky ovládaná okna vpředu, zásuvka 12 V, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, 2 zadní samostatná sedadla, posuvná a sklopná, odkládací schránka před sedadlem spolujezdce (13 l), kapsa na zadní straně sedadla řidiče a spolujezdce, držák nápojů ve středové konzole, manuální klimatizace, rádio 2x 20 W s přehrávačem CD, ovládáním pod volantem a integrovaným displejem, boční ochranné lišty v barvě karosérie, plnohodnotné rezervní kolo, ocelová kola 14" s ozdobnými kryty Kč
Cena testované sestavy 258 900 Kč
Výbava testované sestavy Disky kol z lehké slitiny Alizar 15" u vozu v černé barvě (+14.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1149
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 107 / 4250 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.7 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 165 / 959
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 950 / 340
Rozměr pneu: 165/65 R14
Renault Twingo 1.2 16V Night & Day
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3600
b) šířka (mm): 1654
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2367
e) rozchod vpředu (mm): 1400
f) rozchod vzadu (mm): 1386
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 900
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1350
l) šířka vzadu (mm): 1338
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano