TEST Renault Twingo 1.2 16V Night & Day – Městem ve dne v noci
Renault Twingo druhé generace jsme měli k redakčnímu testu k dispozici již dvakrát – jako rychlé turbo GT a pak s automatizovanou převodovkou Quickshift. Na potřetí přišlo na řadu provedení, které má šanci oslovit mnohem širší skupinu zájemců.
K testu jsme tentokrát měli zapůjčenou rovnou dvojici vozů s výbavou Night & Day. Stále módní jednoduché barvy – černá a bílá – stojí za metaforou v přívlastku a jsou zároveň milým vtipem Renaultova marketingu. Oba naše vozy byly vybaveny zážehovým čtyřválcem o objemu 1,2 litru s výkonem 55 kW (75 k) spolupracujícím s pětistupňovou manuální převodovkou. Hlavním rozdílem mezi nimi byla, vedle barev karoserie, doplňková výbava černého vozu, která zahrnovala mimo litých patnáctipalcových kol, otáčkoměr a volant i hlavici řadicí páky obšité kůží.
Černá nebo bílá
Renault Twingo v provedení Night & Day je od ostatních verzí tohoto malého městského automobilu lehce identifikovatelný pomocí květinového vzoru v okolí předních mlhových světlometů, na B sloupku a na zadní výklopné stěně. Bohužel použitím květin doplněných o nápis Night & Day veškeré další stylové odlišnosti od standardních modelů končí. Naštěstí Renault nabízí širokou paletu praktických i hezkých doplňků v rámci příslušenství, které jistě dámy-řidičky využijí k dotvoření svého auta k obrazu svému.
Night & Day stojí v ceníku nad výbavou Dynamique (ABS, 4 airbagy, centrální zamykání s dálkovým ovl.), kterou dále rozšiřuje o manuální klimatizaci, zatmavená skla od B-sloupku dozadu nebo kůží potažený věnec volantu. Za ceníkovou cenu 244.900,-Kč jistě pořídíte i malý pětidveřový hatchback, ale rozhodně ne s tak kompletní výbavou.
Aktuální Twingo chlubí přídí s rozměrnými hlavními světlomety a velkým nárazníkem ve sportovním stylu, plynule přecházejícím do masky chladiče se znakem umístěným uprostřed. Při bočním pohledu vyniká poměrně krátká kapota motoru, výrazné blatníky, pouze velmi mírně se svažující střecha a boční okna, jejichž tvar odkazuje na předchozí model. Na zádi má hlavní slovo rozměrná výklopná stěna, které sekunduje zadní nárazník a na současné poměry nepříliš velké zadní svítilny.
Dvojice testovaných vozů se kromě černého a bílého laku lišila i koly, která byla u bílého vozu standardní čtrnáctipalcová ocelová s plastovými ozdobnými kryty, zatímco černé Twingo se pohybovalo na příplatkových patnáctipalcových litých kolech (+14.000,-Kč).
Pryč s hravostí
renault minivozy testy Současný Renault Twingo se nabídkou vnitřního prostoru řadí ke špičce ve své třídě třídveřových miniaut, a to nejen na předních sedadlech, ale také na zadních sedadlech. Tam se pohodlně usadí i cestující s výškou přes 185 cm a bude zde mít dostatek prostoru pro hlavu i kolena. Cestující na předních sedadlech si v případě kratších cest na nepohodlí stěžovat nebudou, a to ani přes nevýrazné boční vedení. Při delších cestách může specifické prohnutí opěradel působit nepříjemně a přispět k bolestem zad.
Zavazadlový prostor umí nabídnout i při zcela vzad posunutých zadních sedadlech objem 165 litrů. S jejich druhou extrémní polohou – při posunutí zcela vpřed – docílíte zvětšení až na velmi dobře použitelných 285 litrů. Dvoumístné uspořádání nabídne zavazadelník o objemu až 959 litrů a rovnou podlahu. Manipulace se sedadly je snadná a rychlá při posunování i sklápění.
Pokud v případě interiéru Twinga Night & Day očekáváte nějaké odlišnosti v použitých materiálech nebo barvách palubní desky, výplní dveří nebo čalounění, pak budete zklamáni. I v decentní a snad trochu tajemném výbavovém stupni je uvnitř použito pouze několik odstínů šedé. Škoda. Dámy by jistě uvítaly více kontrastu a smyslných barev na sedadlech, doplňcích či přístrojové desce.
Zvláštností vozů značky Renault jsou autorádia u nichž se i hlasitost ovládá pomocí tlačítek, což poněkud odvádí pozornost od řízení a příliš to neodpovídá současným zvyklostem, kdy je k tomuto úkonu většinou určen otočný ovladač. Nelogicky působí i umístění dálkového ovládání autorádia na pravou stranu sloupku řízení, protože volná je většinou levá ruka, která se nemusí zabývat ovládáním řadicí páky.
Ve městě dobrý…
K pohonu obou testovaných Renaultů Twingo Night & Day sloužil atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 1149 cm3 s výkonem 55 kW (75 k) při 5500 ot./min. a s točivým momentem 107 Nm při 4250 ot./min. S touto pohonnou jednotkou v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou dosahuje Twingo podle údajů výrobce maximální rychlosti 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,0 s. Spotřeba je podle firemních materiálů ve městě 7,5 l, mimo město 4,7 l a v průměru 5,7 l na 100 km.
Twingo se s tímto motorem a pětistupňovou manuální převodovkou chová ve městě jako malý svižný dopravní prostředek pro dva až čtyři cestující, který především při opouštění křižovatky dokáže překvapit svou hbitostí.
Výkon motoru i odstupňování převodovky jsou pro pohyb ve městě naprosto dostačující resp. optimální. Jakmile se vydáte za město, je s ním cestování příjemné ještě při rychlostech okolo 80 až 90 km/h. Když se rozhodnete pro jízdu po dálnici, stává se z Twinga nad 110 km/h poměrně hlučný společník. Auto se sice navenek tváří dospěle, ale svou příslušnost k nejmenší kategorii prostě zamaskovat nemůže.
V případě řízení přináší plusové body především jeho přesnost, ale minusové body generuje chybějící zpětná vazba. Hlavní konkurenti – Fiat 500 nebo kolínské trio - na tom ale nejsou výrazně lépe, což však naopak neplatí o nově příchozím Fordu Ka. Na automobil určený pro pohyb ve městě by Twingu neuškodilo, kdyby mělo větší rejd, protože nyní se z některých situací vzniklých pří parkování v centru Prahy muselo doslova „vycukat“.
Pětistupňová manuální převodovka představuje výrazný krok v zlepšení přesnosti řazení, ale i zde má Renault stále ještě prostor k zlepšování. Černý testovaný automobil občas lehce zaprotestoval proti rychlejšímu přeřazení z třetího do čtvrtého rychlostního stupně a u bílého si zase tuhost řadičky při řazení ze čtvrtého do pátého rychlostního stupně v ničem nezadala se starým sportovním vozem určeným pro tvrdé chlapy. Nic pro křehká stvoření.
Naladění odpružení podvozku je i přes určení především pro městský provoz někde na půl cesty mezi komfortním a sportovním. To znamená, že z vás ani na nekvalitním povrchu Twingo nevytřese duší, ale když si za jeho volantem chcete trochu zadovádět, dovolí vám i celkem rychlé průjezdy zatáček. Nedostatek výkonu tento malý vozík eliminuje nízkou pohotovostní hmotností, a dokáže tak potrápit i mnohem silnější stroje.
Vynikající jsou u současného Renaultu Twingo jeho brzdy, které mají sice ostřejší nástup, ale dají se dobře dávkovat. V případě potřeby rychlého zastavení Twingo vzorně drží směr.
Závěr
Twingo se na českém trhu utkává s pětidvěřovou mini-konkurencí, což je v pravdě nerovný boj. Zatím jej jako atraktivně naceněná novinka vyhrává, když je nežádanějším výhradně třídveřovým modelem ve své kategorii. Konkurence se však zostřuje. Nové Ka i omlazená kolíňata - C1, Aygo, 107 budou silnými soupeři.
Nepřekonanou výhodou Twinga je už od roku 1992 prostorný interiér, který výrobce v aktuální nové generaci dokázal dále zvětšit. Snadná ovladatelnost, výkonný motor, přijatelná spotřeba a dobrá cena jsou dalšími argumenty, které prodejci budou s oblibou vytahovat z rukávů. Vtipný marketing Twinga dvou tváří určitě přitáhne, ale pestrobarevná paleta dámských barev ve vzorníku možná rozhodne o koupi neakčního modelu.
Když bude mít poslední slovo žena, vyplatí se prodejcům najít v katalogu personalizační program a nabídku originálního příslušenství. Bez něj je interiér praktický a prostorný, ale pro trendy-zákaznice snad až příliš smutný.
Související články:
- Renault Twingo II: druhá generace po 14 letech
- Renault Twingo: První jízdní dojmy
- Test: Renault Twingo GT – Hyperaktivní adolescent
- Test: Renault Twingo 1.2 16V Quickshift – Hlavně v klidu
První cena vozu | 179.900,- Kč (Twingo Acess, 1.2 8V, 43 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 214.900,- Kč (Twingo Expression, 1.2 16V, 55 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 244.900,- Kč (Twingo Night & Day, 1.2 16V, 55 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 258.900,- Kč (Twingo Night & Day, 1.2 16V, 55 kW) |
Plusy
- tichý a dostatečně výkonný motor
- nejprostornější třídveřový model ve třídě
- snadná ovladatelnost
- variabilita interiéru a zavazadlového prostoru
- výrazný design
Minusy
- volant stavitelný pouze výškově
- chybí nastavení výšky bezpečnostních pásů
- množství tvrdých plastů v interiéru
- nevýrazné odlišení interiéru od běžné produkce